eitaa logo
کلام الهی| تفسیر کوتاه قرآن⁦
1.4هزار دنبال‌کننده
180 عکس
231 ویدیو
10 فایل
☆ تفسیر کوتاه و پیامرسانی قرآن ☆ آیه به آیه از ابتدای قرآن:: 🟣 کپی آزاد ؛✅ 📚منابع ؛ عمدتاً از تفسیر تسنیم و از المیزان ، نمونه ، نور ✴به روش نکته برداری ،ساده نویسی ✍️تحقیق @ali_khoobi
مشاهده در ایتا
دانلود
ماجرای اصحاب سبت که در آیه ۶۵ خواهد آمد : بنابر قرآن کریم، اصحاب سبت به‌سبب نافرمانی از حدود و قوانین الهی در روز شنبه، و شکار ماهی در آن روز که اقدامی ممنوع بوده است،  مسخ شدند تا عقوبت کارشان را ببینند و عبرتی برای پرهیزکاران باشند. بر اساس روایتی از امام سجاد(ع)، اصحاب سبت، گروهی بوده‌اند که در کنار دریایی ساکن بوده و خداوند آنها را از شکار ماهی در روز شنبه نهی کرده بود. از آنجا که در روز شنبه، ماهی‌های بسیار زیادی به ساحل نزدیک می‌شدند، آنان برای شکار ماهی در این روز، دست به حیله زدند و حوض‌ها و جدول‌هایی کندند که ماهی‌ها می‌توانستند وارد آن شوند، اما نمی‌توانستند از آن خارج شوند. اصحاب سبت، گرچه در روز شنبه، به شکار ماهی نمی‌پرداختند، روز یکشنبه، ماهی‌هایی را صید می‌کردند که شنبه، در جدول‌ها و حوض‌های آنان گرفتار شده بودند.اصحاب سبت، به همین شیوه مال فراوانی اندوختند و نعمت‌های بسیاری به‌دست آوردند.براساس روایت مذکور، آنها ۸۰ هزار نفر بودند که ۷۰ هزار نفرشان به نهی خداوند از صید ماهی در روز شنبه، بی‌توجهی کردند.
اصحاب سبت در نهایت به عذاب الهی دچار شده و مسخ شدند. چنان‌که در قرآن کریم آمده است که به امر خدا به صورت بوزینه درآمدند.  بنابر برخی روایات، این گروه مسخ شده پس از ۳ روز هلاک شدند. سید محمدحسین طباطبایی در تفسیر المیزان نوشته است: براساس آیه ۱۶۵ سوره اعراف، کسانی از آنان که نهی از منکر می‌کردند، نجات یافتند، اما دو گروه دیگر، یعنی خطاکاران و کسانی که در برابر آنان ساکت بودند، گرفتار عذاب الهی شدند
فخر رازی هم محل زندگی آنها را شهر ایله دانسته است.  شهر ایله احتمالاً به شهر ایلات فعلی (همون بندری که یمنی ها چند بار موشک زدند🤭 اشاره دارد که در کنار دریای سرخ و در فلسطین اشغالی قرار دارد.
