eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
#سوال شماره: #۱۲ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث از شواهد عینی و واقعی شروع شود}، لازم است در حدّ توان به چنین امری عمل نماییم. ❓در آیه شریف ۷۸ سوره مبارکه هود آمده است: 🔻 قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ 🔻؛ سوال: 1⃣) آیا کلمه {أَطْهَرُ} #اسم تفضیل است یا #افعل_تعیین می باشد؟ 2⃣) در صورت اذعان به اسم تفضیل بودن نمودید، ارکان کلمه {أَطْهَرُ} را بیان بفرمایید یعنی: ۱) مفضَّل: ۲) مفضَّل علیه: ۳) ادات تفضیل: ۴) متعلّق تفضیل: ۵) حیثیّت تفضیل: ✳️ لازم به ذکر است برای فهم این ۵ رکن به پاسخ سوال شماره: ۰۶ رجوع بفرمایید. 🙏لطفا نظر خود را با بیان #دلیل_قانع_کننده بیان بفرمایید. ✅لطفا بعد از پاسخ به دو سوال فوق، ترجمه ای از این عبارت بیان بفرمایید. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۱۲ ✅بحثِ #کاربردی. ✏️بنا به پیشنهاد برخی از دوستان که فرموده اند: {خوب است حرکت بحث
#پاسخ سوال شماره: #۱۲ 🙏🌹🙏🌹🙏خداروشکر که رفقا در بحث سوال شماره: #۱۲، سعی خود را بر پاسخ از سوال مذکور گذاشته اند گرچه مطالبی نیز بیان گردید که خارج از محلّ بحث بوده اند. ☝️#توجّه: 👈مباحث مطرح شده در بحث از پاسخ سوال شماره: #۱۲ تا حدودی دقیق بوده اند لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید. #تلنگّر: بحث سوال شماره: ۱۲ به طور مستقیم در کشف مراد خداوند متعال در قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السّلام) در روایات، تاثیر دارد تا جایی که برخی از مفسّرین عامّه(اهل تسنّن) و برخی از مفسّرین خاصّه(اهل تشیّع) از چنین بحث ادبی، در کتب تفسیری خود استفاده نمودند و از آن در مقام کشف مراد جدّی متکلّم حکیم برآمدند کَمَا سَیاتِی بَیَانُهُ. 💯 #بیان_‌پاسخ: برای روشن شدن محلّ نزاع، لازم است بحث را در دو محور پیگیری نماییم: 1⃣) #محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}. 2⃣) #محور_دوّم: توضیح افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ}. لکن به نظر می رسد قبل از پرداختن به این دو محور، مناسب است دو مقدّمه ذکر گردد: 📚#مقدّمه_اوّل: بیان مقتضای حال آیه به صورت اجمالی. 📚#مقدّمه_دوّم: بیان حقیقی و اعتباری بودن اتّصاف عامّ و اتّصاف خاصّ در اسم تفضیل. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😘👇#بیان‌_دو_مقدّمه:👇😘👇
📚 : 🔴 در این رابطه گفته می شود: 👈مقتضای حال آیه طبق آن چه که دیده شده است، این می باشد که از طرف خداوند متعال برای حضرت لوط (علی نبینا و آله و علیه السلام) میهمانانی که ظاهری زیبا و آراسته داشتند، تشرّف پیدا کردند و هنگامی که قومِ لوط از میهمانان حضرت با خبر شدند، به خانه وی هجوم بردند و گفتند: {ما میهمان شما را برای رفع غریزه جنسی خویش می خواهیم} و لذا حضرت به جهت این که نزد میهمان خویش رسوا نگردد به قوم خود فرمودند: {يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😘👇#بیان‌_دو_مقدّمه:👇😘👇
📚 : 🔵در این باره گفته می شود: 👈در جواب سوال شماره: #۰۶ گفته شد اسم تفضیل برخوردار از دو اتّصاف می باشد: یکی و دیگری . اکنون نکته ای که حائز اهمیّت می باشد این است که آیا این دو نوع اتّصاف باید حقیقی و واقعی باشند یا خیر؟! به تعبیر دیگر آیا ملاک در اشتراک (اتّصاف عامّ) و زیادت (اتّصاف خاصّ)، واقعی و خارجی بودن می باشد و یا علاوه بر واقعی و خارجی نیز به صورت اعتباری جاری می گردد؟ 👌با استقراء در موارد استعمال و همچنین تفحّص در کتب نحوی، چنین دریافته می شود که ملاک در اشتراک و زیادت، و می باشد لذا اشتراک و زیادت هم می تواند به صورت حقیقی لحاظ گردد و هم می تواند به صورت اعتباری لحاظ شود. 