eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
846 ویدیو
134 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
عن موسی بن جعفر «علیهماالسّلام»: مَنْ أَحْزَنَ وَالِدَيْهِ فَقَدْ عَقَّهُمَا. کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد عاق والدین شده است. (حق آنها را رعایت نکرده است.)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت امام علیه السلام تسلیت. موشن تابلوی نقاشی «رهایی» اثر استاد حسن با موضوع شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام
🔹امام كاظم(ع): هر كه به دوستان و خانواده‌اش نیكی و احسان كند، عمرش طولانی خواهد شد. @kalam_maesoumin
📣 امام کـاظـم علیه‌السلام : ليسَ مِن شيعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم يَرُعْ قلبُهُ. 🔸️شيعه ما نيست كسى كه در تنهايى و خلوت، دلش ترسان (از خدا) نباشد. 🔸️بصائر الدرجات، ص٢۴٧ @kalam_maesoumin
ߊߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌﷽ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊߊ‌ߊ‌ߊ‌ 🎪 دعـای سـريـع ٱلاجـابـة جهت برآورده شدن حاجات ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ߊ‌ 🔰مرحوم کَفعمـی در کتابِ بَلَدٱلْاَمین دعائـى از 🟩 امـام مـوسـیٰ کـاظـم علیه‌السّلام نقل کرده و فرموده ◄ عـظـیـم ٱݪـشَّـأن و سـریـع ٱلْاِجـابـة است. 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ ✨اِنّـیٖ اَطَـعْـتُـکَ ┊فـیٖ اَحَـبِّ ٱلْـاَشْـیـٰاءِ┊ اِلَـیْـکَ وَ هُـوَ ٱݪـتّـَوْحـیٖـدُ┊ وَ لَـمْ اَعْـصِـکَ فـیٖ اَبْـغَـضِ ٱلْـاَشْـیـٰاءِ┊ اِلَـیْـکَ وَ هُـوَ ٱلْـکُـفْـرُ┊خدايا! تو را در محبوبترين چيزها نزدت كه يگانه پرستى است اطاعت نمودم، و تو را در مبغوض ترين چيزها كه كفر است نافرمانى نكردم فـَٱغْـفِـرْلـیٖ مـٰا بَـیْـنَـهُـمـٰا 🌸یـٰا مَـنْ اِلَـیْـهِ مَـفَـرّیٖ آمِـنّـیٖ مِـمّـٰا فَـزِعْـتُ مِـنْـهُ اِلَـیْـکَ┊ پس آنچه از گناهان بين اين دو است بر من بيامرز، اى آن كه گریزگاهم تنها به جانب اوست، از آنچه از آن به سويت پناه آوردم مرا ايمنى بخش ⚘|❀🌸❀|⚘ 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ ✨ٱغْـفِـرْلـیَٖ ٱلْـکَـثـیٖـرَ ┊مِـنْ مَـعـٰاصـیٖـکَ وَٱقْـبَـلْ مِـنِـۍ ٱلْـیَـسـیٖـرَ┊ مِـنْ طـٰاعَـتِـکَ 🌸یـٰا عُـدَّتـیٖ دُونَ ٱلْـعُـدَدِ ✨وَ یـٰا رَجـٰائـیٖ وَٱلْـمُـعْـتَـمَـدَ 🌸وَ یـٰا کَـهْـفـیٖ وَٱݪـسّـَنَـدَ ✨وَ یـٰا وٰاحِـدُ یـٰا اَحَـدُ خدايا! بيامرز از نافرمانی‌هاى بسيارم را در پيشگاهت، و طاعت اندكم را در آستانت بپذير، اى تنها توشه‌ام از ميان توشه‌ها، و اى اميد و آرامش، و پناه و تكيه‌گاهم، و اى يگانه و يكتا 🌸یـٰا قُـلْ هُـوَ ٱللّٰـهُ اَحَـدٌ┊ اَللّٰـهُ ٱݪـصّـَمَـدُ ┊لَـمْ یَـلِـدْ وَ لَـمْ یُـولَـدْ وَ لَـمْ یَـکُـنْ لَـهُۥ ❀ کُـفُـوََٱ اَحَـدٌ اى كه گفتى «بگو او خداى يكتاست، خداى بى نياز است، نه زاده و نه زاييده شده، و برايش همتايى نبوده است» 🤲🏼 اَسْـئَـلُـکَ ✨بِـحَـقِ‏ّ مَـنِ ٱصْـطَـفَـیْـتَـهُـمْ ┊مِـنْ خَـلْـقِـکَ ┊وَ لَـمْ تَـجْـعَـلْ فـیٖ خَـلْـقِـکَ┊ مِـثْـلَـهُـمْ اَحَـدََٱ اَنْ تُـصَـلّـىَّٖ عَـلـیٰ مُـحَـمَّـدِِ وَ آلِــٖهۦٓ ✦ وَ تَـفْـعَـلَ بـیٖ مـٰا اَنْـتَ اَهْـلُـهُۥ ❀ از تو درخواست می‌کنم به حق آنان كه از ميان آفريده‌هايت انتخاب نمودى، و هيچكس را از ميان آفريدگانت همانند آنان قرار ندادى، بر محمّد و خاندانش درود فرست، و با من چنان كن كه سزاوار آنى ⚘|❀🌸❀|⚘ 💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ ✨ اِنّـیٖ اَسْـئَـلُـکَ بِـٱلْـوَحْـدٰانـیّٖـَةِ ٱلْـکُـبْـریٰ┊ وَٱلْـمُـحَـمَّـدیَّٖـةِ ٱلْـبَـیْـضـٰاءِ┊ وَٱلْـعَـلَـویّٖـَةِ ٱلْـعُـلْـیـٰا ┊وَ بِـجَـمـیٖـعِ مـَٱ ٱحْـتَـجَـجْـتَ بِــٖهۦٓ ✦ خدايا! از تو درخواست مى كنم به حق يگانگى بزرگ تر الهى، و مقام تابنده محمّدى، و جايگاه برتر علوى، و به تمام آنچه به آن بر بندگانت حجّت نهادى 🌸 عَـلـیٰ عِـبـٰادِکَ وَ بـِٱلْـاِسْـمِ ٱݪّـَذیٖ حَـجَـبْـتَـهُۥ ❀ عَـنْ خَـلْـقِـکَ فَـلَـمْ یَـخْـرُجْ ┊مِـنْـکَ اِلّٰا اِلَـیْـکَ صَـلِ‏ّ عَـلـیٰ مُـحَـمِّـدِِ وَ آلِــٖهۦٓ ✦ و به حق آن نامى كه از آفريدگان خود پنهان داشتى، كه از تو جز براى تو اظهار نگردد، بر محمّد و خاندانش درود فرست ✨وَٱجْـعَـلْ لـیٖ ┊مِـنْ اَمْـریٖ فَـرَجََـٱ وَ مَـخْـرَجََـٱ┊ وَٱرْزُقْـنـیٖ مِـنْ حَـیْـثُ اَحْـتَـسِـبُ ┊وَ مِـنْ حَـیْـثُ لٰا اَحْـتَـسِـبُ┊اِنَّـکَ تَـرْزُقُ مَـنْ تَـشـٰاءُ بِـغَـیْـرِ حِـسـٰابِِ. و براى من در كارم گشايش و راه نجاتى قرار ده، و از جهاتى كه گمان مى برم و يا گمان نمی‌برم مرا روزى ده همانا تو هركه را بخواهى بی‌حساب روزى می‌دهی. 🪞 پس ❍ حاجت ❍ خود ❍ را ❍ درخواست‌کن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📚 مفاتیح الجنان @kalam_maesoumin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 امام زمان علیه السلام : ✨ إِنَّا غَیرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ 🔅 ما نسبت به شما بی توجه نیستیم و شما را فراموش نمی کنیم و اگر چنین نبود، بلاها بر شما نازل می شد، و دشمنان، شما را ریشه کن می نمودند. 💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠
مقتل امام کاظم علیه‌السلام 🛑كَانَ اَلَّذِي تَوَلَّى بِهِ اَلسِّنْدِيُّ قَتْلَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَمّاً جَعَلَهُ فِي طَعَامٍ قَدَّمَهُ إِلَيْهِ وَ يُقَالُ إِنَّهُ جَعَلَهُ فِي رُطَبٍ أَكَلَ مِنْهُ فَأَحَسَّ بِالسَّمِّ وَ لَبِثَ ثَلاَثاً بَعْدَهُ مَوْعُوكاً مِنْهُ ثُمَّ مَاتَ فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ . وَ لَمَّا مَاتَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَدْخَلَ اَلسِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ عَلَيْهِ اَلْفُقَهَاءَ وَ وُجُوهَ أَهْلِ بَغْدَادَ وَ فِيهِمُ اَلْهَيْثَمُ بْنُ عَدِيٍّ وَ غَيْرُهُ فَنَظَرُوا إِلَيْهِ لاَ أَثَرَ بِهِ مِنْ جَرَاحٍ وَ لاَ خَنْقٍ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنَّهُ مَاتَ حَتْفَ أَنْفِهِ فَشَهِدُوا عَلَى ذَلِكَ. وَ أُخْرِجَ وَ وُضِعَ عَلَى اَلْجِسْرِ بِبَغْدَادَ وَ نُودِيَ هَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَدْ مَاتَ فَانْظُرُوا إِلَيْهِ فَجَعَلَ اَلنَّاسُ يَتَفَرَّسُونَ فِي وَجْهِهِ وَ هُوَ مَيِّتٌ 🔰مرحوم شیخ مفید نقل می‌کند: سندى بن شاهك زهرى در غذاى آن بزرگوار ريخته و به نزد امام کاظم علیه السلام آورد، و برخى گفته‌اند:آن زهر را در رطب قرار داد پس حضرت از آن(غذا يا رطب مسموم)ميل فرموده اثر زهر را در بدن خويش احساس فرمود،و پس از آن سه روز آن بزرگوار به‌بيمارى سختى مبتلا شد