99.3.19(ج۳)فصل اول.mp3
8.15M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
برهان امکان وجوب
مقدمه اول و دوم
جلسه سوم
اقتداء به امام بهترین نوع سلوک در این زمانه
- ما در تاریخی حضور داریم که نسبتی مستقیم با ظهور دارد و با آن گامی به سوی تمدن برداشته شده است . انقلاب اسلامی باعث شده است که خود را در آخرالزمان قرار دهیم و احکام آن را بر خود جاری سازیم .
- اگر در این تاریخ حضور پیدا کرده ایم به جهت وجودی است که نسبت خود را درست با آسمان تصحیح نموده است . ما دچار مشکل ارتباط با آسمان هستیم . عده ای ارتباط با آسمان دارند و دریافت فیض هم می کنند ولی دریافت شان از آسمان به گونه ای نیست که بتوانند با رویکرد و فعالیت تمدنی در این تاریخ حاضر شوند و دریافت فیض هایی متناسب با تمدن دریافت نمایند .
- مرحوم امام رحمه الله نمونه ای است که خود را در تعامل ویژه با خدای متعال جهت شکل گیری تمدن قرار داده است و افکار و اندیشه و اخلاقِ خود و دانش و رفتار و در کل نسبت خود را به گونه ای قرار داده است که حدّ نصاب های امامت جهت دهی به تمدن دارد .
- کسانی که امامت تمدّنی مرحوم امام را بپذیرند و خود را در تناسب با امام قرار دهند و حضور در تاریخی که امام رقم زده است پیدا کنند و بتوانند متناسب با این تاریخی که در آن نفس می کشیم سلوک داشته باشند در اینصورت می توانند در ذیل و ظلّ مرحوم امام جهت دهی متناسب داشته باشند و حرکت رو به جلو داشته باشند و همه جهات زندگی شان سمت و سوی خاص خود را پیدا کند .
اگر مرحوم امام توانست به این گونه امامت برسد به این جهت است که خود را متحد با امامت حضرات معصومین علیهم السلام نمود . رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد امام می فرمایند : « امام خمینی (ره) عیناً به نسخهی بعثت پیغمبر (ص) عمل کرد؛ معارف همان معارف است؛ ارزشها همانها است؛ احکام هم همانها است؛ و حرکت به سمت تحقّق آنها. » ( ۹۹/۱/۳ )
- امام جلوات گوناگونی دارد و هر کسی می تواند با جلوه ای از امام ، حظّ خود را ببرند و به امامت امام خمینی رحمه الله با رکوع وسجده و قنوت و تشهد و سلام و قرائتِ امام تمدنی خود همراه شود و معیت خود را به اثبات برسانند و با رویکرد توحیدی که روح این صلاه تاریخی است ، در زندگی اجتماعی در جهت تمدّنی گام بردارند . ارتباط با امام تشکیکی است و اینگونه نیست که بتوان با امام به طور یکسان ارتباط برقرار کرد از اینرو کسی که بتواند به امام رحمه الله برسد ، عده ای هستند که به طور مقید به امام می رسند و عده ای هم به طور مطلق که این دسته چون از ظرفیت بالایی برخوردار می شوند موجب این می شود که خیر بیشتری از ناحیۀ آنها در نسبت به تاریخ صورت گیرد .
- از اینرو این تاریخ نیاز دارد به این که رجوع به امام شود و اقتداء به امام شود .
- امامت مرحوم امام به این دلیل است که در جایی که قرار داد وظیفۀ خودش را انجام داد نه اینکه در تغییر موضع و موقعیت خود به دنبال وظیفه باشد ؛ امام این را فهمید که تکلیف و وظیفه این است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد . مرحوم امام در جایگاه طلبگی اش خود را در جهت ظهور و تمدن قرار داد و همین باعث شد که به ظرفیت امامت برسد . از اینرو ما باید به ارتقاء ظرفیت و تغییر وضعیت برسیم .
- برای تغییر وضعیت و موقعیت نیاز به اقتداء به امام می باشد و جهت اقتداء به امام نیاز به شناخت امام می باشد و اتحاد با امام پیدا کرد و در زاویۀ نگاه و اُفق امام ، نگاه و اُفق خود را به پیش بریم .
- از اینرو در این میان نیاز است که جلوی تحریف امام را بگیریم چرا که امامِ تحریف شده باعث می شود که سمت و سوی زندگی را تغییر دهد و انسان را نتواند به مقصد خودش برساند .
