eitaa logo
اندیشه تشیّع
18.8هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
5.9هزار ویدیو
43 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 🎞 🔰 دلائل صلح امام حسن علیه السلام با معاویه 📎 علیه السلام انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ اگر خداوند انبیای خود را از گناه باز می‌دارد، پس انبیا نمی‌توانند گناه کنند و این عصمت و گناه نکردن ارزش چندانی ندارد؟ 🔰 در پاسخ باید گفت: اگر به منشأ و علت عصمت دقت کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که «عصمت» کاملا اختیاری بوده و شخص معصوم با اراده و اختیار خود است که مرتکب گناه و اشتباه نمی‌شود، یعنی خود اوست که راه درست را بر می‌گزیند و راه اطاعت فرمان الهی را در پیش می‌گیرد. برای توضیح این مطلب باید به منشأ عصمت اشاره کنیم. 👈 «عصمت» در واقع نشأت گرفته از علم تام انبیا به شریعت است که با توجه به آن، هرگز در تشخیص حکم الهی و موضوعات خارجی دچار اشتباه نمی‌شوند؛ یعنی همیشه می‌دانند این فعل آنان گناه است یا خیر، و در صورتی‌که آن فعل معصیت باشد، هرگز آن‌را انجام نمی‌دهند. ✳️ هم‌چنین آنان به عواقب گناهان نیز علم دارند و خداوند متعال به آنان علم به عواقب تمام اعمال را داده است و آنان به وضوح می‌دانند که این عمل، چه آثار سوئی را در دنیا یا آخرت به همراه دارد، به همین خاطر از آن اجتناب کرده و آن را ترک می‌کنند. 🔶 از طرفی انبیای الهی نسبت به خداوند متعال دارای معرفتی روشن و عمیق هستند و این معرفت، سبب شده است کاملا مجذوب خدا و شیفته او باشند و با این حال هرگز انگیزه‌ای برای گناه و معصیت ندارند، یعنی می‌توانند گناه کنند، ولی چون خدای خود را خوب می‌شناسند و او را دوست دارند، هرگز با او مخالفت نکرده و معصیتی را انجام نمی‌دهند. 💠 در نتیجه: ترک گناه و معصیت و عصمت انبیا و اولیای الهی نتیجه علم و شناخت است، یعنی انبیای الهی چون می‌دانند گناه چیست و چه آثاری دارد، آن‌را با میل و اراده و خواست خود، ترک می‌کنند، درست مانند شخصی که می‌داند در لیوان سم وجود دارد و از آن دوری می‌کند. _______________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/22586 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 🎥 💢 درس صلح امام حسن (علیه السلام) 🎙 حجت الاسلام والمسلمین پناهیان 📎 علیه السلام انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ آیا قرینه‌ای بر معنای «ولی» وجود دارد که معنای آن را روشن کند؟ 🔰 بدون شک رسول اكرم(صلی‌الله‌عليه‌وآله) در بازگشت از آخرین حج در محلی به نام غدیر خم با یک فراخوان عمومی دستان علی(علیه‌السلام) را بالا گرفتند و فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» این حدیث متواتر و صحیح است. ✅ همچنین در احادیث دیگری پيامبر(صلي‌الله‌عليه‌وآله) درباره اميرالمومنين(عليه‌السلام) فرمودند: «اِنَّ عَلِیّاً مِنِّی وَ أنَا مِنْهُ وَ هُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤمِنٍ بَعْدِی؛ به درستی که علی از من و من از علی‌ام و او ولی تمام مؤمنان بعد از من است.» و نيز خطاب به ایشان فرمودند: «اَنْتَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤمِنٍ بَعْدِی وَ مُؤْمِنَةٍ.» 👈 ما معنای ولی را در سیره و گفتار خلیفه اول و دوم بررسی می‌کنیم: 1️⃣ قال عمر: «فَلَمَّا توفَّی رَسُولُ الله قَالَ اَبُوبَکر: أنَا وَلِیُّ رَسُولِ الله ... ثُمَّ تَوَفَّی أبُوبَکرُ وَ أنَا وَلِیُّ رَسُولِ الله وَ وَلِیّ ابِی بَکْرٍ؛خليفه دوم گفت: زمانی که پیامبر از دنیا رفت، ابوبکر گفت من ولی و جانشین پیامبر هستم، سپس وقتی ابوبکر هم از دنیا رفت، من ولی و جانشین رسول خدا و ابوبکر هستم.» 2️⃣ قال ابوبکر: «قَدْ وَلّیْتُ أمْرَکُمْ وَ لَسْتُ بِخَیْرِکُمْ وَ قَالَ اَیْضاً: وَلّیْتُ عَلَیْکُمْ عُمر؛ خليفه اول گفت: به تحقیق من ولی امر شما شدم، درحالی که بهترین شما نیستم و همچنین گفت: عمر را ولی بر شما قرار دادم.» 