فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غدیر، نفی همهی طواغیت عالم است.
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
امروز با یکی از نخبگان و فضلای پاکستانی (مولف بیش از 10 اثر به 30 زبان زنده) در دفترم ملاقات کردم، پیامش واضح بود:
شما فکر می کنید انتخاب شما فقط بر ایران اثرگذار است، قلب شیعیان برای رئیس جمهوری می تپد که ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد، شیعیان در اقصی نقاط جهان در مظلومیت اند، قوت قلبشان باشید
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از دكتر اکبر روستایی
✍️حجتالاسلام دکتر روستائی
🔖ابراز علاقهی ابوحنیفه به امام صادق علیه السلام
ارتباط با مذاهب اسلامي و تاليف قلوب و همگرايي با يكديگر امري بسيار پسنديده و مورد تاكيد اهل بيت عليهم السلام و عالمان اماميه به ويژوه امامين انقلاب است. زيرا در اين راستا اتحاد و همدلي مسلمانان بيشتر گشته و در برابر دشمنان اسلام يد واحده و قدرتي شكست ناپذير خواهند بود، بنا بر اين در اصل این مسئله ترديدي نيست. بايسته ذكر است كه نيل به اين مقصود زماني امكان پذير است كه از طريق صحيح و علمي صورت پذيرد چرا كه پيمودن راه نادرست نه تنها به مقصد منتهي نميگردد بلكه موجب شكاف در امت اسلامي گشته و در نتيجه هدف اصلي محقق نميگردد. از جمله مواردي كه كنشگران و فعالان در اين عرصه براي غرض ياد شده دنبال ميكنند اثبات ارتباط حسنه امامان معصوم عليهم السلام با فقهاي مذاهب چهارگانه است، به عنوان مثال القاي انگاره قبول نداشتن حاكمان اموي و عباسي از سوي ابوحنيفه، رابطه نيكوي وي با امام صادق عليه السلام در قالب كاربست جمله «بابي انت و امي»، از اين دست امور است. بديهي است در صورت درست بودن مورد مذكور، این امر ميتواند سرمايهاي بزرگ در ايجاد همدلي و همگرايي مذاهب اسلامي محسوب گردد، از اين رو سزاورار است به صورت روشمند مطلب فوق بررسي گشته و گزارههاي مقابل آن نيز واكاوي گردد تا از اين منظر حقيقت امر آشكار شود.
بر پايه گزارش «ابو الحجاج يوسف بن محمد البلوى» در كتاب الف باء، روايت مرسلي از عبد الرحمان بن ليلي بيان گرديده كه طبق آن ابوحنيفه محضر امام صادق عليه السلام شرفياب شده و وقتي امام از او درباره روش فقهي قياس محور او سوال ميپرسد، ابوحنيفه در مواجهه املم صادق علیه السلام با کاربست تعبير «نعم بابي انت و امي»، روش خود را تاييد ميكند و سپس امام ششم عليه السلام به شدت او را نقد نموده است.۱
اين گزاره از چند جهت مخدوش است:
1️⃣ نويسنده كتاب «يوسف بن محمد البلوى» از عالمان متمايل به صوفيه در قرن ششم هجري بوده كه با علم فقه، اصول، لغت، نحو، رياضي، هندسه و ادبيات آشنايي داشت اما وجهه غالب علمي او، ادبيات بود كه البته در زمينه شعر نيز رونق چنداني نداشت و شعرش داراي تكلف بسيار بود چنانچه نثر نيز او همين ويژگي را داشت.۲ بنا بر اين نويسنده در دانش حديث و تاريخ تسلط نداشت، افزون بر اين، محتواي اين كتاب تفسير لغات و مطالبي كشكولي است،۳ كه مولف ياد شده اين كتاب را براي پسرش نابالغش عبد الرحيم نگاشت كه بعد از مرگ پدر اين كتاب را مطالعه كند،۴ از این رو كتاب یاد شده، کتابی دانشی در زمینه تاریخ و حدیث نبوده و اثری انگیزشی است و در مجامع علمی قابل عرضه نيست.
