eitaa logo
کلام وحی
4 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 امنیت،محصول همراهی ایمان و عدل 📍الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ (سوره انعام آیه 82) 📍 آنها كه ايمان آوردند و ايمان خود را با ظلم (شرك) نياميختند امنيت مال آنها است، و آنها هدايت يافتگانند.✳✳✳ 📍 می دانیم که ظلم مخالف کلمه عدل است. بنابراین از آیه استنباط می شود (امنيت ) اعم امنيت از مجازات پروردگار و يا امنيت از حوادث دردناك اجتماعى، و حتى امنيت و آرامش روحى تنها موقعى به دست مى آيد كه در جوامع انسانى دو اصل حكومت كند: ايمان و عدالت اجتماعى ؛ اگر پايه هاى ايمان به خدا متزلزل گردد و احساس مسئوليت در برابر پروردگار از ميان برود و عدالت اجتماعى جاى خود را به ظلم و ستم بسپارد، امنيت در چنان جامعه اى وجود نخواهد داشت ، و به همين دليل با تمام تلاش و كوششى كه جمعى از انديشمندان جهان براى برچيدن بساط ناامنيهاى مختلف در دنيا مى كنند روز به روز فاصله مردم جهان از آرامش و امنيت واقعى بيشتر مى گردد، دليل اين وضع همان است كه در آيه فوق به آن اشاره شده ؛ پايه هاى ايمان لرزان و ظلم جاى عدالت را گرفته است.✴✴✴
🔴نشانه های متقین 📍 ﺃﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ﺑﺎﻟْﻐَﻴْﺐِ ﻭَ ﻳُﻘِﻴﻤُﻮﻥَ ﺍﻟﺼَّﻠَﺎﺓَ ﻭَﻣِﻤَّﺎ ﺭَﺯَﻗْﻨَﺎﻫُﻢْ ﻳُﻨﻔِﻘُﻮﻥَ (سوره بقره آیه ۳) 📍(ﻣﺘّﻘﻴﻦ) ﻛﺴﺎنی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻏﻴﺐ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎی می ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯی ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﺍﻧﻔﺎﻕ می ﻛﻨﻨﺪ.✳✳✳ 📍ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺟﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻏﻴﺐ، ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ عملی ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ... ﻳﻘﻴﻤﻮﻥ... ﻳﻨﻔﻘﻮﻥ» ﺍﺳﺎسی ﺗﺮﻳﻦ ﺍﺻﻞ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ بینی ﺍلهی ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ هستی، ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻣﺤﺴﻮﺳﺎﺕ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ ﺑﺎﻟﻐﻴﺐ» ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻗﺎﻣﻪ ی ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ... ﻳﻘﻴﻤﻮﻥ... ﻳﻨﻔﻘﻮﻥ» ﺑﺮگزاری ﻧﻤﺎﺯ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﻣﻮسمی ﻭ مقطعی«ﻳﻘﻴﻤﻮﻥ ﺍﻟﺼّﻠﺎﺓ» (ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﻭ ﺩﻭﺍم ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ.) ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺷﻴﻢ. «ﻣﻤّﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻫﻢ» ﺍﺯ ﻫﺮﭼﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ (ﻋﻠﻢ، ﺁﺑﺮﻭ، ﺛﺮﻭﺕ، ﻫﻨﺮ ﻭ...) ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻣﻤّﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻫﻢ ﻳﻨﻔﻘﻮﻥ» ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم می ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺮ می ﺩﻫﻨﺪ. ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺣﻠﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺯﻕ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻘﺪّﺭ می ﻛﻨﺪ وﺍﮔﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻐﺮﻭﺭ نمی ﺷﻮﻳﻢ. ﺑﻬﺘﺮ می ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ قسمتی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﻢ. «ﻣﻤّﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻫﻢ»✴✴✴
