کانون ادبیات عرب
👈لطف دوستان نسبت به #طرح پرسش شماره: ۰۷:👇👇👇
🙏باسم الله.
☝️سلام و خدا قوّت.
🔸ابتدائاً از این که به مطالعه پرسش شماره: ۰۷ پرداختید، تشکُّر می نماییم.
🔍هر آن چه انجام می شود، #وظیفه است قطعاً و امید است با بیان چنین مطالبی، مسیرِ اصلی و رسالت گرانبهاءِ علوم ادبی بخصوص #علم_نحو منعکس گردد تا نگاه خشکی که به این علمِ شریف شده است، از بین برود.
🤲باشد که ان شا الله آن چه که مطرح می شود، مفید فائده واقع گردد.
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱🖤⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۹
─━━━━⊱🖤⊰━━━━─
❓❔👈 آیا کلمه 《 #أَفْوَاجًا》در آیه {۱۸} سوره مبارکه {نبا} که می فرماید:《يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا》، #چه نقشی از نقش های نحوی را دارد و درصدد بیان چه مفادّی از مفاد های ثابت شده در علم نحو است؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۹ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا کلمه 《 #أَفْوَاجًا》در آیه {
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱🖤⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۹
─━━━━⊱🖤⊰━━━━─
📝 قبل از بیان جواب، #ذکر یک نکته لازم است و آن این که #شناختِ دقیق تعاریف و مفادهایِ عناوینِ ثابت شده در علم نحو #همانند عنوان حال، عنوان تمییز و ...، در کشف مراد متکلّم، به شدّت تاثیر دارد به گونه ای که بدون وجود آن ها و یا فهم آن ها در حدّ ناقص، موجبِ عدم کشف مراد جدّی متکلّم خواهد شد لذا شناختِ #دقیق عناوینِ نحوی، مساله ای است که از اهمیّت بسزایی در مسیر کشف مراد متکلّم برخوردار می باشد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۹ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ 📝 قبل از بیان جواب، #ذکر یک ن
❤️ #بیان_پاسخ:
🔸همان طور که مستحضر هستید، در گروه بحث جنجالی سابقاً، مفاد عنوان {حال} از دیدگاه مرحوم شیخ بهایی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت که جمع بندی آن را در کانون ادبیات عرب بارگذاری نمودیم؛👇
🔍برای مطالعه بررسی عنوان حال، رجوع کنید به:
👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/399
🔺نتیجه و جمع بندی مفاد عنوان حال، چنین شد:
🔸«حال» لفظی است که دلالت بر حدثی می کند که آن حدث عارض بر ذات بوده به گونه ای که ویژگی و خصوصیّتی که ذوالحال بر آن قرار دارد را تببین می کند #به_تعبیری عنوان حال، ویژگی و حالتِ ذوالحال را در حین تحقُّق اسناد بیان می کند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
❤️ #بیان_پاسخ: 🔸همان طور که مستحضر هستید، در گروه بحث جنجالی سابقاً، مفاد عنوان {حال} از دیدگاه مرح
👆👈با توجّه به مطلب فوق، به سمت آیه شریفه ۱۸ سوره مبارکه نبا: 《يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا》 خواهیم رفت و نسبت به کلمه 《أَفْوَاجًا》 نیز #تامّل می نماییم؛
🤔بعد از تامّل در خواهیم یافت که مفاد عنوان {حال} در کلمه مذکور قابل صدق است زیرا کلمه « #أَفْوَاجًا» لفظی است که دلالت بر حدثی می کند که آن حدث عارض بر ذات بوده به گونه ای که ویژگی و خصوصیّتی که ذوالحال یعنی ضمیر موجود در《فَتَأْتُون》، بر آن قرار دارد را تبیین می کند #به_تعبیری کلمه « #أَفْوَاجًا»، ویژگی و حالتِ ذو الحال یعنی ضمیر موجود در《فَتَأْتُون》را در حین تحقُّق اسناد یعنی در حین تحقُّق اسناد اِتیان به ذوالحال، بیان می کند؛
📝با این وجود معنایِ تحت اللفظی این قسمت از آیه چنین می شود: 《پس شما به عرصه محشر در حالی که دسته به دسته می باشید، وارد می شوید》.
👤کما این که صاحب {التحریر و التنویر} ج۳۰، ص۲۸ می فرماید: {و أَفْوَاجًا، حال من ضمیر فَتَأْتُونَ ... و المعنی: فَتَأْتُونَ مقسّمین طوائف و جماعات...}.
✋البته توجّه شود که نمی توان کلمه 《َأَفْوَاجًا》را {تمییز} دانست زیرا تمییز یا رفع ابهام از ذات می نماید که در ما نحن فیه ذاتِ مبهمی موجود نیست و یا رفع ابهام از نسبت می کند که در ما نحن فیه نسبت مبهمی موجود نیست؛
🔍برای این که عنوان {تمییز} به صورت کامل شناخته شود رجوع بفرمایید به سوال شماره: ۰۴ یعنی:👇
👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/301
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
🙏باسم الله
✋سلام و خدا قوّت
👥رفقا:
🔸این چند ماهی که با هم در گروه بحث جنجالی طلبگی بودیم، هم ما از بیانات شما، بهره بردیم و هم #شاید شما از مطالبی که ارسال می شد، استفاده کردید لکن در این میان، نکته ای که حائز اهمیّت است، #شُعار اصلی گروه می باشد یعنی: بحث به صورت #منطقی، #تحلیلی و با #رعایت_ادب انجام شود؛👉✍👈تحلیلی یعنی نسبت به هر عبارتی #فکر و #تامّل شود و سپس قضاوت شود؛ زیرا:👇
👌همان طور که گفته شد، هدف از بیان چنین بحث هایی و نقد و بررسی آن ها از زوایای مختلف، این است که رفقای گروه (یعنی هم ما و هم شما)، بحث در ادبیات را درک نمایند و چگونگی بحث را کشف کنند زیرا اساسا آن چه که در بحث ادبیات به شدّت کمرنگ شده است، بحث #تامّل، #تفکّر و #تدبّر است و البته راه و روش بحث در ادبیات عرب هم به طریق اولی به فراموشی سپرده شده است لذا اینگونه بحث ها شاید اندکی راه و روش اصلی در ادبیات عرب را بیان نماید.
♦️اکنون لازم است، گفته شود که همان گونه که بیان شد، #گروه بـَـحث جَنجالے طَلبگے ذیل #کانالِ کانون ادبیات عرب، شروع به فعالیّت نموده است لذا اکنون لازم دانسته ایم که #قوانین، #برنامه و #فهرست گروه بحث جنجالی را ذکر نماییم:👇