💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ﴿۷﴾ اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ.
⬅️ (۷) خداوندا! با عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان دیگران بینیاز فرما و از ما غم و اندوه بریده شدن احسان دیگران را به احسان و جایزهات کفایت کن تا با بذل و بخشش تو، به دنبال بذل و بخشش احدی رغبت نکنیم و با فضل و احسان تو از احدی نهراسیم.
﴿۱۰﴾ ...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ، وَ شَرَّ مَصَايِدِ الشَّيْطَانِ، وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ.
(۱۰) خداوندا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را،
از شدّت حوادث ناگوار زمان
و شرّ دامهای شیطان
و قهر و خشم سلطان و صاحب قدرت،
کفایت فرما.
﴿۱۲﴾ ...اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ، وَ مَنْ أَعْطَيْتَ لَمْ يَنْقُصْهُ مَنْعُ الْمَانِعِينَ، وَ مَنْ هَدَيْتَ لَمْ يُغْوِهِ إِضْلَالُ الْمُضِلِّينَ.
(۱۲) ...خداوندا! هر که را تو یاری دهی، اقدام خوارکنندگان برای خوار کردنش، زیانی به او نمیرساند
و هر که را تو عطا کنی، ممانعت کردن منعکنندگان از او نمیکاهد؛
و هر که را تو هدایت فرمایی، اقدام گمراهکنندگان برای گمراه کردنش او را به گمراهی دچار نسازد.
﴿۱۳﴾ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْنَعْنَا بِعِزِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، وَ أَغْنِنَا عَنْ غَيْرِكَ بِإِرْفَادِكَ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَ الْحَقِّ بِاِرْشَادِكَ.
(۱۳) پس بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت ما را از شرّ بندگانت باز دار و به عطایت از غیر خود بینیاز کن و به هدایتت ما را به راه حق ببر.
📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای پنجم
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنين علی علیه السلام:
✅ من كلام له عليهالسلام في وصف السالك الطريق إلى اللّه سبحانه:
قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّى دَقَّ جَلِيلُهُ وَ لَطُفَ غَلِيظُهُ...
⬅️ از سخنان آن حضرت است در وصف سالكان الی الله:
همانا عقل خود را زنده كرد، و نفسش را ميراند،
به طورى كه جسمش باريك، و خشونت و غلظت (دل و خُلقش) نرم (و لطیف) شد...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۲۲۰
پ.ن: ارتباط میان شکوفایی و زنده شدن عقل و کاهش قدرت هوای نفس با رقت قلب و لطیف شدن خلق و خو، برایم بسیار جالب بود در این فرمایش حضرت امیر صلوات الله علیه...
گویا تندخویی و قساوت قلب از علائم مهم ضعف قوای عقل و قدرت هوای نفس در شخص است؛
پناه بر خدا...
@justhdis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيُذْنِبُ اَلذَّنْبَ فَيُدْرَأُ عَنْهُ اَلرِّزْقُ وَ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهٰا مُصْبِحِينَ `وَ لاٰ يَسْتَثْنُونَ فَطٰافَ عَلَيْهٰا طٰائِفٌ مِنْ رَبِّكَ وَ هُمْ نٰائِمُونَ (قلم:۱۷تا۱۹)».
⬅️ به راستی که انسان گناهی مرتکب میشود و در پی آن رزقش از او دور میشود؛ سپس حضرت به این آیات استناد کردند:
«هنگامىكه سوگند خوردند كه قطعاً ميوههاى باغ را صبحگاهان [دور از چشم مستمندان] بچينند. [هم خواستند مستمندان از آنها درخواست نکنند و هم قسم خوردند که کاری را قطعاً میکنند بیآنکه إنشاءالله بگویند] و استثنا نكنند [نه چيزى براى فقرا در نظر گرفتند و نه انشاءاللّه گفتند] پس به این سبب عذابى فراگير از سوى پروردگارت [شب هنگام] بر باغ آنها فرود آمد درحالىكه آنان در خواب بودند. [و رزقشان نابود شد].
💠 حضرت در سخن دیگری میفرمایند:
✅ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَسْأَلُ اَللَّهَ اَلْحَاجَةَ فَيَكُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ أَوْ إِلَى وَقْتٍ بَطِيءٍ فَيُذْنِبُ اَلْعَبْدُ ذَنْباً فَيَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِلْمَلَكِ لاَ تَقْضِ حَاجَتَهُ وَ اِحْرِمْهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِي وَ اِسْتَوْجَبَ اَلْحِرْمَانَ مِنِّي.