🔴عاقبت پیروی از غیر مسلمان 📍 ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﺇِﻥْ ﺗُﻄِﻴﻌُﻮﺍْ ﻓَﺮِﻳﻘﺎً ﻣِّﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﻭﺗُﻮﺍْ ﺍﻟْﻜِﺘَﺎﺏَ ﻳَﺮُﺩُّﻭﻛُﻢْ ﺑَﻌْﺪَ ﺇِﻳﻤَﺎﻧِﻜُﻢْ ﻛَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﻭَﻛَﻴْﻒَ ﺗَﻜْﻔُﺮُﻭﻥَ ﻭَﺃَﻧْﺘُﻢْ ﺗُﺘْﻠَﻲ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺁﻳَﺎﺕُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻓِﻴﻜُﻢْ ﺭَﺳُﻮﻟُﻪُ ﻭَﻣَﻦْ ﻳَﻌْﺘَﺼِﻢْ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻘَﺪْ ﻫُﺪِﻱَ ﺇِﻟَﻲ ﺻِﺮَﺍﻁٍ ﻣُّﺴْﺘَﻘِﻴﻢٍ 📍ﺍی ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮔﺮﻭهی ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﺑﺎﺯ می گردانند. ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﻛﻔﺮ می ﻭﺭﺯﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻠﺎﻭﺕ می ﺷﻮﺩ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ (ﺩﻳﻦ ﻭﻛﺘﺎﺏ) ﺧﺪﺍ ﺗﻤﺴّﻚ ﺟﻮﻳﺪ، ﭘﺲ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.✳✳ 📍 ﭘﻴﺮﻭی ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺳﺒﺐ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﻋﻤﻞ، ﺩﺭ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﺛﺮ می ﮔﺬﺍﺭﺩ. ﭼﻮﻥ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻛﻔّﺎﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ می ﺷﻮﺩ، ﭘﺲ ﺗﺒﺮّی ﻭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭘﻴﺮﻭی ﺍﺯ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎﻥ، ﻛﻔﺮ ﻭ ﺑﺪﻋﺎقبتی ﺍﺳﺖ. «ان تطیعوا فریقا ﻳﺮﺩّﻭﻛﻢ ﺑﻌﺪ ﺃﻳﻤﺎﻧﻜﻢ ﻛﺎﻓﺮﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﻛﻔﺮ، ﻳﺎ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ. ﺍﻣّﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺳﻨّﺖ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺍلهی ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ، ﻭجهی ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﻛﻴﻒ ﺗﻜﻔﺮﻭﻥ..» ﻭﺟﻮﺩ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎیی ﺑﺮﺍی ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺍﺯ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻛﻔﺎﻳﺖ نمی ﻛﻨﺪ،ﺭﻫﺒﺮ ﻧﻴﺰ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﻭﻓﻴﻜﻢ ﺭﺳﻮﻟﻪ...» ﺗﻜﻴﻪ ﻭ ﺗﻮﻛّﻞ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻭ، ﺭﻣﺰ ﻣﺼﻮﻧﻴّﺖ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎ ﻭﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ﺭﺍﻩ ﺍﻋﺘﺼﺎم ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﻪ ﺭﻭی ﻫﺮ کسی ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ، ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﻧﺘﻴﺠﻪ قطعی ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. « ومن یعتصم باللهﻓﻘﺪ ﻫﺪﻱ الی صراط مستقیم»✴✴
🔴 ناگواریها تقصیر خودمان است. 📍ﻣَﺂ ﺃَﺻَﺎﺑَﻚَ ﻣِﻦْ ﺣَﺴَﻨَﺔٍ ﻓَﻤِﻦَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﻣَﺂ ﺃَﺻَﺎﺑَﻚَ ﻣِﻦْ ﺳَﻴِّﺌَﺔٍ ﻓَﻤِﻦْ ﻧَّﻔْﺴِﻚَ ﻭَ ﺃَﺭْﺳَﻠْﻨَﺎﻙَ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﺭَﺳُﻮﻟﺎً ﻭَﻛَﻔَﻲ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﺷَﻬِﻴﺪﺍً (سوره نساء آیه ۷۹) 📍(ﺍی ﺍﻧﺴﺎﻥ!) ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ نیکی ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺑﺪی ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺳﺪ ﺍﺯ ﻧﻔﺲ ﺗﻮﺳﺖ. ﻭ (ﺍی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﮔﻮﺍهی ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻛﺎفی ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ یکی ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ، ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ می ﮔﺮﺩﺩ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ قسمتی ﻛﻪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﭘﺸﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻮﺭ می ﺩﻫﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ می ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﺍی ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺮ ﻛﺠﺎی ﺗﻮ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺠﺎی ﺗﻮ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺕ می ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻄﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﺮ نیکی ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺪی ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺕ ﺍﺳﺖ.
