هدایت شده از Ali Mesbahi
💠 ویژگی بسیار مهم رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از منظر امام سجاد علیهالسلام در راه کسب رضای الهی و احیای امر دین:
✅ ﴿3﴾ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ، وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، إِمَامِ الرَّحْمَةِ، وَ قَائِدِ الْخَيْرِ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَكَةِ.
﴿4﴾ كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ
﴿5﴾ وَ عَرَّضَ فِيكَ لِلْمَكْرُوهِ بَدَنَهُ
﴿6﴾ وَ كَاشَفَ فِي الدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ
﴿7﴾ وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ أُسْرَتَهُ
﴿8﴾ وَ قَطَعَ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ .
﴿9﴾ وَ أَقْصَى الْأَدْنَيْنَ عَلَى جُحُودِهِمْ
﴿10﴾ وَ قَرَّبَ الْأَقْصَيْنَ عَلَى اسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ .
﴿11﴾ وَ وَالَى فِيكَ الْأَبْعَدِينَ
﴿12﴾ وَ عَادَى فِيكَ الْأَقْرَبِينَ
⬅ خداوندا، بر محمد كه امانتدار وحى تو برگزيدهى آفريدگان تو و مخلص در ميان بندگان توست، درود فرست؛ او كه پيشواى رحمت و قافلهسالار نيكى و كليد گنجينههاى بركت است؛
چرا که او در انجام دادن فرمان تو خود را به رنج افكند،
و جسم و جانش را در راه تو، هدف تيرهاى بلا گردانيد،
و در راه فرا خواندن مردمان به دين تو، آشكارا با خويشانش در افتاد،
و براى کسب رضایت تو، با خاندان خود به پيكار برخاست،
و از بستگانش بُريد تا دين تو را زنده بدارد،
و نزديكان را به دليل انكار حق از خود براند،
و دوران را به جهت آن که حق را پذیرفتند، به خود نزديك ساخت،
و در راه تو با بيگانگان دوستى ورزيد،
و با خويشانش دشمنى کرد.
📚 صحیفه سجادیه: بندهای سوم تا دوازدهم از دعای دوم
پ.ن: ملاک ما برای دوری و نزدیکی و دوستی و دشمنی با دیگران چقدر مطابق با سیرهی نبوی است...؟!
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
✳️ بیان برخی از مهمترین ویژگیهای اولیای خدا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلاَؤُهُ فِي اَلْبُرْهَةِ بَعْدَ اَلْبُرْهَةِ وَ فِي أَزْمَانِ اَلْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِي فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِي ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ يَقَظَةٍ فِي اَلْأَبْصَارِ وَ اَلْأَسْمَاعِ وَ اَلْأَفْئِدَةِ.
يُذَكِّرُونَ بِأَيَّامِ اَللَّهِ وَ يُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ بِمَنْزِلَةِ اَلْأَدِلَّةِ فِي اَلْفَلَوَاتِ مَنْ أَخَذَ اَلْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَيْهِ طَرِيقَهُ وَ بَشَّرُوهُ بِالنَّجَاةِ وَ مَنْ أَخَذَ يَمِيناً وَ شِمَالاً ذَمُّوا إِلَيْهِ اَلطَّرِيقَ وَ حَذَّرُوهُ مِنَ اَلْهَلَكَةِ
وََ كَانُوا كَذَلِكَ مَصَابِيحَ تِلْكَ اَلظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّةَ تِلْكَ اَلشُّبُهَاتِ
وَ حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ اَلاِسْتِقْلاَلِ بِهَا فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اِعْتِرَافٍ
لَرَأَيْتَ أَعْلاَمَ هُدًى وَ مَصَابِيحَ دُجًى قَدْ حَفَّتْ بِهِمُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ تَنَزَّلَتْ عَلَيْهِمُ اَلسَّكِينَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُمْ أَبْوَابُ اَلسَّمَاءِ وَ أُعِدَّتْ لَهُمْ مَقَاعِدُ اَلْكَرَامَاتِ فِي مَقْعَدٍ اِطَّلَعَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ فِيهِ فَرَضِيَ سَعْيَهُمْ وَ حَمِدَ مَقَامَهُمْ
يَتَنَسَّمُونَ بِدُعَائِهِ رَوْحَ اَلتَّجَاوُزِ رَهَائِنُ فَاقَةٍ إِلَى فَضْلِهِ وَ أُسَارَى ذِلَّةٍ لِعَظَمَتِهِ جَرَحَ طُولُ اَلْأَسَى قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ اَلْبُكَاءِ عُيُونَهُمْ
يَتَنَسَّمُونَ بِدُعَائِهِ رَوْحَ اَلتَّجَاوُزِ رَهَائِنُ فَاقَةٍ إِلَى فَضْلِهِ وَ أُسَارَى ذِلَّةٍ لِعَظَمَتِهِ جَرَحَ طُولُ اَلْأَسَى قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ اَلْبُكَاءِ عُيُونَهُمْ
لِكُلِّ بَابِ رَغْبَةٍ إِلَى اَللَّهِ مِنْهُمْ يَدٌ قَارِعَةٌ يَسْأَلُونَ مَنْ لاَ تَضِيقُ لَدَيْهِ اَلْمَنَادِحُ وَ لاَ يَخِيبُ عَلَيْهِ اَلرَّاغِبُونَ
فَحَاسِبْ نَفْسَكَ لِنَفْسِكَ فَإِنَّ غَيْرَهَا مِنَ اَلْأَنْفُسِ لَهَا حَسِيبٌ غَيْرُكَ.