⬅️ همانا بنده از خدا حاجتى ميخواهد كه اقتضا دارد، زود يا دير برآورده شود (زيرا حاجت مشروع است و شرايط دعا موجود) سپس آن بنده، گناهى مرتكب مىشود، و خداى عز و جل تبارك و تعالى به فرشته میفرمايد:
حاجتش را روا مكن و او را از آن محروم دارد: زيرا در معرض خشم من در آمد و سزاوار محروميت من گشت.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۷۱
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنَائِهِ عَلَی الْأَحْبَارِ إِذْ یَقُولُ:
[لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ (مائده:۶۳]
وَ قَالَ:
[لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِیإِسْرائِیلَ إِلَی قَوْلِهِ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ (مائده:۷۸و۷۹)]
وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّهُمْ کَانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَهًِْ الَّذِینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِکَ
رَغْبَهًًْ فِیمَا کَانُوا یُنَالُونَ مِنْهُمْ
وَ رَهْبَهًًْ مِمَّا یُحْذَرُون.
⬅️ ای مردم!
از پند و اندرزی که خداوند به دوستان خود داده عبرت بگیرید، آنجا که در کتابش علمای یهود را ملامت کرده و فرموده؛
[چرا دانشمندان و علمای یهود، آنها را از سخنان گناهآلود و خوردن مال حرام، نهى نمىكنند؟! چه بد و ناپسند است عملى كه انجام مىدادند!] (مائده:۶۳)
و در جای دیگر میفرماید:
[آن دسته از بنیاسرائیل که کفر ورزیدند لعنت شدند...آنها از اعمال زشتى كه انجام مىدادند، يكديگر را نهى نمىكردند؛ چه بدكارى انجام مىدادند!] (مائده:۷۸و۷۹)
و تنها دلیلی اینکه خداوند آنها را ملامت فرموده، این بود که آنها با اینکه اعمال منکر و فساد ستمکاران را مشاهده میکردند، ولی بهجهت بهرهای که از آنان میبردند و به طمع آنچه از مواهب دنیا که در دست آن ظالمان بود
و همچنین به خاطر هراسی که از عواقب اعتراض کردن و نهی از منکر از آن ظالمان داشتند، هیچ اقدامی نمیکردند
در حالى كه خداوند مىفرمايد: [شما از مردم نترسيد، و بلکه از من بترسيد] (مائده:۴۴)
و نيز فرمايد: [و مردان و زنان مؤمن دوستان و ياوران يك ديگرند، به كار نيك و پسنديده فرمان مىدهند، و از كار زشت و ناپسند باز مىدارند] (توبه:۷۱)
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۲۳۷
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَنْ مَسْعَدَهًَْبْنِزِیَادٍ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِیعَبْدِاللَّهِ علسه السلام فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی إِنَّنِی أَدْخُلُ کَنِیفاً لِی وَ لِی جِیرَانٌ عِنْدَهُمْ جَوَارٍ یَتَغَنَّیْنَ وَ یَضْرِبْنَ بِالْعُودِ فَرُبَّمَا أَطَلْتُ الْجُلُوسَ اسْتِمَاعاً مِنِّی لَهُنَّ فَقَالَ لَا تَفْعَلْ فَقَالَ الرَّجُلُ وَ اللَّهِ مَا آتِیهِنَّ إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِی فَقَالَ لِلَّهِ أَنْتَ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ عزّوجلّ یَقُولُ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا
فَقَالَ بَلَی وَ اللَّهِ لَکَأَنِّی لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ الْآیَهًِْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ مِنْ أَعْجَمِیٍّ وَ لَا عَرَبِیٍّ لَا جَرَمَ أَنَّنِی لَا أَعُودُ إِنْ شَاءَ اللَّه.
⬅️ یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام مسعدهبنزیاد گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم، مردی به امام (علیه السلام) عرض کرد:
«فدایتان شوم! همسایههایی دارم که کنیزکان مطرب و آوازهخوان دارند. وقتی من به مستراح میروم، چهبسا عَمداً مدّت بیشتری مینشینم تا صدای آواز آنان را بشنوم».
امام (علیه السلام) فرمود: «چنین نکن».
