💠 گزیده تفسیر
◇مراد از قلب و سمع و بصر همان دل و گوش و چشم باطنی هست که از ابزارهای عقل هستند .
خداوند بدلیل اینکه کافران اصولاً قصدی برای ایمان ندارند و در برابر هر نشانه یا گفتار که به سمت حق و ایمان رهنمون کند ، روی گردان هستند ، به کیفر این حالتشان ابزارهای درک آنها را مسدود می کند و چون علم مقدمه ایمان هست، طبیعتا به ایمان نمی رسند .
¤ یعنی پروردگار همان اول ابتدائاً بر دلشان مهر نمی زند بلکه نشانه های الهی وقتی به آنها عرضه شد و آنها به جای توجه و شنیدن گارد گرفتند یا تمسخر کردند یا بدلیل ترس از از دست دادن منافع جبهه گرفتند تازه آنوقت خداوند به دلشان مهر می زند.
طبیعی هست که وقتی انسان مسیر ایمان را نپیماید ، به عذاب بزرگی دچار می شود.
🚥 مفهوم کلمات
□ ختم = در مقابل فتح (آغاز کردن و گشودن) به معنی پایان دادن و کامل کردن است.
به مهر زدن هم ترجمه میشود چون وقتی مهر بر نامه زده میشود که تمام شده باشد.
□ سمعهم= شنوایی آنها ، شکل مفرد دارد ولی بدلیل مصدر بودن معنای جمع میرساند.
سمع به شنیدن اشاره دارد و اُذُن به خود گوش
□ ابصارهم = دیده هایشان ، بینایی آنها
بصر به دیدن و عین به خود چشم اشاره دارد.
غشاوه = پوشش فراگیر و احاطه کننده که میتواند مادی یا معنوی باشد.
□ لهم = اینجا درست که به معنی "برای آنها "ست ولی میخواهد اختصاص را برساند یعنی "عذابی مخصوص آنها"
🌔 سوال قرآنی: چه کسانی به شرایطی می رسند که چشم و گوش و دلشان بسته میشود و قابلیت رسیدن به ایمان را از دست می دهند؟
پاسخ: با توجه به آیات قرآن دلایل زیر باعث چنان حالتی خواهد شد؛
🎯متکبر جبار یعنی کسی که با خودبرتر بینی میخواهد خواسته و حرف ناحق خودش را به کرسی بنشاند.
🎯معتدین یا کسانی که از حق تجاوز می کنند و به حقوق الهی یا مردم دست درازی دارند.
🎯کسانی که هوای نفس خود را می پرستند و لذّتجویی برای آنان اولویت دارد
🎯کسانی که قدمشان در راه حق ثابت نیست و آنقدر لغزش دارند که بالاخره می افتند
🎯 ثبات در گناه کردن
🎯ثبات در عقیده،اخلاق و عمل باطل
🎯کسانی که جهان بعد از مرگ را قبول نمی کنند.
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
1️⃣ بسته شدن دل و چشم وگوش دارای درجات هست یعنی ممکن است مومنین هم به میزان گناهانشون درجاتی از آن را داشته باشند که باید با استغفار و انابه و جبران آن را برطرف کنند(همانطور که امیرالمومنین در پاسخ فردی که گفت نمی توانم برای نماز شب بیدار شوم گفت گناهانت نمی گذارد) اما وعده عذاب عظیم به کافرانی هست که خداوند قوای ادراکی آنها را کامل بسته هست.
2️⃣ ما هر چقدر عقربه دلمان را به سمت حق بگردانیم همانقدر از آن بهره مند میشویم و هر چقدر جهتگیری قلبمان به سمت باطل باشد از درک روشنای ایمان باز می مانیم برای همین است که اولیا خدا علاوه بر اینکه نسبت به گناهان کوچک حساس بودند بلکه نسبت به زمینه های گناه هم توجه داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #بقره۸
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ بقرة - 8
و گروهى از مردم کسانى هستند که مىگویند: «به خدا و روز قیامت ایمان آوردهایم!» در حالى که ایمان نیاوردهاند. بقرة - 8
🔅 یادگیری قرائت فصیح و حفظ فقط همین یک آیه مایه جلب رحمت الهی هست.
@tafsiran
💠 گزیده تفسیر
منافقان که در باطن کافرند ، هرچند در برخی احکام با کافران و مشرکان شریکند ، لیکن از کافران تبهکارتر و زیانبارترند و از این رو قرآن کریم آنان را بدتر از کافران می داند .
خدای سبحان در آیات متعدد به افشای منافقان پرداخته از کفر آنان نسبت به مبدا ، رسالت و معاد و از ریای آنان در نماز و انفاق پرده بر می دارد . هدف منافقان از اظهار ایمان؛
۱- جاسوسی برای کافران
۲- بهره مندی از مزایای( اجتماعی ،مالی،سیاسی)بیشتر
۳- محافظت از منافع خود(پول،شغل،آبرو) در برابر خطرات احتمالی
🚥 مفهوم کلمات
□ الناس = ناس هم ردیف انسان ، انس و بشر است و در آیات مختلف اشاره به گروههای مختلف دارد (همه گروه مردم) است چه کافر، چه منافق و چه باتقوا و چه مشرک
□ من یقول = مَن معنای جمع میدهد" کسانی هستند که می گویند" یا "کسانی که می گویند"
قول = حرف زبانی - اینجا سخنی که با تلفظ زبانی از دهان خارج میشود
□ و ما هم بمومنین= یعنی(منافقان) مطلقا مومن نیستند،نبودند و نخواهند بود