⬅️ خداوند كه نعمتهاى او گرانقدر است، در دورانهاى مختلف روزگار، و در زمانهای خالى از پيامبران، بندگانى دارد كه حقايق را به فكر آنها الهام مىكند و با کنه عقل و انديشۀ آنها سخن مىگوید؛ آنان چراغ هدايت را با نور بيدارى در گوشها و ديدهها و دلها بر مىافروزند.
انسانها را به ياد روزهاى خاص الهى (نظیر روز ظهور امام زمان و روز رجعت و روز قیامت) مىاندازند و آنان را از مقام عظمت پروردگار بیم مىدادند، اين افراد به منزله راهنمايان بيابانها هستند، که كسانى را كه راه مستقيم وسط را پيش گرفته مىستایند و آنان را به نجات بشارت مىدهند، و از کسانی كه به جانب چپ و راست منحرف مىشوند انتقاد كرده، و از هلاكت بر حذر میدارند.
و این چنین مانند چراغهايى هستند كه تاريكيها را روشن مىسازند و راهنمايانى كه ديگران را از گرفتار شدن در شبههها باز مىدارند.
آنان سنگينى بار گناهانشان را به عهده گرفتهاند و از حمل آن خود را ناتوان مىبينند و به گريه و زارى مىپردازند و در شدّت گريه به پاسخ دادن به سؤالها مىپردازند و با صداى بلند به سوى پروردگارشان فرياد مىكشند در حالی که پشيمانند و به لغزشهايشان معترفند.
آنان نشانههاى هدايت، و چراغهاى روشنگر تاريكىها مىباشند، فرشتگان آنان را در ميان گرفته، و سکینه و آرامش بر آنها نازل میکنند، درهاى آسمان به رويشان گشوده، و مقام ارزشمندى براى آنان آماده كردهاند، مقامى كه خداوند با نظر رحمت به آن مىنگرد، و از تلاش آنها خشنود، و منزلت آنها را مىستايد
به هنگام رازگويى با خداى تعالى نسيم دلنواز عفو و بخشش را استشمام مىكنند. فقيرانى هستند نيازمند فضل و كرم او، اسيرانى به خاك مذلت نشستهاند در برابر جلال و عظمت او، اندوه فراوان دلهايشان را و گريستن بسيار چشمانشان را مجروح ساخته.
بر هر درى كه از آن اميدى به خداوند هست، با دستِ نياز و با حال رغبت مىكوبند. از كسى درخواست بخشش دارند كه عرصۀ گستردۀ بخشايش او را تنگى نيست، و هيچ خواهنده از آنجا نا اميد باز نمىگردد.
پس اكنون به خاطر خودت، حساب خويش را بررسى كن، زيرا ديگران حسابرسى غير از تو دارند.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): خطبه ۲۲۲
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام مکرر میفرمودند:
✅ لَا تُبْدِيَنَّ عَنْ وَاضِحَةٍ وَ قَدْ عَمِلْتَ الْأَعْمَالَ الْفَاضِحَةَ وَ لَا يَأْمَنِ الْبَيَاتَ مَنْ عَمِلَ السَّيِّئَاتِ.
