🔊ناله جبرئیل هنگام #ضربت خوردن امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام):
📝《تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء》؛
👆👈 #یعنی سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوّت تاریک و نشانه هاى تقوا محو و بی فروغ شدهاند و دستآویز محکمى که میان خالق و مخلوق بود گسیخته شد. پسر عموی رسول خدا {صلّی الله علیه و آله و سلّم} شهید شد، سیّد الاوصیاء و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را شقی ترین اشقیاء (ابن ملجم مرادی) به شهادت رسانید.
📚منتهی الآمال جلد 1.
🔴 لینک #گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۵
─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─
❓❔👈 ممکن است طریقِ بحث در ادبیات را در قالبِ یک بحثِ نحوی بفرمایید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۵ ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ ❓❔👈 ممکن است ط
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۵
─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─
📝 آن چه که از سیر مباحثِ ادبی، می بایست، دریافت کرد، #تامّل و #تفکّر در مباحث است یعنی در مواجه با یک موضوعی، ابتدائاً باید به تامّل نسبت به آن موضوع پرداخت تا تصوّر دقیقی از آن موضوع حاصل شود و سپس اگر قابلیّت نقد را داشته باشد به کرسی قضاوت نشسته و با نگاهی عرف پسند به بررسی و نقد آن ها پرداخت و در نهایت تفکّراتی که انجام شده را با بیانی روان و قابل فهم، #تقریر نمود.
🔺متاسفانه فِی زَمَانِنَا، علاوه بر این که بحث #تامّل_و_تفکّر کم رنگ شده است، #بحث_تقریر مطالب به تبع از بحث تامّل به شدّت کم رنگ شده است.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۵ ─━━━━⊱⚫️امام علی⚫️⊰━━━━─ 📝 آن چه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
کانون ادبیات عرب
🏃♂در ادامه، بحث را در قالبِ دو همبحث یعنی همبحثِ #شماره_یک و همبحثِ #شماره_دو نسبت به موضوع اعرف مع
👤همبحثِ #شماره_یک
❓سوال: ملاک در تعیین اعرف معارف از نگاه شما چیست؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_یک ❓سوال: ملاک در تعیین اعرف معارف از نگاه شما چیست؟ 💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز ا
👤همبحثِ #شماره_دو
🔊پاسخ: بحث از دو عنوانِ 《معرفه و نکره》، از جمله مباحث علم بلاغت می باشد لذا #حاکم بر تعیین اعرف معارف، حال و مقتضای حال است به همین جهت آن چه که اکثر نحویُّون در کتب نحوی خویش اذعان دارند به این که مثلاً {ضمیر}، اعرف معارف است و یا مثلاً {علم}، اعرف معارف است و ...، خروج از محلّ بحث نموده اند و لذا تمام مباحث مطرح شده از جانب نحویّون در این باره قابل قبول نمی باشد زیرا با نگاهی غیر از نگاهِ بلاغی پیش بُرده شده است.
✍تذکُّر:
✋بحث از {مراد از اعرف معارف} و {تفسیر نحویُّون از اعرف معارف}، سابقاً بیان گردید لذا رجوع بفرمایید به:👇
❓ # سوال شماره ۰۱: #مراد از 《اعرف معارف》در نگاه نحویّون چیست؟
🔰 #رجوع کنید #به:👇
💢 https://eitaa.com/kanon_adabi/237
🔵━━─⊱✅یا فاطمه✅⊰─━━🔵
❓ # سوال شماره ۰۲: #آیا تفسیر نحویّون در رابطه با اعرف معارف درست است یا خیر؟
🔰 #رجوع کنید #به:👇
💢 https://eitaa.com/kanon_adabi/257
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_دو 🔊پاسخ: بحث از دو عنوانِ 《معرفه و نکره》، از جمله مباحث علم بلاغت می باشد لذا #حاک
👤همبحثِ #شماره_یک
❌در پاسخ از پیام قبلی
👈از آن جایی که علم نحو، خود را بزرگ و اصل الاساسِ ادبیات می دانید لذا در اکثر اجزاء علوم ادبی ورود کرده است لکن شاید چون اغلب این بوده که مقتضای حال در اعرف المعارف، ضمیر بوده، مشهور از نحویُّون گفته اند: {بعد از اسم الله جل جلاله، ضمیر اعرف است}؛👇
🔺لکن علی ایّ حال به قول علامه مدرس افغان (رحمه الله)در المدرس الافضل، فائده ای بر این بحث مترتّب نیست چه ضمیر باشد چه علم... .
