هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔺 #بیانِ_دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت:
📝بحث در بیان دوّم را در #پنج_محور پیگیری می نماییم.
🕰زمانِ ارسال مطالب در کانال:👇
🏷 #امروز یعنی چهار شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ اوّل؛ ساعتِ: ۱۸:۰۰.
🏷 #فردا یعنی پنج شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ دوّم.
🏷 #روزِ_جمعه:
📦📭ارسالِ #محورِ سوّم.
🏷 #روزِ_شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ چهارم.
🏷 #روزِ_یک_شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ پنجم.
📜🔖ارسالِ #خاتمه.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_اوّل:
👆👈این که روای فرمود: 《قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السّلام) يَقُولُ ...》؛
❌ #شرح:
🔺فعل مضارع بدون لحاظ قرینه ای، دلالت بر تحقُّق حدث دارد كه زمانِ تحقُّق آن حدث، مُحتملِ بين زمانِ حال و زمانِ استقبال مى باشد همانند {يخرج زيدٌ من الكوفة} که حدث خروج از سویِ زید، یا در زمانِ حال محقّق می گردد یا در زمانِ آینده؛
✍لکن اگر در کلامی که فعل مضارع در آن استفاده شده است، قرینه ای مبنی بر این که حدثی که در ضمنِ آن است، استمرار دارد، موجود باشد، آن گاه نتیجه می شود که آن فعل مضارع در آن کلام، دلالت بر استمرار تجدُّدی می نماید مثلاً در شاهدی که بیان شد، اگر قرینه اینگونه بود که زيد هر روز از كوفه خارج مى شود مثلا كارمند يا دانش آموز يا معلّم است و كار او طورى است كه بايد از كوفه خارج شود، در نتيجه گفته می شد: فعل مضارعِ {يخرج} دلالت بر استمرار تجدُّدی مى كند.
✋طبق نکته ای که بیان گردید، ادامه بحث را نسبت به فعلِ مضارعِ《يَقُولُ》، اختصاص خواهیم داد؛
💮✅فعلِ 《يَقُولُ》:👇
🔍گرچه طبقِ اقتضای اولیّه فعلِ مضارع، نمی توان به وجودِ استمرارِ حدثِ قول در فعلِ {يَقُولُ} حکم کرد #لکن از آن جایی که در این روایت، قرینه لفظی موجود است لذا می توان از آن اقتضایِ اولیّه رفع ید نمود و حکم شود به این که این فعل در این روایت دلالت بر ماضی استمراری دارد زيرا این کلام از: {فعل ماضى (سَمِعْتُ) + فعل مضارع (يَقُولُ)} تشکیل شده است و همان طور که روشن است ترکیب {فعل ماضی (سَمِعْتُ)} و {فعل مضارع (یَقُولُ)}، کاشف از ماضی استمراری بودنِ آن می کند و این نیز قرینه ای برای حکم به وجود استمرار در فعلِ {یَقُولُ} است یعنی:《فعل ماضى (سَمِعْتُ) + فعل مضارع (يَقُولُ) = ماضى استمرارى》.
🔸البته ناگفته نماند که اهل محاوره غالبا برای فهماندن ماضی استمراری از فرمولِ {كان + فعل مضارع} استفاده مى نمایند.
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢《سَمِعْتُ ... یَقُولُ》به دلالت مطابقى بر استمرار قول امام دلالت می نماید یعنی: {به صورتِ مستمرّ امام می فرمود} و به دلالت التزامى بر استمرار شنيدنِ راوى دلالت می کند یعنی: {به صورت مستمرّ راوی می شنید} چون وقتى امام مستمراً فرمايش كند لازمه اش اين است كه شنونده مستمراً مى شنود. به بیانِ عرفی عبد السّلام می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود:《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔺 #بیانِ_دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت: 📝بحث در بیان دوّم را در #پنج_محور پیگیری می نماییم. 🕰زمانِ ارس
⏰⏰زمانِ ارسالِ محور دوّم:👇👇👇
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_دوّم:
👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛
❌ #شرح:
📝در این عبارت، دو قید موجود است: یکی {رَحِمَ اللَّهُ} و دیگری {عَبْداً}؛
✅ #قیدِ_اوّل، 《اکنون》 ارسال می شود.
✅ #قید_دوّم، 《ساعتِ: ۱۸:۰۰》 ارسال می گردد.