⬅️ تو كه اعمال رسوا كننده مرتكب شدهاى خندهی دنداننما مكن! و به راستی كسی كه آشکارا پردهدری کند، از نزول بلای ناگهانی ایمن نیست.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۶۶۴
@justhadis110
💠 قسمتی از نامهی امام حسین علیه السلام خطاب به عبدالله بن عباس، زمانی عبد الله بن زبیر او را به یمن تبعید کرده بود:
✅ كَتَبَ إِلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ حِينَ سَيَّرَهُ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ اَلزُّبَيْرِ إِلَى اَلْيَمَنِ:
أَمَّا بَعْدُ بَلَغَنِي أَنَّ اِبْنَ اَلزُّبَيْرِ سَيَّرَكَ إِلَى اَلطَّائِفِ فَرَفَعَ اَللَّهُ لَكَ بِذَلِكَ ذِكْراً وَ حَطَّ بِهِ عَنْكَ وِزْراً
وَ إِنَّمَا يُبْتَلَى اَلصَّالِحُونَ وَ لَوْ لَمْ تُؤْجَرْ إِلاَّ فِيمَا تُحِبُّ لَقَلَّ اَلْأَجْرُ.
⬅️ به من گزارش رسيده كه ابن زبير تو را به
طائف تبعيد کرده است. خداوند به این سبب نام تو را بلند ساخت و گناهت بریخت.
همانا صالحان را به بلا بیازمایند و اگر چنين بود كه فقط در امور مورد پسندت پاداش دريافت مىكردى، پاداش تو اندك مىشد. (چرا که پاداشهای بزرگ برای اموری است که برای نفس ناخوشایند است).
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۴۶
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ ثَوابُ العَملِ على قَدْرِ المَشَقَّةِ فيهِ.
⬅️ ثواب (و پاداش) كار به اندازه رنج و زحمتى است كه [برای نفس انسان] دارد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۳۳
@justhadis110
4_6050685179972817831.mp3
3.73M
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام در مقام مقایسه بین مصیبت کربلا و مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
✅ لاکَیَوم مِحنَتِنا بِکَربلاءِ و إن کَانَ یَومَ السَّقِیفَة، و إحراقِ النّارِ عَلی بَابِ أمِیرِالمُؤمِنین و الحَسَن و الحُسَین و فَاطِمة و زینَب و أمّ کُلثُوم و فِضّة و قتلَ مُحسن بِالرَّفسَةِ
أعظَمُ
و أدهَی
و أمَرّ
لأنّه أصلَ یَومِ العَذابِ.
⬅️ هر چند هیچ روزی مثل روز مصیبت ما در کربلا نیست.
اما روز سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرمؤمنان (علیه السّلام) و حسن و حسین و فاطمه و زینب و امّ کلثوم و فضّه و قتل محسن (علیهم السّلام)، در اثر لگدی که [به مادر ما] زدند
بزرگتر
و ناگوارتر
و تلختر است
چرا که آن روز، اصل روز عذاب است.
📚 الهدایة الکبری (ابن حمدان خطیبی): ص۴۱۷
⚫️ فرا رسیدن ایام مصیبت عظمای آل الله بر صاحب عزای حقیقی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و همه شیعیان و محبین و ارادتمندانشان تسلیت باد...
⚫️ یا امیر المؤمنين، یا غیرت الله، یا مظلوم...
پ.ن: اگر صحبتهای حجت الاسلام عالی را گوش دادید و اگر دلتان شکست، این شما و این توصیهیِ
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ اگر دل شکستهای داشتید فرج حضرت را از خدا بخواهید.
@justhadis110
https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
⚫ عکس پیوست، روضهی مجسم ایام فاطمیه است،
چرا؟!
🔹 تقدیم به شما و التماس دعای فرج...:
▫️ در کتب لغت در معنای کلمهی مشکاة چنین آوردهاند:
«مشكاة» محفظهاى براى چراغ، در مقابل حمله باد و طوفان است و از آنجا كه غالباً در ديوار ايجاد مىشود، نور چراغ را نيز متمركز ساخته و منعكس مىنماید.
▫️ اما «زجاجة» به چه معناست؟!
زجاجه شیشهای است که چراغ را در بر میگیرد و همانند مشکات باز دو خاصیت دارد، هم محافظ چراغ است در برابر باد و طوفان، هم باعث انعکاس و پرتوافشانی بهتر نور چراغ میشود!
