💠 گزیده تفسیر
قرآن برای هدایت همه انسانهاست ولی متقین راه بهرمندی از هدایت الهی را بر خود هموار می کنند و کافران این راه را بر خود می بندند لذا علت تاثیرناپذیری کافران عناد خودشان هست و نه نداشتن خاصیت هدایت در قرآن
✔دو نوع کفر داریم کفر عنادی ، کفر بسیط.
۱- اگر کسی کفر بسیط دارد این کفر حاصل غفلت و ندانستن هست ، این نوع کفر با انذار قابل رفع هست.
۲- اما کسی که دچار کفر عنادی هست خود این فرد به صورت عمد درِ هدایت را به روی خود می بندد و لذا انذار کردن آنها با انذار نکردنشان یکی هست و اثری ندارد.
🚥 مفهوم کلمات
انذرتهم = انذار بیم دادن با سخن هست. متضاد آن تبشیر به معنی نوید دادن هست.
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قرآن را با حزن بخوانید
کلامی از #استاد_پناهیان
✍کانال قرآنی تفسیران
https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۷
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ بقرة - 7
خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. بقرة - 7
🔅یادگیری قرائت فصیح و حفظ همین یک آیه مغتنم است.
💠 گزیده تفسیر
◇مراد از قلب و سمع و بصر همان دل و گوش و چشم باطنی هست که از ابزارهای عقل هستند .
خداوند بدلیل اینکه کافران اصولاً قصدی برای ایمان ندارند و در برابر هر نشانه یا گفتار که به سمت حق و ایمان رهنمون کند ، روی گردان هستند ، به کیفر این حالتشان ابزارهای درک آنها را مسدود می کند و چون علم مقدمه ایمان هست، طبیعتا به ایمان نمی رسند .
¤ یعنی پروردگار همان اول ابتدائاً بر دلشان مهر نمی زند بلکه نشانه های الهی وقتی به آنها عرضه شد و آنها به جای توجه و شنیدن گارد گرفتند یا تمسخر کردند یا بدلیل ترس از از دست دادن منافع جبهه گرفتند تازه آنوقت خداوند به دلشان مهر می زند.
طبیعی هست که وقتی انسان مسیر ایمان را نپیماید ، به عذاب بزرگی دچار می شود.
🚥 مفهوم کلمات
□ ختم = در مقابل فتح (آغاز کردن و گشودن) به معنی پایان دادن و کامل کردن است.
به مهر زدن هم ترجمه میشود چون وقتی مهر بر نامه زده میشود که تمام شده باشد.
□ سمعهم= شنوایی آنها ، شکل مفرد دارد ولی بدلیل مصدر بودن معنای جمع میرساند.
سمع به شنیدن اشاره دارد و اُذُن به خود گوش
□ ابصارهم = دیده هایشان ، بینایی آنها
بصر به دیدن و عین به خود چشم اشاره دارد.
غشاوه = پوشش فراگیر و احاطه کننده که میتواند مادی یا معنوی باشد.
□ لهم = اینجا درست که به معنی "برای آنها "ست ولی میخواهد اختصاص را برساند یعنی "عذابی مخصوص آنها"
🌔 سوال قرآنی: چه کسانی به شرایطی می رسند که چشم و گوش و دلشان بسته میشود و قابلیت رسیدن به ایمان را از دست می دهند؟
پاسخ: با توجه به آیات قرآن دلایل زیر باعث چنان حالتی خواهد شد؛
🎯متکبر جبار یعنی کسی که با خودبرتر بینی میخواهد خواسته و حرف ناحق خودش را به کرسی بنشاند.
🎯معتدین یا کسانی که از حق تجاوز می کنند و به حقوق الهی یا مردم دست درازی دارند.
🎯کسانی که هوای نفس خود را می پرستند و لذّتجویی برای آنان اولویت دارد
🎯کسانی که قدمشان در راه حق ثابت نیست و آنقدر لغزش دارند که بالاخره می افتند
🎯 ثبات در گناه کردن
🎯ثبات در عقیده،اخلاق و عمل باطل
🎯کسانی که جهان بعد از مرگ را قبول نمی کنند.
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
1️⃣ بسته شدن دل و چشم وگوش دارای درجات هست یعنی ممکن است مومنین هم به میزان گناهانشون درجاتی از آن را داشته باشند که باید با استغفار و انابه و جبران آن را برطرف کنند(همانطور که امیرالمومنین در پاسخ فردی که گفت نمی توانم برای نماز شب بیدار شوم گفت گناهانت نمی گذارد) اما وعده عذاب عظیم به کافرانی هست که خداوند قوای ادراکی آنها را کامل بسته هست.