🔴خواهی نشوی رسوا 📍ﻗُﻞ ﻟَّﺎ ﻳَﺴْﺘَﻮِﻱ ﺍﻟْﺨَﺒِﻴﺚُ ﻭَﺍﻟﻄَّﻴِّﺐُ ﻭَﻟَﻮْ ﺃَﻋْﺠَﺒَﻚَ ﻛَﺜْﺮَﺓُ ﺍﻟْﺨَﺒِﻴﺚِ ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻳَﺂ ﺃُﻭْﻟِﻲ ﺍﻟْﺄَﻟﺒَﺎﺏِ ﻟَﻌَﻠَّﻜُﻢْ ﺗُﻔْﻠِﺤُﻮﻥَ (سوره مائده آیه ۱۰۰) 📍(ﺑﻪ ﻣﺮﺩم) ﺑﮕﻮ: ﭘﻠﻴﺪ ﻭ ﭘﺎﻙ، ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻋﺪﺩ ﻧﺎﭘﺎﻛﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻌﺠّﺐ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ. ﭘﺲ ﺍی ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ.✳✳ 📍ﻃﻴّﺐ ﻭ ﺧﺒﻴﺚ، ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﭘﺎﻛﻲ ﻭ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ، ﺍﻣﻮﺍﻝ، ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎ، ﻏﺬﺍﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﻴﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ می ﺷﻮﺩ. ﻣﻠﺎﻙ ﺩﺭ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎ، ﺣﻖّ ﻭﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻛﺜﺮﺕ ﻭ ﻗﻠّﺖ. «ﻭﻟﻮﺍﻋﺠﺒﻚ ﻛﺜﺮﺓ ﺍﻟﺨﺒﻴﺚ» «ﺍﻛﺜﺮﻳّﺖ» ﻭ ﻓﺮﺍﻭﺍنی، ﻓﺮﻳﺐ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﻴﻢ. «ﺍﻋﺠﺒﻚ» (ﺍﻛﺜﺮﻳّﺖ، ﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﺑﺮﺗﺮی) ﻣﻨﻄﻖِ «ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻧﺸﻮﻱ ﺭﺳﻮﺍ، ﻫﻤﺮﻧﮓ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺷﻮ» ﻗﺮﺁﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻭ ﻟﻮ ﺍﻋﺠﺒﻚ ﻛﺜﺮﺓ ﺍﻟﺨﺒﻴﺚ» ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍیی، ﻧﺸﺎﻧﻪ ی بی ﺧﺮﺩی ﺍﺳﺖ. «ﻓﺎﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺎ ﺃﻭﻟﻲ ﺍﻟﺎﻟﺒﺎﺏ» ﺷﻨﺎﺧﺖ ﭘﺎﻙ ﺍﺯ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭﺗﺴﻠﻴﻢ ﻣﻮﺝ ﻭ ﻫﻴﺎﻫﻮی ﺟﻤﻌﻴّﺖ ﻧﺸﺪﻥ، ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺎﺭ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺎﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺎ ﺃﻭﻟﻲ ﺍﻟﺎﻟﺒﺎﺏ» ﺭﺳﺘﮕﺎﺭی ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺧﺮﺩ، ﺑﻪ ﺗﻘﻮﺍی ﺍلهی ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻓﺎﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﺎ ﺃﻭﻟﻲ ﺍﻟﺎﻟﺒﺎﺏ ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»✴✴
🔴 سفر کنید و عبرت بگیرید 📍قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (سوره انعام آیه ۱۱) 📍ﺑﮕﻮ : ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﮕﺮﺩﻳﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﺟﺎم ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍شکی ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻗﻮﺍﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﭘﺸﺖ ﭘﺎ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍﻩ ﻓﻨﺎ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻯ ﺭﺍ ﭘﻴﻤﻮﺩﻧﺪ، ﺗﺎﺛﻴﺮﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤﺲ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻧﻈﺮﻭﺍ (ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﻴﺪ) ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﻧﻪ" ﺗﻔﻜﺮﻭﺍ" (ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻴﺪ). ﺿﻤﻨﺎ ﺫﻛﺮ ﻛﻠﻤﻪ" ﺛﻢ" ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻄﻒ ﺑﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺮ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺧﻮﺩ ﻋﺠﻠﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ ﺳﭙﺲ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ، ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻛﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ.✴✴✴
🔴ضرورت حجاب برای زنان و دختران 📍 ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲُّ ﻗُﻞ ﻟﺎَِّﺯْﻭَﺍﺟِﻚَ ﻭَﺑَﻨَﺎﺗِﻚَ ﻭَﻧِﺴَﺂءِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻳُﺪْﻧِﻴﻦَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻦَّ ﻣِﻦ ﺟَﻠﺎَﺑِﻴﺒِﻬِﻦَّ ﺫَ ﻟِﻚَ ﺃَﺩْﻧَﻲ ﺃَﻥ ﻳُﻌْﺮَﻓْﻦَ ﻓَﻠَﺎ ﻳُﺆْﺫَﻳْﻦَ ﻭَﻛَﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻏَﻔُﻮﺭﺍً ﺭَّﺣِﻴﻤﺎً (سوره احزاب آیه ۵۹) 📍ﺍی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﮕﻮ: ﺭﻭﺳﺮی ﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻔﻜﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻦ (ﻋﻤﻞ) ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ (ﺑﻪ ﻋﻔّﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍمنی) ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.✳✳✳ 📍«ﺟﻠﺎﺑﻴﺐ» ﺟﻤﻊ «ﺟِﻠﺒﺎﺏ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻣﻘﻨﻌﻪ ﺍی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺑﻠﻨﺪی ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﺑﺪﻥ ﻭ ﺳﺮ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ ﺭﺍ می ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺍﺫﻳّﺖ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ می ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺑﺮﺍی ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﺮﺯﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍی ﺑﺮﺍی بی ﺣﺮمتی ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﺸﻮﺩ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻧﻮﻋﻲ ﺭﻭﺳﺮی ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ی ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﻟﻴﻜﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﺤﺮم ﺩﻗّﺖ نمی ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻟﺬﺍ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﺮﺩﻥ ﺟِﻠﺒﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺍﺻﻞ ﺟﻠﺒﺎﺏ ﻛﻪ ﺍﻣﺮی ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﺠﺎﺏ می ﺩﻫﺪ، ﺑﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻠﻜﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ی ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﺒﻴﻦ می ﻛﻨﺪ: ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ، ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺘﻠﻚ ﻫﺎ، ﺗﻬﻤﺖ ﻫﺎ، ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮﺯﻩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ.✴✴✴
🔴چگونه خدا را صدا بزنیم 📍ﺍُﺩْﻋُﻮﺍْ ﺭَﺑَّﻜُﻢْ ﺗَﻀَﺮُّﻋﺎً ﻭَﺧُﻔْﻴَﺔً ﺇِﻧَّﻪُ ﻟَﺎ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﻌْﺘَﺪِﻳﻦَ (سوره اعراف آیه ۵۵) 📍ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻀﺮّﻉ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ، ﻗﻄﻌﺎً ﺍﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭد.✳✳✳ 📍ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﻀﺮﻉ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺧﻀﻮﻉ ﻭ ﺧﺸﻮﻉ ﻭ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﺭﻭﻯ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺁﺭﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﭼﻴﺰﻯ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺡ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺟﺎﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﻭﺟﻮﺩﺵ ﻣﻨﻌﻜﺲ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻰ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﺪ. ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ" ﺧﻔﻴﻪ" ﻭ ﺩﺭ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ" ﺭﻳﺎ" ﺩﻭﺭﺗﺮ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ، ﻭ ﺗﻮﺍم ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﻗﻠﺐ ﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺗﻀﺮﻉ" ﺩﻋﺎﻯ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺧﻔﻴﻪ" ﺩﻋﺎﻯ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻣﻰ ﺍﻗﺘﻀﺎﻳﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ (ﺇِﻧَّﻪُ ﻟﺎ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﻌْﺘَﺪِﻳﻦَ). ﻭ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺭﺍ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻋﺎ، ﻭ ﻳﺎ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﻭ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﻯ، ﻭ ﻳﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻋﺎ، ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.✴✴✴