▪️ اینها مقدمه است برای روضه!
روضهای که خداوند در آیهی نور (نور:۳۵) بیان فرموده:
(مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاة الزجاجة کأنها کوکب دری)
«مثل نور خداوند، چون محفظهای است كه در آن چراغى است و چراغ در شيشهای است و شيشه، گویى ستارهی درخشانى است.»
در روایاتی که از حضرات معصومین صادر شده، هم بیان شده که در این آیه، حضرت فاطمه مصداق حقیقی مشکات هستند1️⃣ و هم مصداق حقیقی زجاجه.2️⃣
و این مشکات و زجاجه چه میکند!؟
مهمترین محافظ و عامل تجلی و انتشار نور خداوند است، نوری که متجلی در نور ولایت و نبوت نبی اکرم و نور ولایت و امامت امامان صلواتاللهعلیهماجمعین است؛
که اگر لازم باشد برای حفظ این نور الهی در برابر طوفان دشمنان و طواغیت بین در و دیوار هم قرار میگیرند و...
پ.ن: منابع:
1️⃣ امام صادق علیهالسلام:
در این آیه، مشکاة؛ فاطمه سلام الله علیها است.
تفسیر قمی: ج۲، ص۱۰۲
2️⃣ امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
در این آیه الزجاجة؛ فاطمه سلام الله علیها است.
بحارالأنوار: ج۹۰، ص۲۱
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ﴿۷﴾ اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ.
⬅️ (۷) خداوندا! با عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان دیگران بینیاز فرما و از ما غم و اندوه بریده شدن احسان دیگران را به احسان و جایزهات کفایت کن تا با بذل و بخشش تو، به دنبال بذل و بخشش احدی رغبت نکنیم و با فضل و احسان تو از احدی نهراسیم.
﴿۱۰﴾ ...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ، وَ شَرَّ مَصَايِدِ الشَّيْطَانِ، وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ.
(۱۰) خداوندا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را،
از شدّت حوادث ناگوار زمان
و شرّ دامهای شیطان
و قهر و خشم سلطان و صاحب قدرت،
کفایت فرما.
﴿۱۲﴾ ...اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ، وَ مَنْ أَعْطَيْتَ لَمْ يَنْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِينَ، وَ مَنْ هَدَيْتَ لَمْ يُغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّينَ.
(۱۲) ...خداوندا! هر که را تو یاری دهی، اقدام خوارکنندگان برای خوار کردنش، زیانی به او نمیرساند
و هر که را تو عطا کنی، ممانعت کردن منعکنندگان از او نمیکاهد؛
و هر که را تو هدایت فرمایی، اقدام گمراهکنندگان برای گمراه کردنش او را به گمراهی دچار نسازد.
﴿۱۳﴾ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْنَعْنَا بِعِزِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، وَ أَغْنِنَا عَنْ غَيْرِكَ بِإِرْفَادِكَ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَ الْحَقِّ بِاِرْشَادِكَ.
(۱۳) پس بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت ما را از شرّ بندگانت باز دار و به عطایت از غیر خود بینیاز کن و به هدایتت ما را به راه حق ببر.
📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای پنجم
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ من كلام له عليهالسلام في وصف السالك الطريق إلى اللّه سبحانه:
قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّى دَقَّ جَلِيلُهُ وَ لَطُفَ غَلِيظُهُ...
⬅️ از سخنان آن حضرت است در وصف سالكان الی الله:
همانا عقل خود را زنده كرد، و نفسش را ميراند،
به طورى كه جسمش باريك، و خشونت و غلظت (دل و خُلقش) نرم (و لطیف) شد...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۲۲۰
پ.ن: ارتباط میان شکوفایی و زنده شدن عقل و کاهش قدرت هوای نفس با رقت قلب و لطیف شدن خلق و خو، برایم بسیار جالب بود در این فرمایش حضرت امیر صلوات الله علیه...
گویا تندخویی و قساوت قلب از علائم مهم ضعف قوای عقل و قدرت هوای نفس در شخص است؛
پناه بر خدا...
@justhdis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُذْنِبُ اَلذَّنْبَ فَيُدْرَأُ عَنْهُ اَلرِّزْقُ وَ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهٰا مُصْبِحِينَ `وَ لاٰ يَسْتَثْنُونَ فَطٰافَ عَلَيْهٰا طٰائِفٌ مِنْ رَبِّكَ وَ هُمْ نٰائِمُونَ (قلم:۱۷تا۱۹)».