2️⃣ نقل ياد شده مرسل است و نويسنده كه متولد 526 يا 529 هجري است،۵ واسطه ميان خود و «عبد الرحمان بن أبي ليلى» را ذكر نكرده، از اين رو گزارش مذكور مرسل بوده و از نظر اكثريت قريب به اتفاق عالمان حديث شناس اهل سنت، در شمار روايات ضعيف و غير قابل احتجاج است.۶
3️⃣ فرد استناد كننده به اين نقل، تنها سخن ابوحنيفه را نقل و آن را نشانه ارتباط حسنه وي با امام صادق عليه السلام دانسته و نكوهش شديد امام عليه السلام نسبت به ابوحنيفه را ناديده انگاشته است.
4️⃣ اين گزارش با برخي مواضع ديگر ابوحنيفه سازگار نيست، نمونه آن سخن وي در جسارت به روايت رسول خدا صلي الله عليه و آله۷ و نيز آماده سازي چهل مسئله دشوار به سفارش منصور داونيقي براي مقابله با امام صادق عليه السلام است.۸
5️⃣ استناد كننده به داستان مذكور نظر خود درباره ارتباط حسنه اهل بيت عليهم السلام با ابوحنيفه را به گونهاي القا نموده كه گويا امامان معصوم عليهم السلام رابطه حسنه متقابل با او داشتهاند در حالي كه شمار قابل توجهي از روايات معتبر اماميه در نكوهش ابوحنيفه است كه نمونه آن لعن وي توسط امام هفتم عليه السلام ميباشد.۹
@rustaei110
=========================
پانوشت:
هدایت شده از دكتر اکبر روستایی
۱. «يروى عن عبد الرحمان بن أبي ليلى أنه قال حججت في السنة التي حج فيها أبو حنيفة رض إلى مكة فكنا في الطريق حتى أتينا المدينة فلما صرت إلى المدينة قال لي أبو حنيفة : أحب أن أدخل إلى هذا الرجل فأسلم عليه ، يريد جعفر ابن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه وأسئله وأخاف أن لا يأذن لي قال عبد الرحمان بن أبي ليلى فقلت له : أخلق به إن علم بمكانك أن لا يأذن لك ولكن كن معي فإن أذن لي دخلت معي ، قال : قضينا إلى بابه فقلت لغلامه : إقرأه السلام وقل له : عبد الرحمان بن أبي ليلى ورجل من أهل الكوفة ، قال : فرجع إلينا بالإذن فدخلنا عليه فرحب بنا وقرب حتى إذا اطمأننا أقبل علي قال : من هذا الرجل ؟ فقلت : بأبي أنت وأمي أبو حنيفة فقيه أهل الكوفة قال : فأقبل عليه فقال : أنت النعمان بن ثابت؟ قال : نعم ، بأبي أنت وأمي ، قال : أنت الذي تقيس الدين برأيك؟ قال : بأبي أنت وأمي إنما أقول ذلك في النازلة أو الحادثة تحدث ليس لها في كتاب الله خبر ولا في سنة رسول الله ( ص ) ولا في إجماع عليه . قال : فتبسم ثم قال : ويحك يا نعمان ما لم يكن له في كتاب الله ولا في سنة رسول الله ولا في إجماع المسلمين ولا في خبر المتصل حجة فقد زال عنك حكمه ووضع عنك فرضه فلم تتكلف لم تؤمر ، ويحك يا نعمان إياك والقياس فإن أهل القياس لا يزالون في التباس حتي يهلكوا إنّ أول من قاس إبليس ...». أبو الحجاج يوسف بن محمد البلوى، ألف باء، ج2، ص 305، مصر،المطبعة الوهبية، 1287ق.
۲. «مشاركا في عدد كبير من فنون المعرفة: الفقه والأصول واللغة والنحو والأدب والحساب والمساحة (الهندسة) و مائلا إلي التصوف. ولكن غلب عليه الأدب. وكذلك كان شاعرا مكثرا، ولكن شعره نظم عادي كثير التكلف قليل الرونق. أما نثره فمتين وإن كان كثير التكلف جدا». عمر فروخ، تاريخ الأدب العربي، ج5، ص 574- 575، بيروت، دار العلم للملايين، چاپ دوم، 1985م.
۳. «وفيه آداب ونوادر وملح وتفاسير لغوية مرتبة على حروف الأبجدية». أدورد فنديك، اكتفاء القنوع بما هو مطبوع، ص 453، بيروت، دار صادر، 1896م.
