📝 #برنامه فعلی گروه بحث جنجالی در نیمه نخست سال:
🔰۱) فعالیت گروه بحث جنجالی از ساعت: ۱۰:۰۰ صبح تا ساعت: ۲۳:۰۰ شب خواهد بود.
🔰۲) از روز شنبه تا روز پنج شنبه بحث در گروه، آزاد است. یعنی هر کدام از دوستانی که سوال ادبیِ نحوی داشتند، در گروه مطرح می فرمایند و سایر اعضایی که توانایی پاسخ دارند نیز به پاسخ می پردازند.
🔰۳) روز جمعه هر هفته، گروه تعطیل می باشد. یعنی هیچ کدام از اعضا قادر به ارسال پیام در گروه نیستند. البته اگر سوالِ اختصاصی گروه که در قالب دو هشتکِ (#سوال) و (#پاسخ) در گروه بحث جنجالی بدان اشاره شده است، بر قرار باشد در روزهای پنج شنبه یا جمعه بر قرار خواهد بود.
🔰۴) خواهشمندیم دوستان حتماً پیش از آغاز بحث، قوانین گروه بحث جنجالی را مطالعه کنند و همچنین به آن ها عمل نمایند تا فضایی علمی و بدون دغدغه فکری داشته باشیم: #قوانین گروه:👇
✅https://eitaa.com/Management10/163
♦️ بیان ارزش علوم ادبی و منفعت آن در تفسیر، فقه، روایات و دفاع از عقائد حقّه اسلام:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/1070
🔴 لینک گروه بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
👌 #انتقادات و پیشنهادات خویش را با ما در میان بگذارید:
📲 @Lakhair
📝 #فهرست_مطالبِ بحث جنجالی:
🔍همان طور که روشن است، در گروه #بحث_جنجالی سوالاتی در قالبِ سوالات اختصاصی پیگیری می شود که الحمدلله تا بدین جا #۱۶ سوال مورد بحث و نقد و بررسی قرار گرفت؛
👥دوستان سوالات اختصاصیِ ای که تا به امروز ۱۶ تا می شوند، با دو هشتکِ # سوال و # پاسخ، در گروه بحث جنجالی به آن ها، اشاره شده است؛
🔸از طرفی دیگر مباحثی که رفقا در گروه مذکور مطرح کرده اند و معمولاً #جنبه_کاربردی دارد را سعی نمودیم در قالبِ #پرسش_و_جواب در کانون ادبیات عرب بارگذاری کنیم که:👇
👈با دو لینک زیر، می توانید به مطالب فوق، دسترسی پیدا نمایید:
☑️فهرست پرسش و جواب:
👉 https://eitaa.com/Contents786/246
☑️فهرست سوال و پاسخ:
👉 https://eitaa.com/Contents786/218
🔺امید است آنچه مطرح می شود، مفید فائده واقع گردد ان شاء الله.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💓⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۱۰
─━━━━⊱💖⊰━━━━─
❓❔👈 #هدفِ اصلی در #تجزیه و #ترکیب چیست؟ و آیا ممکن است، نمونه ای در بیان مقام و منزلت ترکیب در آیات قرآن، مطرح نمایید؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۰ ─━━━━⊱💖⊰━━━━─ ❓❔👈 #هدفِ اصلی در #تجزیه و #ترکیب چ
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰، از مطالب قبلی روشن و واضح است لکن در این باره گفته می شود:
☑️در بحث تجزیه و ترکیب لازم است به این نکته توجُّه شود که تجزیه و ترکیبی موثّر واقع می گردد که معنا محور باشد توضیح آن که:👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۰ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 اگر چه جوابِ پرسشِ شماره
☝️ #بیان_توضیح:
📝تجزیه و ترکیبِ معنا محوری
