eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
327 دنبال‌کننده
47 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مردى به نزد حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام آمد، گفت: پدر و مادرم به‌فداى تو يا ابن رسول اللّٰه مرا موعظه‌ای فرما، پس امام عليه السّلام فرمود: ✅ أَبَانٌ الْأَحْمَرُ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ جَاءَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی عِظْنِی مَوْعِظَهً فَقَالَ علیه السلام: إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَتِ الْعُقُوبَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ النَّارَ فَالْمَعْصِیَهُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْعَرْضُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَکْرُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الشَّیْطَانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَهُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ الْمَمَرُّ عَلَی الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَ کُلُّ شَیْ ءٍ بِقَضَاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَا ذَا وَ إِنْ کَانَتِ الدُّنْیَا فَانِیَهً فَالطُّمَأْنِینَهُ إِلَیْهَا لِمَا ذَا. ⬅️ اگر خداوند تبارك و تعالى رزق را بر عهده گرفته است پس دل‌مشغولى تو براى چيست‌؟! 🔹 و اگر رزق مقسوم است، پس حرص براى چيست‌؟! 🔹 و اگر حساب و کتاب حقّ‌ است پس اندوختن مال و منال براى چيست‌؟! 🔹 و اگر عوض دادن انفاق از جانب خداوند عزّ و جلّ‌ حقّ‌ است، پس بخل براى چيست‌؟! 🔹 و اگر كيفر از سوى خداوند عزّ و جلّ‌ دوزخ است پس معصيت براى چيست‌؟ 🔹 و اگر مرگ حقّ‌ است، پس شادى غافلانه براى چيست‌؟ 🔹 و اگر عرض اعمال بر خداوند عزّ و جلّ‌ حقّ‌ است، پس مكر براى چيست‌؟! 🔹 و اگر شيطان دشمن است پس غفلت از او براى چيست‌؟! 🔹 و اگر گذشتن از صراط‍‌ حقّ‌ است، پس خود‌پسندى براى چيست‌؟! 🔹 و اگر هر چيز وابسته به قضائى از جانب خدا و قَدَر اوست (و هر چه خدا بخواهد تنها همان محقق می‌شود و خدا نیز جز خیر برای بنده‌اش نمی‌خواهد)، پس اندوه براى چيست‌؟! 🔹 و اگر دنيا فانی است، پس اطمینان و انس به آن براى چيست‌؟! 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۴، ص۳۹۳ @justhadis110
✳️ واقعاً اگر این قدر عظیم است، چطور معمولاً این‌قدر راحت مرتکب می‌شویم و از آن بدتر چطور دقیقاً در اکثر اوقات خلاف آن چیزی که به ما دستور دادند هنگام مواجهه با این اشخاص عکس العمل نشان می‌دهیم؟!؟!؟!؟!؟ به قول آن عالم ربّانی بزرگوار: خدایا ما که به خودمان رحم نمی‌کنیم، خودت به ما رحم کن... 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ لا يَدخُلُ الجَنّةَ نَمّامٌ. ⬅️ هیچ سخن‌چینی به بهشت نمی‌رود! 📚 الترغيب و الترهيب (قوام السنة): ج۱، ص۴۹۵ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله خطاب به اصحابشان: ✅ أ لا اُخبِرُكُم بشِرارِكُم؟ قالوا: بلى يا رسولَ اللّهِ. قالَ: المَشّاؤونَ بالنَّميمَةِ، المُفَرِّقونَ بَينَ الأحِبَّةِ. ⬅️ آيا شما را از بدترين افرادتان آگاه نكنم؟ عرض كردند: چرا اى رسول خدا، حضرت فرمود: كسانى كه سخن‌چينى مى‌كنند، آنان كه ميان دوستان جدايى مى‌افكنند. 📚 الخصال (شیخ صدوق): ص۲۴۹ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إيّاكَ و النَّميمَةَ؛ فإنّها تَزرَعُ الضَّغينَةَ و تُبَعِّدُ عنِ اللّه ِ و النّاسِ. ⬅️ از سخن‌چينى پرهيز، كه آن تخم كينه مى‌افشاند و از خدا و مردم دور مى‌گرداند. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ح۲۶۶۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إيّاكَ و السُّعاةَ و أهلَ النِّمائمِ، فلا يَلتَزِقَنَّ بكَ أحَدٌ مِنهُم، و لا يَراكَ اللّه ُ يَوما و لا لَيلَةً و أنتَ تَقبَلُ مِنهُم صَرفا و لا عَدلاً، فيَسخَطَ اللّه ُ علَيكَ و يَهتِكَ سِترَكَ. ⬅️ از سعايت‌كنندگان و سخن‌چينان بپرهيز و مواظب‌باش فردى از آن‌ها تو را نلغزاند و مبادا خداوند روزى يا شبى تو را ببيند كه از اين جماعت اظهارنظرى و نقل قولی را بپذيرى كه در اين صورت خداوند بر تو خشم مى‌گيرد و رسوا و بى‌آبرويت مى‌كند. 📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱۱، ص۱۹۰ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إنّ مِن أكبَرِ السِّحرِ النَّميمَةَ؛ يُفَرَّقُ بها بَينَ المُتَحابَّينِ، و يُجلَبُ العَداوَةُ علَى المُتَصافِيَينِ، و يُسفَكُ بها الدِّماءُ، و يُهدَمُ بها الدُّورُ، و يُكشَفُ بها السُّتورُ، و النَّمّامُ أشَرُّ مَن وَطئَ علَى الأرضِ بقَدَمٍ. ⬅️ سخن‌چینی از بزرگترين (انواع) سحر و جادو است، (چرا که همان‌طور که ساحر با سحر خود گاهی میان دوستان جدایی و اختلاف می‌اندازد، سخن‌چین) با سخن‌چينى ميان دوستان جدايى می‌افکند، ياران يك‌دل را با هم دشمن مى‌كند، به واسطه آن خون‌ها ريخته مى‌شود، خانه‌ها ويران مى‌گردد و پرده‌ها و آبروها و حرمت‌ها دريده مى‌شود. آدم سخن‌چين بدترين كسى است كه روى زمين گام برمى‌دارد. 📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱۴، ص۲۱ پ.ن: وقتی معصوم می‌فرماید بدترین کسی است که روی زمین گام برمی‌دارد، یعنی بدخواه‌تر و بدتر از آن کسی که غیبت انسان را کرده، آن کسی است که از آن غیبت‌کننده نزد انسان بدگویی و خبرچینی می‌کند... @justhadis110
✳️ گواهی می‌دهم به درگاهت که خوب خدایی هستی و من بد بنده‌ای هستم... 💠 خدای متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: ✅ اَهْلُ طاعَتى فى ضِيافَتى وَ أَهْلُ شُكْرى فى زيارَتى وَ اَهْلُ ذِكْرى فى نِعْمَتى 👈👈 وَ اَهْلُ مَعْصِيَتى لا أُؤْيِسُهُمْ مِنْ رَحْمَتى، اِنْ تابُوا فَأَنَا حَبيبُهُمْ وَ اِنْ مَرِضُوا فَأَنا طَبيبُهُمْ، اُداويهِمْ بِا لْمِحَنِ وَ المَصائِبِ لاُِطَهِّرَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْمَعائِبِ. ⬅️ اهل اطاعت من در مهمانى من اند، اهل شكر و سپاس من در ديدار من اند، اهل ذكر و ياد من در نعمت من اند، 👈👈 و امّا اهل معصيت و نافرمانى من، آنان را هم از رحمت خويش نااميد نمى‌كنم. اگر توبه كنند، حبیب و دوشتشان من هستم، اگر بيمار شوند، من طبيب آنانم و با سختی‌ها و مصيبت‌ها آنان را (که قلب‌هایشان با معاصی مریض و سیاه شده) درمان مى‌كنم، تا از گناهان و عيب‌ها پاكشان سازم. 📚 الجواهر السنيّه (شیخ حر عاملی): ص۲۸۶ @justhadis110
نفوذ_تدریجی_شیطان_در_وجود_انسان_ها.mp3
2.02M
✳️ همراه با توضیحات حجت الاسلام عالی: 💠 حضرت امام‌ جعفر صادق علیه السلام: ✅ یقول اللّه تعالی: إنَّ أدْنی ما أصْنَعُ بِالْعَبْدِ إذا اثَرَ شَهْوَتَهُ عَلی طاعَتی أنْ احَرِّمَهُ لَذیذَ مُناجاتی. خداوند تعالی می‌فرماید: هنگامی که بنده من خواهش‌های نفسانی خویش را بر طاعت من ترجیح دهد، کمترین کیفری که در حق او روا می‌دارم آن است که او را از لذت مناجات خودم محروم می‌سازم. 📚 جامع السعادات (ملا محمدمهدی نراقی): ج۳، ص۴۸ 💠 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی: ✅ کسی که گناهی را مرتکب می‌شود و می‌گوید بعداً توبه می‌کنم کاملاً در اشتباه است؛ زیرا اصرار بر گناه، گاهی موجب ارتکاب گناه بزرگ‌تر می‌شود و انسان را به جایی می‌رساند که بعد از آن موفق به توبه هم نمی‌شود. و چه بسا آیات الهی را نیز تکذیب نماید. «ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوی ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون (روم:۱۰) عاقبت کار کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کرده و آن را به مسخره می‌گرفتند». چنین افرادی قلب‌شان دیگر قابلیت پذیرش ایمان را از دست می‌دهد و این بزرگ‌ترین خسران است. شخصی از امت حضرت موسی علیه‌السلام به آن حضرت عرض کرد: هرگاه برای مناجات با خدای متعال به کوه طور رفتی سؤال کن: چرا با اینکه زیاد معصیت می‌کنم خداوند مرا عذاب نمی‌کند؟ حضرت موسی علیه‌السلام برای او خبر آورد که خدای متعال می‌فرماید: چرا هر چه تو را عذاب می‌کنم متوجه نمی‌شوی؟ گفت: چه عذابی؟ فرمود: اینکه لذت ذکر خود را از کامت برده‌ام بدترین عذاب‌هاست. 📚 سفینة الصادقین: ص۳۹۲ @justhadis110
4_5958418167079373668.mp3
8.6M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ عليكم بالزهراء، استغيثوا بإسمها و نادوا مولاتكم فاطمة، وحينئذ تقضى حاجتكم، وتنالون مطلبكم. ⬅️ بر شما باد به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به اسم او استغاثه کنید و مولای خود فاطمه را صدا بزنید تا حاجت‌های شما برطرف شود و به مرادتان برسید. 📚 الأسرار الفاطمیة (محمد فاضل مسعودی): ص۳۸ ✳️ همراه با ذکر نمونه‌ای از توسل معصومین علیهم السلام به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در کلام حجت الاسلام مسعود عالی در فایل صوتی پیوست: ⬅️ نقل توسل حضرت امام محمد باقر علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها هنگامی که تب شدید داشتند. ✅ علی بن ابی حمزة عن أبی ابراهیم... قلت جعلت فداک إن أذنت لی حدّثتک بحدیث عن ابی بصیر عن جدّک أنّه کان إذا وعک استعان بالماء البارد... ثم ینادی حتی یسمع صوته علی باب الدار یا فاطمة بنت محمد... 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۰۹ @justhadis110
62d62ed898ffb0c5c9d0fd60_7702963021568603.mp3
896.1K
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إذا کانت لک حاجة إلی الله و ضقت بها ذرعا فصل رکعتین فإذا سلّمت کبّر الله ثلاثاً و سبّح تسبیح فاطمة علیها السلام ثم اسجد و قل مائة مرّة يَا مُوَلاَتِي فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي ثم... ⬅️ هر گاه حاجتی داشتی که سینه‌ات از آن تنگ شده، این نماز را بخوان که خداوند آن را ان‌شا‌ءالله برآورده خواهد ساخت، و کیفیت آن چنین است که باید دو رکعت نماز گزارده و بعد از سلام، سه مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بخواند، آن‌گاه به سجده رفته و صد مرتبه بگوید: «یا مُولاتی یا فاطِمَةُ اَغیثینی». (یعنی: ای مولای من ای فاطمه‌جان به فریادم برس) سپس جانب راست صورت را بر مهر نهاده و همین ذکر را صد مرتبه، بعد از آن به سجده رفته و در حال سجده صد مرتبه، آن‌گاه جانب چپ را بر مهر نهاده و صد مرتبه و در نهایت مجدداً پیشانی را بر مهر نهاده و صد و ده مرتبه آن‌را بگوید، (که مجموعاً ۵۱۰ مرتبه می‌شود) و حاجت خود را درخواست نماید. 