🙊 : طبق مقتضای حالی می توان چنین گفت: 🤔که متکلّم بنا به دلائلی، درصدد حکایت گری از یک واقع حقیقی بوده است به این صورت که زید در عالم حقیقت دارای وصف علم است و بکر نیز دارای این وصف است امّا زید نسبت به وصف علم از یک زیادتی برخودار بوده به همین جهت متکلّم با لحاظ عالم حقیقت و این که واقعا زید برخوردار از وصف زیادی علم نسبت به بکر بوده است، می فرماید: {زید اعلم من بکر}. 🙈 : طبق مقتضای حالی دیگر می توان چنین بیان کرد: 🤔که متکلّم به جهت این که درصدد ارشاد مخاطب می باشد لذا اتّصاف عامّ و اشتراک در وصف را بنا به اعتقاد مخاطب بیان می کند تا مقدّمات جدال احسن را فراهم آورد یعنی پذیرش اعتقاد مخاطب در نگاه اولیّه به جهت ارشاد مخاطب خود؛ لکن اتّصاف خاصّ و زیادت یک طرف در وصف را بنا به اعتقاد خویش بیان می کنند همانند این که مخاطب چنین عقیده دارد که زید برای تدریس مناسب است؛ در این فرض متکلّم برای این که به مخاطب بفهماند که زید قوّه تدریس را دارا نمی باشد و او را از این نظر صرف نظر نماید بلکه بفهماند که بکر از چنین قوّتی برخوردار است، ابتدا با مخاطب خود هم عقیده می شود یعنی خودِ متکلم نیز می پذیرد که زید قوّه تدریس را دارا می باشد و در مقام جدال احسن با مخاطب بر می آید و می گوید: {بکر اقوی من زید تدریساً} یعنی زید برای تدریس قوی است لکن بکر قوّت تدریس آن بیشتر می باشد به تعبیری متکلّم اتّصاف عامّ یعنی اشتراک در وصف قوی را طبق اعتقاد مخاطب بیان کرده زیرا خود از همان ابتدا قائل بوده است که زید برخوردار از قوّت نمی باشد لکن برای فهماندن مخاطب، لازم بود که با مخاطب هم عقیده گردد و اتّصاف خاصّ را طبق اعتقاد خود بیان نموده است. 🛑خلاصه آن که ملاک در اشتراک و زیادت، و می باشد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😍👇#بیان‌_دو_محور:👇😍👇
: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥غالب مفسّرین در این باره قائل به افعل تعیین بودن کلمه {أَطْهَرُ} شده اند زیرا اگر کلمه {أَطْهَرُ}، افعل تفضیل فرض شود آن گاه مستلزم این می باشد که گفته شود: {حضرت لوط عمل شنیعِ لواط را در کنار نکاح با دختران لحاظ کرده و آن را از وصف طهارت برخوردار دانسته است}؛ در حالی که شان پیامبران آلهی اجلّ از این بوده است که یک عمل زشت و ناپسندی را طیّب و طاهر بدانند. 😋😋به بیان دیگر اگر قائل به افعل تفضیل بودن کلمه {أَطْهَرُ} شویم آن گاه باید چنین بگوییم که حضرت لوط هم نکاح با دختران را برخوردار از وصف طهر دانسته است و هم عمل شنیع لواط را متّصف به طهارت کرده است و حال آن که برداشت چنین معنایی به دور از مقام حضرت لوط می باشد و حضرت هیچ گاه عمل شنیع را متّصف به وصف طهارت نمی دانند. 😋😋به بیان واضح تر مراد حضرت از کلمه «اَطهر»، افعل تعیین است زیرا مراد آن نیست که عمل شنیعِ لواط، پاک است و ازدواج نیز پاک‏ تر می باشد بلکه مراد این بوده که میان عمل شنیع لواط و عمل ازدواج، آن چه که از وصف طهارت برخوردار است، عمل ازدواج می باشد چون که مقام حضرت با فرض افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ} سازگاری ندارد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#محور_اوّل: توضیح افعل تعیین بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥غالب مفسّرین در این باره قائل به افعل تعیین بودن کلم
ذیل محور اوّل: همان طور که گفته شد، برخی از مفسّرین ذیل این آیه گفته اند: کلمه {أَطْهَرُ} افعل تفضیل نمی باشد؛ : 👈بیان عبارت صاحب التحریر و التنویر: 🔍ابن عاشوا جلد ۱۲ صفحه ۱۲۷ ذیل این آیه می فرماید: {فَاسْمُ التَّفْضِيلِ مَسْلُوبُ الْمُفَاضَلَةِ قُصِدَ بِهِ قُوَّةُ الطَّهَارَةِ}؛ یعنی اسم تفضیل در آیه شریفه "قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ "؛ برخوردار از مفاد تفضیل نمی باشد بلکه درصدد تعیین قوّه طهارت در طرف ازدواج می باشد. : 👈بیان عبارت صاحب المیزان: 🔍علّامه طباطبایی جلد ۱۰ صفحه ۳۳۸ ذیل این آیه فرموده است: {وإنما المراد بصيغة التفضيل ـ أطهر ـ مجرد الاشتمال على الطهارة من غير شوب بقذارة ، والمراد هي طهارة محضا ...