کانون ادبیات عرب
❤️خروجیِ آیه طبق هر دو قرائت:
📣اگر #قرائت عدّه مقابلِ جمهور که فعلِ موجود در آیه را به صورت مفرد مذکّر مخاطب، قرائت نمودند، ثابت گردد، آن گاه چنین نتیجه می شود:
🔴🔶👈۱) کشف خواهیم کرد که خداوند متعال در آیه شریفه، خطاب را به صورت مخاطب لحاظ کرده است لذا برعکسِ سوالی که در جمع بندی نتیجه اوّلِ جمهور مطرح شد، مطرح می گردد.
🔴🔶👈۲) فاعلِ 《تَحْسَبَنَّ》، {انت} شد؛ در این صورت سوال می شود که:
❓ چرا خداوند با این که می توانست، فاعلِ فعلِ 《تَحْسَبَنَّ》را تاکید کند یعنی بفرماید: {وَلَا تَحْسَبَنَّ انتَ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ} لکن به تاکید برنیامده است؟
👆👈شاید در پاسخ بفرمایید زیرا مقام، مقامِ تاکید نیست اما باز سوال می شود که چرا مقام، مقامِ تاکید نیست؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
❤️خروجیِ آیه طبق هر دو قرائت:
🤔 #تامّل
👌 در مسیر ترکیب، لحاظ همانند سوالاتی که مطرح شد، می تواند تجزیه و ترکیبِ معنا محوری را احیاء نماید لذا در ما نحن فیه اگر ترکیب آیه مذکور را به همراه پاسخ به سوالاتی که بیان شد، پیش بردیم، آن گاه شاید بتوان اندکی به مراد متکلّم خداوند متعال از آیه ۱۸۰ سوره آل عمران پی ببریم و الّا صرف این که بگوییم مثلاً کلمه 《یَحْسَبَنَّ》، فعل و فاعل است و یا مثلاً بگوییم کلمه 《الَّذِينَ》مفعول به است، هیچ دردی را دوا نمی نماید و بلکه بدتر در باطلاق عدم فایده داشتن علوم ادبی خواهیم رفت؛
❓👈گذشته از سوالات مطرح شده، اکنون لازم است سوالاتی که بر هر دو ترکیب، مترتّب می شوند، بیان گردند و آن این که:👇
🔵۱) چرا ضمیر {هُوَ} در آیه شریفه، ضمیر فصل است؟ و آیا می توان این ضمیر را ضمیر فصل ندانیم؟ و اگر ندانستیم چه ترکیبی نسبت به آن مدّ نظر است؟
🔵۲) بر فرض ثبوت این که ضمیر موجود در آیه، ضمیر فصل است کما این که فرض در ترکیب گذشته بر این بود، چه غرضی را افاده میکند یعنی خداوند متعال چرا این ضمیر را ذکر کرده است آیا غرض و مقصودی را دنبال می کنند؟
🔴۳) در هر دو ترکیب، مفعول اوّل، {بخل} لحاظ شده است ای {بخل الذین} یا {بخلهم} لذا سوال در این است که چرا مفعول اوّل مقدّر یعنی {بخل} لحاظ شده است؟
🔴۴) چرا در هر دو ترکیب، در فعل مذکور یعنی 《یَحْسَبَنَّ》و یا《تَحْسَبَنَّ》از نون تاکید استفاده کرده شده است یعنی خداوند متعال، درصدد تاکید چه مطلبی بوده است؟ و چرا درصدد تاکید برآمده است؟.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره
🔴جمع بندی
☑️با توجُّه به بیان فوق، روشن می شود که اگر بحث تجزیه و ترکیبِ معنا محوری به بیانی که گذشت، پیگیر شد آن گاه انعکاس #تاثیر ادبیات در برداشت های تفسیری، فقهی و اصولی، نمایان خواهد شد کما این که با مطالعه پرسش شماره: ۰۸، چنین مطلبی روشن و واضح است.