آن مرد عرض کرد: «بهخدا! نزد آنها نمیروم و با آنها برخوردی نداشتهام، تنها با گوش خود صدایی را میشنوم».
امام (علیه السلام) فرمود: «از خدا بترس! آیا نشنیدهای خداوند میفرماید:
إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ اولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا (اسراء:۳۶)»؟
به راستی که گوش و چشم و قلب همهشان مورد سوال واقع میشوند؟
مرد عرض کرد: «آری بهخدا!
گویی تا بهحال از هیچ عرب و عجمی این آیه را نشنیده بودم، با وجود این انشاءالله دیگر عمل خود را تکرار نمیکنم».
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۴۳۲
🔷 استفتایی مرتبط با حدیث فوق از آیت الله بهجت رضوان الله علیه:
🔸 سؤال: در صورتی که در شرایط زمانی یا مکانی خاص، سوار اتومبیل عمومی باشیم که چارهای جز شنیدن ترانه و موسیقی نباشد، تکلیف چیست؟
🔷 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
⬅️ خود انسان اختیاراً نباید گوش دهد؛ پس میتواند بهگونهای خود را مشغول ذکر و یا امور دیگر نماید که شنوندهی موسیقی نباشد، هرچند صدای آن به گوش وی بخورد.
🌐 https://bahjat.ir/fa/category/837/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C
مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت رضوان الله علیه
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
وَ احْفَظْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِينَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَيْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِيعِ نَوَاحِينَا،
حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِيَتِكَ، هَادِياً إِلَى طَاعَتِكَ، مُسْتَعْمِلاً لِمَحَبَّتِكَ. (۱۷)
⬅️ بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را از پيش رو و پشت سر و جانب راست و جانب چپ و از هر طرف حفاظت فرماى،
آن سان كه از معصيت تو در امان مانيم و به سوی اطاعت تو هدایت شویم و هر چه كنيم در طريق محبت تو باشد. (۱۷)
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا
لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ،
وَ شُكْرِ النِّعَمِ،
وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ،
وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ،
وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ،
وَ حِيَاطَةِ الْإِسْلَامِ،
وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ،
وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ،
وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ،
وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعيِفِ، وَ اِدْرَاكِ اللّهيِفِ. (۱۸)
⬅️ خدايا، بر محمد و آل او درود فرست، و ما را در اين روز و اين شبمان و در همه روزهاىمان
به انجام كار خير، و درودى از شر،
و شکر نعمتها،
و پيروى از سنتها،
و پرهيز از بدعتها،
و امر به معروف، و نهى از منكر،
و حفظ و نگهداری از اسلام،
و کمکردن و خوار و ذلیل کردن باطل،
و يارى و بزرگداشت حق،
و رهنمايى گمراه،
و كمك به ناتوان،
و رسيدگى به غمزده و ستمديده موفق فرما. (۱۸)
📚 صحیفه سجادیه: بند ۱۷ و ۱۸ از دعای ششم
پ.ن: گویی نشانههای کسی که خدا به او توفیق داده او را حفظ و هدایتش کرده تا بر اساس محبت خدا را بندگی میکند (یعنی نتیجه تحقق دعاهای امام علیه السلام در بند ۱۷)، این است که عملش طبق فرازهای بند ۱۸ باشد.
@justhadis110
🖤 در ایام فاطمیه رسیدیم به این خطبه از نهج البلاغه که روضهای مجسم است مربوط به همین ایام...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مناجات با خداوند (در شكايت از قريش و آنها كه حقّ آن بزرگوار را غصب كردند):
✅ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيكَ عَلَى قُرَيْشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ
فَإِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ أَكْفَئُوا إِنَائِي وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي حَقّاً كُنْتُ أَوْلَى بِهِ مِنْ غَيْرِي.
وَ قَالُوا أَلاَ إِنَّ فِي اَلْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ وَ فِي اَلْحَقِّ أَنْ تُمْنَعَهُ فَاصْبِرْ مَغْمُوماً أَوْ مُتْ مُتَأَسِّفاً.
فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لاَ ذَابٌّ وَ لاَ مُسَاعِدٌ إِلاَّ أَهْلَ بَيْتِي.
فَضَنَنْتُ بِهِمْ عَنِ اَلْمَنِيَّةِ فَأَغْضَيْتُ عَلَى اَلْقَذَى وَ جَرِعْتُ رِيقِي عَلَى اَلشَّجَا وَ صَبَرْتُ مِنْ كَظْمِ اَلْغَيْظِ عَلَى أَمَرَّ مِنَ اَلْعَلْقَمِ وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ وَخْزِ اَلشِّفَارِ.