👈 باید از برادران اهل سنت پرسید آیا در اینجا هم می‌گویند ولی به معنای دوست است؟ 🔶 بالاتر از این‌ها، در کتب اهل سنّت حتی به امامت و خلافت آن حضرت تصریح شده است که در اینجا فقط به چند نمونه اشاره می‌کنیم: 🔺 قالَ النَّبِیُّ لِعَلِی: «لَا یَنْبَغِی اَنْ اَذْهَبُ اِلَّا وَ أنْتَ خَلِیفَتِی؛ رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله) به اميرالمومنين(عليه‌السلام) فرمود: سزاوار نیست که من بروم، مگر تو خلیفه و جانشین من باشی.» 🔻قالَ النَّبِیّ لِعَلّی: «وَ أنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤمِنٍ مِنْ بَعْدِی؛ و فرمود: تو خلیفه و جانشین من بر هر مؤمنی بعد از من هستی.» 💠 این احادیث به تصریح البانی، حاکم نیشابوری و ذهبی از علمای اهل سنّت، صحیح می‌باشد و نمی‌توان منکر صحّت آن بود. _______________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/145375 📎 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 🎞 طرف میگه : امام زمان وجود نداره چون تو قرآن نیست‼️ 🔰 گفتم : مگه تمام مسائل مهم در قرآن اومده ؟؟ نماز که ستون دین چرا احکامش و تعداد رکعات در قرآن نیست؟؟؟ پس یعنی اهمیت نداره ؟؟ 👈 این کلیپ کامل رو ببینید و به جهت حمایت و خشنودی امام زمان عج انتشار بدین حتی بدون ذکر اسم و منبع 🙏 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ 🌙 ۲۷ ربیع الاول ۱۴۴۳ قمری 🎄 3 نوامبر 2021 میلادی ✨ مناسبت روز : 📆 روزشمار: ▪️7 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ▪️11 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام ▪️13 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ▪️37 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ▪️45 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @btid_org
💠 فتَوَكَّل عَلَى ٱلله؛ 🍃 پس بر خدا توكل كن. 📚 نمل: آیه 79 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ بهترین هدیه به اموات 🔷 🎬 استاد فرحزاد انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @btid_org
⭕️ سوال ⁉️ آیا رجعت دلیل عقلی یا نقلی دارد یا اعتقادی بدون دلیل است؟ 🔰 «رجعت» در اعتقاد شیعه به معنای بازگشت و زنده شدن برخی از صالحان و کافران پیش از قیامت می‌باشد. در این جا از نگاه عقل و نقل به مساله رجعت می‌پردازیم: 👈 رجعت از منظر عقل ✅ عقل به خودی خود بازگشت و زنده شدن مردگان در این دنیا را محال نمی‌بیند؛ چرا که درک می‌کند پشتوانه چنین مسأله‌ای قدرت لایزال الهی است، همان قدرتی که توانسته انسان را از نیستی به وجود آورد، همان قدرت می‌تواند مردگان را نیز پس از پوسیده شدن زنده کند. 🔺 بنابراین زنده شدن برخی از انسان‌ها در دنیا هیچ محذور عقلی ندارد و از آن‌جایی که اگر اراده خداوند متعال به آن قرار گیرد، حتما به وقوع خواهد پیوست، علاوه بر اینکه با مطالعه تاریخ می‌بینیم که این مسأله در مواردی مثل زنده کردن مرده توسط حضرت عیسی و ... واقع شده است. 👈 رجعت از منظر قرآن کریم 🔶 آیاتی که در این مقام مورد استفاده قرار می‌گیرد، آیاتی است که رجوع عده‌ای به این دنیا را بیان می‌کند : 1️⃣ خداوند متعال در سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى الله جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْنَاكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[بقره/55-56]و چون گفتيد اى موسى تا خدا را آشكارا نبينيم، هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد، پس در حالى كه مى‌نگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت، سپس شما را پس از مرگتان برانگيختيم، باشد كه شكرگزارى كنيد.» 2️⃣ قرآن کریم می‌فرماید: «فَقَالَ لَهُمُ الله مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ الله لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ [بقره/۲۴۳] پس خداوند به آنان گفت تن به مرگ بسپاريد، آن گاه آنان را زنده ساخت؛ آرى خداوند نسبت به مردم صاحب بخشش است، ولى بيشتر مردم سپاس گزارى نمى‌كنند.» 3️⃣ آیه سوم: خداوند متعال می‌فرماید: «فَأَمَاتَهُ الله مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ...[بقره/259] پس خداوند، او را (به مدت‏) صد سال ميراند. آن‌گاه او را برانگيخت‏، (و به او) گفت‏: چقدر درنگ كردى‏؟ گفت‏: يك روز يا پاره‏ اى از روز. گفت‏: بلكه صد سال درنگ كردى.‏» _____________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/105818 📎 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓بهترین کار برای امام زمان عجل‌الله و زمینہ سازی ظهور چیست؟ 📎 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema
⁉️ در روایات آخرالزمان به مرگ سفید به عنوان نشانه ظهور اشاره شده است، این روایت را می‌توانیم با ویروس کرونا تطبیق دهیم زیرا کرونا باعث سفید شدن ریه افراد می‌شود. 🔰 پاسخ اجمالی: 👈 شیخ صدوق روایتی صحیح السند نقل کرده که در آن، وقوع یک جنگ بزرگ و یک طاعون همه‌گیر را که در آن پنج هفتم مردم جهان کشته می‌شوند، جزء نشانه‌های غیر حتمی ظهور بیان کرده است. عامل طاعون، باکتری یرسینیا پستیس است. این روایت ربطی به بیماری کرونا که عامل آن ویروسی است و تلفات اندکی داشته، ندارد. 🔰 پاسخ تفصیلی: 👈 علایم غیرحتمی، با ظهور ارتباط شدیدی‌ ندارند، زیرا ممکن است برخی از آن‌ها اصلا واقع نشود، ولی ظهور تحقق یابد. و احتمال دارد برخی از نشانه‌ها حادث شود، ولی ظهور توام و همزمان با آن‌ها شکل نگیرد. ✅ در روایات بسیاری، به علائم غیر حتمی ظهور اشاره شده است. با توجّه به اینکه این روایات جنبه‌ پیش‌گویی نسبت به حوادث آینده دارند، باید با دقت بیشتری به سند و مضمون آن‌ها بنگریم. از جمله روایاتی که به بیان نشانه‌‌های غیر حتمی می‌پردازد، روایتی است که در آن امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌فرماید: «پیش از آمدن قائم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) چند اتفاق می‌افتد: مرگ سرخ، مرگ سفید، ملخ در فصلش و ملخ در غیر فصلش. ملخ‌ها مانند خون، سرخ رنگ خواهد بود. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سفید به وسیله‌ طاعون می‌باشد.» ❇️ اسناد مختلفی برای این روایت ذکر شده است که همه آن‌ها دارای ضعف هستند. مثلا در سلسله‌ رجال سند ابن ابی زینب نعمانی که از سایر اسناد کامل‌تر است، شخصی به نام «محمد بن حسان رازی» قرار دارد که توسّط نجاشی و ابن غضائری به شدت تضعیف شده است. معنای روایت هم مشخص است، دو اتّفاق در نزدیکی زمان ظهور(به صورت غیر حتمی) رخ خواهد داد: جنگ و بیماری طاعون. 🔶 مشکل اصلی در تطبیق این نشانه‌ها بر حوادث زمان ماست. مثلا در خونین‌ترین جنگ تاریخ (جنگ جهانی دوم) حدود 60 میلیون نفر کشته شدند که از حدود 2 میلیارد نفر جمعیت آن موقع جهان، درصد بسیار ناچیزی است. یعنی از هر صد نفر، سه نفر کشته شدند. در این روایت، به بیماری طاعون تصریح شده است. بیماری کرونا، غیر از طاعون است. منشأ کرونا، ویروسی است که ریه‌ها را درگیر می‌کند. اما طاعون بر اثر انتقال باکتری یرسینیا پستیس(Yersinia pestis) اتفاق می‌افتد. _______________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/150708 📎 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫برای امام زمانم چه کنم؟💫 ⭕️ 🎙 استاد رائفی پور 💢 امروز ما درگیر موج های آخر آخرالزمانی هستیم 🔺 چشم ها توسط رسانه سحر میشه 🔹 پیشرفت فناوری در آخرالزمان 🔸 شبیه سازی صیحه آسمانی 📎 📎 انـــدیـــــشـــــه تشیع 👇👇 ♨️ @kalamema