eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - بی سر غریب مادر - مهدی اکبری.mp3
4.59M
😔 ...😔: 🙏بی سر غریب مادر...🙏 🎤 مهدی اکبری ✋السَّلَامُ علیکِ 👥رفقا:⚫️ 😭⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ ❓❔👈 طبق بیانی که در جواب پرسشِ شماره:۰۶، مطرح شد، ممکن است مباحث نحوی بر و نظرات فقهی را در قالب یک مورد، مطرح کنید؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۷ ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ ❓❔👈 طبق بیانی که در جواب پرسشِ شمار
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 با لحاظ جوابِ پرسش شماره: ۰۶، گفته می شود: 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🖤⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۷ ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ 📝 با لحاظ جوابِ پرسش شماره:
🔸 یک نمونه از منفعتِ در :👇 ✏️ کلمه 《 》 در روایتِی که از «سَعْدِ بْنِ عِبَادَة» نقل شده است که به آن گفته شد: 🔺《 «لَوْ وَجَدْتَ عَلَی بَطْنِ إمْرَأَتِکَ رَجُلَاً مَا کُنْتَ صَانِعَاً بِهِ؟ قَالَ: کُنْتُ أَضْرِبُهُ بِالسَّیْفِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ (صلّ اللّه علیه و آله و سلّم): فَکَیْفَ بِالأَرْبَعَةِ الشُّهُوْدِ؟» «یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ قَالَ إیْ و اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِکَ و عِلْمِ اللّهِ أنْ قَدْ فَعَلَ إنَّ اللّه تَعَالَی جَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ حَدَّاً و جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّی ذَلِکَ الحَدُّ حَدَّاً» 》؛ 📯 از بررسی روایت مذکور، لازم است، کلمه 《 》را از مورد بحث قرار دهیم تا با نگاه روشن تری نسبت به کشف مراد جدّی متکلّم از روایت برآییم؛ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
🔸 #بیان یک نمونه از منفعتِ #علم_نحو در #علم_فقه:👇 ✏️ #بررسی کلمه 《 #إیْ》 در روایتِی که از «سَعْدِ
🏃‍♂با تتبُّع میان کتب نحوی، دو گونه تعبیر دیده می شود که در ادامه ذکر می شوند: 🔍۱) برخی از نحویّون، نشان دهنده آن است که این کلمه نزد اهل لسان عربی، زمانی استعمال می شد که قبل از آن، سوالی ذکر شده است که متکلّم به واسطه این کلمه درصدد اثبات مفاد موجود در این سوال، می باشد ابن حاجب در کتاب می فرماید: {و 《إیْ》للاثبات بعد الاستفهام} و سپس در شرحی به نام که خودِ ایشان بر کتاب کافیه نوشته اند، می فرماید: {و امّا 《 إیْ》فاثبات بعد الاستفهام ... تقول لِمَن قال: (اَ قَامَ زید؟): 《 إیْ و الله》و ... } و همان طور که از این گونه عبارات، واضح است، ابن حاجب نسبت به کلمه 《 》قائل به این است که این کلمه درصدد اثبات مفاد موجود در سوالی که قبل از آن ذکر می شود، است؛ 🔍۲) برخی دیگر از نحویّون، نشان دهنده آن است که استعمال کلمه 《 》منحصر در این نیست که قبل از آن، می بایست کلامی ذکر شود که در قالب استفهام باشد بخلاف ابن حاجب قائل شده اند که این کلمه علاوه بر این که درصدد اثبات کلامی که متضمّن استفهام است، درصدد اثبات کلامی که در قالب خبری ظاهر می شود، هم استعمال می گردد یعنی این عدّه از نحویّون، اعتقاد دارند که کلمه 《 》هم برای اثبات کلامِ خبری، نزد اهل محاوره به کار برده می شد و هم برای اثبات مفادّ کلامی که در ضمن سوال بیان شده است همانند این که گفته می شود: {زید قائم} و متکلّم در مقام اثبات این کلام خبری، می فرماید: 《 و الله》و یا همانند این که گفته می شود: {اَ قامَ زید؟} و متکلّم در مقام اثبات و پاسخ به این سوال می فرماید: 《 و الله》 در بعد از این که فرمودند: {ای بالکسر و السکون حرف للجواب کنعم} می نویسد: {فیکون لتصدیق المخبِر و لاعلام المستخبر و لوعد الطّالب و تقع بعد: قام زید، و هل قام زید و اضرِب زیداً و نحوهنّ کما تقع نعم بَعدَهُنّ}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
🏃‍♂با تتبُّع میان کتب نحوی، دو گونه تعبیر دیده می شود که در ادامه ذکر می شوند: 🔍۱) #ظهور_عباراتِ بر
👆👈 👤ابن هشام در کتاب در توضیح کلمه مذکور می فرماید: {ای بالکسر و السکون حرفُ جواب بمعنی نعم؛ فیکون لتصدیق المخبرِ و لاعلام المستخبر، و لوعد الطالب؛ فتقع بعد: قام زید و : هل قام زید و : اضرب زیداً و نحوهن کما تقع نعم بعدهن، و ابن الحاجب انّها تقع بعد الاستفهام ...}. 📝با وجود این اختلافات، لکن آن چه که است، این است که اهل محاوره، کثیراً این کلمه را در مقامی استعمال می کنند که درصدد اثبات و پاسخ به سوالی که در قبل از آن ذکر شده است، می باشند به تعبیری استعمال غالبیِ این کلمه زمانی است که قبل از آن، سوال بیان شده باشد لذا اگر در شاهدی از شواهد که این کلمه در آن استعمال شده است، نماییم که آیا کلام قبل از آن، به طور سوالی است تا این کلمه درصدد پاسخ و تایید مفاد آن باشد و یا خبری است تا این کلمه درصدد پاسخ از آن باشد؟، آن گاه آن کلام را به جهت کثرت استعمال این کلمه در مسبوق به استفهام، حمل بر سوالی می نماییم کما این که مرحوم رضی در شرح خود بر کافیه نسبت به غلبه استعمال این کلمه در مسبوق به استفهام ‌می فرماید: {لا شکّ فی غلبه استعمالها [ای استعمال إیْ] } مسبوقه بالاستفهام ... } به عبارتی هیچ شکی در این نیست که غلبه استعمال {إیْ}، زمانی است که مسبوق به استفهام باشد [یعنی قبل از آن استفهام باشد] و یا شارح جامی در شرح خود بر کافیه، می فرماید: {لا شکّ فی غلبه استعمالها مسبوقه بالاستفهام}؛ 🤔🤔👆👈البته جالب است که شارح جامی عینِ عبارتی که مرحوم رضی ذکر نمودند را در کتاب خود مطرح کرده است در حالی که هیچ نامی از مرحوم رضی بیان نکرده اند؟!!!😳 کتبی که ذکر گردید: 📚1) کافیه للعلّامه ابن حاجب، ص۱۸۸، ناشر: مکتبه البُشری، طبعه الاولی_طبعه جدیده. 📚2) شرح المقدّمه الکافیه فی علم الاعراب، ص۹۸۸، ناشر: مکتبه نزار مصطفی الباز، طبعه الاولی. 📚3) همع الهوامع فی شرح جمع الجوامع، ج:۰۲، ص۲۹۰، ناشر: دارالکتب العلمیه، طبعه الاولی. 📚4) حاشیه الدسوقی علی مغنی اللبیی، ج:۰۱، ص۱۰۹، ناشر: دارالفکر، طبعه الاولی. 📚5) شرح کافیه ابن الحاجب [للرضی]، ج:۰۴، ص۴۵۹، ناشر: دارالکتب العلمیه، الطبعه الثانیه. 📚6) الفوائد الضیائیّه [المعروف بشرح ملّا جامی]، ص۵۴۳، ناشر: مکتبه النهاوندی، الطبع الثانیه. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
🔸 #بیان یک نمونه از منفعتِ #علم_نحو در #علم_فقه:👇 ✏️ #بررسی کلمه 《 #إیْ》 در روایتِی که از «سَعْدِ
: 👤مرحوم (رحمه الله علیه) که از علمای نامدار و بزرگان شیعه می باشد، در کتاب فی شرح اللمعه الدمشقیه_ می فرماید: ✅{ ﴿و لَوْ وَجَدَ مَعَ زَوْجَتِهِ رَجُلَاً یَزْنِي بِهَا فَلَهُ قَتْلُهُمَا﴾ فِي مَا بَیْنَهُ و بَیْنَ اللّه تَعَالی ﴿و لَا إثْمَ﴾ عَلَیْهِ بِذَلِکَ هَذَا هُوَ المَشْهُوْرُ بَیْنَ الأَصْحَاب ...