🔴فرار از جهاد ممنوع 📍 ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﺇِﺫﺍ ﻟَﻘِﻴﺘُﻢُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ ﺯَﺣْﻔﺎً ﻓَﻠﺎ ﺗُﻮَﻟُّﻮﻫُﻢُ ﺍﻟْﺄَﺩْﺑﺎﺭَ (سوره انفال آیه ۱۵) 📍 ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺸﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻧﻨﻤﺎﺋﻴﺪ.✳✳✳ " ﻟﻘﻴﺘﻢ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻟﻘﺎء" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. " ﺯﺣﻒ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺎﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻮﺩﻙ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﺎﻓﺘﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺷﺘﺮ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺴﺘﮕﻰ ﻛﻪ ﭘﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻛﺸﺪ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻟﺸﻜﺮ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻰ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻟﻐﺰﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ. ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺮﺩﻥ ﻛﻠﻤﻪ" ﺯﺣﻒ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻗﻠﻴﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺑﺪﺭ ﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻯ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﺍﺩﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﺪﻳﺪ. ﺍﺻﻮﻟﺎ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﻨﺘﻬﻰ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺩﺷﻤﻦ ﺣﺪ ﺍﻛﺜﺮ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺤﺚ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ 65 ﻭ 66 ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.✴✴✴
🔴صداقت در تعهد 📍ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺭِﺟَﺎﻝٌ ﺻَﺪَﻗُﻮﺍْ ﻣَﺎ ﻋَﺎﻫَﺪُﻭﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻓَﻤِﻨْﻬُﻢ ﻣَّﻦ ﻗَﻀَﻲ ﻧَﺤْﺒَﻪُ ﻭَﻣِﻨْﻬُﻢ ﻣَّﻦ ﻳَﻨﺘَﻈِﺮُ ﻭَﻣَﺎ ﺑَﺪَّﻟُﻮﺍْ ﺗَﺒْﺪِﻳﻠﺎً (سوره احزاب آیه ۲۳) 📍ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍنی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ (ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ی ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ)، ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻧﺪ (ﻭ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ) ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ (ﺷﻬﺎﺩﺕ) ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ (ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ) ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ.✳✳ 📍ﻛﻠﻤﻪ ی «ﻧﺤﺐ» ﺩﺍﺭﺍی ﻣﻌﺎنی ﺯﻳﺎﺩی ﺍﺳﺖ ﻭلی ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻧﺬﺭ ﻭ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎنی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﺎ ﺧﻄﺮ ﺑﺰﺭگی ﺷﻮﺩ.ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ (ع)ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﻭﺩﺍﻉ ﺑﺎ ﺍﺻﺤﺎﺑﺶ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎﻟﺎی ﺳﺮ ﺷﻬﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ. 📍۱-ﻫﻤﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺩﺭﺟﻪ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. «ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ» ۲- ﻧﻘﻞ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ یکی ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎی ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺭﺟﺎﻝ» ٣- ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖّ ﺗﺎ ﻣﺮﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺻﺪﻗﻮﺍ ﻣﺎ ﻋﺎﻫﺪﻭﺍ ﺍﻟﻠّﻪ» ٤- ﺗﻌﻬّﺪ، ﻟﺎﺯم ﺍﻟﺎﺟﺮﺍ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺍﺳﺖ. «ﺻﺪﻗﻮﺍ ﻣﺎ ﻋﺎﻫﺪﻭﺍ» ٥ - ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺷﻬﺪﺍ، ﭘﻴﺎم ﻭ ﺩﺭسی ﻗﺮﺁنی ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻨﻬﻢ ﻣﻦ ﻗﻀﻲ ﻧﺤﺒﻪ» ٦- ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﻴﺰ ﻳﻚ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﻦ ﻳﻨﺘﻈﺮ» ﺁﻣﺎﺩگی ﺑﺮﺍی ﻟﻘﺎی ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ٧- ﺑﺎﺏ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﻦ ﻳﻨﺘﻈﺮ» ٨ - ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﺮخی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻘﺐ نشینی ﻳﺎ ﺩﻟﺴﺮﺩی ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ نمی ﺷﻮﺩ.«ﻭ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﻦ ﻳﻨﺘﻈﺮ» ٩- ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍقعی ﭘﺎﻳﺒﻨﺪ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ حتی ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻋﺰﻳﺰﺍﻥ، ﺭﻭﺣﻴﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ نمی ﺩﻫﺪ. «ﻭ ﻣﺎ ﺑﺪّﻟﻮﺍ ﺗﺒﺪﻳﻠﺎ»✴✴
🔴به خدا توکل کن 📍ﻗُﻞ ﻟَّﻦ ﻳُﺼِﻴﺒَﻨَﺂ ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﺎ ﻛَﺘَﺐَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻨَﺎ ﻫُﻮَ ﻣَﻮْﻟَﺎﻧَﺎ ﻭَﻋَﻠَﻲ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓَﻠْﻴَﺘَﻮَﻛَّﻞِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ (سوره توبه آیه ۵۱) 📍ﺑﮕﻮ: ﻫﺮﮔﺰ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ. ﺍﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﻛّﻞ ﻛﻨﻨﺪ.✳✳✳ 📍 ﺭﻫﺒﺮ ﻭ ﺍﻣّﺖ ﺩﺭ ﻏﻢ ﻭ ﺷﺎﺩی ﺷﺮﻳﻚ ﻫﻤﻨﺪ.«ﻳﺼﻴﺒﻨﺎ» ﻣﺎ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻴﻔﻴﻢ، ﻧﻪ ﺿﺎﻣﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ. ﺟﻬﺎﺩ می ﻛﻨﻴﻢ، ﻭلی ﻣﻘﺪّﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍقعی حتی سختی ﻫﺎی ﺟﺒﻬﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎی ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺧﻮﺩ مب ﺑﻴﻨﻨﺪ. ﻣﻘﺪّﺭﺍﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻘﺪّﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻴﺮ ﺍﺳﺖ، ﭼﻮﻥ ﻣﻮلی ﺑﺮﺍی ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ، ﺑﺪ نمی ﻧﻮﻳﺴﺪ. ﻣﺆﻣﻦ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ می ﺩﺍﻧﺪ. ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭﺟﻪی ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍلهی ﻭ ﺳﭙﺮﺩﻥ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍی ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩ. ﺷﺮﻁ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺗﻮﻛّﻞ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ.✴✴✴
🔴 بی تفاوت در برابر آیات الهی 📍وَ إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (لقمان آیه 7) 📍هنگامي كه آيات ما بر او خوانده مي‏شود مستكبرانه روي بر مي‏گرداند، گوئي آن را نشنيده، گوئي اصلا گوشهايش سنگين است! او را به عذاب دردناك بشارت ده.✳✳✳ 📍 در این آیه عبارت تکان دهنده ای درباره واکنش برخی افراد در برابر شنیدن ایات الهی بیان می شود. می فرماید مى گويد: (آنچنان بى اعتنائى به آيات الهى مى كند كه گوئى اصلا آن را نشنيده و كاملا بى اعتنا از كنار آن مى گذرد) سپس اضافه مى كند: (نه تنها اين آيات را نميشنود، گوئى اصلا كر است و هيچ سخنى را نمى شنود)! جزاى چنين افراد نيز متناسب اعمالشان است همانگونه كه عملشان براى اهل حق دردآور بود، خداوند مجازاتشان را نيز دردناك قرار داده ، و به عذابی دردناک شان گرفتارشان مى سازد!✴✴✴