✳️ شیعیان و محبان رسول الله و آقا امیر المؤمنین بابت نخستین نوه و نخستین فرزند خانهی عصمت و طهارت صله بگیرید...
🔹 پیام سیدی عزیز به بنده:
سلام برادر
طاعات قبول
سال نو مبارک
حاجی من چند سالی هست ولادت امام حسن عیدی میدم، عیدی خوب میدم، حالا هر چقدر که دستم برسه، به همکارا میدم، به خانواده میدم اینجوری. (هر چی دارم از این آقا دارم)
امسال پولشو تهیه کردم، حالا میخواهم به همراه پولِ تو پاکت، یه روایتی از امام حسن یا کرامتی از امام حسن بنویسم بگذارم که کوتاه هم باشه که بگیم ما هم به تاسی از ایشون کریم باشیم.
میخواستم ببینم چیزی شما تو ذهنت هست؟ بگی، تو ثوابشم ایشالله شریک باشی؟!
🔹 پاسخ حقیر:
سلام سید عزیز
بله برادر
میفرستم برایت، یه چیز کمنظیر انشالله
و ارسالی حقیر به مناسبت ولادت سبط اکبر، کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام:
❇️ این سخن بس گوهربار امام حسن مجتبی علیه السلام نیز که یکی از ۲۰ حدیث تأثیرگذار در زندگی من بوده تمثیلی که به نقل از مرحوم آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه پس از نقل حدیث آمده را با دقت بخوانید:
قیل له: لأی شَی ء لا نَراک تَرُدُّ سائِلا وَ إنْ کنْتَ عَلی ناقَة؟
✅ فقال- علیه السلام-:
«إنّی للهِ سائِلٌ، وَ فیهِ راغِبٌ، وَأَنا أَسْتَحْیی أنْ أَکونَ سائِلا وَأَرُدُّ سائِلا، وَ إِنَّ اللهَ عَوَّدَنی عادَةً أَنْ یفیضَ نِعَمه عَلَی وَ عَوَّدْتُهُ أَنْ أَفیضَ نِعَمَهُ عَلَی النّاسِ فَأَخْشی إنْ قَطَعْتُ العادَةِ أَنْ یمْنَعَنی العادَةَ.» وَ أَنْشَدَ یقُولُ:
إذا ما أَتانی سائِلٌ قُلْتُ مَرْحَباً بِمَنْ فَضْلُهُ فَرْضٌ عَلَی مُعَجَّلٌ
وَ مِنْ فَضْلِهِ فَضْلٌ عَلی کلِّ فاضِل وَأَفْضَلَ أَیامِ الفَتی حینَ یسْأَلُ.
⬅️ شخصی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) پرسید چرا به هیچ نیازمندی که درخواست کمک میکند جواب رد نمیدهید حتی اگر سوار بر شتر (و در حال حركت) باشيد؟!
💠 امام فرمود:
⬅️ به راستی كه من هم گدای خدايم و در اين گدايی خود به درگاه خدا چشم اميد دارم (و راغبم)؛
و شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم.
👈 خدای بزرگ، مرا به برنامهای عادت داده است که همواره نعمتهایش را بر من فرو میریزد
و من هم او را چنان عادت دادهام که نعمتهایش را به مردم میبخشم.
👈 میترسم اگر اين عادتم را ترک کنم،
او نیز عادتش را واگذارد‼️
آنگاه این شعر را خواند:
(هرگاه سائلی به نزد من آید به او خوش آمد و آفرین میگویم، زیرا بخشش نمودن به او بر من واجب است.)
(و هر بخشندهای که به سائل بخشش نماید به فضیلت رسيده، و نیکوترین روزهای #جوانمرد روزی است که از او #درخواست_کمک شود.»
📚 احقاق الحق (قاضي نورالله شوشتري): ج۲۶، ص۴۴۵
✳️ مرحوم آیت الله حائری شیرازی در تمثیلی فوقالعاده زیبا این سنت خداوندی را چنین تبیین مینمایند:
👈 اگر سینی چای را جلوی شما گرفتند؛ شما یک استکان برداشتی دادی به کناریت، یکی دیگر برداشتی برای شخص دیگر، یکی دیگر برای شخص دیگر و... تا وقتی از سینی استکان برمیداری برای دیگری، سینی را در مقابل شما نگه میدارند؛
اما اگر سینی را آوردند و برای خودت برداشتی سینی را میبرند برای دیگری؛
عطای خدا هم چنین است
اگر از عطای خدا به خودت، به دیگران هم دادی، سینی عطا را از مقابلت بر نمیدارند؛
هم حاجت خود را رفع میکنی، هم سبب رسیدن عطای خدا به دیگران هم میشوی؛
به جای آنکه دستت جلوی خلق دراز باشد (با ذلت و منت و ...) دستت با عزت در سینی عطای خداست و به دستت خیر نیز برای دیگران جاری میشود.
🔆 ولادت موفور السرور نخستین مولود خانهی عصمت و سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی یر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
✳️ ... و من پروردگار جفاکاری نیستم!!
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ قال تعالى:
مَنْ اَحْدَثَ وَ لَمْیَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفانى
وَ مَنْ اَحْدَثَ وَ تَوضَأَ وَ لَمیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَقَدْ جَفانى
وَ مَنْ احدثَ و تَوَضَّأَ و صَلّى رَکْعَتَیْنِ وَ دَعانى وَ لَمْاَجِبْهُ فیما سَأَلَنى مِنْ اُمُورِ دینِه وَ دُنْیاهُ، فَقَدْ جَفَوْتُهُ
وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جاف.
⬅️ خدای متعال میفرماید:
کسى که وضویش باطل شود و تجدید وضو نکند، به من جفا کرده است
و اگر وضویش باطل شد و بعد وضو گرفت ولی بعد از وضو دو رکعت نماز نخواند، باز هم بر من جفا کرده است
(و اگر وضویش باطل شد، بعد وضو گرفت و بعد از وضو دو رکعت نماز خواند، ولی بعد نمازش دربارهی امور دین و دنیایش دعایی نکرد باز همبر من جفا کرده است)
و اگر وضویش باطل شد، سپس وضو گرفتن و بعد دو رکعت نماز خواند و بعد از نمازش برای امور دین و دنیایش دعا کرد و من دعایش را اجابت نکردم، من بر او جفا کردم
و من پروردگار جفا کارى نیستم!!
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۸۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ غَضُّ اَلطَّرْفِ مِنَ اَلْمُرُوَّةِ.
⬅️ پایین انداختن نگاه از مردانگی است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۷۲
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
⚫ شیعیان بوی یتیمی میرسد...