👆👈برای جواب پرسش شماره: ۰۸، رجوع کنید به لینک زیر:👇
✅ https://eitaa.com/kanon_adabi/994
✋ بیان #اهمیّت ادبیات عرب
🔍یکی از مباحثی که نسبت به #علومِ_ادبی به شدّت در عصر حاضر، مورد توجُّه طلّاب واقع شده است، بحث #عدم_فایده داشتن علوم ادبی در موضوعاتی همچون #تفسیر، #فقه و #دفاع_از_عقائد_حقّه_اسلام و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) می باشد یعنی می گویند: 《تحصیل ادبیات عرب، جز قیل و قال، متضمّن امر دیگری نیست》 #لکن:👇
👌یکی از مهمّ ترین علومی که می بایست متعلِّم آن را به صورت تمام و کمال تحصیل و تعلیم نماید، علوم ادبی می باشد کما این که علماء به چنین امری اذعان دارند.
🔺در ادامه به بیان ارزش علوم ادبی نسبت به سایر علوم و به بیان منفعت علوم ادبی، در موضوعِ #تفسیر، #فقه و #دفاع از عقائده حقّه اسلام و #روایات اهل بیت(علیهم السّلام) می پردازیم تا شاید نگاه های خشکی که به این علم شریف شده است، تغییر نماید؛
✅بیان جایگاه و ارزش علم نحو نسبت به دیگر علوم:
👆👈رجوع کنید به:👇
🔹 https://eitaa.com/kanon_adabi/954
👈1⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #تفسیر:
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/932
👈2⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #فقه:
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/970
👈3⃣) #انعکاس منفعت علوم ادبی-علم نحو بر #دفاع_از_عقائد حقّه اسلام از نظر علّامه طباطبایی(ره).
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/993
👈4⃣) #انعکاس کاربرد ادبیات عرب در #روایت امام رضا (علیه السّلام)
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/1472
👈5⃣) #فرازی از خطبه غدیر خم در #بوته نقدِ ادبی (لُغَوی، صرفی، نحوی و بلاغی)
💯رجوع کنید به:👇
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/2492
👈6⃣) #اولین نشریه #تخصّصی کانون ادبیات عرب مدرسه علمیّه امام مهدی موعود (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) استان قم؛
💯پیشنهاد مطالعه:👇
https://eitaa.com/kanon_adabi/1842
❌پاسخ به شبهه {نصبِ فاعل در قرآن کریم}:
♦️eitaa.com/Management10/937
❌پاسخ به شبهه {تذکیر خبرِ اسم مونّث در قرآن کریم}:
♦️eitaa.com/Management10/966
🔴 لینک #گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
☝️پیشنهاد عضویّت:☝️
📲پل ارتباطی:
🔍 @Lakhair
💯📰 #صرفاً_جهت_اطّلاع 📰💯
💢📝 در حدّ #یک_خبر:👇
🔍🔎با توجُّه به شیوع بیماری کرونا و تبدیل کلاس های حقیقی به کلاس های مجازی، گروه 《بحث جنجالی طلبگی》 و کانال 《کانون ادبیات عرب》، در جهت تسهیل در مطالعه دوستان، توسُّط #سایتِ 《خبرگزاری رسمی حوزه》، معرّفی گردید؛
📝 جهت #مشاهده کلیک بفرمایید:👇
📡📡📡🎤⏳🎤📡📡📡
https://www.hawzahnews.com/news/893168/%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D8%A8%D8%AD%D8%AB-%D8%B7%D9%84%D8%A8%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C
📡📡📡🎤⏳🎤📡📡📡
کانون ادبیات عرب
💯📰 #صرفاً_جهت_اطّلاع 📰💯 💢📝 در حدّ #یک_خبر:👇 🔍🔎با توجُّه به شیوع بیماری کرونا و تبدیل کلاس های حقی
📜ارائه گزارش پی دی اف، از سایت خبر گزاری رسمی حوزه:👇
ارائه آموزش ادبیات عرب و بحث طلبگی در فضای مجازی - خبرگزاری حوزه.pdf
76.3K
🔸ارائه گزارش به صورت پی دی اف که از سایت خبر گزاری رسمی حوزه اخذ شده است.