🏴عاشورا از زبان امام رضا علیه السلام
امام #رضا(ع) فرمود:
ماه #محرم ماهى است كه اهل #جاهليت نبرد را در آن #حرام مىدانستند، اما خونهای ما در آن حلال شمرده شد و حرمت ما هتک شد و زنان ما #اسير شدند و #آتش به خيمه هاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول شد و در امر ما حرمتی برای رسول خدا رعایت نشد.
روز #حسين، پلک چشم ما را زخم كرد و #اشک ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين #كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا را برای ما تا روز قيامت باقی گذاشت.
پس بر حسين بايد گریهکنان بگریند؛ چه اين گريه گناهان بزرگ را بريزد. سپس فرمود:
پدرم چون محرم میشد خندان دیده نمیشد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم؛ پس روز دهم روز مصيبت و حزن و گريه اش بود و میفرمود: در اين روز حسين كشته شد.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص۱۲۸.
📌اگر به #قرآن و #سنت_پیامبر عمل می گردید،....
امام #حسن مجتبی(ع) در جریان سنت زدایی #امویان خطاب به معاویه و مردم کوفه فرمود:
اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مىگرفتند،
🌧آسمانْ #باران خويش را به آنان مىبخشيد
🌍و #زمين بركتش را به ايشان عطا مىكرد
⚔و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمىشد
🌴و تا روز #رستاخيز، مردم از سرسبزى و #طراوت زمين بهره مىبردند.
📚شیخ طوسی، الأمالی، ص٥٦٦.
🟢آیا پیامبر اکرم(ص) از پایانیافتن ماه صفر خوشحال بود؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از دانشهای ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيبهای به کار رفته در احاديث نمیتوان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينهای» در فهم مراد معصومان حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهای حديثی، از نقشآفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشتهاند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتیالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن میتواند پارهای از گرهها را بگشايد.
به عنوان مثال، در پارهای از منابع اهل سنت حديثی از #پیامبر_اکرم(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت میدهم.»
آذار از ماههای رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای #ماه_صفر دانستهاند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفتهاند!
این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینههای بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پارهای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانستهاند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را میدانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمیکرد. #شيخ_صدوق از #ابنعباس علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل میکند که:
«روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد میشود از بهشتيان است. برخی از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد میشوند که هر يک از ديگری سبقت میجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام میشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و #ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را میدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.»
به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماههای صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است.
#نحس
الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.
امام صادق علیه السلام:
مؤمن میان دو ترس قرار دارد:
ترس از گناهی که انجام داده و نمیداند خدا در باره او چه میکند،
و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمیداند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد شد،
پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمیکند او را مگر همین ترس.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۷۱
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
📌ترتیب تاریخی حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص)
◀️۲۸ صفر رحلت رسول الله(ص).
◀️حضرت زهرا(س) بسیار در فراغ پدر #گریه می کرد.
◀️بعدازظهر دوشنبه #سقیفه شکل گرفت.
◀️۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) سراغ #اهل_بدر رفت.
◀️ابوبکر با عجله نظامیان حاضر در شهر و بیرون از شهر را به سمت تبوک فرستاد و عمر و ابوعبیده جراح را کنار خود نگهداشت.
◀️امیرمومنان در روز سه شنبه قرآن را که جمع آوری کرده بود بر ابوبکر عرضه کرد.
◀️جریان خلفا برای بیعت گیری به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) رفتند، اما موفق نشدند و برگشتند. شیعیان نیز حامی امام بودند.
◀️۱۰ روز بعد از رحلت، #فدک غصب شد و حضرت زهرا(س) با سرعت برای گرفتن حق خود به #مسجد رفت و #خطبه خواند.
◀️۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که سپاه #اسامه برگشت، حضرت زهرا(س) سراغ #انصار و #مهاجران رفت تا حق امیرمومنان #علی(ع) و حقوق خود را بگیرد.
◀️با جمع شدن عده ای به حمایت از حضرت زهرا(س)، ابوبکر دستور داد تا عمر و مغیره امام را برای #بیعت به مسجد ببرند.