❇ مَن جَاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَ هُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ * وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (نمل:89و90)
کسانىکه کار نیکى انجام دهند، پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز (روز قیامت) درامانند. و آنها که کار بدى انجام دهند، به صورت در آتش افکنده مىشوند؛ آیا جزایى جز آنچه عمل مىکردید خواهید داشت؟ ❇
✳ این کدام سیئه و گناه است که صرف بودنش در نامهی عمل انسان، فارغ از هر عمل دیگری که کرده باشد انسان را با صورت در آتش دوزخ میافکند؟!
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ دَخَلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلْجَدَلِيُّ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِقَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ...
⬅ ابوعبدالله جَدلی بر امیرالمؤمنین علیهالسلام وارد گشت، امام علیه السلام خطاب به او فرمود:
ای اباعبدالله! دوست داری دربارهی آیه: «مَن جَاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَ هُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ * وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (نمل:89و90) کسانىکه کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز درامانند. آنها که کار بدى انجام دهند، به صورت در آتش افکنده مىشوند؛ آیا جزایى جز آنچه عمل مىکردید خواهید داشت؟!» تو را آگاه کنم؟
عرض کرد: «بلی! ای امیرالمؤمنین فدایت گردم.
حضرت فرمود: مقصود از حسنه در آیات، معرفت ولایت و محبّت به ما اهل بیت است و مراد از سیِّئه در این آیات، انکار ولایت و کینهورزیدن نسبت به ما اهل بیت است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۸۵
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى اَلسَّابَاطِيِّ، قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِنَّ أَبَا أُمَيَّةَ يُوسُفَ بْنَ ثَابِتٍ حَدَّثَ عَنْكَ أَنَّكَ قُلْتَ: لاَ يَضُرُّ مَعَ اَلْإِيمَانِ عَمَلٌ، وَ لاَ يَنْفَعُ مَعَ اَلْكُفْرِ عَمَلٌ...
⬅ عمّار ساباطی گوید: به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: «ابوامیّه یوسفبنثابت برایم نقل کرد که شما فرمودهاید: «با داشتن ایمان، عمل زیان نمیرساند و با کفر نیز عمل سودی ندارد».
امام علیهالسلام فرمود: ابوامیّه نپرسید که منظورم از این حرف چیست، مقصود من از این سخن این بود که: هر کس به مقام امام زمانش از آل محمّد (علیهم السلام) معرفت و اقرار داشته باشد و او را دوست بدارد، سپس هرچه مایل است برای خود از اعمال خیر انجام دهد از او پذیرفته میشود و چندین برابر به او پاداش خواهند داد و با معرفتش نسبت به امام بر حق برگزیده از سوی خدا، از کار خوبش بهرهمند میشود،
همچنان که خداوند، اعمال مردم را درصورتیکه دوستدار و تحت ولایت امام ستمگری که از جانب خدا تعیین نشده باشند، نخواهد پذیرفت.
عبداللَّهبنابییعفور گفت: مگر خداوند در این آیه نمیفرماید: «مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ (نمل:89) کسانىکه کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز درامانند» پس چگونه کسی با دوستداشتن امامان جور، از عمل صالحی که انجام میدهد، سود نخواهد برد؟
امام علیهالسلام فرمود: میدانی منظور از حسنهای که در این آیه است، چیست؟
مقصود از حسنه در این آیه، معرفت امام و اطاعت از اوست.
خداوند در این آیه نیز فرموده است: «و آنها که اعمال بدی انجام دهند، به صورت در آتش افکنده میشوند آیا جزایی جز آنچه عمل میکردید خواهید داشت؟!. (نمل:۹۰)» در این آیه هم مقصود از سیّئه، انکار امامی است که از جانب خدا تعیین شده.
هرکس روز قیامت با ولایتِ امام ستمگر وارد محشر شود رابطهای با خدا ندارد و منکر حق و ولایت ما خاندان است، خداوند چنین کسی را در با صورت در آتش جهنّم میافکند.
📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۴۱۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ فِي قَوْلِهِ: «مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا»
قَالَ هِيَ لِلْمُسْلِمِينَ عَامَّةً وَ اَلْحَسَنَةُ اَلْوَلاَيَةُ...
⬅ امام علیه السلام در خصوص آیهی: «مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها (انعام:160) هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد» فرمود:
این آیه مربوط به عموم مسلمین است و مقصود از «حَسَنَةِ» در این آیه ولایت است؛ هر کس (با داشتن ولایت ما اهل بیت) کار نیکی انجام دهد، برای او ده برابر (پاداش) نوشته میشود،
اما اگر ولایت (ما اهل بیت را) نداشته باشد، پاداش (ده برابریِ) او را در مقابل عمل نیکش، در همین دنیا میدهند «و در آخرت او را بهرهای نیست (بقره:200)».
📚 تفسير قمی: ج۲، ص۱۳۱
⚫ یا مظلوم یا امیرالمؤمنین...
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنین علیه السلام...
@justhadis110
✳️ چه پدر شفیق و دلسوزیست ابوتراب...
و خوش به سعادت آنانکه تراب و شیعهی ابوترابند و در روز قیامت با حسرت نمیگویند:
یا لیتنی کنت ترابا (نبأ:۴۰)
یعنی ای کاش خاک بودم
که طبق روایات یعنی ای کاش تراب و شیعه بودم تا پدرم ابوتراب میشد و اینچنین مورد لطف خدا واقع میشدم. (علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۵۶)
✳️ در روایات نقل شده که بهشت مشتاقتر است به سلمان تا سلمان به بهشت! (روضة الواعظین (فتال نیشابوری): ج۲، ص۲۸۲)
وقتی سلمان که شیعهی امیرالمؤمنین علیه السلام است چنین وضعی دارد، خوب، به طریق اولی، حال قلبی خود حضرت امیر صلوات الله علیه نسبت بهشت مشخص است.
مولایی که در سخنی فرمودند:
دوست نداشتم كه در كودكى مىمردم و به بهشت مىرفتم و بزرگ نمىشدم تا پروردگارم، عز و جل، را بشناسم. (کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۶۷۲)
مولایی که عبادت به طمع و شوق بهشت را عبادت تجار نامیدند. (نهج البلاغة (سید رضی): حکمت۲۳۷، ص۵۱۰)
حال با این مقدمهی کوتاه، برویم سراغ حدیث شریفی که تا حدی تجلّیگر شدّت شفقت و دلسوزی پدرانه امیرالمؤمنین علیه السلام، نسبت به ما شیعیان اسمی و إنشاءالله محبانشان است.
🔹 شب نخستِ پس از ضربت خوردن مولی علی، اصبغ بن نباته تنها صحابی دلسوختهای بود که توفیق یافت به منزل حضرت امیر صلوات الله علیه راه یابد.
