#سوال شماره: #۰۲
❓ملاک نحویّون برای تعیین اعرف معارف و رتبه بقیه معارف درست می باشد یا خیر؟ به عبارتی آیا مقتصای حال تعیین می کند که کدام یک از معارف، اعرف است یا دلایلی که نحویّون بیان کرده اند؟
#بیان_آدرس_جهت_مطالعه:
همع الهوامع، جلد ۱، صفحه ۱۸۵.
🗣توجّه:
در پایان بحث، ان شا الله یک جمع بندی اجمالی ارائه می گردد.
#پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰
✅✅محتوای دوازدهم
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۲ ❓ملاک نحویّون برای تعیین اعرف معارف و رتبه بقیه معارف درست می باشد یا خیر؟ به عبار
#پاسخ سوال شماره: #۰۲
✳️از میان دوستان برخی دلایلی که نحویّون مطرح کرده اند را قبول داشتند و ظاهر عبارت برخی دیگر نیز گویای این بوده که ملاک در تعیین اعرف معارف، مقتضای حال می باشد.
🗣به نظر می رسد آن دسته از رفقایی که مقتضای حال را ملاک تعیین قرار داده اند، مسیر درست تری را در پیش گرفته اند لذا در این باره برخی از دوستان تعابیری مناسبی را به کار برده اند لکن قبل از بیان پاسخ سوال، ذکر یک نکته لازم است و آن این که قبل ورود در هر مبحثی، ابتدا باید مشخّص کنیم که آن مسئله مربوط به کدام یک از علوم می باشد تا برای اثبات و نقد آن بتوانیم ادله ای متناسب با آن علم را ذکر کنیم.
👈در ما نحن فیه نیز باید توجّه داشت که مسئله "معرفه و نکره" از مباحث نحوی نمی باشد چون نه با تعریف علم نحو تناسب دارد و نه با موضوع آن؛ به همین جهت بحث معرفه و نکره از مباحث علم بلاغت است فتامّل.
#بیان پاسخ سوال:
از آن جایی که مبحث معرفه و نکره از مباحث علوم بلاغی است لذا تعیین اعرف معارف که متفرّع بر بحث معرفه و نکره می باشد نیز تابع مقتضای حال است به همین جهت نمی توان به صورت کلّی گفت که ضمیر اعرف معارف است و یا اسم اشاره اعرف معارف می باشد و... زیرا ممکن است طبق مقتضای حالی، اسم اشاره اعرف از ضمیر باشد و طبق مقتصای حال دیگر علم اعرف از ضمیر باشد و هکذا.
#ادامه_پاسخ:👇
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۲ ✳️از میان دوستان برخی دلایلی که نحویّون مطرح کرده اند را قبول داشتند و ظاهر ع
#جمع بندی پایانی
این که نحویّون گفته اند: ملاک در اعرفیت عدم وجود احتمال خلاف و به تعبیری واضح تر بودن است، صحیح است امّا این واضح تر بودن را مقتضای حال مشخص می کند نه دلایلی که ایشان ذکر کرده اند.
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
May 11
الألفية_في_علم_النحو_للسيدعلي_خان.pdf
14.59M
فایل پی دی اف کتاب الالفیّه فی علمِ النَّحوِ للسّید علی خان المدنی
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
#سوال شماره: #۰۳
❓آیا شرط نکره بودن حال صحّت دارد یا خیر؟ و چرا؟
#بیان_آدرس_جهت_مطالعه:
الخلاف النحوی، ص ۱۲۴
#پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰
✅✅محتوای سیزدهم
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۳ ❓آیا شرط نکره بودن حال صحّت دارد یا خیر؟ و چرا؟ #بیان_آدرس_جهت_مطالعه: الخلاف الن
#پاسخ سوال شماره: #۰۳
👥ظاهر عبارت برخی از دوستان گویای این بوده است که شرط نکره بودن حال را پذیرفته اند؛ در مقابل برخی از دوستان شرط نکره بودن حال را از صحت کافی ای برخوردار ندیده اند.
👤هر کدام از رفقا دلیلی را ذکر فرمودند و برخی به نقد آن پرداختند به همین جهت امر را برای جمع بندی بحث در یک محور، کمی دشوار می گرداند.
👈بنابراین به نظر می رسد در این باره کانال کانون ادبیات عرب تصویری روشن تر از بحث را ارائه داده است و البته بحث را با اندک تفصیل بیان نموده لذا دوستان را به مطالعه این تقریر دعوت می کنم؛
👇👇👇✅👇👇👇
💢💯 #کپی با ذکر منبع
#برگرفته از گروه:
🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃
لینک گروه:
🔻 ✅ 🔻
http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
🔺 ✅ 🔺
#رجوع به پیام: 👇✅👇
📝یکی از مسائلی که نحویّون در کتب خویش آن را پیگیری کرده اند، بحث از نکره بودن حال می باشد.
🏃♂با اندک تفحّص میان کتب نحوی در میابیم که در این زمینه سه نظریّه مطرح شده است: یکی جمهور بصریّون؛ دیگری کوفیّون و در آخر بغدادیّون و یونس لذا به مقتضای آن می توان بحث را در سه محور پیگیری کرد.
☝️👈ادامه مطلب را با کلیک بر لینک زیر، پیگیر باشید:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/121