💠 حضرت امام سجاد علیهالسلام:
✅ ...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي التَّحَفُّظَ مِنَ الْخَطَايَا، وَ الِاحْتِرَاسَ مِنَ الزَّلَلِ فِي الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ فِي حَالِ الرِّضَا وَ الْغَضَبِ، حَتَّى أَكُونَ بِمَا يَرِدُ عَلَيَّ مِنْهُمَا بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ، عَامِلًا بِطَاعَتِكَ، مُؤْثِراً لِرِضَاكَ عَلَى مَا سِوَاهُمَا فِي الْأَوْلِيَاءِ وَ الْأَعْدَاءِ، حَتَّى يَأْمَنَ عَدُوِّي مِنْ ظُلْمِي وَ جَوْرِي، *وَ يَاْيَسَ وَلِيِّي مِنْ مَيْلِي وَ انْحِطَاطِ هَوَايَ...*
⬅ خداوندا!
بر محمد و آل محمد درود فرست
و پرهیز از خطاها و خویشتنداری از لغزشها را در این جهان و جهان واپسین، در خشنودی و خشم، روزیام کن،
چنان که در هر دو حال، یکسان در کارِ فرمانبرداری از تو باشم.
و در مورد دوستان و دشمنانم، فرمانبرداری از تو و خشنودی تو را بر غیر آن ترجیح دهم
تا دشمنم از ستم و بیداد من در امان باشد
و دوستم از اینکه به سود او و به هواخواهی از او، از حق منحرف شوم و به پَستی گِرایم، ناامید گردد.
📚 صحیفه سجادیه: فقره۱۳ از دعای۲۲
⚫ شهادت حضرت امام سجاد، زین العابدین، علی بن الحسین علیهماالسلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَن أكثَرَ ذِكرَ المَوتِ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ و مَن سَلا عَنِ الشَّهَواتِ، هانَت عَلَيهِ المُصيباتُ و مَن هانَت عَلَيهِ المُصيباتُ، سارَعَ فِي الخَيراتِ.
⬅ كسى كه زياد به ياد مرگ باشد، از شهوتها جدا مىشود
و كسى كه از شهوتها جدا شود، مصيبتها بر او آسان مىگردد
و كسى كه مصيبتها بر او آسان شد، در خيرات شتاب مىگيرد.
📚 مسند زيد: ص۳۸۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنَّا وَجَدْنَا اَلصَّبْرَ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ أَيْسَرَ مِنَ اَلصَّبْرِ عَلَى عَذَابِهِ.
اِصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لاَ غِنَى لَكُمْ عَنْ ثَوَابِهِ وَ اِصْبِرُوا عَلَى عَمَلٍ لاَ طَاقَةَ لَكُمْ عَلَى عِقَابِهِ.
⬅️ بهراستی که ما صبر بر سختی بندگی خدا را آسانتر از صبر بر عذابش یافتیم.
بر آن کاری که از مزد و پاداشش بینیاز نیستید شکیبایی ورزید
و بر آن کرداری که توان تحمل مجازاتش را ندارید نیز صبر پیشه کنید.
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۲۶
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لَو تَعلَمونَ مِنَ الدُّنيا ما أعلَمُ لاَستَراحَت أنفُسُكُم مِنها.
⬅️ اگر از دنيا، آنچه را من مىدانم، شما هم مىدانستيد، جانهاى شما از آن، احساس راحتى مىكرد.
📚 كنز العمّال (متقی هندی): ج۳، ص۱۹۴
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَن عَرَفَ الدُّنيا لَم يَحزَن عَلى ما أصابَهُ.
⬅️ كسى كه دنيا را بشناسد، بهخاطر مصيبتهاى آن غمگين نمىشود.
📚 عیون الحکم (لیثی واسطی): ج۱، ص۴۳۵
✳️ در توضیح دو حدیث شریف فوق چنین بیان شده:
⬅️ حضرت نمىفرمايد كه دنيا بايد جاى خوشىها باشد
و نمىفرمايد كه تصوّر كنيد دنيا پر از خوشى و راحتى است؛
بلكه مىفرمايد اگر دنياشناسىتان واقعى باشد، با وجود سختىها و با اقرار به وجود آنها، باز هم احساس ناراحتى و نارضايتى به شما دست نخواهد داد.
آموزههاى زندگىساز دين، انسان را به گونهاى تربيت مىكند كه در اوج سختىها و در عمق گرفتارىها نيز نااميد و افسرده نخواهد شد.
و در عمل نشان میدهد که تلازمى ميان سختى و ناخرسندى نيست!
📚 هنر رضایت از زندگی (عباس پسندیده - دفتر نشر معارف): ص۱۴و۱۵
@justhadis110
✳ چقدر زیبا...
💠 مولی الموحّدین
امام العارفین
سید المتّقین
امیر المؤمنین
رکن الاولیاء
عماد الاصفیاء
اسد الله الغالب
غالب کل غالب
علی بن ابیطالب علیهما السلام:
✅ إذا لَم يَكُن ما تُريدُ، فَأَرِد ما يَكونُ.
⬅ هر گاه آنچه را خواستى نشد، آنچه را شد، بخواه.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۸۵
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ كونوا فِي الدُّنيا أضيافا... تَبنونَ ما لا تَسكُنونَ، و تَجمَعونَ ما لا تَأكُلونَ، و تَأمُلونَ ما لا تُدرِكونَ.
⬅ در دنيا مهمان باشيد... [چرا که] مىسازيد آنچه را ساكن نمىشويد
و جمع مىكنيد آنچه را نمىخوريد
و آرزو مىكنيد آنچه را به دست نمىآوريد.
إرشاد القلوب (دیلمی): ص۹۴
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
✅ أخرِجوا مِنَ الدُّنيا قُلوبَكُم مِن قَبلِ أن تَخرُج مِنها أبدانُكُم. 1⃣
كُن فِي الدُّنيا بِبَدَنِكَ و فِي الآخِرَةِ بِقَلبِكَ. 2⃣
⬅ دلهايتان را از اين دنيا خارج كنيد، قبل از آن كه بدنهايتان از آن خارج شود.
در دنيا با بدنت باش و در آخرت با قلبت.
📚 منابع:
1⃣ نهج البلاغة (سید رضی): فرازی از خطبهی ۲۰۳
2⃣ غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۳۰
@justhadis110
✳️ هر دو حدیث علوی را با هم در نظر بگیرید:
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِنِّي لَأُبْغِضُ اَلرَّجُلَ يَكُونُ كَسْلاَنَ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ
لِأَنَّهُ إِذَا كَانَ كَسْلاَنَ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ.
⬅️ به راستی من دشمن میدارم کسی را که در امر دنیایش تنبل است
چرا که کسی که در امر دنیایش تنبل باشد، در امر آخرتش تنبلتر است.
📚 دعائم السلام (قاضی نعمان): ج۲، ص۱۴
✅ إنّ مِن أبغَضِ الرِّجالِ إلَى اللّهِ تعالى لَعَبدا وَكَلَهُ اللّه ُإلى نفسِهِ، جائرا عن قَصدِ السَّبيلِ، سائرا بغيرِ دَليلٍ،
إن دُعِيَ إلى حَرثِ الدُّنيا عَمِلَ،
و إن دُعِيَ إلى حَرثِ الآخِرَةِ كَسِلَ.
⬅️ از منفورترين كسان نزد خداوند متعال، بندهاى است كه خداوند او را به خودش وا گذاشته است، به نحوى كه از راه راست منحرف شده، بىرهنما راه مىسپُرد،
اگر به كِشتهی دنيايش بخوانند كار مىكند
و اگر به كِشته آخرت [عمل صالح و پاداش اخروى] فرايش خوانند تنبلى نشان مىدهد.
📚 نهج البلاغة (سید رضی): فرازی از خطبه۱۰۳، ص۱۴۹
پ.ن: درسته که کسی که در کار دنیایش تنبل باشد طبق فرمایش حضرت امیر صلوات الله علیه حتماً در کار آخرتش تنبلتر است،
اما کسی که در کار دنیایش زرنگ و اهل عمل باشد ولی در کار آخرت سست و تنبل، باز طبق فرمایش مولی از منفورترین بندگان نزد خداست...
@justhadis110
هدایت شده از بخوان و بیاندیش
AudioCutter_aali_ba_oo_bego_317080.mp3
1.26M
💠 حضرت امام هادی علیه السلام:
✅ أَنَّ اَلرَّجُلَ يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ إِلَى إِمَامِهِ مَا يَجِبُ أَنْ يُفْضِيَ بِهِ إِلَى رَبِّهِ قَالَ:
فَكَتَبَ: «إِنْ كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ، فَإِنَّ اَلْجَوَابَ يَأْتِيكَ.»
⬅️ یکی از شیعیان نقل میکند:
به حضرت امام هادی علیه السلام نامه نوشتم كه:
همانا مردى دوست دارد كه مطالب و حوائج خود را به امام خود عرضه بدارد، آنچنان كه دوست دارد كه بر پروردگار خود عرضه بدارد (تكليف او چيست و چه بايد بنمايد با وجود دوری راه میان او و شما)
امام علیه السلام در پاسخ مرقوم داشت:
اگر تو را حاجتى باشد، پس لبهاى خود را حركت ده كه جواب براى تو خواهد رسيد.
📚 کشف المحجة (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۱۱
پ.ن: صحبتهای استاد عالی در باب حدیث فوق در فایل ضمیمه پیوست...