نقل میکند سم چنان در بدن مبارک امیرالمؤمنین نفوذ کرده بود که رنگ پوست حضرت از شدّت زردی، به رنگ دستمال بسته شده بر پیشانی مبارکشان شده بود.
در همان حال بسیار سخت، حضرت از سر شفقت، خطاب به اصبغ میفرمایند:
دوست داری برایت حدیثی نقل کنم؟، چرا که گمانم این است که این، آخرین احادیثی باشد که برایت بیان میدارم.
اصبغ نیز با اشتیاق و با چشمانی اشکبار اعلام آمادگی کرد.
💠 حضرت فرمودند:
⬅️ در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در کوچههای مدینه، روزی بسیار غمگین بودم به شکلی که آثار غم در چهرهام معلوم بود [به جهت شدّت طعنهها و تخریبهای منافقین و اثر این تبلیغات سوء بر نگاه مردم نسبت به امیرالمؤمنین که باعث محرومیت مردم از فیض وجود ایشان و هدایت و رستگاریشان میشد]
رسول خدا فرمودند: علی جان چرا تو را غمگین میبینم؟
آیا دوست داری برایت حدیثی نقل کنم که غم را از تو بزداید؟
پس گفتم: بلی یا رسول الله.
رسول خدا فرمود:
روز قیامت منبری بسیار عظیم و مرتفع قرار میدهند و من در بالاترین پله قرار میگیرم،
سپس به تو امر میشود که تو هم از منبر بالا بیایی و یک پله پایینتر از من بیاستی.
سپس دو فرشته رضوان و مالک که کلیدداران بهشت و جهنم هستند میآیند و در یک پله پایینتر از تو قرار میگیرند.
در این هنگام رضوان در عرصه محشر ندا در میدهد: من رضوان کلیددار بهشت هستم، به من امر شده که کلید بهشت را در اختیار رسول خدا قرار دهم و ایشان نیز به من امر کردند که کلید بهشت را به علی بن ابیطالب علیهماالسلام بدهم؛ شاهد باشید من کلید بهشت را به علی بن ابیطالب تقدیم کردم.
سپس مالک، کلیددار دوزخ ندا در میدهد، ای مردم، من مالک کلیددار دوزخ هستم، به من امر شده که کلید جهنم را در اختیار رسول خدا قرار دهم و ایشان نیز به من امر کردند که کلید دوزخ را به علی بن ابیطالب علیهماالسلام بدهم؛ شاهد باشید که من کلید دوزخ را به علی بن ابیطالب تقدیم کردم.
[اینجا یکی از تجلّیهای حقیقتِ حدیث مورد اتفاق شیعه و سنی، مبنی بر قسیم الجنّة و النّار بودن حضرت امیر صلوات الله علیه است.]
سپس رسول خدا فرمودند:
✅ يَا عَلِيُّ، فَتَأْخُذُ بِحُجْزَتِي، وَ أَهْلُ بَيْتِكَ يَأْخُذُونَ بِحُجْزَتِكَ وَ شِيعَتُكَ يَأْخُذُونَ بِحُجْزَةِ أَهْلِ بَيْتِكَ. قَالَ: وَ صَفَقْتُ بِكِلْتَا يَدَيَّ، وَ قُلْتُ: إِلَى اَلْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟
قَالَ: إِي وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ.
⬅️ یا علی، در این وقت من دست به دامان خداوند میشوم
و تو دست به دامن من میشوی
و امامان از فرزندان و نسل تو، دست به دامان تو میشوند
و شیعیان دست به دامان امامان از فرزندان و نسل تو میشوند
من در این هنگام از شوق دستانم را بر هم زدم و پرسیدم: به بهشت میرویم یا رسول الله؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در پاسخ فرمودند:
بله علی جان، به خدای کعبه به بهشت میرویم...
📚 الروضة في فضائل أمير المؤمنين علیه السلام (شاذان بن جبرئیل): ج۱، ص۱۳۲
پ.ن: در مقدمهی حدیث شریف ذکر شد که خود مولی رغبت و میل و شوقشان برای چیزی بسیار فراتر از بهشت است، بهشتی که به سلمان که شیعه حضرت امیر است مشتاقتر است تا سلمان به بهشت!
پس سرّ این شوق زاید الوصفِ حضرت امیر صلوات الله علیه چیست که آنقدر ظهور دارد که مولی از خوشحالی دستان مبارکشان را بر هم میزنند؟
بله
شدّت لطف و دلسوزی و شفقت پدرانهی ایشان است نسبت به ما شیعیان و محبان با این کثرت قصوری که داریم...
⚫️ شیعیان یتیم شدیم...
@justhadis110
✳ برای دفع بلا در این دوران پر بلا چه کنیم؟
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
✅ علیکم فی شهر رمضان بکثرة الاستغفار و الدّعاء فأمّا الدّعاء فیدفع به عنکم البلاء و أمّا الاستغفار فیمحی ذنوبکم.
⬅ بر شما باد که در ماه رضمان بسیار دعا و استغفار کنید، که دعا بلا را از شما دفع میکند و استغفار گناهانتان را محو میکند.
📚 الکافی: ج۴، ص۸۸
پ.ن: در حدیث شریف، حضرت فرمودند یمحی ذنوبکم (ذنوبتان را محو میکند)
برای کلمه گناه، در زبان عرب و خاصّه قرآن کریم، تعابیر متعددی وجود دارد که هر یک معنای خاص خود را دارد.
عباراتی نظیر ذنب، اثم، عصیان، سیئه، خطیئه، حنث و...
مقصود از ذنب که در حدیث فوق ذکر شده، اعمالی است که به دنبالش ضرر و یا از دست رفتن نفع و مصلحتى باشد و تبعات آن دامنگیر انسان شود و اصل آن از «ذَنَب» به معناى دم و دنبالهی حیوان گرفته شده. (مجمع البیان: ج2، ص713)
با توجّه به این توضیح، محو ذنوب، میتواند احتمالاً به این معنی باشد که استغفار در ماه مبارک رمضان، علاوه بر پاککردن خود گناه، آثار و تبعات آن را نیز محو میکند که این امری بسیار ذیقیمت است،
چرا که بسیاری از گرفتاریهای ما، که اسم حادثه را بر آن میگذاریم و معمولاً هم میگوییم نمیدانم از کجا نازل شد و چرا این اتفاق و گرفتاری برای من پیدا شده، ریشه در تبعات گناهانی از جنس ذنب دارد که آثار بعدیاش، گریبان ما را گرفته.
حال ممکن است سؤال شود چه استغفاری بهتر میتواند این ذنوب و گناهانی که تبعات بعدیاش گریبانگیر انسان میشود را پاک کند که با خواندنش در ماه مبارک رمضان، با توجه به فرمایش امیر مؤمنان، این اثر محو ذنوب مضاعف گردد.