۴. «جمع فوائد بدائع العلوم لابنه عبد الرحيم ليقرأه بعد موته إذ لم يلحق بعد لصغره إلى درجة النبلاء». مصطفى بن عبدالله القسطنطيني الرومي الحنفي، كشف الظنون، ج1، ص 150، دار الكتب العلمية - بيروت – 1413ق– 1992م.
۵. عمر فروخ، تاريخ الأدب العربي، ج5، ص 574.
۶. «وما ذكرناه من سقوط الاحتجاج بالمرسل والحكم بضعفه هو المذهب الذي استقر عليه آراء جماهير حفاظ الحديث ونقاد الأثر». أبو عمرو عثمان بن عبد الرحمن الشهرزوري، مقدمة ابن الصلاح، ص 54، تحقيق : نور الدين عتر، بيروت، دار الفكر المعاصر، 1397هـ - 1977م.
۷. «عن بن عيينة قال حدثت أبا حنيفة بحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم فقال بُل على هذا». محمد بن حبان بن أحمد بن أبي حاتم التميمي البستي، المجروحين من المحدثين والضعفاء والمتروكين، ج3، ص 70، تحقيق: محمود إبراهيم زايد، حلب، دار الوعي، چاپ اول، 1396ق.
۸. «سمعت حسن بن زياد يقول: ... لما أقدمه المنصور الحيرة ، بعث إلي فقال : يا أبا حنيفة ، إن الناس قد فتنوا بجعفر ابن محمد فهيئ له من مسائلك الصعاب ، قال : فهيأت له أربعين مسألة ...». يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي، تهذيب الكمال، ج5، ص 79، تحقيق: بشار عواد معروف، بيروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1400ق – 1980م.
۹. «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيه عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ قُلْتُ لأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع جُعِلْتُ فِدَاكَ فُقِّهْنَا فِي الدِّينِ وأَغْنَانَا اللَّه بِكُمْ عَنِ النَّاسِ حَتَّى إِنَّ الْجَمَاعَةَ مِنَّا لَتَكُونُ فِي الْمَجْلِسِ مَا يَسْأَلُ رَجُلٌ صَاحِبَه تَحْضُرُه الْمَسْأَلَةُ ويَحْضُرُه جَوَابُهَا فِيمَا مَنَّ اللَّه عَلَيْنَا بِكُمْ فَرُبَّمَا وَرَدَ عَلَيْنَا الشَّيْءُ لَمْ يَأْتِنَا فِيه عَنْكَ ولَا عَنْ آبَائِكَ شَيْءٌ فَنَظَرْنَا إِلَى أَحْسَنِ مَا يَحْضُرُنَا وأَوْفَقِ الأَشْيَاءِ لِمَا جَاءَنَا عَنْكُمْ فَنَأْخُذُ بِه فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ فِي ذَلِكَ واللَّه هَلَكَ مَنْ هَلَكَ يَا ابْنَ حَكِيمٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّه أَبَا حَنِيفَةَ كَانَ يَقُولُ قَالَ عَلِيٌّ وقُلْتُ ...». الكليني، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص 56، تهران، دار الكتب الاسلامية، 1363ش.
@rustaei110
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
4_6030329079394211896.mp3
5.42M
🎧 #کلیپ_صوتی | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ اختلاف دیدگاه جریان های وحدت نامنضبط را با مبانی فکری امام خامنه ای ملاحظه کنید! در حالی که این جریان های منحرف هر نوع دعوت و استبصار و شبکه سازی شیعه را اندیشه ای خطا و خلاف وحدت می دانند، امام خامنه ای صریحا تبلیغ امامت، اندیشه تشیع و شبکه سازی برای شیعه را از خصوصیات امام هادی علیه السلام می داند.
#وحدت
#تبلیغ_هجومی
#استبصار
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از پایگاه تحقیقاتی وصایت
هارون امت.pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت"
"اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت"
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور
⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه
📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد.
💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۲۸۰ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت.
┅═══✼❉❉✼═══┅
@vesayat
🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ حقایق مرتبط با «سقیفه» را می توان نوشت و در همه دنیا هم چاپ و منتشر کرد!
✍🏻 مقام معظم رهبری در تاریخ 30 مهر ماه 1368 در بيانات در ديدار با اعضاى بنياد دائرةالمعارف اسلامى می فرماید:
«... اما اگر جزو اعتقادات و معارف لازم المعرفه و لازم الاعتقاد بود، بايد به آسانى از آن نگذريم از جمله جاهايى كه خيلى راحت مى شود حق مطلب را ادا كرد و هيچ مشكلى وجود ندارد و بدون آنكه از اصول كار هم خارج بشويم و از آن چيزهايى هم كه خودمان قبول داريم، بيرون برويم، همين دائرةالمعارف است. مثلًا راجع به كلمه «سقيفه» كه در حرف «سين» خواهد آمد، ما «سقيفه» را درست شرح مى دهيم و نظرات اهل سنت و شيعه را نيز در كنار هم بيان مى كنيم. عقيده ام اين است كه مى شود نوشت و خوب هم مى شود نوشت كه بشود در همه دنيا هم چاپ و منتشر كرد.»
✅ در دیدگاه امام خامنه ای حساس ترین برهه های اختلافی تاریخی را می توان با روشی حکیمانه و صحیح بیان کرد و در تمام دنیا منتشر نمود ولی در دیدگاه برخی جریان های «وحدت نامنضبط» هر نوع طرح مسائل اختلاف انگیز _ همانند ماجرای سقیفه که حاکی از مطاعن، مثالب و انحرافات برخی از صحابه مهم نزد اهل سنت است_ خلاف وحدت است!
#وحدت
#تبلیغ_هجومی
#پایگاه_فکری_تهاجمی
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر، از زیباترین تعبیرات منقول از امام هادی علیهالسلام است
🔻 رهبرانقلاب: حضرت #امام_هادی (سلاماللّهعلیه) در مجموعهی آثار و برکاتی که از ائمّهی هدیٰ (علیهمالسّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهمالسّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند. زیارت جامعهی کبیره(۱)، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر(۲) که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهمالسّلام) است، از این بزرگوار است. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
۱)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج۶، ص۹۵.
۲)المزار الكبير، ابن مشهدی، ص۲۶۳؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باب سوم زیارات، زیارت روز غدیر.
🖼 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
🌷 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از حامد کاشانی
👨👩👦👦 پدر و مادرهای علوی بخوانند.
علامه محمّد تقی مجلسی در روضة المتقين در شرح روايت: "أدّبوا أولادكم على حبّ علي عليهالسلام"
چنین میگویند:
فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام را برای فرزندانتان بخوانید و هرگاه چیزی برای آنان تهیه کردید که مورد پسند آنها بود (خوردنی، پوشیدنی، هدیه و ...) به آنها بگویید، این هدایا از طرف امیر المؤمنین علیهالسلام است و هرگاه بلایی از آنها دفع شد، بگویید به برکت مولا این بلایا از شما دفع شد، به این شکل آنها را تربیت کنید تا محبّت حضرت در دلهایشان نهادینه شود.
أي قولوا لَهُم فَضائلَه وَكُلَّما جِئتُم بِشيء إليهِم ممّا يُحِبّونَه فَقولوا لَهُم جاءَكُم بِهذا عَليُ بن أبي طالِب وَكُلَّما رُفِعَ عَنهُمُ البَلاءُ فَقولوا لَهُم ذَهَب بِه أميرُالمؤمنين عَليُ بن أبي طالِب عليهالسلام حَتّى يُحِبّونَ...
📖 روضة المتقين، ٨/٦٤٤
@kashani1395
أسعد الله أيامكم
الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكين بولاية أمير المؤمنين والأئمة عليهم السلام
دلم میخواست این یکی دو روز یادداشتی برای غدیر بنویسم اما بیلیاقتی و بیتوفیق مانند همیشه مانع شدند.
به نظرم آمد مطالبی که سالهای پیش به مناسبت غدیر در اینستاگرام گذاشته بودم را در این کانال نیز به اشتراک بگذارم.
از همهی سروران مکرم، موالیان حضرت مولا علیه السلام عاجزانه تقاضای دعای خیر دارم.
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من عنده علم الکتاب معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من عنده علم الکتاب هم شاهد است و هم حاکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطلوب آیه مودت محبت اهل بیت علیهم السلام نیست بلکه محور قرار گرفتن حضرات نسبت به همهی امیال و آرزوها و محبتهایی است که در دل میآید
44.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه پیش از غدیر بود همگی ابلاغ بود اما غدیر تبلیغ بود. تفاوت این دو چیست؟
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام، طریق پرستش خداست.
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarik
#نشست
احد فرامرز قراملکی: عبقاتالانوار یک تاریخچه دارد؛ وقتی شیعه را متهم کردند که هیچ مبانی و محتوایی ندارد و صرفاً احساسات و عوامفریبی است، دانشمندان درصدد برآمدند تا به این فضا پاسخ دهند لذا تنها اثری که توانست این تهدید را به فرصت تبدیل و فرصت تمدنی برای شیعه تولید کند، عبقات الانوار میرحامد حسین بود.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=15527
هدایت شده از استاد عابدینی
🔺#ویراست | #انتشار_حداکثری
🔸 استاد عابدینی:
#توسل_به_مادر برای #بهترین_تقدیر
در انتخابات؛ به مناسبت ایام #مباهله
👈🏻 #قرار_ما دوشنبه و سهشنبه شب
بعد از نماز مغرب و عشاء
💌 خواندن #حدیث_کسا در خانهها، مساجد و هرجمعی که مؤمنان هستند.
#جلیلی
#انتخابات
#ایران_قوی
#عهد_جمعی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 Eitaa.com/joinchat/366215168Cc0e81daf3e
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
در این گرماگرم انتخابات نیز#غزه رهایم نمیکنم...
غزه، جایی در دور دستهای جغرافیایی نیست
غزه، خودِ انسانی من است
غزه، همه هویت ایرانی من است
غزه، عزت و شرافت من است
غزه، رنجی است که هرگاه به سمتش میروم به هم میریزم و هرگاه از او دور میشوم از خودم بیگانه میشوم؛ رنجی که نه میتوانم در آن قرار بگیرم و نه میتوانم از آن عبور کنم.
👇
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از دكتر اکبر روستایی
✍️حجتالاسلام دکتر روستائی
🔖آيا امام صادق عليه السلام نسبت به مالک بن انس ابراز علاقه نمود؟
از جمله پرسشهايي كه مطرح ميگردد، مسئله ابراز علاقه برخي امامان معصوم عليهم السلام نسبت به پيشوايان مذاهب اسلامي است. بدين معنا كه ائمه عليهم السلام رابطهاي صميمي با رهبران مذاهب اسلامي داشتهاند. يكي از بزرگان مذاهب اسلامي كه اين سخن درباره او صدق ميكند، مالك بن انس رئيس فرقه مالكي است كه رابطهاي نيكو با امام صادق عليه السلام داشت و امام نيز به طور متقابل نسبت به او ابراز علاقه ميورزيد و با تعبير «إنّي أحبك» او را مورد تفقد قرار ميداد. بنا بر اين سزاوار است به جاي پرداختن به مسائل اختلافي ميان گروههاي مسلمان، همه پيروان مذاهب چنين رويكردي را پيش بگيرند.
در پاسخ به اين سؤال و انگاره مطرح شده، شايسته است گزارشهاي در اين زمينه به صورت علمي و روشمند مورد بررسي قرار گيرد، افزون بر آن لازم است گزارههاي رقيب نيز واكاوي شده و سپس نسبت به اين مسئله قضاوت نمود.
