eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره: #۰۵ ✅بحثِ . ❓مثال ♨️هذا خاتم فضّه♨️ را ترکیب کنید. ✔️فرض بحث: 1⃣هذا = مبتدا. 2⃣خاتم = خبر. 🔻محل بحث بر سر کلمه فضه می باشد به این صورت که ایا حال است یا تمییز. 👈برای پاسخ به سوال شماره: #۰۵ به پاسخ سوال شماره: #۰۴ رجوع بفرمایید. 🙏دوستان ترکیب خود را با کننده بیان کنند. ✅✅محتوای پانزدهم 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۵ ✅بحثِ #کاربردی. ❓مثال ♨️هذا خاتم فضّه♨️ را ترکیب کنید. ✔️ف
#پاسخ سوال شماره: #۰۵ 👌الحمدلله رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۵، انصافا سعی خود را بر پاسخ از این سوال قرار داده اند گر چه مباحث کمی به جاده خاکی رفت😉. ✅توجّه: بحث از پاسخ از سوال شماره: #۰۵ از زوایایی مورد نقد قرار گرفت لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید. بیان پاسخ: 👥همان طور که برخی از رفقا تذکر داده اند، بحث بر سر مثالی همانند هذا خاتم فضه می باشد به همین جهت سعی نمودیم که سوال دیروز را تصحیح بنماییم. 🔈گفته شد فرض بحث در پاسخ از این سوال، این است که تعبیر هذا، مبتدا و تعبیر خاتم، خبر می باشد؛ و آن چه که مورد اختلاف واقع شده بود نقش ترکیبی فضه _بالنصب_ بوده است لذا در این باره گفته می شود: 👥دوستان نسبت به بیان نقش ترکیبی این تعبیر، پاسخ های متفاوتی داده اند لکن آن چه که بسیار مورد توجّه بود، دو عنوانِ تمییز و حال می باشد. نحویّون در بیان نقش برای این تعبیر نیز این دو عنوان را مورد توجّه قرار داده اند لذا به دو دسته تقسیم شده اند: 👤برخی قائل به حال بودن آن شده اند. 👤برخی قائل به تمییز ذات بودن آن شده اند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۵ 👌الحمدلله رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۵، انصافا سعی خود را بر پاسخ از این
📝فائده: همان طور که در پاسخ از سوال شماره: #۰۴ بیان شد، ابهام در یک تقسیمی به وضعی و عرضی تقسیم می شد؛ ابهام وضعی این بود که ابهام موجود در خود موضوع له کلمه است و ابهام عرضی این بود که موضوع له کلمه ابهام ندارد؛ و گفته شد که تمییز ذات، رفع ابهام از ابهام وضعی می کند. ✔️با مدّ نظر داشتن این مقدّمه گفته می شود: ✏️آن دسته از کسانی که قائل به حال بودن فضه شدند، ابهام در خاتم را عارضی دانسته اند؛ ✏️آن دسته از کسانی که قائل به تمییز فضه شده اند نیز ابهام در خاتم را ذاتی دانسته اند. 👈و هَذَا یَحتَاجُ الَی َتامّل👉 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏باسمه تعالی🙏 ✋دوستان سلام✋ : 🛑رفقا همان طور که مستحضر هستید، در عصر حاضر برخی از آقایون متاسفانه نگاه خشکی از مباحث نحوی را به متعلِّم منعکس کرده اند و به همین جهت شنیده اید که می گویند: {این همه مباحث نحوی می خوانید، به کجای فهم و درک آیات قرآن و روایات به درد می خورد!؟🤔} 🔻🔸به همین جهت همّت را بر آن داشتیم که در ادامه به که چنین نگاهی را از بین ببرد، بپردازیم؛ ۱) سوال اوّل به صورت نظری می باشد. ۲) سوال دوّم به صورت عملی و کاربردی یعنی ترکیب کلام شریف امام حسین {علیه السلام} که می فرمایند: {قَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ ص}؛ می باشد؛ 👈✅👈 لذا رفقا را به هیچ وجه از دست ندهند. ✅✅محتوای شانزدهم
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّه تعریف اسم تفضیل را 〽️و هو ما دلّ علی موصوف بزیاده علی غیره〽️ دانسته اند لذا رفقا با #بیان و #تقریر_خودشان به توضیح این تعریف بپردازند و در حدّ توان بیان بنمایند. #بیان_آدرس_جهت_مطالعه: الکلام المفید، مدرس افغانی، ص ۲۰۸ و ۲۰۹. #پایان بحث ساعت: ۲۱:۰۰ 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۶ ❓تعریف عنوان #اسم_تفضیل چیست؟ ♨️به عبارتی دیگر مرحوم شیخ بهایی در کتاب شریف صمدیّ
#پاسخ سوال شماره: #۰۶ 🔈خداروشکر رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۶، در حدّی که در توانشان بود، به بحث پرداختند. 🔍شایان ذکر است که دوستان گاها به برخی نکات اشاره می کردند که واقعا جای بحث داشتند لکن برخی از این که در مباحث به جادّه خاکی 🏎 میزدیم، شکایت داشتند لذا در بحث امروز سعی کردیم مراعات کنیم😉 👈👈👈البته اگر با این امر، باعث اذیّت برخی دوستان شدیم، عذر خواهی 🙏 می کنیم. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۶ 🔈خداروشکر رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۶، در حدّی که در توانشان بود، به بح
: در بیان پاسخ از این سوال، رفقا بیانات متفاوتی را ذکر نمودند لذا مناسب است به بیان آن ها بپردازیم: ۱) برخی گفته اند: اسم تفضیل برای بیان برتری یک چیز نسبت به چیز دیگری می باشد؛ ۲) برخی گفته اند: اسم تفضیل اسمی است که دلالت بر اتصاف و بر تفضیل موصوف بر دیگری در آن حدث دارد. 👤و سپس نسبت به تعبیر اتصاف و تفضیل به توضیح پرداختند لذا فرمودند: 👀اتصاف یعنی: برخوردار بودن دو طرف یا طرفین در فضیلت و برتری. مانند زید اعلم من بکر ،که زید و بکر هر دو در اصلِ حدث یعنی علم برخوردارند. 👀تفضیل یعنی: یک طرف بر دیگری تفضیل و برتری داده شود. ۳)برخی بیان کردند: اسمی است که بر زیادی وصف موصوفی نسبت به موصوف دیگر دلالت می کند. ۴) برخی دیگر گفته اند: اسم تفضیل دلالت می کند بر دو شیء: اشتراک در صفت واحد و زیادی یکی بر دیگری. ۵) برخی به بیان دیگری پرداختند یعنی گفته اند: اسم تفضیل اسم مشتقی است که دارای حدث بوده و بیان برتری موصوف را نسبت به شیء دیگر بیان می کند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_پاسخ: در بیان پاسخ از این سوال، رفقا بیانات متفاوتی را ذکر نمودند لذا مناسب است به بیان آن ها
مطالب فوق اسم تفضیل مشتقّی می باشد که دلالت بر دو نوع اتّصاف می‌نماید؛ 1⃣) یکی اتّصاف طرفین در یک وصف همانند مثال "زید اعلم من بکر" که زید و بکر هر دو از وصف علم بر خوردارند؛ 🤔می توان از این نوع اتّصاف به نام برد. 2⃣) دیگری زیادی مفضَّل (زید) نسبت به مفضَّل علیه (بکر) یعنی همان زیادت موصوفی بر موصوفی دیگر؛ 🤔می توان از این نوع اتّصاف به نام برد. ✏️امّا در مورد ارکان اسم تفضیل گفته می شود: نسبت به ارکان اسم تفضیل می توان ۵ رکن را نام برد: ۱) مفضَّل ۲) مفضَّل علیه ۳) ادات تفضیل (صیغه تفضیل) ۴)متعلّق تفضیل (وصف) ۵) حیثیّت تفضیل (یعنی این که مفضَّل از چه جهت و حیثی بر مفضَّل علیه زیادت دارد) ⭕️البته مورد پنجم در اغلب کتب های نحوی ذکر نشده امّا با اندک تامّل در می یابیم که این نیز جزء ارکان اسم تفضیل می باشد. 📚تطبیق ارکان مذکور در مثال "زید احبّ من بکر خُلقا": ۱) مفضل = زید ۲) مفضل علیه = بکر ۳) ادات تفضیل = افعل ۴) متعلق تفضیل = حبّ ۵) حیثیّت تفضیل =خُلقا 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