🔍یکی از مباحثی که به شدّت میان طُلّاب، مورد توجُّه واقع شده است، بحث 《تجزیه و ترکیب》 می باشد تا جایی که مسئولان، کلاس ها و دوره های فراوانی را صرف این مبحث کرده اند #لکن آن چه که باید از بحث تجزیه و ترکیب، برداشت کرد را با نگاه های خشکِ ادبی، به فراموشی سپرده ایم لذا می بینیم زمانی که آیه ای از آیات قرآن و یا روایتی از روایات اهل بیت {علیهم السّلام} به طالب علم داده می شود، اوّلین و آخرین هدف آن در بحث تجزیه و ترکیب، بیان نقش ها ادبی و بیان تجزیه آن، #بدون لحاظ ظرافت های معنایی است یعنی همین که تشخیص داده شد که: 👈مثلا فلان کلمه، اسم است و فلان کلمه حرف است و یا مثلا فلان کلمه ای که اسم بود، نقشِ حال را دارد و فلان کلمه ای که فعل بود، بنابر نقش مفعول به، محلّاً منصوب است، اکتفا می کند غافل از این نکته که هدفِ تمام این تجزیه و ترکیب ها، رسیدن به یک معنایی جامع و کشف ظرافت های معنایی و دسترسی آسان به مراد متکلّم بلیغ می باشد یعنی تجزیه و ترکیب، می بایست از تجزیه و ترکیبِ مرسوم در برخی از دوره ها که نکته ای غیر از عدم توجُّه به معنا و عدم توجُّه به اغراضی که طبق فلان ترکیب به دست می آید، نیست، فراتر رود و به تجزیه و ترکیبِ معنا محوری سوق داده شوند به گونه ای که در مسیرِ کشف مراد جدّی متکلّم، قدمی برداشته شود؛
🌕 #مراد از تجزیه و ترکیبِ معنا محوری، همان مسیری است که مرحوم علّامه طباطلایی در پاسخ به شبهه عدم وجود نصّ قرآنی در جهت اثبات شفاعت در پیش گرفته اند، می باشد؛
👆👈برای مطلب فوق، رجوع کنید به لینک زیر:👇
☢ https://eitaa.com/kanon_adabi/994
🔺بحث تجزیه و ترکیبِ معنا محوری از آن چنان اهمیّتی برخودار است که در قرآن کریم، اتّخاذ هر گونه ترکیبی، موجِب تغییر معنا و تغییرِ مقصودِ خداوند متعال می شود؛👇
🔸در ادامه به بررسی آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} خواهیم پرداخت تا شان و منزلت #مقام_ترکیب در آیات قرآن روشن شود:👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
☝️ #بیان_توضیح: 📝تجزیه و ترکیبِ معنا محوری 🔍یکی از مباحثی که به شدّت میان طُلّاب، مورد توجُّه واق
🔵بررسی #آیه:《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی #آیه:《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَي
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد شده است:
۱) جمهور، فعلِ《یَحْسَبَنَّ》 را صورتِ مفرد مذکّر #غایب بیان نمودند یعنی 《وَلَا #يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
۲) برخی، فعلِ 《یَحْسَبَنَّ》را به صورت مفرد مذکّر #مخاطب بیان نمودند یعنی 《وَلَا #تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ》؛
👇👇👇
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✅نسبت به #نوعِ فعلِ《یَحْسَبَنَّ》که در آیه {۱۸۰} سوره مبارکه {آل عمران} آمده است، دو نوع قرائت وارد ش
🤔اگر #قرائت_دوّم یعنی 《تَحْسَبَنَّ》مدّ نظر باشد، آن گاه ترکیب فعلِ مذکور چنین می شود:
#فاعلِ 《تَحْسَبَنَّ》، انت می باشد؛ #الَّذِينَ مفعول به اوّل به حذف مضاف است یعنی {وَلَا تَحْسَبَنَّ بخلَ الَّذِين...}؛ #هُوَ، ضمیر فصل و #خَيْرًا، مفعول به دوّم می باشد در نتیجه معنا چنین می شود:
📝{گمان نکن که بخلِ کسانی که بخل ورزیدند به آن چه که خدا از فضلش به آنان داده است، برای آنان خیر است بلکه برای آنان شرّ است.}
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f