فرضيه مطرح شده ضمن چند محور قابل بررسي است:
نخست: همگرایی مذاهب اسلامي و الفت میان پیروان مذاهب امری بسیار نیکو است كه از جانب امامان معصوم عليهم السلام تاييد شده و علماي شيعه به خصوص امامين انقلاب بدان اهتمام ورزيدهاند. در آثار مثبت اين امر مبارك همين بس كه در سايه آن اقتدار مسلمانان در برابر دشمن مشترك حفظ شده و اعتلاي تمدن اسلامي را به دنبال دارد؛
دوم: كاربرد جمله «إنّي أحبك» از سوي امام صادق عليه السلام، گزاره مورد استنادي است كه بر اساس آن، رابطه نيكوي امام صادق عليه السلام با مالك بن انس نتيجه گرفته ميشود. ۱ گزارش ياد شده معتبر نيست زيرا ناقل اين گزارش خود «مالك بن انس» است كه اين مطلب را به نفع خود از زبان امام صادق عليه السلام نقل نموده است؛ از سويي بنا بر مباني اهل سنت اگر فردي محتوايي به نفع خود نقل نمايد، مورد قبول نيست؛۲
سوم: كاوش عملكرد مالك در مواجهه با امام صادق عليه السلام نيز امر ديگري است كه در حل اين مسئله راهگشاست. بنا بر گزارش شماري از مورخان، مالك بن انس بيعت نفس زكيه و امامت وي را درست ميدانست،۳ در حالي كه امام صادق عليه السلام بيعت با او را قبول نداشت به گونهاي كه پدر نفس زكيه عمل امام عليه السلام را حمل بر حسادت كرد؛۴
چهارم: ارتباط مالك بن انس با منصور دوانيقي و نگاشتن كتاب الموطأ به دستور وي و معرفي مالك به عنوان عالمترين فرد موجود۵ و يگانه فتوا دهنده در مدينه،۶ نكته ديگري است كه حكايت از ارتباط نيكوي مالك با امام صادق عليه السلام ندارد زيرا مالك ميدانست كه از نظر علم و تقوا برتر از امام صادق عليه السلام وجود نداشت.۷
پنجم: مقام مالك بن انس نزد حكمرانان عباسي به گونهاي بود كه «مهدي و هادي» عباسي كتاب موطأ را از او شنيده و روايت نمودند، «هارون الرشيد و مامون و امين» نيز اين كتاب را نزد «مالك» فراگرفتند.۸ در حالي كه امام صادق عليه السلام بر اين باور بود كه زمان كه فقها به حاكمان تكيه نمودند، آنها را متهم بدانيد.۹
بنا بر مطالب فوق انگاره ارتباط نيكوي امام صادق عليه السلام با مالك بن انس از پشتوانه استوار علمي برخوردار نيست.
پانوشت:
1️⃣ « حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل، قال : حدثنا علي بن الحسين السعد آبادي ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن أبيه ، قال : حدثنا أبو أحمد محمد بن زياد الأزدي ، قال : سمعت مالك بن أنس فقيه المدينة يقول : كنت أدخل إلى الصادق جعفر بن محمد ( عليهما السلام ) ، فيقدم لي مخدة ( 2 ) ، ويعرف لي قدرا ، ويقول لي : يا مالك ، إني أحبك ، فكنت أسر بذلك وأحمد الله عليه». الصدوق، الأمالي، ص 234، قم، مؤسسة البعثة، 1417ق، الطبعة الأولي.
2️⃣«قال العلماء لا يشهد العدل لنفسه ولا يحكم الحاكم لنفسه وإن كان عدلا تقيا وعللوه بقلة الظن المستفاد من العدالة لقوة الداعي الطبيعي إلى ذلك عند الحاجة والخصوصة ومحبة القلب وغيط الحاسد ومسرة الصديق من الدواعي الطبيعية المضعفة لعلة الصدق ولا يبقى فيها إلا ظن ضعيف لا يصح الاعتماد عليه في الحقوق ولما كانت الداعية الطبيعية قوية في شهادة الإنسان لنفسه وحكمه لنفسه أجمع أهل العلم على المنع من ذلك». محمد بن إسماعيل الأمير الحسني الصنعاني، توضيح الأفكار لمعاني تنقيح الأنظار، ج2، ص 231، المكتبة السلفية - المدينة المنورة ، تحقيق : محمد محي الدين عبد الحميد؛ «فإن الشخص لو قال أنا عدل لم يقبل لدعواه لنفسه مرتبة». شمس الدين محمد بن عبد الرحمن السخاوي، فتح المغيث شرح ألفية الحديث، ج3، ص 106، دار الكتب العلمية - لبنان - 1403هـ ، الطبعة : الأولى؛ «من قال : أنا عدل فإنه لا يصدق ، بل يحتاج إلى التزكية ، بل هذا أولى لاتهامه بدعوى رتبة عليه يثبتها لنفسه ويحتاج إلى تأمل». عبد الرؤوف المناوي، اليواقيت والدرر في شرح نخبة ابن حجر، ج2، ص 213، مكتبة الرشد - الرياض - 1999م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : المرتضي الزين أحمد.