◀️با حمله به منزل و #آتش_زدن در، زدن #سیلی و #کتک به بازو و پهلوی حضرت، وارد خانه شده و جناب محسن که در حمل بود، #شهید شد.
◀️طبق دو روایت صحیح از امام صادق(ع)، ۷۵ روز بعد از رحلت #پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) که #بیمار و لاغر شده بود، به شهادت رسید.
📚برای مطالعه بیشتر به کتاب تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها و کتاب صدیقه شهیده تألیف حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری، مراجعه کنید.
📌مقاله
⬅️تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به #شهادت حضرت #زهرا سلام الله عليها.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر سیدعلی #حسینپور.
مجله تاريخ در آينه پژوهش:
👇👇
http://tarikh.nashriyat.ir/node/698
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
آنگاه شیفته شدم....
قَالَ إمامنا أبو محمد الحسن الزکی علیهماالسلام لِشِيعَتِهِ:
أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ
وَ
الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ
وَ
الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ
وَ
صِدْقِ الْحَدِيثِ
وَ
أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ
وَ
طُولِ السُّجُودِ
وَ
حُسْنِ الْجِوَارِ
فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ علیهوآلهالسلام
صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ
وَ
اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ
وَ
عُودُوا مَرْضَاهُمْ
وَ
أَدُّوا حُقُوقَهُمْ
فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ
اتَّقُوا اللَّهَ
وَ
كُونُوا زَيْناً
وَ
لَا تَكُونُوا شَيْناً
جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ
وَ
ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ
فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ
وَ
مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ
لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ
لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ
أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ
وَ
ذِكْرَ الْمَوْتِ
وَ
تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ
وَ
الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ علیهوآلهالسلام فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ
احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ
وَ
أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَام.
تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 488
قالَ عَلِىُّ بنُ مُوسَى الرِّضا عليه السلام:
مَنْ سَأَلَ اللّه َ التَّوفيقَ وَ لَمْ يَجْتَهِدْ، فَقـَدِاسْتـَهْزَءَ بِنـَفْسِهِ.
❇️#امام_رضا عليه السلام فرمودند:
هركس از خداوند، توفيق بطلبد ولى تلاش نكند، او خـود را مسـخره كـرده اسـت
📚 [مسند الامام الرضا عليه السلام، ج 1، ص 283.]
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
➖فضیلت لیله المبیت فخر امیرالمومنین علیه السلام است
❇️ شهر #ربيع_الاول أول ليلة منه هاجر رسول الله صلى الله عليه وآله من مكة إلى المدينة سنة ثلاث عشرة من مبعثه، وكانت ليلة الخميس. وفيها كان مبيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام على فراش رسول الله صلى الله عليه واله ومواساته له بنفسه، حتى نجا عليه السلام من عدوه، فحاز بذلك أمير المؤمنين عليه السلام شرف الدنيا والدين، وأنزل الله تعالى مدحه لذلك في القرآن المبين وهي ليلة فيها عظيمة الفخر لمولى المؤمنين، بما يوجب مسرة أوليائه المخلصين
🔰مرحوم شیخ مفید:
در روز اول ماه ربیع الاول پیامبر صلی الله علیه و آله در حالی که ۱۳ سال از بعثتشان گذشته بود از مکه به مدینه هجرت کردند که در روز پنچ شنبه بود.
و در همین روز بود که امیرالمومنین علیه السلام در رختخواب پیامبر صلی الله علیه و آله خوابیدند که با فدا کردن جان خود به پیامبر صلی الله علیه و آله یاری رساندند تا پیامبر صلی الله علیه و آله نجات پیدا کند.
بخاطر این فضیلت امیرالمومنین علیه السلام شرف دنیا و دین برای وی است
در این شب آیه ای در مدح امیرالمومنین علیه السلام نازل شد" وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ"
این شب بزرگ ترین فضیلیت امیرالمنین علیه السلام است که خوشحالی اولیاء در این شب سزاوار است
📚: مسار الشيعة ج 1ص48.
#ماه_ربیع
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin