آقای مهاجرانی هم برخلاف خط امام (ره) و هم برخلاف مواضع رهبری است. ضمن اینکه سکوت ما موجب میشود برخی عناصر چپ، خط القای انحراف نظام از مواضع امام (ره) را برای تضعیف رهبری دنبال کنند و سکوت کیهان را که زیر نظر رهبری بود، به حساب نوعی هماهنگی با موضع مهاجرانی بدانند. آقای اصغری بر موضع خود ایستاد و دو مقاله را حذف کرد اما در مورد مقاله خود من سکوت کرد و مقاله من چاپ شد.»
اختلافهایی که در نهایت به حضور جمیله کدیور در روزنامه کیهان همراه میشود و انتقادات مهدی نصیری به یکی از مقالههای جمیله کدیور، موجب تیره شدن روابط او با خاتمی و اصغری میشود. نصیری، جریان مخالفتاش با مقالههای کدیور را اینگونه توصیف میکند: «آقای خاتمی زنگ زد و پرسید، چرا مقاله خانم کدیور را چاپ نمیکنی؟ گفتم من درج این مقاله را به مصلحت نمیدانم اما اگر شما دستور میدهید، من آن را چاپ خواهم کرد. آقای خاتمی چیزی نگفت و تلفن را قطع کرد و بلافاصله با آقای اصغری که در اتاق تیتر و سردبیری بود، تماس گرفت و به ایشان گفت که مقاله باید چاپ شود. آقای اصغری هم به من گفت و فکر کنم کتبی هم ابلاغ کرد و آن روز مقاله خانم کدیور چاپ شد. از این روزها به بعد بود که روابط من با آقای خاتمی و اصغری رو به تیرگی بیشتر رفت و تیرگی روابط بین آقای خاتمی و آقای اصغری کاهش یافت.»
در همین ایام، مؤسسه کیهان تصمیم میگیرد که طبق قانون مطبوعاتِ مصوب مجلس، مدیران مسئول نشریات دهگانه خود را به هیأت نظارت بر مطبوعات معرفی کند که از طرف دفتر رهبری، مهدی نصیری را به عنوان مدیرمسئول روزنامه معرفی میکنند و به دلیل اینکه در آن زمان، محمد خاتمی در سفر خارج از کشور بود، این حکم به آقای اصغری ابلاغ میشود که این مسأله با گلایه خاتمی به رهبری، پس از بازگشت سفرش مواجه شد. این موضوعی بود که خاتمی از آن به عنوان کودتا در کیهان یاد میکند و در نهایت، این مسأله موجب دلخوری خاتمی و استعفای او میشود.
در نهایت مهدی نصیری با انتصاب حسین شریعتمداری به عنوان نماینده رهبری در کیهان و استعفای آقای سیدمحمد اصغری که پس از محمد خاتمی برای این سمت انتخاب شده بود، برای همیشه از مدیریت این روزنامه استعفا داد و خارج شد.
نصیری دلیل استعفای خود را خسته شدن از فضای مطبوعاتی عنوان کرده و میگوید: «من حدود هفت سال کار نفسگیری را در شرایطی ویژه و اغلب ناهماهنگ با مسئولان بالاتر در مؤسسه به انجام رساندم و حسابی از کار مطبوعاتی روزانه خسته شده بودم و خدا خدا میکردم که به نحوی مطلوب عرصه را ترک کنم. با آمدن آقای شریعتمداری، این شرایط مهیا شد و شرایط مدیریتی مؤسسه کیهان به سمت یکدستی پیش رفت که بودن یا نبودن من، دیگر خیلی تعیینکننده نبود. اصرار دفتر رهبری و نظر مقام معظم رهبری بر ماندن من به عنوان مدیرمسؤول بود که با پافشاری بنده، این موضوع منتفی شد اما باز اصرار بر سردبیری من بود که من خواستم مسأله را به خود بنده و آقای شریعتمداری بسپارند تا ما خودمان مسأله را به نحو مطلوب حل کنیم. بعد از یکی، دو ماه بنده که به دنبال مفری از کار مطبوعاتی روزانه بودم، استعفایم را تقدیم آقای شریعتمداری کرده و کیهان را ترک کردم.»
عدالتخواهی در صبح
مهدی نصیری پس از استعفا و خروج از کیهان در آبانماه ۱۳۷۳ علیرغم اصرار رهبری بر ادامه حضورش در کیهان، در اسفندماه همان سال، اولین پیششماره نشریه «صبح» را منتشر میکند. ازجمله موضوعات این نشریه، نقد جریانات فکری و فرهنگی روشنفکری در کنار عدالتخواهی و مبارزه با مفاسد اقتصادی و نقد غرب بود که انتشار آن تا سال ۷۹ ادامه داشت.
