eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
كتاب الرد على النحاة لابن مضاء تحقيق د شوقي ضيف.pdf
1.29M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚👈《کتاب الرّد علی النّحاه لابن مضاء القرطبی》 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
👈فایل پی دی اف کتاب: 《الاغراب فی جدل الاعراب و لُمَعُ الادله فی اصول النحو لابن الانباری》 ✋ 📚 : 01 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
Arabi01528 الإغراب في جدل الإعراب و لمع الأدلة لابن الأنباري محقق.pdf
9.8M
فایل 📝پی دی اف📝 کتاب: 📚👈《الاغراب فی جدل الاعراب و لُمَعُ الادله فی اصول النحو لابن الانباری》 🔺 💢💯 با ذکر منبع. ✳️ ❌ ✳️ http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28 ✳️ ❌ ✳️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
🔸) بیانِ پرسش شماره: ۱۳⚫️👇⚫️
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ شماره: ۱۳ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ ❓❔👈 ضمیر فاعلیِ 《 》در آیه ۰۴ سوره مبارکه ابراهیم:《فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَآءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَآءُ》به چه امری بازگشت می‌نماید و پیامدی را به دنبال دارد؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۱۳ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ ❓❔👈 ضمیر فاعلیِ 《 #يَشَآءُ》در آیه ۰
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۱۳ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ 📝 سابقاً بیان شد آن چه که در سیر ترکیب، می بایست لحاظ شود، است نه صِرف ترکیب بدون لحاظ معنا؛ به همین جهت در پاسخ از سوال مزبور گفته می شود:👇 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۱۳ ─━━━━⊱🌹⊰━━━━─ 📝 سابقاً بیان شد آن چه که در
🔸یکی دیگر از آیاتی که می تواند سببِ حمله مخالفین بر عقائد حقّه اسلام شود، آیه ۴ سوره مبارکه ابراهیم: 《وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ اللَّهُ مَنْ يَشَآءُ وَ مَنْ يَشَآءُ...》می باشد. 🔺توضیح مطلب آن است که با رجوع به آیاتِ ابتدائیِ سوره ابراهیم، روشن می شود که خداوند متعال، با لحاظ مقام هدایت، درصدد به تصویر کشاندن رسالت پیامبر مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بوده است فلذا می فرماید: 《الٓر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ》؛ [این‌] كتابی است كه آن را بر تو نازل كردیم تا این که مردم را با اجازه پروردگار آنان از تاریكی‌ها [یِ جهل، گمراهی و طغیان‌] به سوی روشناییِ [معرفت، عدالت و ایمان و در حقیقت‌] خارج گردانی و به سمتِ راه [خدایِ‌] توانای شكست‌ ناپذیر و ستوده سوق دهی؛ سپس بعد از آن، عظمت خود را در آیه ۲، این‌ چنین می آورد: 《اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْض》 و در پایان، موضوع بحث را به سمت کسانی که کفر نعمت کردند، می برد و می فرماید:《و َوَيْلٌ لِلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ * الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ أُولَٰٓئِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ》؛ وای بر کسانی که کفر ورزند از عذابی که وصف شدّت در آن به طور ثبوتی می باشد؛ آن کسانی که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند و [مردم را] از راه خدا باز می‌دارند و می‌خواهند آن را [با وسوسه و اغواگری‌] كج نشان دهند؛ اینان در گمراهی ای که وصف دوری در آن به صورت ثبوتی است، هستند؛ 🔍خداوند متعال بعد از این که وظیفه اصلی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره رسالت خویش از قرآن را بیان‌ کردند، درصدد است که رسالت تمام انبیاء را در آیه ۴ همین سوره بیان کند یعنی: 《و ما هیچ پیامبری را جز به زبان قوم خود نفرستادیم تا [بتواند به وسیله آن زبان، پیام وحی را به روشنی‌] برای آنان بیان كند》و نهایتاً نتیجه کلام خویش این چنین می آورند: 《فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَآءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَآءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔸یکی دیگر از آیاتی که می تواند سببِ حمله مخالفین بر عقائد حقّه اسلام شود، آیه ۴ سوره مبارکه ابراهیم:
✅مناط اصلی بحث، مربوط به این قسمت از آیه می باشد زیرا ممکن است در تفسیر آن گفته شود: 《 پس ضلیل می کند خدا، کسی را که خدا ضلالت آن را می خواهد و هدایت می کند خدا، کسی را که خدا هدایت آن را می خواهد》؛ 👆👈بیان‌ تفسیر فوق، متفرّع بر این است که ضمیر فاعلیِ 《يَشَآءُ》به 《الله》 بازگشت کند و ضمیر مفعولیِ محذوف به 《هدَایَتَهُ و ضَلَالتَهُ》بازگشت نماید 《ای فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَآءُ اللهُ ضلالتَه وَيَهْدِي الله مَنْ يَشَآءُ اللهُ هدایتَهُ》؛ ☑️نتیجه این ‌تفسیر آن است که مخاطب را به جبر سوق می دهد به این معنا که هر آن که خدا بخواهد، هدایت می کند و هر آن‌ که خدا بخواهد ضلیل می‌کند لذا اختیار انسان به حکم این آیه، هیچ معنا ندارد و طبق آن، هر خاطی، نباید مواخذه شود زیرا هر خطا کاری را خدا به خطای آن‌ حکم کرده و هر هدایت شده ای را خدا به هدایت آن حکم‌ کرده لذا از آن جهت که حکم خدا واجب التبعیّت است لذا مواخذه نمودن خاطی با حکمت این آیه سازگاری ندارد بنابراین فردایِ قیامت، منکر اسلام، می تواند در مقام تعلیل اینگونه بگوید: {که منِ منکر، از آن جهت که هر که خدا می خواست، را هدایت و هر که می خواست را ضلیل می نمود و از طرفی اختیاری برای ما موجود نبود، لذا من، منکر شده ام چون که خدا می خواست یعنی منِ منکر، به آن چه که خدا خواست، عمل نمودم لذا اکنون نیز نباید مواخذه شوم}. 👥محقّقین در مقام پاسخ به چنین تفسیری، از طُرُق گوناگونی پیش رفته اند که بیان آن ها از مجال بحث ما نحن فیه خارج است و آن چه که مورد توجُّه بوده، آن است که با لحاظ سیاق و مقتضای آیه که در ابتدای بحث به صورتِ اجمالی مطرح ‌گشت، این قسمت از آیه را به گونه ای دیگر می توان ترکیب نمود یعنی گفته شود: {ضمیر فاعلیِ 《يَشَآءُ》به 《مَنْ》 بازگشت کند و ضمیر مفعولیِ محذوف به 《هدَایَتَهُ و ضلَالتَهُ》بازگشت نماید 《ای فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَآءُ ذلالتَه وَيَهْدِي الله مَنْ يَشَآءُ هدایتَهُ》؛ پس ضلیل می کند خدا آن‌ کسی که می خواهد آن‌ کس ضلالت خود اش را و هدایت می کند خدا کسی را که می خواهد آن کس هدایت خود اش را؛ 💮بنابراین با لحاظ ترکیب فوق، هیچ گونه شُبه جبر در آیه ۴ سوره مبارکه ابراهیم مطرح نمی‌گردد تا منکر اسلام به واسطه آن درصدد احتجاج در مقابل خدا برآید و به نظر می رسد مستشکل به جهت عدم درک و فهم ‌مراد خداوند از آیه به تمسُّک به این آیه در مقام احتجاج پرداخته است. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا