eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
98.02.28 (ج۱۵)امکان وقوعی .mp3
18.07M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان _ امکان وقوعی جلسه پانزدهم
98.2.30(ج۱۶) امکان استعدادی.mp3
11.03M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان _ امکان استعدادی جلسه شانزدهم
98.2.31(۱۷) امکان استعدادی 1 1 1.mp3
9.53M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان _ امکان استعدادی جلسه هفدهم
توجه❗️ توجه❗️ با عرض سلام خدمت دوستان عزیز در نظر داریم تمام صوتهای تدریس "حجت الاسلام استاد مهدی منصوری زیده عزه" را در این کانال بارگذاری کنیم. لذا اسم کانال از" فلسفه مقدماتی" به " کانون تفکر" تغییر یافت. آدرس کانال: @kanoon_tafakor
98.3.1(ج۱۸)فرق امکان ذاتی با امکان استعدادی.mp3
9.02M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان فرق امکان ذاتی با امکان استعدادی جلسه هجدهم
توجه❗️ باسلام خدمت دوستان در نظر داریم تمام صوتهای تدریس "حجت الاسلام استادمهدی منصوری " را در این کانال بارگذاری کنیم. لذا اسم کانال از" فلسفه مقدماتی" به " کانون تفکر" تغییریافت. @kanoon_tafakor
98.3.2(ج۱۹)فرق چهارم امکان استعدادی با ذاتی.mp3
12.37M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان فرق امکان ذاتی با امکان استعدادی فرق چهارم:کان الامکان الاستعدادی و محله الماده بالمعنی الاعم جلسه نوزدهم
سلسله مباحث (۱) انس با ادعیه راهی برای درمان رذائل انس با ادعیه بستری برای درمان رذائل است. ارتباط انسی با خدای متعال با ادبیات خاصی که در دعا تعلیم داده‌اند راه را برای درمان رذائل در سر صحنه انس با ادعیه فراهم می کند. 💠وقتی در دعای ابوحمزه می فرماید: «فمن یکون اسوء حالا منی» در این صورت با فقری که بر خود حاکم می بیند راه بر ورود عجب و خود شیفتگی و تکبر و خود برتر بینی بسته می شود. 💠راه این است که مأنوس شویم تا با نگاه و معرفتی که بر خود و عمل خود حاکم می کنیم، بسیاری از عملکردهایی که بر پایۀ توهمات است زدوده شود. متأسفانه چون نگاهی که به ادعیه باید باشد در حال حاضر نیست ، انس هم کمتر برقرار می شود و دغدغه های ایمانی کمتر در ما احیاء می شود و یک غفلت و خود فراموشی در ما فراهم می شود. ............. کانال مجموعه تبیین حقایق @mtabeen @kanoon_tafakor
98.3.4(ج۲۰) فرق پنجم امکان استعدادی و ذاتی.mp3
8.89M
الحکمه الفصل السادس فی معانی الامکان فرق امکان ذاتی با امکان استعدادی فرق پنجم جلسه بیستم
سلسله مباحث (۲) به هر میزانی که انس با دعا باشد رذائل از میان برداشته می شود. 💠دعا دستگاهی است که نفس را در میدانی می آورد و در برابر مهربانی حق تعالی و جود و کرم او قرار می دهد تا پستی اش و خرابکار بودنش در آیینه مهربانی حق تعالی معلوم شود « ادعوک یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه ؛ رب اناجیک بقلب قد اوبقه جُرمُه ادعوک یا رب راهبا راغبا راجیا خائفا » و از آن طرف اوج لطف و رحمت حق به او به نمایش گذاشته شود. «اذا رأیت مولای ذنوبی فَزعتُ و اذا رأیتُ کرمک طمعتُ فان عفوتَ فخیر راحم و ان عذَّبتَ فغیر ظالم » 💠دعا عرضۀ خود به حق تعالی است، انسان خود را با دعا عرضه به خدا می‌کند و خدا هم اخلاقش را در دعا از زبان معصوم به نمایش می گذارد و از آن طرف انسانی که از خود نومید شده و چنگ به الله زده است، با اخلاق الهی شروع می کند خود را درمان کند. 💠انسانی که میزان رَحم پائینی دارد و تنها دغدغۀ خود را دارد ، وقتی که دعای ابوحمزه ثمالی را می خواند و دائم عفو و رحمت و جود و کرم الهی را نسبت به خود متذکر می شود، اخلاق الهی بر جان آن سایه می افکند و این جان به گونه ای می شود که به همه دعا می کند، نمی تواند خود را به خدای مهربان عرضه کرده باشد ولی بی توجه به غیر باشد. 💠«انت الهی اوسع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی» وسعت الهی او را وسعت می دهد و باعث می شود او برای همه ( زنده و مرده؛ حاضر و غایب؛ مرد و زن؛ کوچک و بزرگ؛ آزاد و بنده ) دعا کند: «اللهم اغفر للمومنین و المومنات الاحیاء منهم و الاموات و تابِع بیننا و بینهم بالخیرات اللهم اغفر لحیِنا و میتِنا و غائبِنا ذکرِنا و انثانا صغیرِنا و کبیرِنا حُرّنا و مملوکنا» 💠این خود نمونه ای از درمان است .............. کانال مجموعه تبیین حقایق @mtabeen @kanoon_tafakor
98.3.6 (ج۲۱) فصل ۷و۸ مرحله ۴ 1.mp3
13.76M
الحکمه الفصل السابع و الثامن جلسه بیست و یکم
سلسله مباحث (۳) 💠 درمانگاه ادعیه 💠«درمان رذائل از راه به حساب نیاوردن خود» 💠تمامی مشکلات ورذائلی که من دارم از این است که گمان می کنم همه خوبی ها از من است و اشتباه و خطائی از ناحیۀ من صورت نمی گیرد و هر چه اشتباه و خطاست از ناحیۀ دیگران است و همین است که طغیان را در من شکل می دهد و انسان در زندگی شروع به تاختن می کند و نه خدا و نه بندۀ خدا را به حساب می آورد؛ 💠حال ادعیه کاری می کند که بنده، خود را به حساب نیاورد و در مقام بندگی سیر کند؛ چرا که در ادعیه هر چه خوبی است را از خود سلب می کند و به خدا نسبت می دهد و به خود چیزی جز عصیان و ناسپاسی نسبت نمی دهد. 💠در اینجا بنده ای که خود را از میان برداشته: 🔹خود را در نهایت پستی می بیند و در برابر ، خدای متعال را مولای کریمی می داند که در برابر بندۀ در نهایت پستی رفتاری صابرانه دارد. «فلم اَر مولی کریما اصبر عبد لئیم منک علیّ» 🔹خود را جاهلی بیش نمی داند و تقاضای رحم دارد (فارحم عبدک الجاهل) 🔹خود را پر از زشتی می داند که ستاریّت حق بر سرش سایه افکنده و نمی گذارد زشتی او علن و آشکار شود و در عین حال تمام تقاضاهایش را از خدا دارد در حالی که معصیت او را می کند «الحمد لله الذی یجیبنی حین انادیه و یستر علی کل عوره و انا اعصیه» 💠انسان مومن در حین دعا، با فرازهای دعا تمرین می کند که خود را از میان بردارد و جز بدی را به خود نسبت ندهد. و دلیل موفقیت کسانی که با ادعیه اُنس دارند این است که رحمت و تفضّل حق تعالی را به رخ می‌کشد و در برابر این رحمت و جود و کرم و تفضل بی نهایت الهی چاره ای جز این ندارد که خود را از میان بردارد و زشتی های موجود را به خود نسبت دهد . 💠این یکی از راه های تربیتی است که زیبایی ها که دیگران دارند، به رخ کشیده شود تا انسان شاید بتواند خود را از میان بردارد. 💠حضرات معصومین علیهم السلام در کلاس تمرین دعا با انسان چنین تمرینی را دارند و تمامی زیبایی ها را به حق تعالی نسبت می دهند و در برابر چیزی جز زشتی نمی توانند به خود نسبت دهند. ادامه دارد ...... . 🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃 @mtabeen @kanoon_tafakor
98.3.9 (ج۲۲) فصل ۸.mp3
11.96M
الحکمه ادامه فصل هشتم جلسه بیست و دوم