جمعه روز آقا و مولای غریب و راندهشده و فراری و تک و تنهای ماست...
@justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ استکانت در مقابل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام...
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر آیهی:
ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً... (بقره:۵۸)
از درب [بيتالمقدس] با خضوع وارد گرديد...
میفرمایند:
✅ مَثَّل الله تعالی علی الباب مثال محمد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و امرهم ان یسجدوا تعظیما لذلک المثال، و یجددوا علی انفسهم بیعتهما و ذکر موالاتهما، و لیذکروا العهد و المیثاق الماخوذین علیهم لهما.
⬅️ خداوند چهرهی مثالی محمّد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام را [هنگام ورود بنیاسرائیل به شهر، بر دروازهی شهر] مجسّم نمود
و به آنان امر کرد که به نشانهی احترام و تعظیم، در مقابل آن چهرهها سجده کنند و در نزد خود بیعت و ولایت آنها را تجدید کرده و عهد و میثاقی که قبلاً از آنان در مورد آن دو گرفته شده بود را به یاد آورند.
📚 تفسیر الامام العسکری: ج۱، ص۲۵۹
✳️ خدا را شکر که مولایم علی شد...
خدایا ما را با این ولایت بمیران و با این ولایت محشور گردان...
@justhadis110
💠 امام سجاد علیهالسلام در عصر خود مبارزات متعددی در چندین جبهه انجام میدادند، از جمله در مقابل جریانی که مدعی عرفانِ منهای ولایت اهل بیت علیهمالسلام بود نیز به شکل علمی و عملی ایستادند!
هم سعی میکردند خود این مدعیان را بیدار کنند و برایشان اتمام حجت نمایند و یا اگر باز با این وجود بر مسیر باطل خود اصرار داشتند، بطلانشان را عملاً برای مردم اثبات میکردند و این یکی از مهمترین فعالیتهای علمی و عملی دوران امامت آن امام همام بود.
به توفیق الهی إنشاءالله فردا و پسفردا نیز، دو نمونهی دیگر از این مواجههها و مقابلههای حضرت امام سجاد علیهالسلام با این جریان مدعی عرفان تقدیم خواهد شد (مدعیانی که همگی بابی هم برای خود در تذکرة الاولیای عطار دارند! و خط و ربط و مسلکشان تا امروز نیز طرفدارانی برای خود دارد و حتی ردپایشان در کتب درسی دانشگاهی ما در بحث عرفان نیز وجود دارد...):
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ وَ قِیلَ لَهُ [الامام السجّاد علیه السلام] یوْماً: إنّ الحَسَنَ البَصْرِی قَالَ: لَیسَ العَجَبُ مِمَّنْ هَلَک کیفَ هَلَک؟ وَ إنَّمَا العَجَبُ مِمَّنْ نَجَا کیفَ نَجَا.
فَقَالَ علیه السلام: أنَا أقُولُ: لَیسَ العَجَبُ مِمَّنْ نَجَا کیفَ نَجَا وَ أمَّا العَجَبُ مِمَّنْ هَلَک کیفَ هَلَک مَعَ سِعَةِ رَحْمَةِ اللّهِ.
⬅️ به امام سجّاد علیه السلام گفته شد، حسن بصری میگوید: کسانی که گمراه میشوند و هلاک میشوند تعجّب ندارد، بلکه آنهایی که هدایت میشوند و نجات مییابند تعجّب دارد.
امام علیه السلام فرمودند: اما من میگویم کسانی که هدایت میشوند و نجات مییابند تعجّب ندارد
بلکه آنهایی که گمراه میشوند و هلاک میگردند تعجّب دارد که با وجود وسعت رحمت الهی چگونه گمراه شدهاند و خود را هلاک ساختهاند؟!
📚 أمالی (سید مرتضی): ج۱ ص۱۶۲
⚫️ شهادت سید الساجدین، زین العابدین، حضرت علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهمالسلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 امام سجاد علیهالسلام در عصر خود مبارزات متعددی در چندین جبهه انجام میدادند، از جمله در مقابل جریانی که مدعی عرفانِ منهای ولایت اهل بیت علیهمالسلام بود نیز به شکل علمی و عملی ایستادند!
هم سعی میکردند خود این مدعیان را بیدار کنند و برایشان اتمام حجت نمایند و یا اگر باز با این وجود بر مسیر باطل خود اصرار داشتند، بطلانشان را عملاً برای مردم اثبات میکردند
👈 و این یکی از مهمترین فعالیتهای علمی و عملی دوران امامت آن امام همام بود.