یکی از بهترین و جامعترین پاسخها، استغفار هفتادبندی امیر مؤمنان علی علیهالسلام است که دارای آثار مادی و معنوی حیرتانگیزی است:
امام رضا علیهالسلام از پدران بزرگوار خود نقل میکنند که امام حسین علیهالسلام فرمودند:
روزی نزد امیرالمؤمنین نشسته بودم که عربی وارد شد و عرض کرد یا امیرالمؤمنین! من مرد عیالمند و فقیر هستم و مالی که زندگی مرا کفایت کند ندارم.
حضرت فرمودند: ای برادر عرب! چرا استغفار نمیکنی تا حالت نیکو شود؟
عرض کرد: زیاد استغفار میکنم، اما تغییری در زندگیام پیدا نشده است.
حضرت فرمودند: ای برادر عرب خدای متعال میفرماید:
«اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ ...(نوح:۱۰تا12)
به آنها گفتم: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پیدرپی بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد!»
بعد فرمودند: چون به گناه بودن بعضی از اعمالت آگاه نیستی استغفار تو ناقص است، زیرا از آنها استغفار نمیکنی و نتیجه نمیگیری.
[یعنی یا نمیدانی عملت گناه بوده، یا قبول نداری یا فراموش کردهای و هنگام استغفار، آن گناهان را در نظر نداری، لذا استغفارت ناقص است و اثر حقیقی که مترتّب بر استغفار کامل و حقیقی است را نمیبینی.]
سپس فرمود: اینک به تو استغفاری [جامع و کامل] میآموزم که اگر آن را هنگام خواب بخوانی خدا به تو وسعت رزق عطا فرماید.
دعا را نوشته، به اعرابی داده و فرمودند: شب، قبل از خوابیدن، این استغفار را بخوان و گریه کن و اگر اشکت جاری نشد تباکی کن.
امام حسین علیهالسلام فرمود:
سال بعد اعرابی به خدمت حضرت آمد و عرض کرد:
یا امیرالمؤمنین! خداوند به من نعمتهای زیادی عطا فرمود. شتران و گوسفندانم آنقدر زیاد شدهاند که محلی برای نگهداری آنها ندارم.
آن حضرت فرمودند: ای برادر عرب! قسم به آن خدایی که محمد صلیاللهعلیهوآله را به نبوت برگزید، بندهای نیست که با این دعا به درگاه خدا استغفار کند، مگر اینکه خدای متعال به برکت آن، گناهانش را آمرزیده، حوائجش را برآورده و به مال و اولادش فراوانی و برکت عطا فرماید.
📚 دار السلام نوری: ج۳، ص۱۳۳
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در این خصوص چنین بیان داشتهاند:
⬅ مردم حتی متدیّنین و خوبان، از معصیت بودن بسیاری از کارها غافلند و به گناه بودن آن توجّه ندارند. استغفار شریفی از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که دارای هفتاد بند است و در آن بسیار جامعتر از دعای فوقالذکر، به این نوع گناهان توجه شده و از خدای متعال دربارهی آنها طلب مغفرت شده است.
این استغفار علاوهبر دارا بودن آثار معنوی و دنیوی مذکور در مقدمهی استغفار فوق، بسیار مقرِّب است و اگر کسی آن را با توجّه بخواند، آثار عجیبی از آن ظاهر میشود
حضرت امیر علیهالسلام این استغفار ۷۰ بندی را که جامعتر از آن استغفاری هست که به آن اعرابی تعلیم فرمودند، خودشان بعد از نماز صبح میخواندند، ولی اگر کسی موفق به خواندن آن در هنگام صبح نشود، میتواند آن را بعد از نماز عصر
بخواند.
📚 انیس الصادقین: فصل استغفارات، بخش سوم
@justhadis110
✳️ شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است و شب جمعه و شب و قدر و نگاشت تقدیر عالَم و اوضاع عالَم...
💠 حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه:
✅ أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
⬅️ براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج خود شما نيز در آن هست.
📚 كمال الدّين (شیخ صدوق): ص ۴۸۵
@justhadis110
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
🔸 [در رابطه با ظهور] إنشاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛
🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد،
🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست میشود.
🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكستهای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛
🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه:
💠 اللهم فَرِّج عني و عَن جميعِ المؤمنين و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان
۹۵-۰۸-۲۷
🌐 @sadeghin_ir
🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضواناللهتعالیعلیه
✳️ این سکهی روز قدس دو رو دارد
یک روی آن مسئله فلسطین است
محو اسرائیل هم روی دیگر آن است
اسرائیلی که به گواه قرآن کریم شدیدترین دشمن امام زمان ارواحنا فداه اول مؤمن عالم است:
❇️ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ (مائده:۸۲)
قطعا و یقیناً و بیتردید یهود را شدیدترین مردم از حیث دشمنی نسبت به مؤمنین مییابی...❇️
🔹 اسرائیل و جماعت صهیونیستی که منشا تولید خطا و فساد در زمین است به گواه قرآن و حدیث:
❇️ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى حَياةٍ (بقره:۹۶)
بیتردید و یقیناً آنها (یهود) را حریصترین مردم نسبت به حیات (دنیا) مییابی...❇️
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ.
⬅️ حب دنیا ریشه تمام خطاهاست.
📚 خصال (شیخ صدوق): ج١، ص۲۵
✳️ لذا در خصوص شرکت در راهپیمایی روز قدس، این سوی سکه را هم در نظر داشته باشیم...
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ ...فقال ثلاث مرات هم والله أهل قم.
⬅️ يكى از اصحاب ما روايت كرده كه نزد امام صادق عليه السّلام نشسته بودم و حضرت اين آيه را خواندند:
«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَ عْداً مَفْعُولاً»
«تا چون نوبت نخستين آنها رسد بر آنها بندگانی از جانب خود برانگيزيم كه سخت پيكارند و در ميان خانهها نفوذ كنند و اين وعدهايست قطعی و حتمی (سوره بنی اسرائل - آيه ۵)
گفتم: قربانت، فدايتان بشويم آنها (سركوبكنندگان بنیاسرائيل) كيانند؟
ايشان ۳ بار فرمود: به خدا قسم آنها #اهل_قم باشند.
📚 بحار الانوار: ج۶۰، ص ۲۱۶
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
✅ ...قَوْمٌ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ...
⬅️ در مورد اين قسمت آیه ۵ سوره بنی اسرائیل: «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا...» (گروهى از بندگان پيكارجوىِ خود را بر ضدّ شما طغيانگران بنیاسرائيل بر مىانگيزيم) فرمود:
اين قسمت آيه بر مردمی دلالت دارد که خداوند #پیش_از_ظهور امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میفرستد و هیچکس را که مسئول خونی در خاندان محمّد (صلی الله علیه و آله) است وانگذارند مگر آنکه از او انتقام گيرند.
و درباره اين قسمت آيه «وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا» (و اين وعدهایست قطعى) فرمود:
مقصود خروج و قيام حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشريف است كه وعده قطعی و حتمی الهی است.
📚 الکافی: ج۸، ص۲۰۶
🔴 علمدار نيامد...
شروع پایان، آغاز شد...
اللهم عجل لولیک الفرج...
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوهُ وَ لَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوْضِ اللُّجَجِ
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى دَانِیَالَ أَنَّ أَمْقَتَ عَبِیدِی إِلَیَّ الْجَاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ أَهْلِ الْعِلْمِ، التَّارِكُ لِلِاقْتِدَاءِ بِهِمْ
وَ أَنَّ أَحَبَّ عَبِیدِی إِلَیَّ التَّقِیُّ الطَّالِبُ لِلثَّوَابِ الْجَزِیلِ اللَّازِمُ لِلْعُلَمَاءِ، التَّابِعُ لِلْحُلَمَاءِ، الْقَابِلُ عَنِ الْحُكَمَاءِ.
⬅️ اگر مردم بدانند در طلب علم چه چیز است، آن را طلب میکردند، اگر چه با ریختن خون قلبشان یا فرورفتن در گردابها باشد.
خداوند تبارك و تعالى به دانیال (علیهالسلام) وحى فرمود که:
مبغوضترینِ بندگان نزد من، نادانى است كه حق علما را سبك شِمُرَد و از آنها پیروی نكند
و محبوبترین بندگانم شخص باتقوایی است كه طالب ثواب بزرگ و ملازم علما و تابع بردباران و پذیرنده حكما باشد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۳۵
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (فاطر:۲۸)» قَالَ یَعْنِی بِالْعُلَمَاءِ مَنْ صَدَّقَ فِعْلُهُ قَوْلَهُ وَ مَنْ لَمْ یُصَدِّقْ فِعْلُهُ قَوْلَهُ فَلَیْسَ بِعَالِمٍ.
⬅️ مقصود از علما در آیهی شریفهی: «إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (فاطر:۲۸) به راستی که تنها فقط و فقط عالمان هستند که از خدا خشیت دارند.»
کسانی هستند که کردارشان گفتارشان را تصدیق میکند و (اگر چنین نباشد، هر قدر هم که عالمانه سخن گویند و دانش داشته باشند چنین) کسانی که کردارشان تصدیقکننده و مطالبق گفتارشان نباشد عالم نیستند.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۶۹
پ.ن: خوف و خشیت تفاوتهایی دارند، از جمله:
خوف، ترس از ضرر و آسیب است و نگاه به آینده دارد و اثرش بازدارندگی است.
همچنین مراتب پایینِ خوف غالباً واکنشی غریزی و یا فطری است، نسبت به خطر یا احتمال خطر.
هر چند متعلّق خوف در انسان مراتب متعددی دارد،
یکی خائف میشود از اینکه در دنیا گرفتار بلا و سختی شود،
یکی خائف میشود از اینکه عیش و نوشش در دنیا دچار نقصان شود،
یکی خائف میشود از عذاب دوزخ،
یکی خائف میشود از اینکه بهشت و نعمتهایش را از دست بدهد،
یکی خائف میشود که نکند از چشم خدا بیافتد و...
لیکن اگر چه مراتب بسيارى دارد ولی مراتب عالى آن براى اندكى از مردم مؤمن حاصل میشود.
خشیت اما، نوعی از ترس است که از یک سو در برابر ادراک عظمت ایجاد میگردد و از سوی دیگر همراه با احترام و محبت میباشد؛ نگاه به حال دارد و اثرش «خضوع و خشوع» و فروریختن تکبّر میباشد.
همچنین خشیت پیشنیازش تعقّل و علم و معرفت است، یعنی تا علم و شناخت و تعقّل نباشد، محقق نمیشود.
@justhadis110
❇️ وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف:۱۰۶)
و اکثر خلق به خدا ایمان نمیآورند مگر آنکه مشرک باشند. ❇️
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ فِی قَوْلِهِ وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ (یوسف:۱۰۶)
قَالَ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکْتُ وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَأَصَبْتُ کَذَا وَ کَذَا وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَضَاعَ عِیَالِی أَ لَا تَرَی أَنَّهُ قَدْ جَعَلَ شَرِیکاً فِی مُلْکِهِ یَرْزُقُهُ وَ یَدْفَعُ عَنْهُ
قَالَ قُلْتُ فَیَقُولُ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَیَّ بِفُلَانٍ لَهَلَکْتُ
قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ بِهَذَا.
⬅️ امام علیه السلام در تفسیر آیهی شریفهی: «وَ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِالله إِلاَّ وَ هُم مُّشْرِکُونَ (یوسف:۱۰۶) و بیشتر مرد ایمان نمیآورند و مگر آنکه مشرک باشند» فرمود:
مقصود آن است که فردی بگوید: اگر فلانی نبود، به چنینوچنان دچار میشدم
و یا اگر فلانی نبود، اهلوعیالم از دستم میرفتند.
مگر نمیبینی که وی برای خداوند شریکی قائل شده که به او روزی میدهد و بلا و مصیبت را از او دور میکند؟!
راوی میگوید به امام عرض کردم: برخی چنین میگویند: اگر لطف و مرحمت الهی بر من نبود و فلانی را به کمکم نمیفرستاد، هلاک میشدم؛ این چنین تعبیری چه حکمی دارد؟
امام فرمود: (این تعبیر که در آن به خلق در سود و ضرر رسانی نگاه استقلالی ندارد و به سببساز توجّه دارد،) اشکالی در آن نیست.
📚 عدهًْ الداعی (ابن فهد حلّی): ص۹۹
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ ارْتَكَبْتُهُ ...خَيْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخَالَطَنِي فِيهِ وَ شَارَكَ فِعْلِى مَا لَا يَخْلُصُ لَكَ أَوْ وَجَبَ عَلَيَّ مَا أَرَدْتُ بِهِ سِوَاكَ فَكَثِيرٌ مَا يَكُونُ كَذَلِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ.
⬅️ بار خدایا! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که... در آن، خواستم کار خیری را برای رضای تو انجام دهم، ولی نیّت غیر تو در من وارد شد و کار مرا آلوده ساخت اخلاصش را بر هم زد،
یا گناهی که وبال آن به واسطهی این که از ابتدایش جلب نظر غیر تو را با آن خواستم دامنگیر من شد
و اکثر کارهایی که انجام میدهیم نیز همینگونه (مبتلا به عدم اخلاص و یا ریا) است، پس بر محمد و آل محمد درود فرست و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
📚 البلد الأمین (شیخ کفعمی): ج۱، ص۳۸، بخشی از فراز ۳۹ استغفار هفتادبندی امیر مؤمنان علی علیه السلام
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ شِرْکُ طَاعَهًٍْ لَیْسَ شِرْکَ عِبَادَهًٍْ وَ ...أَشْرَکُوا بِاللَّهِ فِی الطَّاعَهًِْ لِغَیْرِهِ وَ لَیْسَ بِإِشْرَاکِ عِبَادَهًٍْ أَنْ یَعْبُدُوا غَیْرَ اللَّهِ.
⬅️ مقصود (از شرک در این آیهی ۱۰۶ از سورهی یوسف)، شرک در اطاعت است، نه در عبادت؛ و ...چون از غیر خدا اطاعت کردند (در نتیجه در حقیقت)، به خداوند شرک ورزیدند. مقصود، شرک در عبادت نیست که غیر خدا را بپرستند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۹۷
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ وَ مَا أَنَا يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِى؟
هَبْنِى بِفَضْلِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَىَّ بِعَفْوِكَ.
⬅ و من چه هستم ای پروردگارم و چه اهمیتی دارم؟! (پس اینک که اینقدر ناچیز و بیاهمیت هستم، بر من تفضّل کن و) به احسانت مرا ببخش و به گذشتت بر من تصدّق کن.
📚 مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ج۲، ص۵۸۲، فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی - مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): اعمال مشترک ماه مبارک رمضان
@justhadis110
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
کارهای خدا آدمیزادی نیست.
✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرتانگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمیکرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی...
💠 بخوانید فقرهی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفهی سجادیه را و التماس دعا...
✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه،
👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض،
و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا.
⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آنطور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آنچنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته،
و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده،
یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته،
و رحمتت را متوجه او نمودهای،
👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بیاستحقاق بخشیات به ما ببخش و تفضّل فرما،
👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما،
چرا که فضل و بیاستحقاق بخشیات کاستی نگیرد،
و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون میشود،
و معادن احسانت از بین نمیرود،
و همانا عطای تو گوارا عطایی است.
📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقرهی ۵۰
✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست...
@justhadis110
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمیکردند، هرگز جرأت نمیکردم که اینچنین دعا کنم،
خدا را شکر که امامانی داریم که به ما میآموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد.
💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا...
✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ
إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ،
وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ،
وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ،
وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ،
فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً
نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ،
وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ.
⬅️ خداوندا!
تو را سپاس میگوییم؛
در حالی که به بدیهایمان اقرار
و به ضایع کردن ماه مبارک
و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛
و برای تو در دلهایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛
و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛
👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بیاستحقاقبخشیات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبانگیر ما شده، پاداشی عنایت کنی
که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بیاستحقاق بخشیات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم
و اندوختههای گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم.
📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان)
✳️ توضیحات تأملبرانگیز استاد عالی دربارهی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه
@justhadis110
✳️ یا به رسیدن به ماه رمضان آینده
یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها.
💠 دعای بسیار مهمی که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای جمعهی آخر ماه مبارک رمضان به جابر بن عبدالله انصاری آموزش دادند:
✅ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي [بَصُرَ بِي] قَالَ لِي
يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ:
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ
فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً.
فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ
إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ
وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.
⬅ شیخ صدوق از جابر بن عبد الله انصاری روایت کردهاند که گفت:
رفتم به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که
ای جابر این آخر جمعهای است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو:
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ
فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً.
بارخدایا!
این ماه را آخرین دوران روزهداری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده.
پس بهراستی که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر مییابد.
یا به رسیدن به ماه رمضان آینده
یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها.
📚 مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): بخش وداع با ماه مبارک رمضان - اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۴۳
@justhadis110
✳️ چقدر مولای ما مظلوم است
تیتر زدند، تیتر خوبی هم زدهاند با عنوان:
قدرت شب عید فطر،
به اندازهی جمع تمام شبهای ماه رمضانه!
این سخنشان هم مستند است به حدیث شریف ذیل:
💠 حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله:
✅ أنّ الله عزَّ وجلَّ يعتق في آخر كُلِّ يَوم مِن أيام شَهر رَمَضان عِندَ الافطار ألف ألف رقبة مِن النّار،
فإذا كانَت لَيلَة الجمعة و نهارها أعتق الله مِن النّار في كُلِّ ساعة ألف ألف رقبة ممّن قَدْ أستوجب العَذاب،
و يعتق في اللّيلة الاخَيرة مِن الشّهر و نهارها بَعدد جَميع مَن أعتق في الشّهر كلّه.
⬅️ بهراستی که خداوند در پایان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد میکند
و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتی از آن هزار هزار نفر را از آتش آزاد سازد که همگی مستحق عذاب میباشند،
👈 و چون شب و روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن شب و روز به تعداد افرادی که از اول تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مینماید.
📚 امالی (شیخ مفید): مجلس۲۷، حدیث۳
اما
اما
اما
بنگرید به حدیث ذیل که گوشهای از عظمت و در عین حال مظلومیت عظمای مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عید الله الاکبر عید غدیرشان را نمایان میسازد:
💠 حضرت امام رضا علیه السلام خطاب به یکی از اصحابشان به نام ابینصر بزنطی:
✅ یابن ابی نصر، أینما کنت فاحضر یوم الغدیر عند امیرالمؤمنین علیه السلام...
فان الله تبارك و تعالى ... يعتق من النار ضعف ما أعتق في شهر رمضان و ليلة القدر و ليلة الفطر.
⬅️ ای پسر ابی نصر!
هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیر المؤمنین حاضر شوی.
👈👈 به راستی که خداوند در روز غدیر ... دو برابر آنچه که در شبهای ماه رمضان، شبهای قدر و شب عید فطر میآمرزد از آتش دوزخ آزاد میکند.
📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۱۰۰، ص۳۵۸
@justhadis110
✳️ سید بن طاووس علیه الرحمه مینویسد:
⬅️ یکی از اعمال شب آخر ماه رمضان، غصهخوردن بر فراق حضرت مهدی عجاللهفرجهالشریف است که فراق او برای مؤمنان از فراق ماه رمضان سختتر است.
✅ و من وظائف الشيعة الإمامية بل من وظائف الأمة المحمدية أن يستوحشوا في هذه الأوقات و يتأسفوا عند أمثال هذه المقامات على ما فاتهم من أيام المهدي الذي... فالمصيبة بفقده على أهل الأديان أعظم من المصيبة بفقد شهر رمضان فلو كانوا قد فقدوا والدا شفيقا... و مصلح أمور جميع من تحت السماء...
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۶۰
💠 حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه:
✅ أکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإنّ ذلک فرجکم.
⬅️ براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج خود شما نيز در آن هست.
📚 كمال الدّين (شیخ صدوق): ص ۴۸۵
@justhadis110
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
🔸 [در رابطه با ظهور] إنشاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛
🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد،
🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست میشود.
🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكستهای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛
🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه:
💠 اللهم فَرِّج عني و عَن جميعِ المؤمنين و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان
۹۵-۰۸-۲۷
🌐 @sadeghin_ir
🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضواناللهتعالیعلیه
✳️ عید فطر و اندوه اهل بیت علیهم السلام...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَىً وَلا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللهُ لآلِ مُحَمَّدٍ فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِك قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فى اَیدى غَیرِهِم.
⬅️ هیچ عید فطر و قربانی نیست، مگر آن كه با آمدن آن غم و اندوه آل محمد صلی الله علیه و آله تجدید مىشود.
راوى گفت: چرا در روز عید غمگین مىشوند؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران مىبینند.
📚 تهذیب الاحكام (شیخ طوسی): ج۳، ص۲۸۹
@justhadis110
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
🔸 [در رابطه با ظهور] إنشاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛
🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد،
🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست میشود.
🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكستهای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛
🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه:
💠 اَللّهُمَّ فَرِّج عَنّي و عَن جَميعِ المؤمنينَ و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان
۹۵-۰۸-۲۷
🌐 @sadeghin_ir
🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضواناللهتعالیعلیه
💠 مولی الموحدین
امام العارفین
سید المتقین
امیر المؤمنین
یعسوب الدین
حب الله المتین
جنب الله المکین
وصی رسول رب العالمین
قائد الغُرِّ المُحَجَّلین
قسیم الجنة و النار
نعمة الله علی الابرار
نغمة الله علی الفجار
رکن الاولیاء
عماد الاصفياء
اخ الرسول
زوج البتول
سیف الله المسلول
مولانا و مولی الکونین
ابا الحسنین
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیهما السلام:
✅ مَنْ تَتَبَّعَ خَفِيَّاتِ اَلْعُيُوبِ حَرَّمَهُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ مَوَدَّاتِ اَلْقُلُوبِ.
⬅️ هر کس به دنبال عیبهای نهفتهی مردم باشد، خداوند بر قلوب حرام میکند که او را دوست بدارند. (نمیگذارد هیچ قلبی او را دوست بدارد!)
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۳۸
پ.ن: غیبت از مهمترین مصادیق عیبجویی هست؛ طرف دائم پشت سر عالم و آدم غیبت میکند، بعد برایش سؤال میشود چرا کسی از من خوشش نمیاد؟! من که رفتارم با طرف مقابلم خوبه!
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قالَ رَجُلٌ لعليِّ بنِ الحسينِ عليهما السلام: إنَّ فُلانا يَنسُبُكَ إلى أنّكَ ضالٌّ مُبتدِعٌ! فقالَ لَهُ عليُّ بنُ الحسينِ عليهما السلام: ما رَعَيتَ حقَّ مُجالَسَةِ الرجُلِ حيثُ نَقَلتَ إلَينا حَديثَهُ، و لا أدَّيتَ حَقِّي حيثُ أبلَغتَني عن أخي ما لَستُ أعلَمُهُ! ··· إيّاكَ و الغِيبَةَ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ، وَ اعلَمْ أنّ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ عُيوبِ الناسِ شَهِدَ علَيهِ الإكثارُ أنّهُ إنّما يَطلُبُها بقَدرِ ما فيهِ.
⬅️ مردى به على بن الحسين عليهما السلام گفت:
فلانى به شما نسبت مىدهد كه گمراه و بدعتگذار هستى.
على بن الحسين به او فرمود: حقّ همنشينى با آن مرد را پاس نداشتى؛ زيرا سخن او را به ما منتقل كردى.
حقّ مرا نيز به جا نياوردى زيرا از برادرم چيزى به من رساندى كه من آن را نمىدانستم!···
از غيبت بپرهيز، كه آن خورش سگهاى دوزخ است و بدان كسى كه از مردم زياد عيبگويى كند، اين عيبگويىِ زياد بر اين نكته گواهى دهد كه او اين عيبها را به همان اندازهاى كه در خودش هست، مىجويد (به همان اندازه آن عيب را در خودش مییابد).
📚 بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج۷۵، ص۲۴۶
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يُبصِرُ أحَدُكُمُ القَذى في عَينِ أخيهِ، و يَنسى الجِذعَ في عَينِه.
⬅️ بعضى از شما خاشاك را در چشم برادرش مىبيند، ولی تنهی درخت را در چشم خود نمىبيند.
(کنایه از دیدن عیوب کوچک مردم و ندیدن عیوب بسیار بزرگتر خود نسبت به عیوب مردم)
📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۶، ص۱۲۲
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ
...يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ
...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ
...يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ
...فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ
...يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ...
⬅️ از كسانى مباش كه
...براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است.
...در پند دادن مبالغه مىكند، امّا خود پندپذير نمىباشد. در نصیحتکردن دیگران زیادهروی میکند، اما خودش موعظهپذیر نیست!
...گناه ديگرى را بزرگ مىشمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مىپندارد،
...مردم را سرزنش مىكند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مىكند و در حق خودش مسامحه روامیدارد
...به نفع خود بر زيان ديگران حكم مىكند، امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نمیکند...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از حکمت ۱۵۰
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ.
⬅️ به خدا سوگند حتى اگر (شخصی) خدا را در گناهان کبيره عصيان نکرده باشد، و تنها صغيرهاى مرتکب شده باشد، همين جرأتش بر عيبجويى مردم (از همهی گناهان کبیرهی دیگرانی که از آنها عیبجویی میکند) گناه بزرگترى است!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبهی ۱۴۰
🔷 فرازی از کتاب سفینة الصادقین در باب مسئلهی نهی از منکرِ صحیح برادران ایمانی و عموم مردم:
⬅️ «ضع امر اخیک علی احسنه حتی یاتیک ما یغلبک منه و لا تظنن بکلمة خرجت من اخیک سوا و انت تجد لها فی الخیر محملا.»
🔹 تا جایی که یقین به خلاف برادر ایمانیات نکردهای حمل بر صحت کن و بگو: شاید غرض خاصی داشته باشد که من ندانم.
و چنانچه هیچ جای حمل بر صحت نبود از لغزش او بگذر که بسا از تذکر دادن بهتر باشد.
و اگر جای گذشت هم نبود چنانچه احتمال تاثیر دادی مبادا به برادرت خودیت بفروشی که اثر معکوس دارد و او را نیز به انتقامجویی وا میدارد، بلکه با لسانی نرم و با شفقت، مخفیانه به او بگو: برادر! بنده خود سر تا پایم پر از عیب و نقص است و هیچکس خالی از نقص نیست.