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_یک ❌در پاسخ از پیام قبلی 👈از آن جایی که علم نحو، خود را بزرگ و اصل الاساسِ ادبیات
کانون ادبیات عرب
👤همبحثِ #شماره_دو ⭕️در پاسخ از پیام قبلی 📝نسب به #تک_تکِ عباراتی که فرمودید، مطالبی به ذهن خطور ن
🔵۱) آن جا که فرمودید: 《از آن جایی که نحو، خود را بزرگ و اصل الاساس ادبیات می دانند لذا در اکثر اجزاء علوم ادبی ورود کرده است》بیان می گردد:👇
🔴به نظر می رسد آن چه که فرمودید یعنی: {نحو خودش را بزرگ و اصل الاساس ادبیات می داند}، از صحّت کافی ای برخوردار نمی باشد زیرا:👇👇
📝احوالاتی که بر کلمه عارض می شوند، بر سه قسم اند:
🔸۱) احوالات درونی: یعنی احوالاتی که از ذات خود کلمه حاصل می شود و مشروط به تحقّق ترکیب و تشکیل کلام نیست مثل اعلال و ابدال و تمامی اموری که علم صرف از آن ها بحث میکند.
🔸۲)احوالات بیرونی: یعنی احوالاتی که مقارن با تحقّق ترکیب و تشکیل کلام بر کلمه عارض می شود که بر دو قسم اند:
🔺۱) یکی احوالات بیرونی مستقیم و بدون واسطه یعنی احوالاتی که پس از تحقّق کلام به صورت مستقیم عارض بر کلمه می شود یعنی همان جایگاه های اعرابیِ فاعل، مفعول و... مثلاً در جمله ضرب زید بکرا، فاعلیت و مفعولیت با تحقق ترکیب، بر زید و بکر عارض شده اند. ✅علم نحو از احوالات بیرونی مستقیم بحث میکند.
🔺۲) دیگری احوالات بیرونی با واسطه یعنی احوالاتی که مقارن با تحقّق ترکیب و تشکیل کلام، با واسطه احوالات بیرونی مستقیم بر کلمه عارض می شود مثل تقدیم و تاخیر مثلا در جمله ضرب زید، کلمه زید اقتضای موخّر شدن از فعل رو نداشت اما بواسطه این که جایگاه فاعل رو به خود اختصاص داده از فعلش موخّر شده است. ✅این احوالات در علن بلاغت_علم معانی مورد بحث قرار میگیرند.
❌با وجودِ معیار فوق، به خوبی روشن است که هر علمی در راستای تحقُّق اهداف خود قدم بر می دارد و هیچ کدام بر دیگری اصل و به تعبیری که فرمودید اصل الاساس و بزرگ نیست بلکه تمام علوم ادبی، در کنار هم و بدون برتری و بزرگی بر یکدیگر، در مسیر کشف مراد متکلّم حرکت می کنند.
👆👈به همین جهت این که در علم نحو از طریقه ساخت جمع و تثنیه، معانی حروف، معلوم و مجهول، تقدیم و تاخیر، ذکر و حذف، #تعریف و #تنکیر بحث می شود هیچ کدوم بحث نحوی نیستند بلکه از مباحث صرفی است و یا از مباحث دیگری است که طرداً للباب یا تمکیلاً للفائده و به مناسب در این علم مطرح شده اند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28