📚 البلد الأمین (کفعمی): ج۱، ص۱۵۹ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در خصوص این نماز چنین بیان داشته‌اند: ⬅️ این نماز دارای ویژگی فوق‌العاده‌ای است که در دیگر نمازهای ائمه وجود ندارد. زیرا در حال سجده که فقط جایگاه خضوع به درگاه الهی است، به دامان عنایت حضرت فاطمه علیهاالسلام دست توسل زده و از آن حضرت استغاثه می‌جوییم. و این سرّ خداست و خدا چنین خواسته است. هر گاه خداوند را، به حق فاطمه علیها السلام قسم دهیم گویا عرش الهی به لرزه در می‌آید. 📚 انیس الصادقین: فصل نماز‌ها @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ اَلسَّخِيُّ قَرِيبٌ مِنَ اَللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلنَّاسِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ بَعِيدٌ مِنَ اَلنَّارِ وَ اَلْبَخِيلُ بَعِيدٌ مِنَ اَللَّهِ بَعِيدٌ مِنَ اَلنَّاسِ بَعِيدٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ قَرِيبٌ مِنَ اَلنَّارِ وَ اَلْجَاهِلُ اَلسَّخِيُّ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ مِنَ اَلْعَابِدِ اَلْبَخِيلِ. ⬅️ انسان سخاوتمند به خدا و مردم و بهشت نزدیک است و از آتش دوزخ دور است و انسان بخیل از خدا و مردم و بهشت دور است و به آتش دوزخ نزدیک است و جاهل سخاوتمند از عابد بخیل، نزد خدا محبوب‌تر است. 📚 إرشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۳۶ @justhadis110
✳️ قابل توجّه مدیران! 💠 فرازی از نامه‌ی مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر (منشور حکمرانی تشیّع): ✅ وَ لايَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسىءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَة سَواء، فَاِنَّ فى ذلِكَ تَزْهيداً لاَِهْلِ الاِْحْسانِ فِى الاِْحْسانِ، وَ تَدْريباً لاَِهْلِ الاِْساءَةِ عَلَى الاِْساءَةِ. ⬅️ هرگز نباید نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان باشند، که این کار نیکوکار را در انجام کار نیک بى‌رغبت، و موجب خوگرفتن بدکار به بدکاری‌اش می‌گردد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی):‌ فرازی از نامه ۳۱ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اِعلَم أنَّ الدُّنيا دارُ بَلِيَّةٍ، لَم يَفرُغ صاحِبُها فيها قَطُّ ساعَةً إلاّ كانَت فَرغَتُهُ عَلَيهِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ. ⬅️ بدان كه دنيا، بلا خانه‌اى است كه صاحبش هرگز دَمى در آن فراغت نیافت، مگر اين كه آن فراغت در روز قيامت، مايه حسرت او شد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۵۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أينَ الَّذينَ بَلَغوا مِنَ الدُّنيا أقاصِيَ الهِمَمِ؟! ⬅️ كجايند آنان كه به دورترين خواسته‌هاى دنيوى رسيدند؟!؟!؟! 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۸۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أَنَا عَلَى رَدِّ مَا لَمْ أَقُلْ أَقْدَرُ مِنِّي عَلَى رَدِّ مَا قُلْتُهُ. ⬅️ من به جبران آنچه بر اثر سکوتم واقع شده تواناترم‌ در مقایسه با جبران آنچه به خاطر سخن‌گفتنم رخ داده. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۶۲ @justhadis110
شیطان و راه هدایت.mp3
3.85M
✳️ توضیحات تأمل برانگیز استاد عالی... ✳️ از احادیث مورد توجه و تأکید آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی: 💠 امام محمد باقر علیه السلام: ✅ سواء علی من خالف هذا الامر صلی او زنی. ⬅️ برای مخالف این امر (ولایت علی بن ابی‌طالب علیهما السلام) تفاوتی نمی‌کند، خواه نماز بخواند، خواه زنا کند. 📚 بحار الانوار(مجلسی): ج۲۷، ص۲۳۵ به نقل از ثواب الاعمال (صدوق): ص۲۱۱ 💠 امام صادق علیه السلام: ✅ الصراط الذی قال ابلیس لاقعدن لهم صراطک المستقیم ثم لآتینهم من بین ایدیهم الآیة هو علی علیه السلام. ⬅️ مقصود از آن صراطی که ابلیس گفت: قطعاً بر سر راه مستقیم تو در کمین آن‌ها می‌نشینم در این آیه علی علیه السلام است. شواهد التنزیل (حاکم حسکانی سنی حنفی): ص۷۹ 💠 امام باقر علیه السلام: ✅ عن زرارة قال: قلت له قوله عز و جل- «لاقعدن لهم صراطک المستقیم »... فقال ابو جعفر علیه السلام: یا زرارة انه انما صمد لک و لاصحابک فاما الآخرون فقد فرغ منهم. ⬅️ زراره می‌گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: این سخن خدای عزّوجلّ: «(شیطان گفت:) قطعاً من بر سر راه مستقيم تو، در كمين آن‌ها مى‌نشينيم (اعراف:۱۷۶)» حضرت فرمود: ای زراره! بدون شک ابلیس به کمین تو و اصحاب تو نشسته است و از (گمراه‌کردن) دیگران فارغ شده است. 📚 کافی (کلینی): ج۸، ص۱۴۵ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ من عمل فی بدعة خلاه الشیطان و العبادة و القی علیه الخشوع و البکاء. ⬅️ هر كس به بدعتى عمل كند، شيطان او را با عبادت تنها مى‌گذارد و حالت خشوع و گريه بر او مى‌افكند. 📚 بحار الانوار (مجلسی): ج۶۹، ص۲۱۷ @justhadis110