14.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاسخ دکتر رفیعی به سخنان پرویز شیخ طادی در جشنواره فیلم فجر درباره موضوع حجاب ¤ خمار(روسری) و جلباب (چادر)در قرآن آمده است. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
🔹️ هشدار ؛ روز بسیار نزدیک تر از آنست که فکر می کنیم ، مبادا طوری به دنیا دل ببندیم و مشغول شویم گویی که همیشه در دنیا خواهیم بود. 🔸️ روزی که جانها به لب می رسد از هول سختی قیامت در حالیکه قادر به ابراز شدّت غم خود نیستیم. 🔹️ روزی که نه نزدیک ترین افراد به داد ستمکاران می رسند و نه کسی هست آنها را کند. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
در صورت کپی ممنون میشم لینک کانال را درج کنید❤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ
فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ
دوستان عزیز 🏅 هم متن دو آیه ۶۵ و ۶۶ هم قرائت عبدالباسط وهم ترجمه کلمه به کلمه رو قرار دادم 🌻 لطفا از همین فرصت استفاده کنید و آیه رو قرائت کنید و اگه بتوانید حفظ کنید فقط چند دقیقه زمان میبره توفیق بزرگی هست
📚 تفسیر کوتاه و پیام رسانی | بقره ۶۶ ، ۶۵ ¤ داستان این آیات ¤ 🔸️قومی که بالاترین نعمتها را خداوند به آنها داد و برترین شدند ، باید در ، و هم برترین میشدند اما بدلیل ناسپاسی ، کارشکنی بدترین امت شدند. آنها را که برای عبادت تعیین شده بود به شنبه منتقل کردند و خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود آنها را رها کند ولی باید روز شنبه از کار و درآمد ( ماهیگیری ) دوری کنند. ⛔ عدّه ای از آنان در زمان حضرت علیه السلام حیله کردند و کاری کردند شنبه ها ماهی در تور بیافتد و یکشنبه ماهی ها را از تور می گرفتند. ⚠️این افراد از خط قرمز الهی ردّ شدند لذا ظاهر و قیافه آنها تبدیل به شد در حالیکه از درون انسان بودند و بسیار خوار شدند. یهودیان عصر پیامبر تحقق این امر را می دانستند. "کونوا " یعنی سریع این اتفاق افتاد. آنها نه تنها بوزینه شدند بلکه خوار و رانده شدند. ❎ خداوند متعال با یادآوری خطای نیاکان ، نسل حاضر را بیدار می کند و حادثه گذشته را برای عبرت معاصران و آیندگان بیان می دارد. و این داستانها برای کسی که خود را از گناه نگه می دارد مایه اندرز میشود. (نکته برداری و ساده نویسی ) 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
⚛به نظرتون چرا پروردگار متعال ماهیگیری در روز شنبه را برای یهودیان حرام کرده بود؟ آیا ممکن است خداوند دستور غیرحکیمانه ای بدهد؟♾ @ali_khoobi
 ❌در تفسير اطيب‌البيان روايتی از پيامبر صلی الله عليه و آله نقل شده است كه فرمودند: خداوند هفتصد امّت را در تاريخ به خاطر كفرشان، تغيير چهره داده و به سيزده نوع حيوان، تبديل شده‌اند. همان گونه كه در روايات می‌خوانيم دامنه مسخ در قيامت با توجّه به خصوصيّات روحی افراد، گسترده‌تر خواهد بود. در قيامت مردم ده گونه محشور می‌شوند: ‏۱. شايعه‌سازان، به صورت ميمون. ۲. حرام خواران، به صورت خوك. ۳. رباخواران، واژگونه. ‏۴. قاضی ناحقّ، كور. ۵. خودخواهان مغرور، كر و لال. ۶. عالم بی‌عمل، در حال جويدن زبان خود. ۷. همسايه آزار، دست و پا بريده. ۸. خبرچين، آويخته به شاخه‌های آتش. ۹. عيّاشان، بد بوتر از مردار. ۱۰. مستكبران، در پوششی از آتش. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