انتشار گزارشهای تحقیقی در موضوع مبارزه با فساد درباره تخلفهای قانونی و مالی در وزارت پست و تلگراف و تلفن و وزارت نیروی دولت آقای هاشمی، یکی از کارهایی بود که نصیری در این نشریه انجام داد و عدم رسیدگی به این مسأله پس از علنی شدن این تخلفها، به گفته خودش اولین شوک نظری را به او وارد میکند که او از آن به عنوان بیتفاوتی سیستماتیک یاد میکند درحالیکه طبیعتا رسیدگی به این موضوعات، نیازمند ادله محکم قانونی است و زمانبر خواهد بود. از طرفی او در حالی از این اتفاق به عنوان نقطه عزیمت تغییر نگاهش نسبت به جمهوری اسلامی یاد میکند، که از دفتر رهبری پس از تبرئه شدن او در دادگاه پس از شکایت غرضی، پیام میدهند که جریمه انتشار کاریکاتوری در حکم دادگاه را دفتر رهبری متقبل شده است. با این وجود، نصیری هیچکدام از این مسائل را نمیبیند و از این اتفاق به عنوان ضعف حکمرانی جمهوری اسلامی یاد میکند.
او در حالی از برآورده نشدن انتظاراتش در رسیدگی به این پرونده میگوید که بر اساس خاطرات نصیری، رهبری جلساتی را با طرفین برای حل این مسائل برگزار کرده و حتی او را از ادامه انتشار چنین گزارشهایی نهی نمیکنند و فردی از طرف دفتر رهبری (آقای ربیعی) مأمور میشود تا مطالب و اسناد گزارش «صبح»
را بررسی کرده و به رهبری گزارش دهد. با این وجود، نصیری از عدم پیگیری این مسأله به عنوان آب سردی که بر روی سرش ریخته باشند، یاد میکند و از این موضوع میتوان به آغاز رویکرد انتقادی نصیری نسبت به نظام در آن دوره یاد کرد.
نصیری از خاطراتش در نشریه «صبح» اینگونه میگوید: «در اواخر سال ۷۶ پس از دو اتفاق؛ یکی بینتیجه بودن تلاشهای «صبح» برای مقابله با مفاسد اقتصادی که از سال ۷۰ به این سو، هر روز ابعاد گستردهتری مییافت و نیز توجه جدیام به موضوع نظری اسلام و تجدد که خلأ این بحث را در فضای فکری کشور به خصوص در حوزههای علمیه بسیار زیانبار یافتم و علاقه شخصی به پیگیری این موضوع، زمزمه تعطیلی «صبح» را با دوستانی مطرح کردم. اصرار بسیاری از علاقهمندان به «صبح»، همچنان عاملی برای تداوم انتشار آن بود. در همین ایام (اواخر ۷۷) در دیداری با مقام معظم رهبری پس از نماز مغرب و عشاء به من گفتند که «شنیدم شماها دارید صحبت از تعطیلی نشریهتان میکنید و من از این بابت نگران میشوم.
من البته نیستان را کمتر میبینم اما «صبح» را که در دست و بال فرزندانم هست، مرتب میبینم. شماها باید به کارتان ادامه بدهید.» سال ۷۷ و ۷۸ نیز «صبح» منتشر شد. در همین ایام، در دیداری دیگر و سرپایی با رهبری، ایشان ضمن تمجید از کلیت خطمشی «صبح» گفتند: «اما من نحوه برخورد شما با آقای هاشمی را نمیپسندم. احتمال دادم آقای هاشمی نزد ایشان بابت مقالهها و گزارشهای انتقادی «صبح»، از عملکرد دولت سازندگی و نیز پارهای از مواضع خودش شکایت برده است.»
نصیری در ادامه، مشکلات مالی را دلیلی برای اتمام کار این نشریه عنوان کرده و در اینباره میگوید: «در آغاز سال ۷۹ که مشکلات مالی، عاملی دیگر برای تصمیم به تعطیلی «صبح» شده بود، روزی سردار ذوالقدر، قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران تماس گرفت و گفت به دفتر من بیا، میخواهم در مورد روزنامه شدن «صبح» با شما صحبت کنم.
به آقای ذوالقدر گفتم، من در حال جمع کردن بساطم هستم و دو سال هم هست که در قم زندگی میکنم، به درس و بحث مشغولم و دیگر انگیزهای برای کار مطبوعاتی ندارم. در این جلسه از دلایل تصمیم به تعطیلی و ازجمله مشکلات مالی صحبت کردم. او درباره ضرورت ادامه فعالیتهای مطبوعاتی مانند «صبح» برای پیشبرد اهداف انقلاب توضیحاتی داد و گفت سپاه آماده است در چارچوب وظایف فرهنگیاش، هزینه روزنامه شدن «صبح» را بپردازد. در همین ایام شنیدیم که تداوم کار «صبح» در قالب روزنامه، مورد خشنودی و استقبال رهبری نیز قرار گرفته است.» البته این روند به دلیل عدم توافق نصیری با سردار ذوالقدر، در نهایت به نتیجهای منجر نمیشود و در نهایت نشریه «صبح» تعطیل میشود.