کانون ادبیات عرب
⭕️ #محور_دوّم: 👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛ ❌ #شرح: 📝در این عبارت، دو قید موجود ا
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۱)❓چرا امام به جایِ تعبیرِ《اللّهم ارحمْ عبداً》، از تعبیرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》بهره برده اند؟
🔸روشن است امام (علیه السّلام) به جاىِ تعبیرِ 《اللّهم ارحمْ عبداً》از تعبيرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》 استفاده کرده اند یعنی جمله ى خبرى در جايگاه جمله انشائى واقع شده است. به نظر می رسد این تغییر و تحوّل از جانب امام، به دو علّت بوده است:👇
💤١-اين كه هيئتِ {ارحمْ}، هيئت فعل امر است و وقتى از يك وجودِ أعلى چيزى درخواست مى شود، ادب اقتضاء مى كند كه از هيئت فعل امر استفاده نشود.
💤٢- تعبیرِ {رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً} يك جمله ى دعايى است كه براى نشان دادن اين امر آمده كه: 《اگر عبدى، امر اهلُ البيت (عليهم السلام) را احياء كند، يقيناً مورد رحمت الهى واقع مى شود و به صورت خبرى آمده تا بفهماند كه تحقُّق اين امر آن قدر قطعى است كه انگار قبلاً اتّفاق افتاده و حالا امام (عليه السلام) از آن خبر مى دهد》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۲)❓چرا امام (علیه السّلام) از کلمه 《رَحِمَ》 استفاده نموده اند و از 《غفر》استفاده نکرده است؟
📙در کتابِ لغتِ لسان العرب، ج۵، ص۲۵ آمده است: 《أَصل الغَفْرِ التَّغْطِيَةُ وَ السَّتْرُ. غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ أَي سَتَرَهَا》؛
📘در کتابِ لغتِ الفردات فى غريب القرآن، ج۱، ص۳۴۷ آمده است: 《قال تعالى: وَ أَقْرَبَ رُحْماً [الكهف/ 81] ، والرَّحْمَةُ رقّة تقتضي الإحسان إلى الْمَرْحُومِ، وقد تستعمل تارة في الرّقّة المجرّدة، وتارة في الإحسان المجرّد عن الرّقّة، نحو: رَحِمَ الله فلانا. وإذا وصف به الباري فليس يراد به إلّا الإحسان المجرّد دون الرّقّة، وعلى هذا روي أن ّالرَّحْمَةَ من الله إنعام وإفضال، ومن الآدميّين رقّة وتعطّف》؛ رحم الله فلاناً: يعنى الله تبارك و تعالى به فلانى بخشش بسيار كرد و او را فراخ و شاد گردانيد.
✏️در اين روايت از 《رحم》به اين دليل استفاده شده كه بفهماند: 《عبدى كه امر اهلُ البيت (عليهم السّلام) را زنده مى كند، الله تعالى او را مورد بخشش و شادى بسيار قرار مى دهد و يكى از بخشش ها و شادى ها براى اين عبد، مغفرت و پوشاندن گناهان او در قيامت مى شود يعنى در واقع {رحم} شامل بخشش و شادى دنيوى و اخروى مى شود ولى {غفر} شامل فقط شادى اخروى مى شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۳) نکته دیگری که در موردِ تعبیرِ {رَحِمَ} می توان بیان کرد، آن است که گفته شود:
👌رحمت الهی به اعتباری به دو دسته تقسیم میگردد: یکی رحمتِ عامّ و دیگری رحمتِ خاصّ؛
👆👈رحمتِ عامّ خداوند متعال، بر تمام مخلوقات الهی، جاری و ساری می باشد از کافر گرفته تا مسلمان از حیوانات دریایی گرفته تا حشرات غیر دریایی #لکن رحمت خاصّ خداوند متعال، بر تمام مخلوقات الهی، جاری و ساری نمی باشد بلکه به افرادی اعطاء می شود که به آن چه نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند یعنی《إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي...》، عمل نموده باشند و شوونات عبودیّت را حفظ کرده باشند.
✋با این وجود دانسته می شود که رحمتِ عامّه خداوند، نیازی به بیان ندارد حدّاقلّ در این روایتِ امام رضا (علیه السّلام)؛ لذا به نظر می رسد مراد از {رَحِمَ} که امام فرمودند، رحمت خاصّ الهی می باشد که با تحقُّق عبودیّت از جانب پروردگار نازل می شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢روای می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: خداوند عبدی که امر اهل بیت (علیهم السّلام) را زنده نماید، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ قرار می دهد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