🔹 خداوندا ! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از برجسته‌ترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت خمینی کبیر را درک کنم و سرباز رکاب او شوم 🔹 خداوندا ! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ــ که جانم فدای جان او باد ــ قرار دادی 🌹بخشی از وصیت نامه سردار دلها 🇮🇷 سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مبارک باد. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 این مردم غزّه هست که بمباران ، سرما ، بی خانمانی و از دست دادن عزیزان را با قدرتِ آهنینِ ایمان به خالق و پروردگارِ بزرگ اینگونه تحقیر می کند. خداوند چگونه این مردم را به بهشت نبرد؟! مردمی که به ربّ خود اعتماد کامل دارند و به خاطر همین اعتماد مثل کوه استوار ماندند. الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا.. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
خطابم با توست ای بنده من که به من ایمان داری !✅ وقتی که مردمان هم عصر تو دنبال منفعت شخصی خود هستند و خواست و نظر خود را بر رهنمودهای من ترجیح می دهند، تو حواست به خودت باشه ✔ مبادا همرنگ جماعت شوی✔ رفتار نادرست آنها زیانی به تو نمی رساند و سرنوشت تو را تحت تاثیر قرار نمیدهد.🔅 بالاخره که همه شما روزی پیش من جمع میشوید و من شما را از حقیقت اعمالتان و از هر چیزی باخبر می کنم. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
حالا که به ایّام نزدیک میشویم به این چند آیه حواسمون باشه. یه عدّه هستند که با سخنرانی های عالی نظر ما را جلب می کنند طوری که فکر می کنیم نجاتمان در روی آوردن به اوست🤔 اما وقتی به ریاست رسیدند باعث نابودی و فساد در جامعه میشوند. کسانی هستند که اقدامات نادرست خود را با شانتاژ و تبلیغات عالی جلوه می کنند❌ در حالیکه اینان دشمنان مردم هستند. در مقابل کسانی هستند که از عزیزترین دارایی خود مانند جان و آبرو می گذرند تا هر طور شده رضایت خدا را جلب کنند.🏅 ✅وجود این انسانها بدلیل خیری که به مردم می رسانند نشانه مهربانی خداوند به ماست. 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
سختی های زندگی را بزرگ ندانیم ،به ما تنه می زنند و ردّ میشوند.🔹️ خیلیهاشون محصول شرایط بیرونی یا اعمال خودمون هستند کاش فقط موقع سختی به پروردگار رو نمی انداختیم❌ نمی دانم چرا رفاه و نعمت به جای اینکه باعث شکر ما بشه باعث شرک ما میشه🔸️ امّا خداوند کسی را که بخواندش بی نصیب رها نمی کند و طعم رحمتش را می چشاند.✅ چه میشود که عدّه ای پس از دریافت رحمت الهی دوباره ⛔پول پرست میشوند ✔فرزند پرست یا مقام پرست ✔علم پرست یا عنوان پرست حالا کار به جایی رسیده برخی دستپخت خودشون رو هم می پرستند.🤔 مگر همه ستایشها برای پرودگار نیست❗ 🐪 مگر نمی دانند همه آنها از جانب خدا و فقط نعمتی بیش نیست. ✍علی خوبی 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض سرشار 🔸 ماه پُر برکت شعبان صدر و ساقه اش است؛ تنها ماهی که در آن هیچ عزا و غمی نیست، همین ماه است. این ماه که امیدواریم برای همه خیر و رحمت و برکت باشد! زمینه ‌ای است برای ورود در ماه مبارک رمضان... . 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ تصویری: آفتاب خونین 🔸معرفی امام حسین (علیه السلام) از ولادت تا شهادت 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
