کانون ادبیات عرب
🔺 #بیانِ_دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت: 📝بحث در بیان دوّم را در #پنج_محور پیگیری می نماییم. 🕰زمانِ ارس
⏰⏰زمانِ ارسالِ محور دوّم:👇👇👇
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_دوّم:
👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛
❌ #شرح:
📝در این عبارت، دو قید موجود است: یکی {رَحِمَ اللَّهُ} و دیگری {عَبْداً}؛
✅ #قیدِ_اوّل، 《اکنون》 ارسال می شود.
✅ #قید_دوّم، 《ساعتِ: ۱۸:۰۰》 ارسال می گردد.
کانون ادبیات عرب
⭕️ #محور_دوّم: 👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛ ❌ #شرح: 📝در این عبارت، دو قید موجود ا
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۱)❓چرا امام به جایِ تعبیرِ《اللّهم ارحمْ عبداً》، از تعبیرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》بهره برده اند؟
🔸روشن است امام (علیه السّلام) به جاىِ تعبیرِ 《اللّهم ارحمْ عبداً》از تعبيرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》 استفاده کرده اند یعنی جمله ى خبرى در جايگاه جمله انشائى واقع شده است. به نظر می رسد این تغییر و تحوّل از جانب امام، به دو علّت بوده است:👇
💤١-اين كه هيئتِ {ارحمْ}، هيئت فعل امر است و وقتى از يك وجودِ أعلى چيزى درخواست مى شود، ادب اقتضاء مى كند كه از هيئت فعل امر استفاده نشود.
💤٢- تعبیرِ {رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً} يك جمله ى دعايى است كه براى نشان دادن اين امر آمده كه: 《اگر عبدى، امر اهلُ البيت (عليهم السلام) را احياء كند، يقيناً مورد رحمت الهى واقع مى شود و به صورت خبرى آمده تا بفهماند كه تحقُّق اين امر آن قدر قطعى است كه انگار قبلاً اتّفاق افتاده و حالا امام (عليه السلام) از آن خبر مى دهد》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۲)❓چرا امام (علیه السّلام) از کلمه 《رَحِمَ》 استفاده نموده اند و از 《غفر》استفاده نکرده است؟
📙در کتابِ لغتِ لسان العرب، ج۵، ص۲۵ آمده است: 《أَصل الغَفْرِ التَّغْطِيَةُ وَ السَّتْرُ. غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ أَي سَتَرَهَا》؛
📘در کتابِ لغتِ الفردات فى غريب القرآن، ج۱، ص۳۴۷ آمده است: 《قال تعالى: وَ أَقْرَبَ رُحْماً [الكهف/ 81] ، والرَّحْمَةُ رقّة تقتضي الإحسان إلى الْمَرْحُومِ، وقد تستعمل تارة في الرّقّة المجرّدة، وتارة في الإحسان المجرّد عن الرّقّة، نحو: رَحِمَ الله فلانا. وإذا وصف به الباري فليس يراد به إلّا الإحسان المجرّد دون الرّقّة، وعلى هذا روي أن ّالرَّحْمَةَ من الله إنعام وإفضال، ومن الآدميّين رقّة وتعطّف》؛ رحم الله فلاناً: يعنى الله تبارك و تعالى به فلانى بخشش بسيار كرد و او را فراخ و شاد گردانيد.
✏️در اين روايت از 《رحم》به اين دليل استفاده شده كه بفهماند: 《عبدى كه امر اهلُ البيت (عليهم السّلام) را زنده مى كند، الله تعالى او را مورد بخشش و شادى بسيار قرار مى دهد و يكى از بخشش ها و شادى ها براى اين عبد، مغفرت و پوشاندن گناهان او در قيامت مى شود يعنى در واقع {رحم} شامل بخشش و شادى دنيوى و اخروى مى شود ولى {غفر} شامل فقط شادى اخروى مى شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۳) نکته دیگری که در موردِ تعبیرِ {رَحِمَ} می توان بیان کرد، آن است که گفته شود:
👌رحمت الهی به اعتباری به دو دسته تقسیم میگردد: یکی رحمتِ عامّ و دیگری رحمتِ خاصّ؛
👆👈رحمتِ عامّ خداوند متعال، بر تمام مخلوقات الهی، جاری و ساری می باشد از کافر گرفته تا مسلمان از حیوانات دریایی گرفته تا حشرات غیر دریایی #لکن رحمت خاصّ خداوند متعال، بر تمام مخلوقات الهی، جاری و ساری نمی باشد بلکه به افرادی اعطاء می شود که به آن چه نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند یعنی《إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي...》، عمل نموده باشند و شوونات عبودیّت را حفظ کرده باشند.
✋با این وجود دانسته می شود که رحمتِ عامّه خداوند، نیازی به بیان ندارد حدّاقلّ در این روایتِ امام رضا (علیه السّلام)؛ لذا به نظر می رسد مراد از {رَحِمَ} که امام فرمودند، رحمت خاصّ الهی می باشد که با تحقُّق عبودیّت از جانب پروردگار نازل می شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢روای می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: خداوند عبدی که امر اهل بیت (علیهم السّلام) را زنده نماید، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ قرار می دهد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
🔵بررسی قیدِ دوّم: 《عَبْداً》
کانون ادبیات عرب
🔍 #نکته اوّل: #مقدّمه: 📝قبل از این که به کشف مراد امام (علیه السلام) از تعبیر {عبد} برآییم، ابتداء
❓منظور از 《عبوديّت》چيست؟
👤در کتابِ شریفِ {مفردات الفاظ القُرآن} آمده است: 《العُبُودِيَّةُ: إظهار التّذلّل، والعِبَادَةُ أبلغُ منها، لأنها غاية التّذلّل، ولا يستحقّها إلا من له غاية الإفضال، وهو الله تعالى، ولهذا قال: أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ [الإسراء/ 23] 》؛ #یعنی 《عبوديّت》 به معنایِ آشكار كردن فروتنى است و 《عبادة》بليغ تر از {عبوديّت} مى باشد زيرا {عبادت} نهايت فروتنى است و فقط كسى كه نهايت فضيلت داشتن مختصّ به او است مستحقّ عبادت مى باشد و آن كس الله تعالى مى باشد و به اين دليل است كه فرموده اند: 《ألّا تَعْبُدُوا إلّا إِيَّاهُ》[الإسراء/23].
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