eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
#بیان_ثمره_فقهی: 👤مرحوم #شهید_ثانی(رحمه الله علیه) که از علمای نامدار و بزرگان شیعه می باشد، در کتا
مشهورِ فقهاء از روایت مذکور؛ 👥مشهور از علماء، روایت مذکور را چنین کشف نمودند که:👇 🔺به {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} گفته شد: 🔸اگر بر روی شکمِ زنِ خود، شخصی [نامحرم] ببینی [کنایه از این که اگر شخصی با زن خود عمل زنا انجام دهد و تو آن را ببینی] چه کار می کنی؟ 💮 {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} فرمودند: {با سیف او را به قتل می رسانم}. ♻️پیامبر اکرم به او فرمود: {چگونه آن را به قتل می رسانی در حالی که چهار شاهد نداری؟!} 🔺[او فرمود:]: {ای پیامبر اکرم من بعد از این که به واسطه چشم خود، این عمل را دیدم و خدا نیز شاهد است، آن را با سیف به قتل می رسانم}؛ ♻️پیامبر فرمود: {بله به خدا زمانی که تو این عمل را با چشم خود دیدی و خدا هم شاهد بود، نیازی به آوردن چهار شاهد نیست و می توانی آن را به قتل برسانی؛ قطعاً خداوند متعال برای هر چیزی، حدّی قرار داده است و برای کسی که از آن حدّ تجاوز کند نیز حدّی گذاشته است.} 👆👈 گفته می شود: 👥مشهور از علماء، کلام سابق از 《إیْ و اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِکَ و عِلْمِ اللّهِ أنْ قَدْ فَعَلَ》یعنی: 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》 را لحاظ کردند و عبارتِ 《إیْ و اللّه》 درصدد تایید آن کلام دیدند یعنی {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} به پیامبر عرضه نمود: {ای پیامبر من این عمل را زمانی انجام دادم که با چشم خود زنا را دیدم و خدا نیز شاهد بر این مسئله بود لذا نیازی به چهار شاهد نیست} لذا پیامبر این کلامِ خبری را تایید و فرمودند: {بله به خدا یعنی بله به خدا اگر با چشم خود دیدی و خدا شاهد بود، بر تو هیچ گناهی نیست و جواز قتل برای تو وجود دارد}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#طریق_استدلالِ مشهورِ فقهاء از روایت مذکور؛ 👥مشهور از علماء، روایت مذکور را چنین کشف نمودند که:👇 🔺
👤برخی دلیلِ و طریقِ استدلالِ مشهور بر روایتِ مذبور را نپذیرفتند و اذعان دارند که: 📝کلامِ سابق بر 《إیْ و اللّه》یعنی: 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》، است یعنی زمانی که پیامبر به ایشان فرمود: {چگونه آن را به قتل می رسانی در حالی که چهار شاهد نیاوردی؟!} آن گاه {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} نسبت به این ‌کلامِ پیامبر، فرمود: {ای رسول خدا بعد از این که عملِ زنا را با چشم خود دیدم و خدا هم شاهد بود، آیا چهار شاهد را برای به قتل رساند آن، نیاز است؟} 👏پیامبر در پاسخ از این سوال فرمود: {بله به خدا اگر هم با چشم خود عملِ زنا را دیدی و خدا هم شاهد بود، باید چهار شاهد را برای به قتل رساندن داشته باشی}. 🗣این عدّه از فقهاء در نهایت بر این عقیده شدند که برای سخن مشهور هیچ گونه دلیلی موجود . 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#طریق_استدلالِ مشهورِ فقهاء از روایت مذکور؛ 👥مشهور از علماء، روایت مذکور را چنین کشف نمودند که:👇 🔺
برداشتِ مشهور و بیان نظریّه مختار: ⚫️زمانی که کلامِ نحویّون را نسبت به کلمه 《إیْ》 مشاهده می کنیم، در می یابیم که قدر متیقَّن میان آن ها این بود که استعمال این کلمه زمانی است که کلام سابق آن، استفهام باشد کَمَا مَرَّ و لذا در روایتِ مذکور، زمانی که با کلامِ سابق بر 《إیْ و اللّه》 مواجه می شویم یعنی:《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》، شکّ می کنیم که آیا این کلام، خبری است تا در نتیجه سخن مشهور مورد تایید واقع شود یا این که استفهامی است تا در نتیجه سخنِ دسته مقابلِ مشهور، مورد پذیرش واقع شود؟ 👌به همین جهت بعد از پدیدار شدنِ شکّ مذکور، خواهیم گفت: 👈شکّی که بیان گردید، زمانی برطرف می شود که نکته ای که علمای علم نحو متذکّر آن شدند و قدر متیقَّن میان آن ها بود را مورد توجُّه قرار دهیم یعنی غلبه استعمال کلمه 《إیْ》 فلذا با این وجود، کلامِ سابقِ 《إیْ و اللّه》یعنی: 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》 می باشد یعنی {سَعْدِ بْنِ عِبَادَة} از پیامبر سوال فرمودند که: {ای پیامبر، آیا بعد از این که من این عمل زنا را با چشم خود دیدم و خدا هم شاهد بود، چهار شاهد برای به قتل رساندن آن لازم است؟}، پیامبر در پاسخ می فرماید: {بله والله اگر هم با چشم خود دیدی و خدا هم شاهد بود، چهار شاهد لازم است}؛ 👌گرچه دلیل فوق برای اذعان به عدمِ صحّتِ سخنِ‌ مشهور از علمای علم فقه، کافی است، ولی من باب مویّد گفته می شود: 🔸ادامه کلامِ رسول خدا که می فرماید: 《إنَّ اللّه تَعَالَی جَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ حَدَّاً و جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّی ذَلِکَ الحَدُّ حَدَّاً》با لحاظ سوالی بودن کلامِ 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》، سخنِ دسته مقابل مشهور، را تایید می کند یعنی برای به قتل رساندن آن، علاوه بر این که با چشمِ خود دیدی و خدا هم شاهد بود، می بایست چهار شاهد آورده شود لذا اگر از این حدّ تجاوز شود، آن گاه خدا برای این شخص که از این حدّ تجاوز نموده، حدّی گذاشته است. 🔍⌛️تاریخ تقریر: 👈هجری: ۱۱/رجب/۱۴۴۱ 👈شمسی: ۹۸/۱۲/۱۶ 🕝ساعت اتمام تقریر: ۰۲:۳۲ شب. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
⏳⏳ که این سوال را در ذهن دارند که آیا واقعاً مباحث ادبی ، بر ، تاثیر دارد یا خیر، به مطالعه پرسش شماره: ۰۷ که اکنون سنجاق شده است، برآیند؛ 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🌹الّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَی‌مُحَمَّدٍﷺ وَآلِ‌مُحَمَّدٍﷺوَعَجِّلْ‌فَرَجَهم🌹 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔍 و خویش را در جهت ارتقاء کانال با در میان بگذارید: ⚫️ @Lakhair
کانون ادبیات عرب
👈لطف دوستان نسبت به #طرح پرسش شماره: ۰۷:👇👇👇
🙏باسم الله ✋سلام و خدا قوّت 🤲الحمدلله رب العالمین که مباحثی همچون پرسشِ شماره: ۰۷، توانسته اند اندکی تاثیر مباحث ادبی بر مباحث فقهی را منعکس نمایند. ✍بله تاثیر مباحث ادبی ، بر مباحث ، غیر قابل انکار است. 🔸از این که به مطالعه مطالب پرداختید، کمال تشکر را داریم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
❤️) بیانِ پرسش شماره: ۰۸👇👇👇
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💞⊰━━━━─ شماره: ۰۸ ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا با مدّ نظر داشتنِ پرسش و جوابِ شماره:۰۶، ممکن است نمونه ای از علوم ادبی در از عقائد حقّه اسلامی را مطرح بفرمایید؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💞⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۸ ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ ❓❔👈 آیا با مدّ نظر داشتنِ پرسش و جو
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۸ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 حضرت آیت الله در تفسیر شریفِ ، با اتّخاذ یک ، بار ها در مقام از عقائد حقّه اسلامی، دست به قلم نهاده است که در ادامه به بیان یک نمونه از آن خواهیم ‌پرداخت؛ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۸ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 حضرت آیت الله #علّامه_طباطب
📝یکی از مباحث دامنه دارِ در علمِ کلام، مساله 《 》 است؛👇 👈برخی از مخالفان، از جمله شُبهاتی که نسبت به مساله شفاعت، مطرح کرده اند، این است که بر فرض که عقل از جهت امکان وقوعِ شفاعت، به امتناع ننماید و آن را امری مُمکن الوُقُوع بداند لکن واضح است که امکان وقوع، مساوی با وقوع و تحقُّق خارجی نیست؛ از طرفی ادلّه نقلیه یعنی آیاتی از قرآن که در مورد شفاعت وارد شده اند نیز دلالتی بر تحقُّق و وقوع آن در خارج ندارند همانند آیه شریفه {۲۵۴} سوره مبارکه {بقره}: 《يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَ 》{الآیه}، که شفاعت را به صورت مطلق نفی کرده و یا همانند آیه شریفه {۴۸} سوره مبارکه {مدّثر} که می فرماید:《فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ》؛ واضح است که در آیه مذکور، نفی شده است. آن که در هیچ نصّی که دلالت بر داشته باشد، وجود ندارد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f