❗داستان تقسیم درهم ها توسط امیرالمومنین (ع) ؛ 🔸️نقل از زَرّ بن حُبَيش : دو نفر نشسته بودند و غذا می خوردند . یکی از آنان پنج قرص نان داشت ، و دیگری سه قرص نان . وقتی سفره انداختند ، کسی نزد آنان آمد و سلام کرد . گفتند : بنشین و غذا بخور . مرد نشست و با آن دو خورد و همه هشت قرص نان را خوردند . آن مرد برخاست و در هنگام رفتن ، هشت در هم نزد آن دو گذاشت و گفت: این در مقابل نانی است که با شما خوردم و از غذایتان بهره بردم . آن دو [ بر سرِ تقسیم در هم ها ] با هم کشمکش کردند . دارنده پنج قرص نان گفت : پنج درهم ، از آن من و سه درهم ، از آنِ توست. دارنده سه قرص نان گفت : جز این که پول بین ما به نصف تقسیم شود ، به چیز دیگری راضی نیستم. شکایت ، نزد امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام بردند و داستان خود را برای وی نقل کردند . علی علیه السلام به آن که- سه قرص نان داشت، گفت: «دوستت آنچه را که [ حقّ تو ] بوده، به تو داده است و نان او بیشتر از نان تو بوده است. بیا و به همین سه درهم ، راضی باش》 گفت : هرگز !جز به حقّ خالص ، از او راضی نخواهم شد. # امام_علی عليه السلام فرمود: 《در حقّ خالص ،به تو بیش از یک درهم نمیرسد و او هفت درهم می برد》. مرد گفت : پناه بر خدا ، ای امیر مؤمنان! او سه درهم می دهد و من راضی نمیشوم و حتیّ تو هم توصیه کردی که من بپذیرم و من باز هم راضی نشدم . حال به من می گویی که در حقّ خالص ، نباید جز يك درهم به من برسد؟! على عليه السلام فرمود: «دوست تو سه درهم را بر پایه مُصالحه به تو داد؛ ولی گفتی: من جز به حقّ خالص ، راضی نیستم و طبق حقّ خالص ، جز يك درهم ، مال تو نیست 》. مرد گفت : دلیل آن را طبق حقّ خالص به من بفهمان تا بپذیرم. على عليه السلام فرمود: «اگر هر یک از هشت قرص نان - که شماخورده اید - ، سه قسمت شود ، بیست و چهار می شود . حال ، اگر یکی از شما بیشتر یا کم تر خورده باشد ، معلوم نیست . پس در خوردن ، مساوی هستید!» . گفت : آری فرمود: «تو هشت سهم خوردی ، در حالی که نهُ سهم داشتی و دوست تو هشت سهم خورده، در حالی که پانزده سهم داشته است ؛ یعنی هشت سهم خود را خورده و هفت سهمش باقی مانده است و آن شخص سوم [ فقط ] يك سهم از نهُ سهم تو را خورده است . بنا بر این ، یک درهم از آنِ تو می شود در برابر یک سهمت ؛ و هفت در هم از آنِ او میشود در برابر هفت سهمش》 مرد گفت : اکنون راضی ام . نقل از کانال سید محمد موسوی الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۰۷ الرقم ۱۸۷۵ جواهر المطالب : ج ۱ ص ۲۰۵ كنز العمَال : ج ۵ ص ۸۳۵ ح ۱۴۵۱۲
🔻حتماً برای شما سوال شده چرا تحلیل مومنینی که قرآنی هستند و عالمان دینی نسبت به وقایع زندگی خود ، وقایع اجتماعی و سیاسی و سایر پیشامدها با افرادی که فکر و گرایش دینی ندارند (هر چند ممکن است نمازخوان هم باشند) ،متفاوت هست؟!🔅 ✔چرا یکی مشکلات زندگی را موجب بدبختی می داند و》 دیگری آن را امتحان الهی تحلیل می کند؟ ✔چطور یک نفر جنگ را مصیبت می پندارد 》در حالیکه امام خمینی ره آن را لطف خفیّه الهی می داند؟ ✔با چه تحلیلی یک نفر میخواهد به هر قیمتی به قدرت برسد 》ولی یک انسان مومن می گوید من کاندید گلوله ها هستم ؟❗ و در مورد تک تک مسائل زندگی فردی و اجتماعی میشود این دوگانگی تحلیل وقایع و مسائل را دید.❎ و تنها و تنها دلیل این تفاوت این است که یکی متغیّر جهان آخرت و ربوبیّت الهی را در بررسی و تحلیل مسائل در نظر نمی گیرد ولی آن یکی خدا و آخرت را هم یک متغیّر صددرصد موثر می داند و دنیا را خدایی می بیند.🔻 و این همان رنگ الهیست..... ✍علی خوبی 💥 با تفسیران @tafsiran @tafsiran @tafsiran @tafsiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا