چکیده جلسه پنجم تفسیر المیزان سوره حمد....
موضوع جلسه:
تفسیر *بسم الله الرحمن الرحیم* و نگاه زیبا انگارانه ....
• الله تمام اسماءوصفات الهی را در خود دارد ولی وقتی کنار آن الرحمن الرحیم گفته می شود ،اگر به روی معنا دقت شود و به حوزه ی زیبایی و حوزه ی رحمت توجه شود، انسان بسیار خوش بین می شود و وجه زیبایی کار به رخ کشیده می شود، هر چند ظاهرش زیبا نباشد.
• رحمت در انسان با سه چیز همراه است:
۱. تاثر و انفعال و دلسوزی،
۲.تکمیل نقص در فردی که به رحم آمده،
۳.اعطا در مورد کسی که به او رحم می شود.
دو مورد اول با فقر و امکان همراه است لذا این دو به خداوند نسبت داده نمی شود، به عبارتی در مورد خداوند باید معنای کمالی رحمت ، نسبت داده شود.
• خداوند رحیم است یعنی اعطاهای خاص دارد ،خداوند رحمان است یعنی اعطاهایی برای همه دارد.
• رحمان بر عرش استیلا دارد ، پس همه ی معادلاتش را با رحمت حل می کند ،اگر غضب هم می کند از سر رحمت است .
• بهترین تربیت ،تربیت رحمانی است یعنی تربیتی که همواره رحمت در آن غلبه داشته باشد.
• انسان با بسم الله الرحمن الرحیم در مسیر تخلق به اخلاق حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین راه پیدا می کند ،یعنی جلوه ی رحمت،غلبه ی رحمت در جان انسان پیدا می شود .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.9.25(۳۰ج)سنخیت.mp3
8.33M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
رابطه سیر صعود و نزول عالم با علیت
جلسه سی ام
98.9.25(ج۳۱)و لم یقع فی الاوهام.mp3
11.43M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
جلسه سی و یکم
چکیده جلسه ششم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
تفسیر *بسم الله الرحمن الرحیم*توضیح الرحمن و الرحیم و نگاه رحمت ....
• اگر کسی بخواهد به مقام حمد برسد، تنها با غلبه ی نگاه رحمانی و رحیمی در او امکانپذیر است.
• اگر رحمت و نعمت در هر جلوه ای که هست شناخته نشود حمد جای دیگر می رود و رو به دیگران آورده می شود.
• انسان باید دو چیز را بشناسد :
۱.نعمت ؛اینکه نعمت در چه جلوه و لباسی می آید حتی در مصیبت هم ،رحمت هست .
۲.رحمت ؛به همه چیز عنوان رحمت داده شود.
• اگر نگاه انسان رحمانی باشد، زندگی اش ناقص در نمی آید و آن نتیجه ای که می خواهد از زندگی می بیند.
• اگر انسان غلبه ی نگاه رحمانی و رحیمی داشته باشد آرام می شود،صمد می شود و بسم الله الرحمن الرحیم این نگاه را غالب می کند.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
عرض ذاتی در دیدگاه صدرالمتالهین.docx
58.7K
متن جلسه ۳۳ نهایه الحکمه
عرض ذاتی از دیدگاه جناب صدرا ره
👇👇
98.9.26(ج۳۳)عرض ذاتی از نظر صدرا .mp3
11.4M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی از دیدگاه صدرا ره
جلسه سی و سوم
98.9.26(ج۳۱)توضیح قاعده الواحد.mp3
15.18M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الرابع:قاعده الواحد
_توضیح قاعده الواحد
_متن خوانی فصل ۴ مرحله ۷
جلسه سی و یکم
98.9.26(ج۱۵)اثبات جسم از راه دلیل لمی.mp3
7.57M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
اثبات جسم
اثبات جسم از راه دلیل لمی
جلسه پانزدهم
98.9.28(ج۳)مواد ثلاث بحث منطقی یا فلسفی.mp3
21.28M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه_فی_مواد_القضایا
بحث مواد ثلاث بحثی فلسفی است یا منطقی؟
جلسه سوم
98.9.27(ج۱۶)اثبات جسم از راه لمی.mp3
9.62M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
اثبات جسم
اثبات جسم از راه دلیل لمی
جلسه شانزدهم
98.9.30(ج۳۲)مقصود از وهم در روایات.mp3
18.75M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
مطلب پنجم:مقصود از وهم در روایات
جلسه سی و دوم
چکیده جلسه هفتم تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
نگاه رحمانی و زیبا بینی ...
• اگر انسان از سر رحمانیت و رحیمیت نگاه کند به حمد می رسد ، اگر انسان رحمانیت و رحیمیت را ملاحظه کند زیبایی های شی ء را ملاحظه می کند و راحت می تواند حمد کند.رحمانیت و رحیمیت بر دیگر صفات حق سبقت گرفته است و در عالم رحمت حق غلبه دارد و مقدم است، لذا انسان در نگاهش حق ندارد اول آنچه متاخر است را ببیند بعد آنچه متقدم است .
• یکی از چیزهایی که از نگاه رحمانی و رحیمی حاصل می شود امید به زندگی است ،اگر نگاه رحمانی و رحیمی در انسان جبلی نبود خیلی از انسان ها امیدشان به زندگی را از دست می دادند .
• رحمت حق در عالم گسترده است و مومن باید در عمل خودش این رحمانیت را به رخ بکشاند بیش از آنچه آن کافر عنایت ندارد و رفتار نمی کند آن مومن رفتار کند ،لذا علامت مومن بسم الله الرحمن الرحیم گفتن است.
• حمد ناشی از بسم الله الرحمن الرحیم است .
• حمد سه رکن دارد:
۱.ثنا و ستایش است
۲.وجود امری زیبا
۳. اختیاری بودن آن زیبایی
• برای اینکه انسان بتواند خدا را حمد کند باید دو چیز در او دیده باشد:
۱.زیبایی ۲.اختیاری بودن آن زیبایی
طبق آیات: هر چیزی مخلوق خداست،
هر چیزی از آن جهت که مخلوق حق است زیباست ،
پس کار خدا زیباست این اثبات مقدمه ۱.
طبق آیات:خداوند قهار است و همه ی عالم تحت سیطره ی اوست، پس این زیبایی هایی که رقم خورده اختیاری خودش هست این اثبات مقدمه۲.
در نتیجه کارهای خدا زیبا و اختیاری است پس می گوییم الحمدلله رب العالمین.
• خداوند در ذات و صفات و افعالش محمود است و ما حامد هستیم .
• چه کنیم صبور شویم؟زیبایی ها را بر زشتی ها غلبه دهید ، زشتی ها را در وهله ی اول نبینید ، در نتیجه به سمت صبر می روید و غم و اندوه کم می شود و شادابی به زندگی می آید ،سختی از زندگی می رود.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.10.1(ج۳۳)مطلب ششم.mp3
16.01M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
مطلب ششم
جلسه سی و سوم
سیر مطالعاتی روایات.pdf
647.9K
سیر مطالعاتی حدیث
"حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی"
لازم به ذکر است این سیر صرفا به جهت نمونه و تماشاگری معرفی شده است.
#توحید_صدوق
چکیده جلسه هشتم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
تفسیر حمد،توضیح فرهنگ حمد و هنر زیبا بینی ...
• آنچه که باید نصیب همه ی سنین شود فرهنگ حمد است ، اگر کسی فرهنگش حمد نباشد از حد انسانیت خارج می شود ،آنچه سبب تمایز انسان و حیوان می شود حامد بودن است .
• هر چه میزان حمد و شکر بیشتر شود انسانیت هم بیشتر می شود،به عبارتی تعامل انسان را با خدا حمد می سازد ،در تمام حوزه های زندگی ؛گفتار ، رفتار ،فکر و ...
• سه نوع حمد داریم: قولی،فعلی،حالی
• اگر فرهنگ حمد باشد صبر ،شکر ،یسر،جهاد و مبارزه را به دنبال دارد، در نفس مبارزه حمد الهی است.
• حمد است که عبادت و معنویت می آورد،طغیان را می گیرد ،انسان زمانی که احساس بی نیازی کند طغیان می کند ،انسانی که اهل حمد شود در خود احساس فقر می کند لذا طغیان نمی کند.
• مصیبت در تعامل حق جهت حمدی دارد ،مصیبت را هم می شود حمد کرد،ما می شویم حامد و شاکر آن ،چون در تعامل با حق است.
• زیبایی روز عاشورا ناشی از عبودیت و بندگی ایی است که رقم خورد و این سفره ای که پهن شد برای بندگان خدا تا دین خدا حفظ شود .
• تمام رزق های معنوی که برای انسان ایجاد می شود، به خاطر سفره ی پهن شده ی حامدانه ی حضرات معصومین علیهم السلام است .
• جریان عالم جریان ظاهر و باطن است ،اگر انسان به ظاهر نگاه کند اعتراض می کند ولی در باطنش برای او خیر است و باید صبر کند ،شرطش صبر است ،شرطش دل سپردن است،باید روی خودش کار کند ،خودش را تسلیم کند ،مراتب دارد و باید قدم به قدم جلو رفت ولی مستمر.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kannon_tafakor
98.10.1(ج۳۴)عرض ذاتی از نظر صدرا.mp3
10.47M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی از دیدگاه صدرا ره
جلسه سی و چهارم
98.10.2(ج۳۵)عرض ذاتی از نظر صدرا.mp3
12.79M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی از دیدگاه صدرا ره
جلسه سی و پنجم