هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
علیکم السّلام و رحمت الله و برکاته
خیلی ممنون و ان شاء الله هر آن چه از جانبِ شما مدیر بزرگوار و همچنین دیگر مدیران عزیز این گروه و هکذا اعضای گرامی بحث جنجالی که بدون منّت و چشم داشتی انجام می شود، در مسیر انجام وظیفه و جلب رضایت خداوند متعال باشد؛
ان شاء الله هر آن چه در این کانون و گروه اتّفاق می افتد، مفید فائده واقع شود.
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🤲الحمدلله رب العالمین
🔍ان شاء الله همیشه در مسیر خدا و اهل بیت(علیهم السّلام) قدم برداریم به گونه ای که رضایت حقّ تعالی را به دنبال داشته باشد.
May 11
هدایت شده از هیئت مدیریّه بحث جنجالی
10.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✋ #السّلام_علی_الحسین (علیک منّی سلام الله)
📝 روضه حضرت سیّد الشّهداء (علیه السّلام)
🙏 #شب_جمعه و #اوّل_محرّم
👥هیئت مدیریّه بحث جنجالی
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
⚫️ #پرسش شماره: ۲۲
❓⬛️👈 طبقِ مباحثی که در زمینه ادبیاتِ معنا محوری ذکر گردید، روشن شد که اگر در ادبیاتِ عرب، جانبِ عرف اهل محاوره لحاظ شود، آن گاه بسیاری از مطالب و استدلال هایی که برخی از نحویُّون در کتبِ خویش ذکر کرده اند را کنار می گذاریم و به آن ها توجُّه نخواهیم کرد به همین جهت سوال در این است که آیا اگر جانبِ عرف اهل محاوره را در ادبیات عرب لحاظ نشود، آن گاه نتیجه چه می شود؟ و چه مفاسدی را به دنبال دارد؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
⚫️ #پرسش شماره: ۲۲ ❓⬛️👈 طبقِ مباحثی که در زمینه ادبیاتِ معنا محوری ذکر گردید، روشن شد که اگر در اد
🏴 #جوابِ پرسشِ شماره: ۲۲
❓◼️👈 در مقام پاسخ گفته می شود:👇
کانون ادبیات عرب
🏴 #جوابِ پرسشِ شماره: ۲۲ ❓◼️👈 در مقام پاسخ گفته می شود:👇
👤به نظر می رسد آن دسته از دانشمندانِ نحوی که حاضر نیستند به هیچ وجه از اصول و ضوابطِ قیاسی که برای کلام عرب ساخته اند دست بردارند، در برخی از موارد که سماع، مطلبی را مخالف احکام ایشان اثبات می کند، توجیهات غیر قابل قبول را به کار می گیرند و به کار بردن آن ها نیز کاملاً به جهت عدم توجُّه به فهم عرفی است:
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
🔸مقرّر: دانش پژوهان گروه بحث جنجالی
🔴 #اهداف کانال:👇
📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
👤به نظر می رسد آن دسته از دانشمندانِ نحوی که حاضر نیستند به هیچ وجه از اصول و ضوابطِ قیاسی که برای ک
🔍1) یکی از مواردی که ایشان را به جهت عدم توجُّه به فهم عرفی، وادار به بیان آن برای حفظ قواعدِ خود که نوعی تعیین تکلیف برای عرف اهل محاوره می باشد، کرده است، ضرورت شعری، نادر و شاذ معرّفی کردن مورد استعمال است #در_حالیکه اثباتِ ضرورت شعری در اشعار، دلیل قانعی می خواهد که عادتاً کسانی که بحثِ از ضرورت شعری را به میان می آورند، دلیل قانعی برای ضرورت شعری ذکر نمی کنند و لذا برخی از نحویُّون را می بینیم که از همان شعری که آن عدّه آن را ضرورت شعری می شمارند، استدلال می کنند و قاعده ادبی اثبات می کنند و هکذا بحث در نادر و شاذ. 📚رجوع شود: 《الحدائق الندیه فی شرح الفوائد الصمدیه_بحث تمییز؛ سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب ص 385》.
🔍 2) موردِ دیگری که به جهت عدم التفات به فهم عرفی، بیان کرده اند، به کار گیری تاویلات پر تکلُّف است تا از این طریق کلامی که از عرف اهل محاوره رسیده است و مخالف قواعد دست ساخته آن ها است را توجیه کنند. 📚رجوع شود: 《نقد سیوطی بر این روش:الاقتراح فی علم اصول النحو ص114 و 116》.
🔍 3) توسعه غیر منطقی و غیر عرفی قیاس بر سماع برای پوشش دادن و نادیده گرفتنِ تمام گستره سماع. 《مصادیق این مورد در کتب نحوی، متعدّد می باشند》.
🔍 4) نحویُّون آن چنان به قواعدِ خود یقین دارند که در برخی از موارد، خودِ عرف عرب را به غلط گویی متّهم میکردند و این مورد از عجایبی است که ایشان در مسیرِ اثباتِ حکم ادبی مرتکب شده اند. 📚رجوع شود: 《الخصائص ج2 ص 474 تحت عنوان {باب فی اغلاط العرب} 》.
🔍 5) مورد پنجمی که نحویُّون به جهت عدم لحاظِ فهم عرفی به بیان آن پرداختند، این است که گفته اند: {خلاف قیاس در کلام عرف عرب نمک در کلام است} #یعنی نحویُّون فرض کرده اند عرب کاملاً تحت فرمان قواعدِ قیاسی آن ها بوده است و بعضاً به خاطر نمکین کردنِ کلام، خلاف قیاس عمل می کرده و یا احکام قیاسی را جا به جا می کرده است و بدین وسیله سعی کردند که موارد خلاف قیاس را از این جهت کنار بگذارند. 📚رجوع شود: 《مغنی الادیب ص577》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
🔸مقرّر: دانش پژوهان گروه بحث جنجالی
🔴 #اهداف کانال:👇
📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262
کانون ادبیات عرب
🔍1) یکی از مواردی که ایشان را به جهت عدم توجُّه به فهم عرفی، وادار به بیان آن برای حفظ قواعدِ خود که
✋بدیهی است که حضراتِ نحوی به جهتِ نادیده گرفتنِ فهم عرفی، از هر یک از توجیهات بالا در موضع خود استفاده کرده اند تا در حقیقت سخنِ غیر عرفی خود را اثبات کنند؛ در این باره ویرانگر ترین توجیه، مورد سوّم است که نحوی را مجبور می کند، شبکه قواعدِ قیاسی متناسب با مواردِ سماعی مخالف تنظیم کند که از بین رفتن معنای دقیق کلام را به دنبال دارد و غالباً بزرگ ترین قربانی نیز همین طراحی های شبکه هایِ بی اساس است.
📝جای تحیُّر است که در بررسی ادبی ادلّه نقلی، بعضاً روحیه تعبُّدیِ برخی قیاسات بی پایه و استحسانات بی اساس نحویُّون بر ما مستولی می گردد و ما را از تامّل و فکر کردن وا می گذارد #در_حالیکه اساطین اصول و فقه همچون #مرحوم آیت الله خوئی(ره) که از جمله علمای تراز اوّل می باشد، می فرمایند:《 #انّ المتبع فى الكلام العربي هو القواعد المتخذة من استعمالات العرب الفصحى و لا اعتماد على الوجوه الاستحسانية الواهية التي يذكرها النحويون.》؛ #یعنی بزرگان نیز به خوبی به این نکته توجّه داشتند که #ملاک اصلیِ در علوم نقلی-علم نحو، #عرف و #سماع اهل محاوره عربی است نه وجوه و دلائلِ استحسانی ای که برخی از نحویّون ذکر می کنند. 📚رجوع کنید: 《البیان فی تفسیر القرآن، سید ابوالقاسم خویی، ص:۴۵۵ و ۴۵۶، نشر: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، مکان چاپ: قم، نوبت چاپ: اوّل》.
👌به نظر می رسد متاسفانه شجاعت عبور از #نحو_استحسانی را نداریم و الّا اگر شجاعت می داشتیم آن گاه آن چه را در که در #اصول_فقه_شیعه نمی پذیرفتیم از #اصول #نحوِ استحسانی هم به قطع قبول نمی کردیم ... .
👤حجّه السلام و المسلمین حاج آقای علیدوست(حفظه الله) در کتاب نفیس 《سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب》 نگاه عمیق و نوینی در مباحث تجزیه ترکیبِ ادب عربی دارند که فهم دقیق مسلک و روش ایشان در این کتاب متوقّف بر فهم مبانی ایشان در کتاب ارزشمند 《فقه و عرف》 است.
👥دوستانی که علاقه مند اند که ادبیات عرب را متّکی بر مبانی اجتهادی فقه شیعی بخوانند، دو کتاب 《فقه و عرف》 و 《سلسبیل فی اصول التجزئه و الاعراب》را به صورت هم زمان و تطبیقی مطالعه کنند.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
🔸مقرّر: دانش پژوهان گروه بحث جنجالی
🔴 #اهداف کانال:👇
📡 https://eitaa.com/kanon_adabi/1262