⬅️ به راستی که انسان گناهی مرتکب میشود و در پی آن رزقش از او دور میشود؛ سپس حضرت به این آیات استناد کردند:
«هنگامىكه سوگند خوردند كه قطعاً ميوههاى باغ را صبحگاهان [دور از چشم مستمندان] بچينند. [هم خواستند مستمندان از آنها درخواست نکنند و هم قسم خوردند که کاری را قطعاً میکنند بیآنکه إنشاءالله بگویند] و استثنا نكنند [نه چيزى براى فقرا در نظر گرفتند و نه انشاءاللّه گفتند] پس به این سبب عذابى فراگير از سوى پروردگارت [شب هنگام] بر باغ آنها فرود آمد درحالىكه آنان در خواب بودند. [و رزقشان نابود شد].
💠 حضرت در سخن دیگری میفرمایند:
✅ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَسْأَلُ اَللَّهَ اَلْحَاجَةَ فَيَكُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ أَوْ إِلَى وَقْتٍ بَطِيءٍ فَيُذْنِبُ اَلْعَبْدُ ذَنْباً فَيَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِلْمَلَكِ لاَ تَقْضِ حَاجَتَهُ وَ اِحْرِمْهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِي وَ اِسْتَوْجَبَ اَلْحِرْمَانَ مِنِّي.
⬅️ همانا بنده از خدا حاجتى ميخواهد كه اقتضا دارد، زود يا دير برآورده شود (زيرا حاجت مشروع است و شرايط دعا موجود) سپس آن بنده، گناهى مرتكب مىشود، و خداى عز و جل تبارك و تعالى به فرشته میفرمايد:
حاجتش را روا مكن و او را از آن محروم دارد: زيرا در معرض خشم من در آمد و سزاوار محروميت من گشت.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۷۱
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنَائِهِ عَلَی الْأَحْبَارِ إِذْ یَقُولُ:
[لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ (مائده:۶۳]
وَ قَالَ:
[لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِیإِسْرائِیلَ إِلَی قَوْلِهِ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ (مائده:۷۸و۷۹)]
وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّهُمْ کَانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَهًِْ الَّذِینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِکَ
رَغْبَهًًْ فِیمَا کَانُوا یُنَالُونَ مِنْهُمْ
وَ رَهْبَهًًْ مِمَّا یُحْذَرُون.
⬅️ ای مردم!
از پند و اندرزی که خداوند به دوستان خود داده عبرت بگیرید، آنجا که در کتابش علمای یهود را ملامت کرده و فرموده؛
[چرا دانشمندان و علمای یهود، آنها را از سخنان گناهآلود و خوردن مال حرام، نهى نمىكنند؟! چه بد و ناپسند است عملى كه انجام مىدادند!] (مائده:۶۳)
و در جای دیگر میفرماید:
[آن دسته از بنیاسرائیل که کفر ورزیدند لعنت شدند...آنها از اعمال زشتى كه انجام مىدادند، يكديگر را نهى نمىكردند؛ چه بدكارى انجام مىدادند!] (مائده:۷۸و۷۹)
و تنها دلیلی اینکه خداوند آنها را ملامت فرموده، این بود که آنها با اینکه اعمال منکر و فساد ستمکاران را مشاهده میکردند، ولی بهجهت بهرهای که از آنان میبردند و به طمع آنچه از مواهب دنیا که در دست آن ظالمان بود
و همچنین به خاطر هراسی که از عواقب اعتراض کردن و نهی از منکر از آن ظالمان داشتند، هیچ اقدامی نمیکردند
در حالى كه خداوند مىفرمايد: [شما از مردم نترسيد، و بلکه از من بترسيد] (مائده:۴۴)
و نيز فرمايد: [و مردان و زنان مؤمن دوستان و ياوران يك ديگرند، به كار نيك و پسنديده فرمان مىدهند، و از كار زشت و ناپسند باز مىدارند] (توبه:۷۱)
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۳۷
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَنْ مَسْعَدَهًَْبْنِزِیَادٍ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ علسه السلام فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی إِنَّنِی أَدْخُلُ کَنِیفاً لِی وَ لِی جِیرَانٌ عِنْدَهُمْ جَوَارٍ یَتَغَنَّیْنَ وَ یَضْرِبْنَ بِالْعُودِ فَرُبَّمَا أَطَلْتُ الْجُلُوسَ اسْتِمَاعاً مِنِّی لَهُنَّ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَقَالَ الرَّجُلُ وَ اللَّهِ مَا آتِیهِنَّ إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِی فَقَالَ لِلَّهِ أَنْتَ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ عزّوجلّ یَقُولُ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا
فَقَالَ بَلَی وَ اللَّهِ لَکَأَنِّی لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ الْآیَهًِْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ مِنْ أَعْجَمِیٍّ وَ لَا عَرَبِیٍّ لَا جَرَمَ أَنَّنِی لَا أَعُودُ إِنْ شَاءَ اللَّه.