نصیری همچنین در سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ به معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور منصوب شد. پس از پایان دوره فعالیتاش در معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، به معاونت فرهنگی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در امارات رفت و تا سال ۱۳۸۸ در امارات ماند. مهدی نصیری پس از بازگشت به ایران، بار دیگر به قم بازگشت و در کلاسهای درس آیتالله وحید خراسانی حضور پیدا کرد.
در سالهای اخیر، نصیری به برنامه تلویزیونی با عنوان «عصر حیرت» پرداخت که در آن گفتوگوهای چالشی با چهرههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همچون محمود احمدینژاد، محمدجواد ظریف، عزتالله ضرغامی، حجتالاسلام دعایی، علی مطهری، علیرضا علویتبار، حجتالاسلام رفیعی، حجتالاسلام یونسی، لطفالله میثمی، حسن سبحانی، آیتالله علوی بروجردی، حجتالاسلام هادی خامنهای و سیدمصطفی تاجزاده انجام داد.
با این وجود، نصیری در تشریح تطور فکری خود با عنوان پشیمانی یاد کرده و میگوید: «پشیمانی من از نوع پشیمانی همه چهرهها، عناصر سیاسی، مذهبی و انقلابی است که از آغاز انقلاب به این سو و به تدریج و با گذشت زمان، به دلیل فقدان دانش و تجربه کافی و نیز عدم درک جامع از مسأله حکمرانی و اقتضائات زمانه، دچار دگرگونی و تحول در نظر و عمل شدند. من همیشه مستقلاندیش بودهام و از اینکه فرد وفادار و وابسته به یک جناح و جریان قلمداد شوم، اجتناب کردهام اما در مجموع، اکنون با بسیاری از مواضع اصلاحطلبان در مقایسه با مواضع بسته، راکد، غیرمردمی و اقتدارطلبانه طیف گستردهای از اصولگرایان، احساس همدلی و همفکری بیشتری دارم.»
گرایشهای فکری نصیری و افراط و تفریطی که با آن مواجه بوده است
گرایشهای فکری نصیری طی این سالها با تضادهای مختلفی روبهرو بوده است. به گفته خودش در ایام جوانی و سالهای اول دهه ۶۰، گرایش انقلابی چپ با ریشههای دینی و حوزوی داشته که اگرچه ستیزی با جریان راست سنتی مانند جامعه روحانیت و جامعه مدرسین نداشته اما همواره از فاصلههایی با این جریان برخوردار بوده است.
نصیری جدید که این روزها ژست روشنفکری در مقولههای همچون حجاب و دیگر موضوعات میگیرد، در آن روزها موضع متفاوتی داشت، به عنوان مثال او نسبت به مسأله حجاب در بخش دوم کتاب جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام که با عنوان «پردهنشینی یا حضور گسترده اجتماعی زن» نگاشته است، مینویسد: «زنان باید به طور حداکثری پردهنشین باشند و از اختلاط، همصحبتی و معاشرت با نامحرمان، خودداری کنند؛ حتی با حفظ حجاب و رعایت مسائل، بهتر است در خانه بمانند و به شوهرداری بپردازند و حتی برای نماز جماعت هم، از منزل خارج نشوند و در پستوی خانه نماز بخوانند. او حتی نگاه متدینین که بر حضور اجتماعی زنان تأکید دارند را، مورد نقد قرار داده و معتقد بر پردهنشینی حداکثری است.»
البته این تنها مسألهای نیست که او به آن اشاره میکند و در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «ولایت، قضاوت و مدیریت زنان»، مینویسد: «نظر کسانی که حضور زن در اجتماع را یک اصل و وظیفه میدانند، به وضوح رد میکند و جامعه و مردان را از حضورِ بدون مصلحت زنان در بیرون از خانه و سپردن امور به آنها، برحذر میدارد.» او در بخشی دیگر گفته است «تصدی مناصب و مشاغل و حضور گسترده اجتماعی زن، با توصیه مطلق آنها به استقرار در خانه منافات دارد؛ جز موارد محدود و خاصی که شرع، خروج از خانه را برای زن مباح، مستحب یا واجب میداند.» به عبارت واضحتر، به عقیده نصیری، زنان تا به خاطر امری واجب مجبور نشدهاند، نباید از خانه خارج شوند. جالبتر آنکه نصیری این قبیل ادعاها را به آیات و روایات نسبت میدهد.»