}؛ مشهور از علمای علم فقه، این حکم را قبول دارند که اگر مردی، شخصی را با زنِ خود مشاهده نماید که عمل زنا را با آن انجام می دهد، آن گاه آن مرد می تواند هم زن خود و هم مردی که عمل زنا را انجام داده است را به قتل برساند و در عالمِ واقع، گناهی بر آن مرد نمی باشد؛ 🔸👈تا جایی که مرحوم شهید ثانی در ادامه سخن گذشته می فرماید: {لَا نَعْلَمُ فِیْهِ مُخَالِفَاً}؛ آن چه که در این باره حائز اهمیّت است، این بوده که ، ظاهراً روایتی است که در ابتداء از {سَعْدِ بْنِ عِبَادَة} نقل شد کما این که ظهور عبارت مرحوم شهید ثانی یعنی: {و هُوَ مَرْوِيٌّ أَیْضَاً}، دلالت بر این می کند که دلیل مشهور، روایت مذکور است. 📚رجوع‌کنید: الروضه البهیّه فی شرح اللمعه الدمشقیه_کتاب الحدود، ج۰۷، ص۳۴۸، حاشیه کلانتر. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#بیان_ثمره_فقهی: 👤مرحوم #شهید_ثانی(رحمه الله علیه) که از علمای نامدار و بزرگان شیعه می باشد، در کتا
مشهورِ فقهاء از روایت مذکور؛ 👥مشهور از علماء، روایت مذکور را چنین کشف نمودند که:👇 🔺به {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} گفته شد: 🔸اگر بر روی شکمِ زنِ خود، شخصی [نامحرم] ببینی [کنایه از این که اگر شخصی با زن خود عمل زنا انجام دهد و تو آن را ببینی] چه کار می کنی؟ 💮 {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} فرمودند: {با سیف او را به قتل می رسانم}. ♻️پیامبر اکرم به او فرمود: {چگونه آن را به قتل می رسانی در حالی که چهار شاهد نداری؟!} 🔺[او فرمود:]: {ای پیامبر اکرم من بعد از این که به واسطه چشم خود، این عمل را دیدم و خدا نیز شاهد است، آن را با سیف به قتل می رسانم}؛ ♻️پیامبر فرمود: {بله به خدا زمانی که تو این عمل را با چشم خود دیدی و خدا هم شاهد بود، نیازی به آوردن چهار شاهد نیست و می توانی آن را به قتل برسانی؛ قطعاً خداوند متعال برای هر چیزی، حدّی قرار داده است و برای کسی که از آن حدّ تجاوز کند نیز حدّی گذاشته است.} 👆👈 گفته می شود: 👥مشهور از علماء، کلام سابق از 《إیْ و اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِکَ و عِلْمِ اللّهِ أنْ قَدْ فَعَلَ》یعنی: 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》 را لحاظ کردند و عبارتِ 《إیْ و اللّه》 درصدد تایید آن کلام دیدند یعنی {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} به پیامبر عرضه نمود: {ای پیامبر من این عمل را زمانی انجام دادم که با چشم خود زنا را دیدم و خدا نیز شاهد بر این مسئله بود لذا نیازی به چهار شاهد نیست} لذا پیامبر این کلامِ خبری را تایید و فرمودند: {بله به خدا یعنی بله به خدا اگر با چشم خود دیدی و خدا شاهد بود، بر تو هیچ گناهی نیست و جواز قتل برای تو وجود دارد}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#طریق_استدلالِ مشهورِ فقهاء از روایت مذکور؛ 👥مشهور از علماء، روایت مذکور را چنین کشف نمودند که:👇 🔺
👤برخی دلیلِ و طریقِ استدلالِ مشهور بر روایتِ مذبور را نپذیرفتند و اذعان دارند که: 📝کلامِ سابق بر 《إیْ و اللّه》یعنی: 《یَا رَسُوْلَ اللّه بَعْدَ رَأْیِ عَیْنِي و عِلْمِ اللّه بِأنْ قَدْ فَعَلَ》، است یعنی زمانی که پیامبر به ایشان فرمود: {چگونه آن را به قتل می رسانی در حالی که چهار شاهد نیاوردی؟!} آن گاه {سَعْدِ بْنِ عِبَادَةِ} نسبت به این ‌کلامِ پیامبر، فرمود: {ای رسول خدا بعد از این که عملِ زنا را با چشم خود دیدم و خدا هم شاهد بود، آیا چهار شاهد را برای به قتل رساند آن، نیاز است؟} 👏پیامبر در پاسخ از این سوال فرمود: {بله به خدا اگر هم با چشم خود عملِ زنا را دیدی و خدا هم شاهد بود، باید چهار شاهد را برای به قتل رساندن داشته باشی}. 🗣این عدّه از فقهاء در نهایت بر این عقیده شدند که برای سخن مشهور هیچ گونه دلیلی موجود . 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f