✳️ به یاد حاج قاسم که از مصادیق این کلام مولی بود... 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ خذوا من اجسادکم فجودوا بها علی انفسکم، و لا تبخلوا بها عنها، فقد قال الله سبحانه: (ان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم (محمد:۷))، ...فلم یستنصرکم من ذل، ...استنصرکم (و له جنود السماوات و الارض و هو العزیز الحکیم (فتح:۷))، ...و انما اراد ان (یبلوکم ایکم احسن عملا (ملک:۲)) فبادروا باعمالکم... ⬅️ از جسم‌ها و تن‌هاتان بگیرید و به روح جانتان ببخشید، و در بخشیدن از این جسم به آن روح بخل نورزید، که خدای سبحان فرموده است: (اگر خدا را یاری کنید قطعاً خدا شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌گرداند) ... خدا از روی (عجز و ناتوانی و) ذلت از شما یاری نمی‌خواهد، از شما یاری خواسته درحالی‌که (سپاهیان آسمان‌ها و زمین در فرمان اوست، و نیرومند و حکیم (و قادر مطلق) است)، ... بلکه او خواسته است تا شما را بیازماید (تا برای خودتان مشخص شود) که کدام‌یک از شما بهتر عمل می‌کند! پس به انجام اعمال صالح مبادرت ورزید تا در خانه‌ی خدا با همسایگان خدا باشید. از کسانی شوید که خدا پیامبران خود را رفیقان آنان کرده، و فرشتگانش را به زیارتشان برانگیخته، و بر گوش‌هایشان حرام کرده تا بانگ آتش دوزخ را بشنوند، و تن‌هاشان را بر آتش دوزخ حرام کرده، از اینکه رنجی یا سختی‌ای بدان برسد. این (توفیق در زمره‌ی چنین کسانی شدن) فضل خداست که به هرکس بخواهد [و شایسته بداند] می‌بخشد و خداوند صاحب فضل عظیم است! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۸۲، ص۲۶۷ 🔷 شهید حاج قاسم سلیمانی: ⬅️ من در خصوص معنای «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم (محمد:۷)»، به این تذکّر حکیم بزرگ،‌ رهبر عزیزمان برخورد کردم که فرمودند: اینکه خدا می‌فرماید: «وَجاهِدوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ (حج:۷۸)» یعنی تو هر چه در چنته و توان داری بیاور! وقتی این همه توان را آوردیم چه می‌شود؟ می‌شود اِن تَنصُرُوا اللهَ، یعنی اینکه، اگر برای انجام کاری، مثلاً ۱۰۰ واحد توان و امکانات و... نیاز است، اما حداکثر توان شما ۱ واحد از آن ۱۰۰ واحد است،‌ اگر در همان یک درصدی که در حیطه اختیار و توان شماست، شما ۱۰۰ درصدِ توان و امکانات خود را بگذارید و هیچ کوتاهی نکنید،‌ آن وقت ما بقی ۹۹ درصد، به دست خدا انجام می‌شود و این می‌شود همان یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم. 📚 از کتاب پرواز بغداد-بهشت؛ (اثر محمد جان‌نثار) 🔹 سردار رحیم نوعی اقدم درباره‌ی عملیات آزادسازی شهر «دیرالعدس»: ⬅️ جایی که ما بودیم به شدت زیر آتش بود و شرایط خاصی داشت، اما حاج قاسم خودش را به آن منطقه رساند. وقتی آمد، شدت آتش توپخانه و خمپاره‌ها در بالاترین حد خود بود؛ با این حال حاجی، سکینه و آرامش خاصی داشت که من به عینه در وجودش مشاهده کردم. ...وضعیت منطقه را پرسید. بعد هم به بررسی میدانی پرداخت و رفت. ۲۰ دقیقه بعد پیکی از طرف حاج قاسم آمد و یک یادداشت از طرف ایشان به من داد. آن را خواندم. ۸ دستور برایم نوشته و در انتها قید کرده بود که ابوحسین بنویسد آیا می‌تواند دستورات را اجرا کند یا نه؟ هر چه برانداز کردم،‌ دیدم نمی‌توانم. هیچ کدام از آن‌ها قابل اجرا نبود. تماسی با ایشان گرفتم تا سؤالی را بپرسم. حاجی در آن مکالمه به من گفت: اگر موفق شوی توکلی که شهید باکری گفته را پیدا کنی، حتماً می‌توانی. قبل‌تر من نکته‌ای از شهید باکری را برای حاج قاسم گفته بودم که آقامهدی به ما یاد داد: اگر کاری به لحاظ عقلی، محاسباتی، نظامی، منطقی و منطقه‌ای غیرممکن باشد، به شرط اخلاص و توکل به خدا، ممکن خواهد شد. حاج قاسم این نکته را به من یادآور و گوشزد کرد. شرایط سختی بود. با قلبم به آقا مهدی رجوع کردم و گفتم: می‌بینی نمی‌توانم و شدنی نیست. خودت بگو چه‌ کار کنم؟ ...به جرأت می‌توانم بگویم آقا مهدی دست مرا گرفت و گفت: توکل کن. همان لحظه به خدا توکل کردم و به زبان ترکی با خداوند نجوا کردم... جواب نامه حاج قاسم را دادم و نوشتم: می‌توانم... و به پیک گفتم: برو این نامه را تحویل حاج قاسم بده. بینی و بین‌الله هیچ زمینه و امکاناتی فراهم نبود که این اتفاق بیفتد، اما من توکل کردم‌. هنوز شرایط سخت و آتش دشمن سنگین و عقبه ما هم بسته بود. هوا که کامل تاریک شد، از خاکریزی که بین ما و دشمن بود، رد شدم و به آن طرف رفتم. در کمال تعجب دیدم دشمن در حال فرار است. صبح روز بعد وقتی ما یکی از افراد دشمن را که از شب تا روز پنهان شده بود، پیدا کردیم و دلیل فرارشان را پرسیدیم،‌ گفت: نیروهای ما احساس کردند شما می‌خواهید دورمان بزنید. به همین خاطر، دستور رسید منطقه را خالی کنیم. در آن مرحله به من ثابت شد که توکل واقعی و خالصانه غیر ممکن را ممکن می‌کند. 📚 از کتاب متولّد مارس؛ (اثر علی اکبری زمردیان) @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ قُبحُ الحَصَرِ خَيرٌ مِن جُرحِ الهَذَرِ. ⬅️ زشتىِ درمانده شدن از سخن‌گفتن، بهتر از زخم و آثار مخرّب بیهوده‌گویی است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۰۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إذا أرادَ اللّهُ سُبحانَهُ صَلاحَ عَبدٍ ألهَمَهُ قِلَّةَ الكَلامِ وَ قِلَّةَ الطَّعامِ وَ قِلَّةَ المَنامِ. ⬅️ هرگاه خداوند صلاح بنده‌اى را بخواهد، كم‌گويى، كم‌خورى و كم‌خوابى را به او الهام می‌کند (به انجام این سه امر او را موفق می‌سازد). 