اظهارات اخیر نصیری درباره اینکه «التزام به حجاب میان زنان کاسته شده و میبایست در برابر این امر کوتاه آمد» در حالی مطرح میشود که او در بخشی از همین کتاب خود نوشته است: «تغییرات و دگرگونیهای زمانه ما که تحتتأثیر تمدن غرب رخ داده است، ماهیتی جز انحطاط و تباهی ندارد و اگر ما بر این ماهیت وقوف پیدا نکنیم و در کار انطباق دین با شرایط برآییم، بدون شک از اسلام پس از مدتی جز اسمی باقی نخواهد ماند و پوستینی کاملا وارونه بر تن اسلام پوشانده خواهد شد.»
او همچنین در بند پایانی کتاب خود گفته است: «نگارنده بر این باور است که شرایط منحط کنونی، امکان اجرا و عمل به احکام را به نحو تمام و کمال منتفی کرده است و ما تنها به طور نسبی و در حد وسع خود میتوانیم به بخشی از این احکام جامه عمل بپوشانیم و برای اجرای کامل آن باید منتظر برهم خوردن نظم و شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع جهانی باشیم و این سخن کاملا باطل و ارتدادآمیز است که شرایط امروز تکامل یافته است، آن احکام به درد این زمان نمیخورد و باید به اجتهادی نو و متناسب با زمان دست زد.»
البته تضاد فکری او علیرغم نظریههای صریحاش در حوزه زنان که در کتابهایش به چاپ رسیده، تنها به این روزها منحصر نیست و در همان روزها که اینگونه مطالب را در کتابهایش به چاپ میرسانید، روزنامه کیهان در جدال جدی با جریانهای تند حزباللهی به بهانه چاپ تصویری در مجله روز زن بود و حتی جریان حزباللهی در آن روزها، این مسأله را مغایر با ارزشها دانسته و انتقادات جدی را به کیهان وارد کردند.
البته این تنها تضاد فکری امروز نصیری جدید با نصیری قدیم نیست و حوزه سیاست خارجی، یکی از موضوعاتی است که با گردش ۱۸۰ درجهای از جانب او در این موضوع روبهرو شده است. او در این رابطه میگوید: «ازجمله تغییر نگرشهایم مربوط به سیاست خارجی است که پیشتر مدافع سیاست خارجی سازشناپذیر با آمریکا و سیاستهای منطقهای نظام بودم و فکر میکردم کوتاه آمدن ما منجر به نابودی و وابستگی مطلق به آمریکا و غرب خواهد شد، گرچه در عین حال مخالف مذاکرات برجام که میتوانست به یک معامله برد- برد بینجامد نبودم.»
او در حالی موضعش نسبت به سیاست خارجی و آمریکاستیزی را تغییر داده است که در خاطراتش اینگونه میگوید: «در دوران سردبیری کیهان، از گفتمان مسلط آمریکاستیزی به تبعیت از مواضع امام خمینی (ره) و رهبری که البته با فهم و تحلیل خودم نیز منطبق بود، دفاع میکردم.» نصیری عواملی همچون مطالعات کلامی و تاریخی، سیاستورزی شیعه در عصر غیبت، در کنار توجه به دیدگاههای کارشناسان مختلف سیاست خارجی نظام را ازجمله دلایل تغییر نگرش خود بیان کرده است درحالیکه افراط و تفریط رویکرد وی بوده است.
عصر حیرت علیه تمدن دینی
پریشانگوییهایی اخیر نصیری در حالی صورت میگیرد که او فکر می
کند برای دین قلم میزند اما در واقعیت نوشتههایش، به فرار از ریسک حضور اجتماعی دین در حوزه عمومی و عرصه زندگی میپردازد.
از جمله کتابهای مورد بحث این فرد سنتگرا میتوان به «عصر حیرت» اشاره کرد که بسیاری از این کتاب به عنوان بدفهمی از دین اسلام نام بردهاند. ادعای اساسی او در این کتاب این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر جدید همراه میشود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دینی است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور است. او بدون نفی وظیفه اصلاحگری و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در عصر غیبت، معتقد است امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمانهای دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم، به ویژه در شرایط سیطره تمدن مدرن، با موانعی مواجه است که دایره مقدور و ممکن آن را محدود میکند و عدم توجه به این محدودیت، میتواند نتایج زیانباری، هم برای دین و هم نظام دینی داشته باشد.
متأسفانه یکی از مشکلات اساسی این کتاب به نگاه منفعلانه نصیری به غرب و مدرنیته برمیگردد و این کتاب نقاط ضعف و خلأهای مدرنیته، بهویژه موانعی که انقلاب اسلامی در جهت ناکامی غرب در پروژههای جهانخواری ایجاد کرده را نادیده میگیرد. این درحالی است که شمار کثیری از نخبگان غربی هم به افول غرب اذعان دارند و نقش انقلاب اسلامی را در این افول، مهم توصیف میکنند. کسانی هم که یک روزی نظریه پایان تاریخ را داده بودند، نظر خود را به صراحت پس گرفتند.
همسخنی و همسویی تقریبی جریان روشنفکری سکولار با کتاب «عصر حیرت» و تأکید بر شخصیسازی دین، اسلام حداقلی و عرفیگرایی، سطحینگری و ناتوانی از درک عمیق مقاصد اسلامی محصول عقلستیزی فلسفی، ازجمله ایرادهایی است که به این کتاب وارد شده است. از طرفی به گفته بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران عرصه دینی، این کتاب ارزش علمی چندانی ندارد؛ چراکه نه تنها محصول یک پژوهش آکادمیک و متدیک نیست، بلکه از روش اجتهادی مرسوم هم بهرهای نبرده و تصور کرده که استناد به برخی روایتها بدون کار اجتهادی و تفسیری روشمند، برای به کرسی نشاندن مفروضات کتاب کفایت میکند.
البته این مسأله تنها نوشتار او در این حوزه نیست و یکی از یادداشتهای نصیری با عنوان «دینستیزی یا اصلاح دین؟» به خوبی مؤید این مسأله است که او با ادعای دینداری، به دنبال اثبات این فرضیه است که تجربه حکومت دینی در ایران ناموفق بوده است. او مشکل را آنجا میداند که حکومت دینی در ایران خود را با مدرنیته منطبق نکرده است. او معتقد است وضعیت فعلی را نباید به نام دین گذاشت و با دین به ضدیت برخاست، بلکه باید اصلاح دینی صورت گیرد. اظهاراتی که عملا نصیری در طول عمرش، بارها موارد نقض آن را بیان کرده است.
شاید یکی دیگر از مسائلی که مواجهه ۱۸۰ درجهای نصیری را نشان میدهد، موضع او نسبت به مسأله ولایت فقیه باشد که او در اینباره میگوید: «تا دهه ۸۰ بر این باور بودم که نظریه امام خمینی (ره) در باب ولایت فقیه، نظریه غالب در فقه شیعه و گویا در زمره آموزههای اسلام ناب است که آقای «امام» خمینی (ره) احیاگر آن بود اما با مطالعات بیشتر و نیز توجه به دیدگاه حیرت در عصر غیبت، به این جمعبندی رسیدم که اگر چه نمیتوان این نظریه را بیاعتبار و غیرفقهی دانست و آن را در سطح دیگر نظریههایی که در اینباره در فقه مطرح شده، ندانست اما اینکه تصور شود این نظریه نمایندگی از اسلام ناب را دارد و دیگر نظریهها غیرناب و التقاطی است، ادعای مستند و قابل قبولی نیست.»
اظهارات نصیری در حالی مطرح میشود که او در سالهای متمادی، شاگرد درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای بوده و در نظریههای سابقش، استدلالهای قوی را در رد نظریههای امروزش بیان کرده است. اخیرا او در مناظرهای با علی علیزاده، انتقاداتی را به رهبر انقلاب وارد کرده درحالیکه انتقادهای او از پشتوانه علمی و نظری کافی برخوردار نبود و از جنس حرف و سخنهایی است که اپوزیسیون شبانهروز میگویند. نصیری جدید که در روزهای قبل علیه اصلاحطلبان سخن میگفت و قلم میزد، امروز به طور مشخصی در میدان آنان قدم میزند.
داستان تبدیل مهدی نصیری از یک انقلابی تند و تیز و عدالتخواهی چپگرا به سنتگرایی مخالف مدرنیته و اسلام سیاسی به اصلاحطلبی رادیکال داستان تبدیل یک فرد افراطی به یک تفریطی است که در طول چهار دهه اتفاق افتاد، داستان یک سوپر انقلابی پشیمان.
کاشف ایرانی پادزهر قرص برنج کیست
🔹فاطمه فرجادیان دانشمند ۴۳ ساله با دکترای رشتهٔ شیمی پلیمر از دانشگاه شیراز بهتازگی دانشمند برترِ جهان شناخته شد.
🔹کشف پادزهر قطعی قرص برنج که در مرحلهٔ کارآزمایی بالینی است توسط این دانشمند ایرانی صورت گرفته است.
🔹این دانشمند با ترکیبات جدید توانسته محصولات دارویی جدید تولید کند که این ترکیبات استفادهشده در پروژهها دارای ساختار نوآورانه بودهاند.
🔹او در مورد مهاجرت گفته که فرصتش چند باری برای من هم فراهم شده اما بهخاطر احساس مسئولیتپذیری در شغل محولشده و دِینی که به وطن دارم از آن صرفنظر کردم.
خبـــرهای فـــوࢪی مهم⇩⇩
☑️ @Akhbar_Fori
✅ سخاوت و نوعدوستی به سبک کارآفرین مهریزی
یه کارآفرین مهریزی که در زمینه تولید کاشی و سرامیک فعالیت میکنه و محصولاتش به ۳۰ کشور صادر میشه!
علاوه بر تولید در بسیاری از مسئولیتهای اجتماعی و نیکوکاری دیگه مشارکت فعالی داره، مثلاً در خصوص زندانیان توانسته زمینه آزادی ۲۹۰ زندانی، کمک هزینه معیشتی ۲۰۰ خانواده زندانی، تهیه جهیزیه برای ۱۵ نفر از خانوادههای زندانی رو فراهم کنه و هم اکنون در حال ساخت کارگاهی در زندان یزد هست. 👏
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۴/۲۵
#اجتماعی
#اقتصادی
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
رسانه پادشاه انگلیس درباره تحولات جهان چه مینویسد؟/ در شرایطی که درگیری بین صهیونیستها اوج گرفته و معترضان امروز را «روز اختلال» نامیدهاند و درحالیکه معترضان فرانسوی همچنان بازداشت و سرکوب میشوند، بیبیسی فارسی، پاستای حشرات را جدیدترین غذای لوکس ایتالیاییها معرفی کرد و در توصیف آن نوشت: غیر از طعم و مزه، پودر جیرجیرک ماده غذایی فوقالعادهای سرشار از ویتامین، فیبر، موادمعدنی و آمینواسیدهاست؛ آهن و منیزیم موجود در یک وعده آن از یک استیک راسته معمولی بیشتر است.
✋
ماجرای گران کردن بنزین سال ۹۸ چه بود؟
🔸 قضیه گران شدن بنزین از این قرار بود که روحانی در جلسه شورای عالی اقتصادی میگوید با این قیمت بنزین و تحریمها و وضع مالی نامناسب دیگر نمیتواند کشور را اداره کند و چارهای نیست مگر بنزین گران شود! پس از کش و قوس های فراوان این پیشنهاد روحانی با موافقت کامل علی لاریجانی رییس دوره قبل مجلس و تایید مشروط رئیسی، رییس قوه قضاییه که فشار به مردم مخصوصا قشر ضعیف جامعه توسط دولت جبران شود، در جلسه شورای عالی اقتصادی تصویب می شود که بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان و بنزین سهمیه بندی لیتری ۱۵۰۰ تومان به مردم عرضه شود.
🔹 این طرح پس از تصویب در شورای عالی اقتصادی کشور جهت اجرا به وزارت کشور و وزارت نفت ابلاغ می شود.
🔻 وزارت نفت زیر ساخت های گران شدن بنزین و تغییر قیمت پمپ بنزینها را مهیا میکند و منتظر ابلاغ ساعت اجرای این طرح توسط وزارت کشور میماند.
🔸 رحمانی فضلی، وزیر کشور، بعد از جلسه با معاونین امنیتی خود، مخالفت خود را با اجرای طرح گران شدن بنزین در این زمان به روحانی اعلام میکند و دلیل آن را عدم آمادگی استاندارهای کشور جهت برقراری امنیت، احتمال آشوب گسترده و ایجاد مشکلات شدید امنیتی در کشور بیان میکند ولی روحانی قبول نمیکند.
رحمانی فضلی در نهایت سه زمان پیشنهادی را جهت اجرای طرح گران شدن بنزین به روحانی ارائه میکند:
ساعت ۱۲نیمه شب ۱۷ آبان
ساعت ۱۲ نیمه شب ۲۴ آبان
ساعت ۱۲ نیمه شب ۱ آذر
🔻 روحانی ضمن خوب بودن و تایید هر سه زمان جهت اجرای طرح گران شدن بنزین، اختیار بررسی و انتخاب یکی از زمانها را به وزارت کشور میسپارد ولی تاکید می کند هرچه سریعتر این طرح اجرا شود و خود، زمان ۲۴ آبان را مناسبتر برای اجرای طرح گران شدن بنزین میبیند و به آن تاکید بیشتری میکند.
🔸 رحمانی فضلی جلسه اضطراری شورای امنیت کشور (شاک) که خود ریاست آن را بر عهده دارد با موضوع بررسی اجرای طرح گران شدن بنزین، سه روز قبل از اجرای طرح برگزار می کند.
اکثریت اعضاء جلسه با اجرای این طرح مخالفت می کنند و زمان اجرای آن را بسیار نامناسب میدانند اما در این جلسه رحمانی فضلی می گوید که دستور رئیس جمهور این است و باید اجرا شود و چاره دیگری نداریم.
🔻 در این جلسه مسئولیت اطلاعرسانی به صدا و سیما بعد از اجرای طرح گران شدن بنزین واگذار میشود که نوبخت و ربیعی بعدها میگویند که صدا و سیما در اقناع افکار عمومی در بحث بنزین کم کاری داشته است منظورشان به مصوبه این نشست بر میگردد.
🔸 نهایتاً رحمانی فضلی وزیر کشور بعد از ظهر سه شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸ پیش روحانی میرود و شخصاً هم به صورت شفاهی و هم به صورت مکتوب ساعت دقیق اجرای طرح گران شدن بنزین یعنی ساعت ۱۲ شب جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ را به روحانی اعلام میکند.
🔹 یعنی روحانی ۳ روز قبل از اجرای طرح گران شدن بنزین توسط رحمانی فضلی وزیر کشور از این قضیه مطلع شده است و کاملا در جریان اجرای آن بوده است، چیزی که ذوالفقاری معاون وزیر کشور نیز در صحبتهای خود به صورت ضمنی به مطلع بودن روحانی از زمان دقیق اجرای طرح گران شدن بنزین اشاره کرد.
در واقع روحانی برای اینکه این قضیه گران شدن بنزین را از سر خود باز کند و مسئولیت اغتشاشات و کشته های آبان ۹۸ را بر گردن نگیرد گفت خودش هم صبح جمعه فهمیده است بنزین گران شده است که از اساس کذب محض و دروغ بوده است.
🔸 گفتنی است به دلیل برنامه دشمن در دی ماه همان سال همزمان با برنامه ترور شهید سلیمانی، اعتراضات آبان ۹۸ تنها از این جهت مفید بود که نیروی حریف را برای حرکت در زمان دلخواه خالی کرد. نکتهای که مقام معظم رهبری اینگونه به آن اشاره کردند: " یک توطئهی عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن همه هم پول خرجش شده بود -چقدر پول خرج کرده بودند- چقدر زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی این حرکت تخریب و تحریق و آدمکشی و شرارت و مانند اینها را انجام بدهند و به مناسبت این قضیّهی بنزین فکر کردند که حالا این فرصت برایشان پیدا شده و لشکر خودشان را وارد میدان کردند،[لکن] این حرکت به وسیلهی مردم نابود شد."
🌼 همراه ما باشید برای نشر فضائل اخلاقی 🌼
@ensherahh
🟢 برخی اعضای کمیسیون فرهنگی، مانع تصریع در تصویب لایحه حجاب؟!!
🔹 پس از ارسال لایحه عفاف و حجاب توسط دولت به مجلس، کمیته بررسی و تدوین لایحه عفاف و حجاب در مجلس زیر نظر رئیس مجلس شکل گرفت که در این کمیته نماینده های مرکز پژوهش های مجلس، دولت، قوه قضاوئیه، کمیسیون قضائی و فرهنگی و برخی دیگر از دستگاههای مرتبط با موضوع حضور داشته و با برگزاری جلسات متعدد با متخصصین و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، لایحه عفاف و حجاب را به بیش از 60 ماده با در نظر گرفتن ابعاد دیگر موضوع عفاف و حجاب نهایی کرده است.
🔹 برخی از موارد درج شده در این لایحه که میتوان به آن اشاره کرد مانند:
▪️ممنوعیت صداوسیما از برجستهسازی و تبلیغ مروجان بی حجابی یا افرادی که سبک زندگی آنها مغایر فرهنگ حجاب است.
▪️محکومیت مروج سازمانیافته بیحجابی یا بدپوششی به 150 تا 280 میلیون تومان جریمه نقدی و 15 تا 25 سال حبس
▪️الزام وزارت صمت به حمایت صرفا از واحدهای تولیدیمروج پوشش اسلامی و فاخر
▪️برگزاری کارگاههای آموزشی عفاف و حجاب و پوشش جهت اصناف پیش از اعطای مجوز فعالیت
▪️تخصیص یارانه برای ارزانسازی دسترسی به پوشاک اسلامی - ایرانی و چادر
▪️کاهش مالیات تا سی درصد برای مراکز تجاری و تولیدی و خدماتی مروج پوشش و حجاب
▪️مقابله با هنجارشکنی و عادیسازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی توسط سلبریتی ها
▪️محکومیت زن کشف حجاب سر کرده به جزای نقدی 6 تا 24 میلیون تومان و بار دوم به جزای 24 تا 50 میلیون تومان
▪️دستگیری افراد برهنه یا نیمه برهنه در انظار عمومی و جریمه به مبلغ 100 تا 150 میلیون تومان یا 5 تا 10 سال حبس
🔹 و ... که نشان از تکامل لایحه و پرداختن به ابعاد مختلف عفاف و حجاب و همچنین جریمه های سنگین تر و بازدارنده تر از گذشته است.
🔻 اما خبرها حاکی است که برخی از نمایندگان، بخصوص برخی از اعضا #کمیسیون_فرهنگی در روند تصویب و اجرایی شدن آن ایجاد اختلال و مانع تراشی میکنند!!!!!!! امروز آقای قالیباف نیز به این افراد هشدار داد که بر حذف ابعاد فرهنگی لایحه در کمیسیون اصرار نکنند و اجازه دهند لایحه سریعتر به نتیجه برسد.
🔻 امروز کمیسیون قضائی مجلس در جلسه خود میبایست این لایحه را تصویب کند تا پس از اعلام وصول توسط هیئت رئیسه به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی ارسال شود اما برخی نمایندگان که قبلا مجلس و رئیس مجلس را متهم می کردند که روند کندی را دنبال می کند یا قصد رسیدگی به لایحه را ندارد، امروز که با عزم وی مواجه شدهاند،با بهانه کاهش دادن مبالغ جریمه ها، عدم ارجاع پرونده ها به دادگاه ها، تقویت گشت ارشاد در بازداشت های میدانی و ... در حال مانع تراشی در نهایی شدن و تصویب آن هستند!!!!
✅ حال، سوال این است که هدف این افراد از مانع تراشی در تصویب لایحه چیست؟!!!! با اینکه در رسانه ها مدام مصاحبه میکنند و خواهان تسریع در تصویب لایحه هستند؟!!!! آیا پای انگیزه های انتخاباتی در میان است؟!!! آیا پای منازعاتِ شخصی و جریانی در میان است؟
✍️ سید احمد رضوی
🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب
«ونهای» گشت ارشاد به خیابانها برنمیگردند
🔹در ۲۴ ساعت گذشته سؤالات بسیاری درباره نحوه اجرای این طرح در فضای مجازی مطح شد که خبرنگار تسنیم این سؤالات را از فرماندهان ارشد فراجا پیگری کرد.
🔹نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان «ونهای» گشت ارشاد به خیابانها برنمیگردند و هیچ خودرویی با بغلنویسی «گشت ارشاد» در خیابانها دیده نخواهد شد.
🔹بر این اساس اگر از این پس، فیلمی از حضور ونها در خیابان یا درگیریهایی در سوار کردن افراد به این خودروها منتشر شد یا ساختگی است یا آرشیوی که با اهداف خاص منتشر شده است.
🔹گشتهای خودرویی و پیاده پلیس که پیش از این هم مردم آنها را در خیابان دیدهاند، در کنار تمام ماموریتهای قبلی اگر مواردی از پوششهای نامتعارف را ببینند به افراد تذکر لسانی میدهند.
🔹تحلیل اغلب فرماندهان فراجا و البته کارشناسان این است که ۹۰ درصد افراد به همان تذکر لسانی تمکین میکنند، فقط ۱۰ درصد هستند که ممکن است برنامهریزی شده رفتار کنند و بخواهند که با برنامه اقداماتی انجام بدهند که ماموران پلیس مانع از رفتار هنجارشکنانه آنها در راستای ایجاد نظم و امنیت روانی جامعه میشوند.
tn.ai/2926914
@TasnimNews
🔻 در فضیلت خودزنی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. آقای نصیری! آنقدر سخنانت رسوا و بیمعیار و ناموجه است که انتشار آن را «ضدتبلیغ» برای تو میشمارم. هرچه که پیش - و در واقع، پس - میروی کفهی ما را سنگینتر میکنی و از خویش میکاهی. آنچه که میگویی، کمک به ماست و ضربهی به خود. آنچنان با تدبیر و عقلانیت بیگانهای که نمیتوانی برای نقدهایت، حد منطقی بگذاری تا به سخنانی که «طنز سیاسی» است تبدیل نشوند. مشوقان عاقل و محرکان پردهنشین، تو را به مسلخ «خودزنی» راندهاند. عجبا که حتی با خودت هم معاملهی منصفانه نمیکنی.
۲. البته تو هیچگاه بر طریق عقلانیت و منطق نبودی؛ زمانهای «دفاع»هایت، اسباب شرمندگی بود و اینک «انتقاد»هایت، مایهی تمسخر. داوریهایت عاری از «تعادل» است؛ آنچنان که این تصور در ذهنم پدید آمده که شاید مبتلا به اختلال روانی باشی. اگر چنین است، محتاج طبابت روانکاوان هستی نه احتجاج عالمان. گویا عقیدهات از عقده برخاسته و جوهر دلیلت، علت است. اگر در گذشته میشد گفت که دچار لجاجتهای کودکانه و تعصبات کورکورانه هستی، اینک باید آن نقص اخلاقی را چگونه تفسیر کرد؟!
۳. عجبا که دخترک بدحجاب را حضرت میخوانی، و درگذشته به مرگ طبیعی را کشته و شهید، و اغتشاش بیریشه را جنبش و انقلاب! حقیقت این است که تو بر سر گور اعتبارت ایستادهای و خطبهی زوال خودت را میخوانی. در نامعقولیت، گوی سبقت را از همگان ربودی تا شاید در بازیسازی ناشیانهات، جمهوری اسلامی را به گزینهی زندان سوق بدهی و آنگاه به این واسطه، از «هجونویس مجنون» به «نقدنویس محبوس» ارتقا یابی.