و در روز سيم از دنيا رفت. و چون حضرت از دنيا رفت سندى بن شاهك فقهاء و بزرگان اهل بغداد را به‌نزد آن بزرگوار گرد آورده و در ميان ايشان بود هيثم بن عدى و ديگران،پس همگى جنازۀ موسى بن جعفر عليهما السّلام را نگريستند و ديدند اثرى از زخم يا خفگى در بدن آن بزرگوار نيست،و همه را گواه گرفت كه او به‌مرگ طبيعى از دنيا رفته و آنان همگى به‌اين مطلب گواهى دادند،پس جنازۀ آن حضرت را از زندان بيرون آورده كنار جسر بغداد گذاردند،و جار زدند اين موسى بن جعفر است كه مرده است او را بنگريد، مردم مى‌آمدند و چهرۀ آن جناب را به‌دقت مى‌نگريستند و مي‌رفتند 📚:الإرشاد ج۲ ص۲۳۷  
امام موسی کاظم(ع): لَيسَ مِن شيعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم يَرُعْ قلبُهُ شیعه ما نیست کسی که در خلوت دلش ترسان از خدا نباشد @kalam_maesoumin
فداکاری امام کاظم علیه‌السلام در حق شیعیان 🛑موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛)1 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. 👇شرح👇 🛑غضب على الشيعة » إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليه‌السلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليه‌السلام ويقتله ، فدعا عليه‌السلام لشيعته واختار البلاء لنفسه ، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أو أمره ، فوقيتهم والله بنفسي)2 🔰مرحوم مجلسی: اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.👇 1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126
بسم الله 🟣چرا علی علیه السلام را «وصیّ» نامیدند؟ کلمه «وَصَی» اصلش به معنای "وصل کردن چیزی به چیزی" است. به زمینی که گیاهانش بدون هیچ فاصله‌ای به هم اتصال دارند و جلوه‌ای مانند چمن زمین فوتبال را نشان می‌دهند گفته می‌شود: «تَوَاصَى النبتُ» یا گفته می‌شود: «نبتٌ وَاصٍ». البته این اتصال که از نظر حقیقی، وصف گیاهان است گاهی مجازاً به خود زمین نیز اسناد داده و گفته می‌شود: «أرضٌ وَاصِيَةٌ: متَّصلة النبات.» وقتی این شهر به فلان شهر متصل شود، می‌گویند: «وَاصىٰ البَلَدُ بَلَدَ كذا: أي واصَلَه؛ فهو مُوَاصٍ». به سرزمینی که به سرزمین دیگری متصل باشد نیز گفته می‌شود: «فلاةٌ واصیةٌ». این کلمه با حرف جاره‌ی «با» متعدی و دومفعولی می‌شود. برای مثال گفته می‌شود: «وَصَىٰ الشَّيْ‌ءَ بالشَّيْ‌ءِ يَصِيْه: أي وَصَلَه». عرب وقتی می‌خواست کسی را جانشین خودش بکند به طوری که گویا وجود او ادامه وجود خودش است و اصلا گویا هیچ فاصله زمانی بین پایان وجود خودش و شروع وجود آن جانشین رخ نداده و گویا خود شخص و جانشینش دو وجود مغایر نیستند بلکه یک وجود یک‌پارچه‌ی متصل هستند، می‌گفت: «أَوْصَيْتُ له بشى‌ء» یا «أَوْصَيْتُ إليه» یا «أَوْصَيْتُهُ» یا «وَصَّيْتُهُ». در باور ابن‌منظور، این‌که علی علیه السلام وصیّ رسول الله صلی الله علیه و آله نامیده شده، بدین جهت است که علی علیه السلام از نظر نسب (پسرعموبودن) و از نظر سبب (داماد بودن) و نیز از نظر سَمْت (حسن ظاهر و اوصاف دینی) به خود رسول الله صلی الله علیه و آله اتصال وجودی داشت («قيل لعلي، عليه السلام، وصِيٌّ لاتصال نَسَبِه و سَبَبه و سَمْته بنسب سيدنا رسول الله، صلى الله عليه و سلم») 📚الصحاح، ج‌6، ص: 2525‌، المحيط في اللغة، ج‌8، ص: 217‌، تاج العروس من جواهر القاموس، ج‌20، ص: 296‌، لسان العرب، ج‌15، ص: 394‌