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۸۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ أفضَلُ مَعروفِ اللَّئيمِ مَنعُ أذائهِ، أقبَحُ أفعالِ الكريمِ مَنعُ عَطائهِ. ⬅️ بهترين احسان شخص فرومايه، اين است كه آزار نرساند و زشت‌ترين کار شخص کریم اين است كه بخشش خود را دريغ كند. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۹ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ كُلّما ارتَفَعَت رُتبَةُ اللَّئيمِ نَقَصَ النّاسُ عِندَهُ ، و الكريمُ ضِدُّ ذلكَ. ⬅️ هر چه مقام شخص فرومايه بالاتر رود، مردم در نظر او پست‌تر مى‌شوند و شخص بزرگوار عكس اين است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۳۴ @justhadis110
✳️ هر حاجتمندی می‌تواند از ظنّ خودش یار این حدیث شریف گردد... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لِي عَلَى رَجُلٍ دَيْنٌ وَ قَدْ خِفْتُ تَوَاهُ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَيْهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا مَرَرْتَ بِمَكَّةَ فَطُفْ عَنْ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ أَبِي طَالِبٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهُ رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ آمِنَةَ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهَا رَكْعَتَيْنِ وَ طُفْ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ طَوَافاً وَ صَلِّ عَنْهَا رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ اُدْعُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّ عَلَيْكَ مَالَكَ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ ثُمَّ خَرَجْتُ مِنْ بَابِ اَلصَّفَا فَإِذَا غَرِيمِي وَاقِفٌ يَقُولُ يَا دَاوُدُ جِئْنِي هُنَاكَ فَاقْبِضْ حَقَّكَ. ⬅️ داوود رقّى گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام وارد شدم در حالی كه نزد مردی مالى داشتم كه مى‌ترسيدم از بين برود، پس از آن به حضرتش شكايت كردم. به من فرمود: چون به مكّه رفتى از جانب عبد المطلّب عليه السّلام طواف كن و دو ركعت نماز گزار و از طرف ابو طالب عليه السّلام طواف كن و دو ركعت نماز گزار و از طرف عبد اللّه عليه السّلام (پدر بزرگوار حضرت رسول) طواف كن و دو ركعت نماز گزار و از طرف آمنه بنت وهب علیها السلام (مادر بزرگوار حضرت رسول) طواف كن و دو ركعت نماز گزار و از طرف فاطمه بنت اسد عليها السّلام (مادر بزرگوار مولی علی) طواف كن و دو ركعت نماز گزار، سپس دعا كن كه مالت براى تو برگردد. راوی گويد: من اين دستورالعمل را انجام دادم، آن‌گاه از در صفا بيرون رفتم، ناگاه ديدم بدهكارم ايستاده و مى‌گويد: اى داوود! مرا در انتظار گذارده‌اى بيا مالت را بگير. 📚 الکافي (ثقة السلام کلینی): ج۴، ص۵۴۴ @jushadis110
🔷 ابن عباس، پسر عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و صحابی مورد اجماع شیعه و اهل سنت: ✅ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: [وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ - وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ - وَ اِجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطٰاناً نَصِيراً (اسراء:٨٠)] قَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ: وَ اَللَّهِ لَقَدِ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لِنَبِيِّنَا دُعَاءَهُ فَأَعْطَاهُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ سُلْطَاناً يَنْصُرُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ. ⬅️ ابن‌عبّاس درباره‌ی آیه شریفه‌ی [وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا * و بگو: «پروردگارا! مرا [در هر كار] با صدق وارد كن و با صدق خارج ساز و از سوى خود، حجّتى يارى‌كننده و غالب برايم قرارده».] می‌گوید: به خدا سوگند، خداوند دعای پیامبرش را اجابت نمود و علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را به‌عنوان حجت و نیروی یاری‌دهنده‌ی او قرار داد تا او را علیه دشمنانش یاری دهد. 📚 شواهدالتنزیل (حاکم حسکانی سنی حنفی مذهب): ج۱، ص۴۵۲ 💠 مولی الموحدین امام العارفین امیر المؤمنين سید المتقین اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن‌ ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ در جنگ صفین زمانی که امیرالمؤمنین علی علیه السلام مشاهده کرد که در این جنگ مردم زیاد از بین می‌روند، روزی از روزها، مقابل لشگر معاویه آمده، و او را با صدای بلند فراخواند، در آن وقت معاویه بالای تپّه‌ای قرار گرفته بود، و گفت: یااباالحسین از من چه می‌خواهی؟ امام علیه السلام فرمود: چرا این مردم کشته شوند و از بین بروند، در حالی که اگر تو غالب شوی خلافت از آن تست و اگر من پیروز شوم از آن من، بنابراین مردم را کنار بگذار و شخصاً به مبارزه با من بیا تا با هم بجنگیم، تا هر کدام از ما پیروز شود حکومت و خلافت برای او باشد. عمرو عاص به محض شنیدن پیشنهاد امام علیه السلام به معاویه، گفت: علی بر در انصاف آمده بدون درنگ پیشنهاد او را بپذیر. معاویه خندید و گفت: ای پسر عاص حتماً چشم طمع به خلافت من دوخته‌ای؟ عمرو گفت: چه زیباست که الان تو به مبارزه او بشتابی. معاویه گفت: تو همواره به مزاح سخن می‌گوئی. تو چقدر احمق و سبُک مغز هستی، به خدا قسم تو خیلی خوب می‌دانی که تا کنون کسی پیدا نشده که با فرزند ابی‌طالب به مبارزه بر خیزد و کشته نشود و زمین را با خون خود رنگین نسازد. ✅ ...ثم نادى معاوية فقال علام يقتتل الناس بيننا هلم أحاكمك إلى الله فأينا قتل صاحبه استقامت له الأمور فقال له عمرو أنصفك فقال له معاوية ما أنصفت إنك لتعلم أنه لم يبرز له أحد إلا قتله. 📚 الکامل (ابن اثیر از مورّخان بزرگ اهل سنت): ج۳، ص۳۱۲ 💠 قسمتی از زیارت ششم امیرالمؤمنین علیه السلام صادر شده از حضرت امام صادق علیه السلام: ✅ اللهم... صل علی علی امیر المؤمنین... اخی نبیک و وصی رسولک البائت علی فراشه و المواسی له بنفسه و کاشف الکرب عن وجهه الذی جعلته سیفا لنبوته و آیة لرسالته و شاهدا علی امته و دلالة علی حجته [لحجته] و حاملا لرایته و وقایة لمهجته و هادیا لامته و یدا لباسه و تاجا لراسه و بابا لسره و مفتاحا لظفره حتی هزم جیوش الشرک باذنک و اباد عساکر الکفر بامرک و بذل نفسه فی مرضاة رسولک و جعلها وقفا علی طاعته... ⬅️ خدایا ...درود فرست بر امیرمؤمنان... برادر پیامبرت و جانشین رسولت، به صبح رساننده شب هجرتت در بسترش و کمک‌دهنده به او با دل‌وجانش و برطرف‌کننده اندوه از چهره‌اش، آن‌ که او را شمشیری توانا برای نبوّتش قرار دادی و آیه و نشانه‌ای برای رسالتش و گواهی بر امّتش و دلیلی بر مدرک نبوّتش و حمل‌کننده پرچمش و سپری برای جانش و راهنمایی برای امتش و نیرویی برای جنگش و تاجی بر سرش و دری برای رازش و کلیدی برای پیروزی‌اش تا جایی که سپاه شرک را به اجازه تو شکست داد و ارتش‌های کفر را به دستورت نابود کرد و جانش را در خشنودی رسولت بخشید و آن را وقف طاعتت نمود... 📚 مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): باب زیارات، زیارت ششم امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از مزامیر الکبیر (ابن مشهدی): ج۱، ص۲۱۴ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَا نَقَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ الْمَعَاصِی إِلَى عِزِّ التَّقْوَى إِلَّا أَغْنَاهُ مِنْ غَیْرِ مَالٍ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَیْرِ عَشِیرَهٍ وَ آنَسَهُ مِنْ غَیْرِ بَشَرٍ. ⬅️ خدای عزوجل بنده‌ای را از خواری گناهان به عزت تقوا منتقل نمی‌کند، مگر اینکه بدون مال و ثروت، بی‌نیازش می‌سازد و بدون خویشان و بستگان عزیزش می‌گرداند و بى‌همنشين او را مأنوس سازد (يعنى او را با خودش مأنوس می‌سازد). 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَنْ أَتَاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِرِزْقٍ لَمْ یَخْطُ إِلَیْهِ بِرِجْلِهِ وَ لَمْ یَمُدَّ إِلَیْهِ یَدَهُ وَ لَمْ یَتَکَلَّمْ فِیهِ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یَشُدَّ إِلَیْهِ ثِیَابَهُ وَ لَمْ یَتَعَرَّضْ لَهُ کَانَ مِمَّنْ ذَکَرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِی کِتَابِهِ وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ. ⬅️ هر کس را که خداوند نصیبی به او رسانیده که او با پای خود قدم به‌سوی آن بر نداشته و دستی به‌جانب آن دراز ننموده، و سخنی راجع به آن بر زبان نیاورده و برای کسب آن چاره‌جویی نکرده و به هیچ‌ شکلی متعرّض آن نشده باشد و برای به دست آوردنش تلاشی نکرده باشد، این رزق از آن مواردی است که خداوند در کتاب خود از آن چنین یاد کرده است: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ (طلاق:۲) مور هر کس تقوای الهی پیشه کند خداوند محل خروجی (از مشکلات) قرار می‌دهد و از جایی که گمان نمی‌برد به او روزی می‌رساند.» 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۳، ص۱۶۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَلمُريبُ اَبَدا عَليلٌ. ⬅️ آدم بدبين، هميشه بيمار است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۸ 💠 حضرت عیسی علیه السلام: ✅ يَا عَبِيدَ اَلسَّوْءِ تَلُومُونَ اَلنَّاسَ عَلَى اَلظَّنِّ وَ لاَ تَلُومُونَ أَنْفُسَكُمْ عَلَى اَلْيَقِينِ. ⬅️ ای بندگان بد! مردم را بر اساس گمان سرزنش می‌کنید، اما با وجود یقین و آگاهی قطعی از عملکرد خودتان، خود را سرزنش نمی‌کنید. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۰۱ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ ظَنَّهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ. ⬅️ هر کس خوش‌بین نباشد،‌ از همگان گریزان است. (با احدی انس نمی‌گیرد) 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۶۰ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ سُوءُ اَلظَّنِّ لَمْ يَتْرُكْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلِيلٍ صُلْحاً. ⬅️ هر کس بر او بدگمانی چیره شود، میان او و هیچ دوست صمیمی‌اش صلح و آشتی باقی نمی‌گذارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۵۰ @justhadis110
4_5854821391236336254.mp3
2.23M
💠 ابن طیار تاجری بود که ورشکست و تنگدست شده بود؛ خدمت امام صادق علیه السلام رسید و وضعیتش را به امام بازگفت. امام به وی فرمود: آیا در بازار مغازه‌ای داری؟ گفت: دارم ولی آن را رها کرده‌ام. امام به او امر کرد: به کوفه بازگرد در مغازه خود بنشین و آن را جاروب کن و چون خواستی به بازار بروی، دو یا چهار رکعت نماز بگزار و سپس این دعا را بخوان: ✅ تَوَجَّهْتُ بِلَا حَوْلٍ مِنِّی وَ لَا قُوَّةٍ وَ لَکِنْ بِحَوْلِکَ یَا رَبِّ وَ قُوَّتِکَ وَ أَبْرَأُ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ إِلَّا بِکَ فَأَنْتَ حَوْلِی وَ مِنْکَ قُوَّتِی اللَّهُمَّ فَارْزُقْنِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ رِزْقاً کَثِیراً طَیِّباً وَ أَنَا خَافِضٌ‏ فِی‏ عَافِیَتِکَ‏ فَإِنَّهُ‏ لَا یَمْلِکُهَا أَحَدٌ غَیْرُک‏. ⬅️ ابن طیار گوید: دستور حضرت را انجام دادم اما هرگاه به مغازه می‌رفتم می‌ترسیدم مأمور مالیات سر رسد و مالیات مغازه را بخواهد. تا اینکه روزی تاجری آمد و به من گفت نصف این مغازه را به من اجاره بده تا تو را در سود شریک گردانم؛ من نیز نصف مغازه را به او اجاره دادم؛ بعد از چند صباح به تاجر گفتم آیا میل داری که به من خیری برسانی و یک لنگه از بارت را به من بفروشی تا آن را بفروشم و سودش بردارم؟ تاجر گفت: چه کسی ضامن تو می‌شود؟ گفتم: خداوند ضامن من. تاجر قبول کرد‌. یک لنگه از بار را برداشتم و همان روز تمام آن را فروختم، قیمت را به او دادم و زیادی آن را برداشتم. همین‌طور ادامه دادم تا این که سرمایه‌ای فراهم کردم و مرکب خریدم و غلامانی استخدام کردم و خانه‌ها ساختم. 📚 الکافی: ج۳، ص۴۷۴ @justhadis110
✳️ قسمت‌ پایانی حدیث شریف بسیار تأمّل برانگیز! 💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ زهری نقل می‌کند که روزی در خدمت امام سجاد علیه السلام بودم که یکی از شیعیان آمد و اظهار پریشانی و عیال‌مندی نمود و گفت: چهارصد دینار بدهکاری دارم، حضرت از شنیدن سخنان وی بسیار متأثر شده و گریه کرد وقتی علت را پرسیدند، فرمود: کدام محنت بالاتر از آن است که برادر مؤمنی را مقروض ببینی و نتوانی مشکل او را حل کنی. هنگامی که مردم متفرق شدند یکی از منافقین گفت: عجیب است که او یک بار می‌گوید آسمان و زمین در اختیار ماست و یک بار می‌گوید که از اصلاح برادر مؤمنی عاجزم. آن مرد فقیر از شنیدن این سخن آزرده شد و غيرت دینی‌اش به جوش آمد، خدمت امام سجاد علیه السلام رفت و گفت: شخصی چنان و چنین گفت و آن‌چنان به من گران آمد که رنج و محنت و پریشانی‌های خودم را فراموش کردم. حضرت فرمود: الآن خداوند فرج تو را اراده فرمود و به غلامش دستور داد آنچه برای افطار من آماده کرده‌اید بیاورید. دو قرص نان خشک شده آوردند. حضرت فرمود: این نان‌ها را بگیر که در خانه‌ی ما به غیر از این‌ها وجود ندارد، لیکن خداوند به برکت این دو قرص نان نعمت و مال زیادی به تو می‌دهد. آن مرد دو قرص نان را گرفت و به بازار رفت و نمی‌دانست چه کار کند، نفس و شیطان وسوسه‌اش نمود که نه دندان بچه‌ها می‌تواند این نان‌ها را بخورد و نه شکم تو و خانواده‌ات را سیر می‌کند و نه قرض تو ادا خواهد شد. همان‌طور که در بازار راه می‌رفت، به ماهی‌فروشی برخورد کرد که یک ماهی در دستش مانده بود و کسی آن را نمی‌خرید. به ماهی‌فروش گفت: من دو نان جو دارم، بیا با ماهی مبادله کنیم. ماهی‌فروش قبول کرد مرد ماهی را گرفت و یک نان جو را به او داد و به راهش ادامه داد. بقالی را دید که مقداری نمک مخلوط با خاک دارد که هیچ کس از او نمی‌خرید به او پیشنهاد کرد بیا این قرص نان را بگیر و آن نمک را بده تا این ماهی را کباب کرده و استفاده کنم و نمک را نیز گرفت و به خانه رفت در فکر بود که ماهی را پاک کند کسی در زد. وقتی در را باز کرد دید هر دو مشتری نان‌ها را پس آورده‌اند و گفتند: بچه‌های ما این نان‌های خشک را نمی‌توانند بخورند و ما فهمیدیم که تو از ناچاری این نان‌ها را به بازار آورده‌ای بیا و نان خود را بگیر ما از تو راضی هستیم و آن ماهی و نمک را به تو حلال داریم. آن مرد آنها را دعا کرد و ایشان رفتند و چون کودکانش نمی‌توانستند آن نان‌ها را بخورند تصمیم گرفت ماهی را کباب کند و به کودکانش بدهد. وقتی شکم ماهی را پاره کرد که آن را تمیز کند دید پر از در و مروارید است که نظیر ندارند، پس خداوند متعال را شکر کرد و در فکر بود که آنها را به چه کسی بفروشد و چه کار کند که شخصی از طرف امام سجاد علیه السلام آمد و پیغام آورد که امام سجاد علیه السلام فرمود: خداوند متعال در کار تو گشایش ایجاد کرد و از پریشانی نجات داد. اکنون قرص‌های نان را به ما برگردان که آن‌ها را به غیر از ما کسی نمی‌خورد. آن دو قرص نان را خادم حضرت برگرداند و امام با آن افطار کرد و آن مرد فقیر مرواریدها را با قیمت زیادی فروخت و قرض‌های خود را داد و وضعش خیلی خوب شد و از توانگران و ثروتمندان عصر خود شد و وقتی منافقین از وضع او آگاه شدند با هم گفتند، او نمی‌توانست بدهی خودش را بدهد و امام سجاد علیه السلام او را به ثروتمندترین تبدیل کرد اما عجیب است، با این وجود این على بن الحسين نمی‌تواند فقر خود را برطرف کند چگونه می‌تواند این مرد را به چنین ثروتی برساند؟! 👈👈 وقتی امام سخن آن منافقین را شنید فرمود: قريش هم به پيغمبر همين اعتراض را داشتند و می‌گفتند: چگونه این شخص در يك شب از مكه به بيت المقدس می‌رود و برمی‌گردد با اینکه نمى‌تواند از مكه تا مدينه را جز دوازده روز برود كه موقع مهاجرتش این‌قدر طول کشید!؟ سپس حضرت فرمود: اين‌ها به امر خدا و امر اولياء خدا نادانند و به‌راستى مقامات درك نشود جز به تسليم در برابر امر خداى عز و جل و ترك اعتراض یا پیشنهاد به حضرت حق و راضی بودن به تدبیر و تقدیرش و اولياء خدا بر محنت‌ها و ناگواری‌هایى صبر می‌كنند كه ديگران نمی‌توانند و خدا در عوض همه‌ی این امتحانات سخت خواسته‌های آنها را برآورد و در عين حال این اولیای خدا و حجت‌های الهی جز آنچه خدا بخواهد از او نخواهند. ✅ الزهری قال: کنت عند علی بن الحسین علیهما السلام فجاه رجل من اصحابه فقال له علی بن الحسین علیهما السلام ما خبرک ایها الرجل فقال الرجل خبری یا ابن رسول الله انی اصبحت و علی اربعمائة دینار دین لا قضا عندی لها و لی عیال ثقال لیس لی ما اعود علیهم به قال فبکی علی بن الحسین علیهما السلام بکا شدیدا فقلت له ما یبکیک یا ابن رسول الله فقال... 📚 امالی (شیخ صدوق): ص۴۵۳ @justhadis110
✳️ به نکات مرحوم حائری شیرازی رحمت الله علیه مرتبط با این حدیث شریف نیز توجه فرمایید: 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: ✅ إن الله تعالی لینادی کل لیلة جمعة من فوق عرشه من اول اللیل الی اخره: الا عبد مؤمن یدعونی لدینه او دنیاه قبل طلوع الفجر فاجیبه؟ الا عبد مؤمن یتوب الی من ذنوبه قبل طلوع الفجر فاتوب الیه؟ الا عبد مؤمن قد قتر علیه رزقه فیسالنی الزیادة فی رزقه قبل طلوع الفجر فازیده و اوسع علیه؟ الا عبد مؤمن سقیم فیسالنی ان اشفیه قبل طلوع الفجر فاعافیه؟ الا عبد مؤمن محبوس مغموم فیسالنی ان اطلقه من سجنه فاخلی سربه؟ الا عبد مؤمن مظلوم یسالنی ان اخذ بضلامته قبل طلوع الفجر فانتصر له و اخذ له بضلامته؟ قال: فلا یزال ینادی بهذا حتی یطلع الفجر. ⬅️ ذات اقدس الهی هر شب جمعه از اول تا آخر شب این‌گونه ندا می‌دهد: ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح مرا برای دین یا دنیایش بخواند تا من اجابتش کنم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح از گناهانش توبه کند و برگردد و من نیز رحمت و مغفرتم را نسبت به او برگردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که روزیش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر، از من بخواهد آن را زیاد کنم و من هم حاجتش را برآورده روزیش را زیاد و وسیع گردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمن مریضی نیست که تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد که شفایش بدهم و من هم او را عافیت و تندرستی عطا نمایم؟ ✳️ آیا بنده مؤمنِ زندانی و گرفتاری نیست که از من بخواهد از زندان آزادش کنم و من نیز آزادش گردانم؟ ✳️ آیا بنده مؤمن مظلومی نیست که تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نیز او را یاری کرده حقش را برگردانم؟ آن‌گاه حضرت فرمود: و همین‌طور ذات اقدس الهی (بدون واسطه و شخصاً) چنین ندا می‌دهد تا صبح شود‌. 📚 عدة الداعی (فقیه و عالم ربانی جناب ابن فهد حلی رحمت الله علیه): ص ۷۷ 🔹 آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: 🔸 اهمیت شب و روز جمعه: ⬅️ فقیر و بینوا چه گناهی کرده است که به مسجد الحرام دسترسی ندارد؟ خدای تعالی فکر آنها را کرده و برای ایشان برنامه‌ریزی کرده است. حرمی درست کرده که لازم نیست جسم انسان در آن برود. حرمی که با انسان فاصله مکانی ندارد. چون برای خدا زمان و مکان فرقی ندارد... خداوند برای کسی که دسترسی به اماکن متبرکه ندارد، شب جمعه و روز جمعه را مثل حرم خودش قرار داده است. این زمان‌های متبرکه پهلوی او می‌آیند و عبادت در این زمان‌ها اجر و اثر بیشتری دارد تا خارج از آن زمان‌ها و این لطف خداست و از باب اینست که فقیر و غنی برایش فرقی ندارد. از این جهت وقتی شب جمعه می‌شود انسان باید بداند که الان در حرم است، بداند که الان در مسجد الحرام است، وقتش را تلف نکند از وقتش خوب استفاده کند، از یک ساعت وقتِ شب جمعه و روز جمعه درست بهره‌گیری کند. @haerishirazi @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ ...فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ. ⬅️ هر کس در هر شب جمعه‌ای سوره‌ی اسراء را بخواند، آن‌قدر زنده می‌ماند تا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک نماید و یا اگر فوت کرد هنگام ظهورش رجعت کرده و یکی از اصحاب او باشد. و ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ. ⬅️ هر کس سوره‌ی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا می‌رود و خداوند او را از جمله شهدا محشور می‌گرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] می‌ایستد. 📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷ ✳️ قرائت این دو سوره شریف در شب‌های جمعه، از توصیه‌های مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز نقل شده است. @justhadis110