🍃دعا درمانگاهی است برای از بین بردن رذایل 💠سلسله مباحث از استاد مهدی منصوری روزانه در کانال مجموعه تبیبن بار گزاری می شود. لینک مطلب اول👇👇👇 https://eitaa.com/mtabeen/459 🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
سلسله مباحث (۴) 💠درمانگاه ادعیه؛ داروهای پرهیزی 💠پرهیز از طغیان (با انس با ادعیه انسان اهل طغیان نمی شود) 💠مشکلات داخلی و خارجیِ انسان جاهل، از آنجا ناشی می شود که او خود را نشناخته و از هویت واقعی خویش، بی خبر است. به همین جهت از بیرون، دچار استکبار می شود. یعنی به دلیل جهل علمی و جهالت عملی ، خود را از آنچه که هست بیشتر می بیند و به ورطۀ طغیان می افتد. انسان، در کلاس درمانی ادعیه، خود را از ورطۀ استکبار نجات می بخشد. اهل ایمان با ادعیه به بندگی خود اقرار می کند و با توجه به بندگی خود، نجات برای خود را رقم می زند؛ بنابراین کسی که که «انا ربکم الاعلی» می گوید و فرعون صفت، پروردگاری جز خود را برای مردم خویش به رسمیت نمی شناسد که « ما علمت لکم من اله غیری » ( قصص / 38 ) خود را نشناخته و به بندگی خویش نسبت به « رب العالمین » پی نبرده است. 💠ادعیه دقیقا در برابر چنین چیزی می ایستد و با اقرار با بندگی کار را پیش می برد. « الهی انا عبدک و ابن عبدک قائم بین یدیک » ( مناجات شعبانیه ) 💠انسان با ادعیه، با ادبیات خاصی که از زبان معصوم در ارتباط با خدا مطرح می شود، می تواند خود را از ذلت در برابر غیر برهاند و در محدوۀ ذلت الهی قرار دهد و از آن حوزه پا به فراتر نگذارد تا به طغیان در برابر الهی تبدیل نشود. ادامه دارد... . 🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
98.3.12 (ج۲۳)استدلال دوم.اندفاع و وجه اندفاع .mp3
14.88M
الحکمه فصل هشتم _استدلال دوم بر اینکه امکان دلیل نیازمندی و احتیاج به علت است. _اندفاع:اگرامکان علت احتیاج باشدبا قدیم زمانی نمیسازد _وجه اندفاع جلسه بیست وسوم
سلسله مباحث (۵) 💠انسان با دعا هنرمند می شود. 💠انسان با دعا هنرمند می‌شود و هنری ۹خاص برای زندگی کردن می یابد. انسان با ادعیه هنر عبور از گناه و معصیت می یابد و تمرین می کند که دیگر گناه نکند. در ابتداء با اینکه گناه و معصیتی مرتکب شده است ولی خود را خارج و منکر ربوبیت الهی نمی داند و بلکه اصلا نوع رفتار مهربانانه ربوبی حق را علّت شکل گیری چنین رفتاری در انسان می داند و انسان با دعا از گناه و معصیتی که کرده است پُل می زند و تحکیم و تشدید و تثبیت ارتباط ربوبی می کند که این هنری جانانه در جهت هنرمند کردن انسان مومن در شکل گیری حالات او در نسبت به خدای متعال است. 💠انسانی که اهل اُنس با دعا است، به خدا چنین عرضه می دارد: « الهی لَم اعصک حین عصیتک و انا بربویتک جاحد و لا بامرک مستخف و لا لعقوبتک متعرض و لا لوعیدک متهاون لکن خطیئه عرضت و سولت لی نفسی و غلبنی هوای» «می گوید خدا معصیت نکردم از سر اینکه ربوبیت ات را منکر باشم و نه اینکه با معصیت بخواهم فرمانت را سبک بشمارم و نه اینکه معصیت می کنم تا به عذابت اعتراض داشته باشم و نه اینکه تهدیداتت را سست می دانم بلکه همه اینها را قبول دارم ولی فقط هوی و هوس است که به صحنه می آید و من را به معصیت می کشاند.» 💠این ادبیات باعث می شود که انسان خود را در سایۀ حق ببیند و طغیان نکند. ببینید چه کلاس تمرینی فراهم کرده اند تا انسان بتواند با بیان حالات خود، ماندن در فضای دینی را مستمرا تجربه نماید. 