آنگاه بگو: من چنین مطلبی را در شما دیدهام اگر غرض صحیحی داشتهاید که هیچ، و الا آن را اصلاح کنید.
با این ترتیب او نیز که در مقام اصلاح خود میباشد از تو شاکر و ممنون خواهد شد.
🔹 به یاد دارم روزی برای مسافرتی در یک اتوبوس نشسته بودم و جز حقیر کسی با لباس روحانیت در آن اتوبوس نبود. راننده موسیقی روشن کرد. ناگهان هیجان عجیبی در بنده به وجود آمد و به شدت عصبانی شدم.
خواستم بگویم آن را خاموش کن، لکن از همان کسی که از درون به من میگفت: نهی از منکر بکن سؤال کردم: اگر زن نامحرمی در اینجا باشد آیا امکان دارد مخفیانه به او نگاه کنی؟ پاسخ مثبت بود.
با تعجب دیدم همان کسی که الآن در ظاهر به خاطر خدا عصبانی شده، حاضر است مخفیانه مرتکب معصیت شود. و به این نتیجه رسیدم که در واقع این غضب برای خدا نیست، بلکه به جناب نفس برخورد کرده است که چرا در مقابلش موسیقی روشن کردهاند. از این رو صبر کردم تا آن حالت فروکش کرده و غبارها فرو بنشیند.
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد.
پس از گذشت لحظاتی با خود گفتم: موسیقی حرام است و من در مجلس معصیت نشستهام؛ لذا تصمیم گرفتم برای خدا نهی از منکر کنم. سپس با زبانی نرم و آرام گفتم: آقای راننده!
همینکه او را صدا زدم، از آنجایی که نفس در کار نبود، بلکه خالصا و از روی شفقت تذکر میدادم فورا تاثیر کرد؛
لذا پیش از آنکه کلمهی دیگری به زبان آورم بلافاصله آن را خاموش کرد و اصلا نه پشت سر خود را نگاه کرد و نه پرسید چه میگویی.
«قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله.»
این یک دستور کلی است و در تمام امورات جاری میباشد.
📚 سفینة الصادقین (شرح حال زندگانی ۵۰ سال نخست عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه): فصل در محضر عارف مجذوب آیة الله انصاری همدانی قدّسسرّه، ص۱۶۷
@justhadis110
✳️ استجابت دعا بدون تحقّق خارجی:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لَيْسَ اَلْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ اَلْعَرَضِ وَ لَكِنَّ اَلْغِنَى غِنَى اَلنَّفْسِ.
⬅️ بینیازی از زیادی مال و حطام دنیا بهدست نمیآید، بلکه غنای حقیقی، بینیازی نفس است.
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۵۷
🔷 قسمتهایی از توضیحات عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه پیرامون حدیث شریف فوق:
⬅️ هرگاه انسان نماز يا دعايى را كه مثلاً براى وسعت رزق يا نجات از گرفتارى وارد شده، بخواند و به دنبال آن باطناً خود را بىنياز ببيند يا فكرش از آن ناراحتى آزاد شود و نفسش از قيد [رنج] آن [گرفتاری] خلاصى يابد، در حقيقت به نتيجهى مطلوب رسيده و به گونهاى دعايش مستجاب شده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل تأثیر اعمال بر نفس، ص۴۳۸
کانون دعا پژوهی صادقین در ایتا
✅@dua_sadeqin
پ.ن: یعنی، ولو که شرایط خارجی تغییری نکرده باشد، همین وسعت وجودی که پس از دعا و یا نماز پیدا کرده و آن شرایط را برایش قابل تحمّل کرده است، در حقیقت نوعی از مراتب استجابت دعا، برایش محقق شده است.
@justhadis110
✳️ آثار حیرتانگیز فورواردها، لایکها و اظهارنظرهای ما در فضای مجازی...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ يُحْشَرُ اَلْعَبْدُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ اَلْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلاَنٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلاَنٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلاَنٍ اَلْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ.
✅ بندهی خدا در روز قيامت محشور میشود و درحالىكه خونى به گردن او نيست (و مرتکب قتلی نشده) ولى به اندازهی يك حجامت يا بيشتر به دست او خون میدهند و میگویند اين سهم تو از خون (و قتل) فلانكس است،
او در پاسخ میگويد: پروردگارا! بهراستى تو مىدانى كه در حالی جان مرا قبض کردی که من خون كسى را نريخته بودم،
در پاسخ مىگويند: آرى،
ولی! تو دربارهی فلانى حرفی چنين و چنان شنيدى و آن را به ضرر او برای دیگران نقل كردى و آن سخن را دربارهی آن شخص پراکنده ساختی، آن سخن دست به دست نقل شد تا به گوش فلان شخص جبّار رسيد و او متأثر از سخن تو (و سخن برخی دیگر) او را كشت
و اين سهم و بهرهی توست از خون او.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۷۰
🔷 حدیث فوق را بگذارید کنار حدیث ذیل:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ.
⬅️ بهراستی که حرمتِ آبروی مؤمن همانند حرمتِ خون (و جان) و مال اوست.
📚 لئالی الاخبار (تویسرکانی): ج۵، ص۲۲۶
پ.ن: آنقدر دست به دست کنید، شاید برسد به دست برخی سلبریتیهایی که هر کامنتشان در حکم بنزینی است بر روی آتش فتنهها...
و یادمان باشد که هر کنش و واکنش و حتی عدم واکنش ما در فضای مجازی نیز جزو اعمالمان است...
و این کنشها و واکنشها در فضای مجازی حالا حالاها باقی میماند و حالا حالاها در معرض دید بسیاری خواهد بود...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ عَلَّمَ شَخْصاً مَسْأَلَةً فَقَدْ مَلَكَ رَقَبَتَهُ.
فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ يَبِيعُهُ؟
فَقَالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه: لاَ وَ لَكِنْ يَأْمُرُهُ وَ يَنْهَاهُ.
⬅️ هرکس مسئلهای را به کسى یاد دهد، پس محقّقاً مالک او شده است.
از حضرتشان پرسیده شد: آیا این استاد میتواند شاگردش را – به عنوان بنده - بفروشد؟!
ایشان پاسخ دادند: «نه، اما حق امر و نهی به او را دارد».
📚 عوالی اللئالی (ابن ابی جمهور): ج۴، ص۷۱
✳️ روز معلّم بر همه معلّمان شریف و مؤمن تبریک و تهنیت باد
و به خصوص بر همهی آن معلمان و اساتید عزیزی که حق حیات به گردن من دارند...
@justhadis110