به توفیق الهی إنشاءالله فردا نیز مثل دیروز، نمونهای دیگر از این مواجههها و مقابلههای حضرت امام سجاد علیهالسلام با این جریان مدعی عرفان تقدیم خواهد شد (مدعیانی که همگی بابی هم برای خود در تذکرة الاولیای عطار دارند! و خط و ربط و مسلکشان تا امروز نیز طرفدارانی برای خود دارد و حتی ردپایشان در کتب درسی دانشگاهی ما در بحث عرفان نیز وجود دارد...):
🔹 دوم مواجهه با ابراهیم ادهم (در راستای هدایت و اتمام حجت):
🔷 یکی از سران مدعی عرفان در عصر امام سجاد علیهالسلام ابراهیم ادهم هست (که بابی هم در تذکرة الاولیای عطار برای خودش دارد)
میگوید:
سفری داشتم میرفتم سمت مکه. که به واسطه حاجتی از قافله دور افتادم، ناگاه کودکی را دیدم که تک و تنها، وسط بیابان به مسیر خود ادامه میدهد.
صدایش کردم و گفتم: ای بچه، به کجا میروی؟!
گفت: به خانه پروردگارم. [اینجا خدای متعال که ارحم الراحمین است، دارد برای ابراهیم ادهم اتمام حجت میکند، میخواهد هدایتش کنه که او را در مسیر امام علیهالسلام قرار داده]
ابراهیم گفت: تو کودک هستی و حج بر تو واجب نیست!
کودک در پاسخ گفت: ای مرد! مگر ندیدهای که از من کوچکترها نیز گاه خواهند مُرد؟!
ابراهیم گفت: زاد و راحلهی کجاست؟
کودک در پاسخ گفت:
زَادِي تَقْوَايَ وَ رَاحِلَتِي رِجْلاَيَ وَ قَصْدِي مَوْلاَيَ
توشه من تقواست و مرکب من دو پای من است و هدف من مولای من است!
[یک تیر عرفانی هم زد؛ چون اینها معمولا به مردم طعنه میزنند که شما زیارت سنگ و کلوخ و در و دیوار میروید و ما به زیارت صاحب خانه و خود خداوند میرویم!
امام فرمود: قصدی مولای!]
ابراهیم گفت: غذایی با تو نمیبینم!
کودک در پاسخ گفت: ای مرد! آیا پسندیده است که تو را کسی به خانهی خود دعوت کند و تو با خود طعام و خوردنی ببری؟!
ابراهیم در پاسخ گفت: نه.
[امام علیهالسلام در عمل دارند بهش یاد میدهند که، عرفان به بلد بودن محفوظات و تلاوت و نماز و... نیست (اینها باید باشد، ولی اصل و مقصد اینها نیست و نشانهی حقیقی بودنش هم اینها نیست)؛ دارند امام عرفان حقیقی را بهش میآموزدند!]
در ادامهی همین صحبتها و پاسخهای عرفانی و بلند امام علیهالسلام بود که ابراهیم دید پیرمرد نورانی و بزرگواری آمد و این کودک را در آغوش گرفت و بوسید
ابراهیم خطاب به پیرمرد گفت: تو را قسم میدهم که بگویی این کودک کیست؟
پیرمرد در پاسخ گفت: مگر او را نمیشناسی؟ ایشان علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهمالسلام است.
آنگاه ابراهیم رو به امام علیهالسلام کرد و فرمود: تو را قسم میدهم، بگو این پیرمرد کیست؟
امام علیهالسلام فرمود: برادرم خضر هست که گاه به دیدن و زیارت ما میآید.
سپس ابراهیم گفت:
از تو مسئلت مینمایم به حق پدرانت که به من بگویی که چگونه از این بیابانهای بیآب و علف، بدون زاد و توشه میروی؟
امام علیهالسلام فرمود:
زاد و توشهی من در این بیابان چهار چیز است!
۱. دنیا را به تمامی آن بدون استثناء مملکت خدا میدانم
۲. تمامی مخلوقات را غلامان و کنیزان و عیال خدا میبینم [ما متأسفانه به جای اینکه مردم را روزیخوار خدا بدانیم، یکم مواجه شویم با کسی که وضعش خوبه در عمل جوری رفتار میکنیم که گویی او را میپرستیم!]
۳. اسباب و ارزاق را به دست قدرت خدا و تضمینشده میدانم
۴. قضا و فرمان خدای را در تمام زمین خدا، نافذ میبینم که جز آنچه او خواهد نمیشود و به هر کس هم هر چه بخواهد میرساند.
[یعنی تو که داری میترسی، تو کجا عارف هستی؟! دکّانت را ببیند؛ خوب است حداقل شیعه بفهمد امثال اینها دکّانی بیش نیستند و حقیقتی در باطنش نیست!]
📚 المناقب (ابن شهر آشوب): ج۴، ص۱۳۷
⚫️ ایام شهادت سید الساجدین، زین العابدین، حضرت علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهمالسلام تسلیت باد...
@justhadis110