}؛ یعنی مراد از {أَطْهَرُ}، مجرّدِ شامل شدن بر طهارت می باشد و مراد از طهارت همان طهارت محض است بدون تفضیل. به تعبیری اگر چه این ‌کلمه برخوردار از وزن و شروط اسم تفصیل است لکن نمی توان حکم به اسم تفضیل بودن آن نمود. 🤔ناگفته نماند غرض مرحوم علّامه از به کار گیری تعبیر {انّما}، این بوده است که بفرمایند: قطعا مراد خداوند متعال آن چه که بیان می کنیم خواهد بود فافهم. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
👇😍👇#بیان‌_دو_محور:👇😍👇
: توضیح افعل تفضیل بودن {أَطْهَرُ}؛ 👥برخی از اساتید، کلمه {أَطْهَرُ} در آیه شریفه: {قَالَ يَا قَوْمِ هَٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ }، را افعل تفضیل دانسته اند و می فرمایند: {متکلّم حکیم، اتّصاف عامّ یعنی اشتراک میان عمل شنیع و نکاح با دختران در وصف طُهر را بنابر اعتقاد مخاطب بیان نموده است لکن اتّصاف خاصّ یعنی زیادی وصف طُهر در طرف نکاح با دختران را بنابر اعتقاد خویش بیان کرده است}. : قومِ حضرت لوط بهترین راه رفع غریزه را عمل شنیعِ لواط دانسته بودند به همین جهت حضرت برای فهماندن این که عمل شما برخوردار از وصف طُهر نمی باشد، در ابتدا باید با آن ها هم عقیده می گردید و سپس با طرح مقدّمات جدال احسن بر طبق آیه ۱۲۵ سوره نحل که می فرمایند: {وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ}، درصدد ارشاد آن ها به انجام ندادن این عمل شنیع بر آمده است و می فرماید: {اگر شما گمان می کنید که این عمل شنیع از وصف طُهر برخوردار است و شما را در جهت رفع نیاز خویش کمک می کند، من راه بهتری برای این نیاز سراغ دارم} یعنی {شما که عمل شنیع لواط را از وصف پاکی برخوردار می دانید لکن من یک عمل پاک تری را برای شما سراغ دارم و آن هم ازدواج است} و حتّی دختران خود را به آن ها پیشنهاد داده است. ☺😋به عبارتی: حضرت در مقام جدال احسن و ارشاد آن ها به انجام ندادن این عمل شنیع، با مخاطب خود هم عقیده گردید و لواط را بالکل ردّ ننموده است تا مخاطب با وی همراه شود و دلالت مطابقی کلام وی یعنی بیشتر بودن طهارت ازدواج را قبول کند تا از فعل لواط دست بردارند. 😊😋به بیان دیگر: افعل به کار رفته، به معنای تفضیل می باشد چرا که در مقدّمه مطرح شده، گفته شد که ملاک اشتراک در وصف، صرفا حقیقی نبوده بلکه هم می تواند حقیقی باشد و هم اعتباری لذا کسانی که می گویند: اگر افعلِ در آیه را تفضیل بدانیم، معنایی که از آیه حاصل می گردد با مقام نبوت حضرت لوط سازگاری ندارد، ملاک را صرفا اشتراک حقیقی گرفتند. 🙃😇به بیان واضح: 😌مشکلی که سبب گردید همانند علّامه در المیزان، قائل به افعل تعیین بودن کلمه {أَطْهَرُ} شود نیز زمانی حاصل می گردید که این عمل شنیع به نگاه حضرت از وصف طُهر برخودار بود در حالی که حضرت به اعتقاد آن ها این عمل را دارای وصف طُهر دانسته است. 😉بنابراین متکلّم حکیم از کلمه {أَطْهَرُ} افعل تفضیل اراده نموده و اشتراک و زیادت آن را نیز حقیقی و واقعی ندانسته است بلکه اعتباری اتّخاذ نموده است کَمَا مرَّ توضیحُهُ. 👏طبق بیان فوق، لازم است، ارکان اسم تفضیل بیان گردند: ✏️۱)مــفـــضّـــــــــل: 🔻هنَّ [دختران] ✏️۲)مفــضّل عـلــیه: 🔻مهمانان حضرت لوط (ع) که مذکّر بودند. ✏️۳)ادات تفـــضیل: 🔻اطهر ✏️۴)متعلّق تفضـیل: 🔻طُهر ✏️۵)حیثیّت تفضیل:🔻رفع نیاز فطری و غریزی 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#بیان_سه_فائده ذیل محور دوّم:
❤️۱) طبق قرینه ای که در آیات این سوره مبارکه دیده می شود، می توان چنین گفت که: {حضرت لوط با بیان کلمه {أَطْهَرُ} درصدد است که مهمانان خود را از قوم خود حفظ نماید}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