⬅️ بار خدايا من در برابر قريش و كسانی كه آنان را يارى كردند از تو كمك مىطلبم،
چرا که آنان پيوند خويشاوندى من را قطع نمودند و پیمانهی حق مرا واژگون ساختند، و همگى براى مبارزۀ با من در مورد حقى كه از همه به آن سزاوارتر بودم متفق گشتند.
و گفتند: حق چيزى است كه مىتوانى آن را بگيرى، و ديگران نيز مىتوانند تو را از گرفتن آن باز دارند (یعنی ملاک حقدار بودن صرفاً توان تصاحب آن است)، پس اکنون یا بر غم و اندوه صبر کن، يا از غصّه و افسوس بمير.
پس در آن هنگام نگريستم و ديدم نه مرا يارى است، نه مدافعى دارم و نه مددكارى جز اهل بیت خودم.
و روا نداشتم جانشان به خطر افتد.
پس خار در چشم فرو رفته، ديده بر هم نهادم،
و با گلویی که استخوان در آن گير كرده، جام تلخ را جرعه جرعه نوشيدم،
و براى فرو بردن خشم بر چيزى صبر كردم كه از حنظل تلختر
و دردناکتر از فرو رفتن تيزى شمشير در قلبم بود!
📚 نهج البلاغه (سید رضی): خطبه ۲۱۷
@justhadis110
✳️ استدعا دارم، اگر احساس کردید که مطلب برایتان آموزنده بود در صورت امکان فاتحهای همراه با صلوات نثار مرحوم پدرم بفرستید...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عِرْقٍ يَضْرِبُ وَ لاَ نَكْبَةٍ وَ لاَ صُدَاعٍ وَ لاَ مَرَضٍ إِلاَّ بِذَنْبٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ:
«وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ»
قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا يَعْفُو اَللَّهُ أَكْثَرُ مِمَّا يُؤَاخِذُ بِهِ.
⬅️ هیچ رگی نزد و پایی به سنگی نخورد و سردرد و مرضی پیش نیامد مگر به جهت گناهی که شخص مرتکب شده است؛ چنانکه خدای عزّ و جلّ در كتابش فرمايد:
(هر مصيبتى به شما رسد، براى كاريست كه بدست خود كردهايد و خدا از (عقوبت) بسيارى (از گناهان) هم گذشت میكند. (نور:۲۲))
سپس امام عليه السلام فرمود:
آنچه خدا از آن میگذرد و عفو مینماید از آنچه از آن مؤاخذه میكند بسیار بيشتر است.
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ مَا مِنْ نَكْبَةٍ تُصِيبُ الْعَبْدَ إِلَّا بِذَنْبٍ وَ مَا يَعْفُو اللَّهُ عَنْهُ أَكْثَرُ.
⬅️ هيچ نكبتى به بنده نرسد، مگر به سبب گناهى که مرتکب شده و آنچه خدا از آن در میگذرد بسیار بيشتر است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۹
پ.ن: توجه شود، ابتلاها و گرفتاریهای حجتهای الهی که معصوم هستند و برخی از اولیای الهی به جهت ترفیع در درجات است!
💠 چنانچه در باب امام حسین علیه السلام و ابتلای عظیم عاشورا رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به ایشان فرمودند:
✅ إِنَّ لَكَ فِي اَلْجَنَّةِ دَرَجَاتٍ لاَ تَنَالُهَا إِلاَّ بِالشَّهَادَةِ.
⬅️ به راستی که برای تو در بهشت درجاتی است که به آن نخواهی رسید مگر با شهادت.
📚 امالی (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۵۰
◼️ و زمانی هم که یزید ملعون میخواست از جهل مخاطبان خود استفاده کند و القا کند این ظلمهای عظیمی که در حق اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله روا داشته از جنس همین ابتلائاتی است که ریشه در معصیت شخص دارد و به زعم خود با استناد به قرآن کریم هم میخواست صحت مطلبش را اثبات کند گفت:
▪️ای علیبنالحسین! این مصیبتی که دچار شما شد نتیجه رفتار خودتان بود». چرا که در قرآن آمده:
(وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهًٍْ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ.
هر مصيبتى به شما رسد، براى كاريست كه به دست خود كردهايد و خدا از (عقوبت) بسيارى (از گناهان) هم گذشت میكند. (نور:۲۲))
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پاسخ کوبنده و متقن امام سجاد علیه السلام را با استناد به قرآن کریم آن را چنین نقل فرمودند:
✅ کَلَّا مَا هَذِهِ فِینَا نَزَلَتْ وَ إِنَّمَا نَزَلَتْ فِینَا:
(ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللهِ یَسِیرٌ. (حدید:۲۲)
⬅️ هرگز!!
ابداً این آیه در شأن ما نازل نشده است. بلکه این آیه دربارهی ما نازل شده که خدا میفرماید:
(هيچ مصيبتى در زمين و نه در وجود شما رخ نمىدهد مگر اين كه همه آنها قبل از آن كه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است؛ و اين امر براى خدا آسان است.)
📚 تفسیر قمی: ج۲، ص۲۷۷
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يا عَلِيُّ، لَئن اُدخِلَ يَدِي في فَمِ التِّنِّينِ إلى المَرْفَقِ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أسألَ مَن لَم يَكُن ثُمَّ كانَ.
⬅️ اى على! اگر دست خود را تا آرنج در دهان افعى كنم، برايم خوشتر است تا از شخص تازه به دوران رسيده چيزى بخواهم.
📚 من لا يحضره الفقيه (شیخ صدوق): ج۴، ص۳۵۲
@justhadis110
❇️ وَ لاتَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ [اسراء:٣٦]
از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن ❇️
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ وَ لَیْسَ لَکَ أَنْ تَتَکَلَّمَ بِمَا شِئْتَ
لِأَنَّ اللَّهَ عزّوجلّ قَالَ: (وَلاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ)
وَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً قَالَ خَیْراً فَغَنِمَ أَوْ صَمَتَ فَسَلِمَ...
⬅️ نمیتوانی هر چه بخواهی بگویی که خدای عزّوجلّ فرمود:
(وَ لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ (اسراء:۳۶)
از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن)
و چون که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خدا رحمت کند بندهای را که خوب گفت و بهره برد، یا سکوت کرد و سالم ماند...
📚 علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۰۵
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ کُلَّ مَا تَعْلَمُ.
⬅️ آنچه را نمیدانی مگوی، بلکه همهی آنچه را هم که میدانی مگوی!
📚 من لایحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۲، ص۶۲۶
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا
لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ،
وَ شُكْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ،
وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ،
وَ حِيَاطَةِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ،
وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعيِفِ، وَ اِدْرَاكِ اللّهيِفِ.
⬅️ خداوندا، بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را در اين روز و شب و در همه روز، موفق گردان كه
نيكى كنيم و از بدى بپرهيزيم
و شکرگزار نعمتها باشیم،
و از سنتهای رسولت تبعیت کنیم و از بدعتها دوری کنیم،
امر به معروف و نهی از منکر نماییم،
و از اسلام پاسدارى كنيم،
و برای کم کردن باطل و خوار کردنش اقدام کنیم، و حق را يارى دهيم و برای عزت یافتنش بکوشیم،
و گمراه را هدایت کنیم،
و ناتوان را مدد رسانيم، و ستمديده را فريادرس باشيم.
📚 صحیفه سجادیه: فراز ۱۸ ار دعای ششم (دعاى آن حضرت است هنگام بامداد و شامگاه)
@justhadis110
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنِ اِسْتَثْقَلَ اَلْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ اَلْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ كَانَ اَلْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْهِ.
⬅️ آن كه اگر سخن حق به او گفته شود، يا عمل طبق عدالت به او پيشنهاد گردد، برایش سنگین باشد، عمل بر طبق حق و عدل برایش سنگینتر و سختتر خواهد بود.
📚 نهج البلاغه (سیر رضی): فرازی از خطبه ۲۱۶
@justhadis110
✳️ برای وسعت رزق...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ الْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ يَزِيدَانِ فِي الرِّزْقِ.
⬅ وضو قبل و بعد از غذا روزی را زیاد میکند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۲۹۰
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ صَلاَةُ اَللَّيْلِ ...تُحَسِّنُ اَلْخُلُقَ ...وَ تُدِرُّ اَلرِّزْقَ وَ تَقْضِي اَلدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ...
⬅ نماز شب ...اخلاق را نیکو ...و روزی را فراوان و قرض را ادا و هم و غم را بر طرف میسازد.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۴۲
@justhadis110