💠حتی در قسمتی از دعای ابوحمزه می گوید خدایا چون که « خیر الساترین » و « اکرم الاکرمین » و « ستار العیوب » و « غفار الذنوب » هستی، اجازه معصیت پیدا کرده ام که اگر غیر از این بود معصیت نمی کردم؛ در سایۀ لطف و کرمت اهل معصیت شده ام. « فلو اطلع الیوم علی ذنبی غیرک ما فعلته ... . لا لانک اهون الناظرین و اخف المطلعین بل لانک یا رب خیر الساترین و احکم الحاکمین و اکرم الاکرمین ستار العیوب غفار الذنوب علام الغیوب تستر الذنب بکرمک و توخر العقوبه بحلمک » ( دعای ابوحمزه ثمالی ) ادامه دارد... . 🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
سلسله مباحث (۶) 💠داروهای پرهیزی درمانگاه ادعیه: پرهیز از ذلت (کلاس درمانی ذلت شخصیتی) 💠مشکلات داخلی انسان جاهل، از آنجا ناشی می شود که او خود را نشناخته و از هویت واقعی خویش، بی خبر است و نمی‌داند که هویت اش در نسبت به حق تعالی معنا می یابد. به همین جهت از درون، گرفتار ذلت است و یعنی به دلیل جهل علمی و جهالت عملی، خود را از آنچه که هست کمتر می بیند که در این صورت، خویشتن را خوار می انگارد و در نتیجه هم عزّت را از دست می دهد و هم استقلال را. 💠اهل اُنس با دعا، وقتی خود را به حق تعالی عرضه می کند، امیدش را منحصر به خدای مهربان می کند و یأس از غیر پیدا می کند و به غیر او ذرّه ای امیدی ندارد و خود را در پیروزی و شکست و نفع و ضرر وابسته به غیر نمی بیند «الهی بیدک لا بید غیرک زیادتی و نقصی و نفعی و ضرّی» (مناجات شعبانیه) 💠اینجاست که دلیلی نمی بیند خود را کم از دیگران ببیند که بخواهد ذلت در برابر غیر حق داشته باشد؛ به خاطر همین ذلت و عزت خود را در نسبت به حق تعالی معنا می کند و می داند که خروج از حریم الهی ذلت و بدبختی اش را رقم می زند «الهی ان حرمتنی فمن ذاالذی یرزقنی و ان خذلتنی فمن ذا الذی ینصرنی» (مناجات شعبانیه) و می داند کسی که از حریم الهی درآید و سمت و سویش غیرحق تعالی باشد، آن موقع نومید می شود و به نتیجۀ دلخواه نمی‌رسد « خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون الا لک و ضاع الملمّون الا بک و اجدب المنتجعون الا من انتجع فضلک » (دعای هر روز ماه رجب) به خاطر همین می داند که رغبت به درگاه الهی است که او را نجات می دهد و روی کردن به آن ساحت است که بستر سلوک انسان را فراهم می کند «بابک مفتوح للراغبین» (دعای هر روز ماه رجب) 💠با این گونه دعاهاست که انسان اقتدار پیدا می کند و ذلّت پذیر نمی شود و می یابد جای هم که که در ظاهر غیر خدا حاجتش را برآورده می کند، خواست الهی است که به حلّ و فصل اش حاجت آن تعلق گرفته و غیر او واقعیتی جز واسطه گری ندارد و مجرایی جز برای اراده و مشیت حق نیست. 💠پس می توان به خیلی از کسانی که دچار ذلت هستند بگوییم اهل دعا شوند ودر جلسات دعا شرکت کنند تا شاید دریافت معانی نمودند و موحدّانه به عالم نگریستند و خود را کمتر از آنچه که هستند ندیدند. انسانی که با دعا مأنوس می شود خود را با حق تعالی تکمیل می کند و نقصان خود را با حق جبران می نماید و کمبودی را در ذیل مشیت و ارادۀ حق احساس نمی نماید. ادامه دارد ... . 🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
با سلام خدمت اعضاء محترم کانال صوتهای تدریس کتاب بخش توسط حجت الاسلام استاد مهدی منصوری در این کانال بارگذاری خواهد شد. @kanoon_tafakor 👇👇👇👇