⬅️ یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام مسعدهبنزیاد گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم، مردی به امام (علیه السلام) عرض کرد:
«فدایتان شوم! همسایههایی دارم که کنیزکان مطرب و آوازهخوان دارند. وقتی من به مستراح میروم، چهبسا عَمداً مدّت بیشتری مینشینم تا صدای آواز آنان را بشنوم».
امام (علیه السلام) فرمود: «چنین نکن».
آن مرد عرض کرد: «بهخدا! نزد آنها نمیروم و با آنها برخوردی نداشتهام، تنها با گوش خود صدایی را میشنوم».
امام (علیه السلام) فرمود: «از خدا بترس! آیا نشنیدهای خداوند میفرماید:
إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ اولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا (اسراء:۳۶)»؟
به راستی که گوش و چشم و قلب همهشان مورد سوال واقع میشوند؟
مرد عرض کرد: «آری بهخدا!
گویی تا بهحال از هیچ عرب و عجمی این آیه را نشنیده بودم، با وجود این انشاءالله دیگر عمل خود را تکرار نمیکنم».
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۴۳۲
🔷 استفتایی مرتبط با حدیث فوق از آیت الله بهجت رضوان الله علیه:
🔸 سؤال: در صورتی که در شرایط زمانی یا مکانی خاص، سوار اتومبیل عمومی باشیم که چارهای جز شنیدن ترانه و موسیقی نباشد، تکلیف چیست؟
🔷 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
⬅️ خود انسان اختیاراً نباید گوش دهد؛ پس میتواند بهگونهای خود را مشغول ذکر و یا امور دیگر نماید که شنوندهی موسیقی نباشد، هرچند صدای آن به گوش وی بخورد.
🌐 https://bahjat.ir/fa/category/837/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C
مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت رضوان الله علیه
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
وَ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِينَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَيْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِينَا،
حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِيَتِكَ، هَادِياً إِلَى طَاعَتِكَ، مُسْتَعْمِلاً لِمَحَبَّتِكَ. (۱۷)
⬅️ بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را از پيش رو و پشت سر و جانب راست و جانب چپ و از هر طرف حفاظت فرماى،
آن سان كه از معصيت تو در امان مانيم و به سوی اطاعت تو هدایت شویم و هر چه كنيم در طريق محبت تو باشد. (۱۷)
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا
لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ،
وَ شُكْرِ النِّعَمِ،
وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ،
وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ،
وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ،
وَ حِيَاطَةِ الْإِسْلَامِ،
وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ،
وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ،
وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ،
وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعيِفِ، وَ اِدْرَاكِ اللّهيِفِ. (۱۸)
⬅️ خدايا، بر محمد و آل او درود فرست، و ما را در اين روز و اين شبمان و در همه روزهاىمان
به انجام كار خير، و درودى از شر،
و شکر نعمتها،
و پيروى از سنتها،
و پرهيز از بدعتها،
و امر به معروف، و نهى از منكر،
و حفظ و نگهداری از اسلام،
و کمکردن و خوار و ذلیل کردن باطل،
و يارى و بزرگداشت حق،
و رهنمايى گمراه،
و كمك به ناتوان،
و رسيدگى به غمزده و ستمديده موفق فرما. (۱۸)
📚 صحیفه سجادیه: بند ۱۷ و ۱۸ از دعای ششم
پ.ن: گویی نشانههای کسی که خدا به او توفیق داده او را حفظ و هدایتش کرده تا بر اساس محبت خدا را بندگی میکند (یعنی نتیجه تحقق دعاهای امام علیه السلام در بند ۱۷)، این است که عملش طبق فرازهای بند ۱۸ باشد.
@justhadis110