- کسانی که با امام ارتباط برقرار می کنند ولی به انسجام و مزاج حاکم امام رحمه الله علیه نمی رسند و دچار گزینش می شوند ، اینها کسانی هستند که نمی توانند به سمت و سوی تمدنی دست یابند .حدّ نصاب امام انقلاب گری امام بود . امام انقلابی بود و همین حداقلی ترین شاخصۀ مرحوم امام بود ولی انقلاب گری خود از شاخصه هایی و ویژگی هایی برخوردار است و همین باعث می شود که انسان انقلابی بتواند خود را با امام متناسب با خودش با امام متحد نماید و به میزان خودش از امام بهره مند شود . ولی کسی که علاوه بر انقلابی گری که حداقلی ترین حدّ نصاب است اگر خود را ارتقاء دهد و صفاتی دیگر را به طور اندماجی در خود جلوه گر کند و خود را در عین بساطت ، جمع کمالات قرار دهد .
این خود باعث می شود که بتواند با ارتقاء بیشتر به سبب کمالات بیشتر ، به رفعت بیشتری دست یابد و همین باعث می شود که بتواند به مدیریت بیشتری در جهات گوناگون برسد و در نهایت هم حاج قاسم و خرازی و همّت و باکری و تهرانی مقدم در این دستگاه تربیت شود و هم سید علی خامنه ای . امّا چرا سید علی خامنه ای می تواند مدیریت بیشتری را در تاریخ خود جلوه گر کند ؟ به این دلیل است که خود را بیشتر متحد باامام کرده است و رفعتی که با این اتحاد پیدا کرده است ، آن رفعت را دیگران پیدا نکرده اند . مکتب امام خمینی (ره) تکامل بخش مکاتب گذشته است و حتی میتوان آن را مکتبی نو دانست که تمایزهایی در مبانی و کارکردها با دیگر مکاتب دارد. ویژگی مهم در مکتب امام(ره)، استکبار ستیزی است؛ شما نمیتوانید این ویژگی را از امام بگیرید و بگویید ما پیرو مکتب امام هستیم. در نگاه امام، مهمترین عامل انحطاط جامعه، حکومت هاست و بدین جهت معتقد بودند که باید حکومت اسلامی قویای وجود داشته باشد تا جامعه مسلمین از انحطاط بیرون آید. نتیجه این حکومت مقتدر، تمدن اسلامی است. حال امام همه دارائی خودش را در منظومۀ انقلابی گری قرار داده است و دانش امام ، معنویت امام و .... در این منظومه قرار گرفته است .
مرحوم امام به عنوان یک مکتب از چهار بُعد برخوردار است : بُعد علمی ، اخلاقی و عرفانی ، سیاسی و اجتماعی ، مدیریت و رهبری . از اینرو امام از چنین ابعادی برخوردار است و باید متوجه به چنین چیزی باشیم .
- امام بسیطی بوده است که کلّ الاشیاء است و می تواند در نسبت به جامعه در سطح بساطت آن واقع شود و همین عاملی است که هم کثرت را در خود جمع کند و حیت اشتمالی پیدا کند و هم خود را در شئون مختلف جامعه سریان دهد و وحدت انبساطی و سریانی پیدا کند و در هر کس متناسب با ظرفیت اش و به میزان خودش با او متحد شود از اینرو امام برای شاهرخ همچون باکری و سید علی خامنه ا حاضر است ولی شاهرخ به مقدار ظرفیت خودش است که با امام ارتباط برقرار کرده است نه اینکه به مقدار امام با امام ارتباط برقرار کرده باشد . اگر به مقدار امام با امام ارتباط برقرار کرده بود و با آن متحد می شد در اینصورت در عین بساطت به کمالاتی می رسید و همین خود باعث می شود که به امامت تمدنی دست یابد .
- امام به جهت شخصیت ویژه و با ابعاد مختلف ، در زمانی که به عنوان امام جامعه ظهور کرد به دنبال خود تحول را همراه کرد از اینرو مس توان او را شخصیت تحوّل نامید و هر که با چنین شخصیتی روبرو شود قاعدتا متحول می شود و تحول می دهد .
مقام معظم رهبری می فرمایند : « تحوّلِ دیگر تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همهی شعارهایی که بعضی از احزاب و گروهها و گروهکها و مانند اینها میدادند که خیلی هم محدود و کوچک بودند، در نگاه مردم آیندهای دیده نمیشد؛ یعنی مردم یک افق آیندهای در مقابل چشم نداشتند. این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی؛ یعنی شما امروز به ملّت ایران که نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده است؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند، اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند » ( . ۹۹/۳/۱۴ )
آیت الله جوادی در مورد مرحوم امام می فرمایند :
« این سخن خواجه نصیرطوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی ( ابن سینا ) است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. عارف از موت تقیّه ای ندارد. خصوصیّت بارز امام (ره) این بود که از مرگ نمی ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه #۱۵_خرداد می فرمودند: این ها می ترسیدند، من نمی ترسیدم. هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید! کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت. و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد، و آن مرگ ارادی است. انسان وقتی امیال اش را اِماته کند، متحرّک بِالهَواء نباشد، متحرّک بِالهَوس نباشد، متحرّک بِالمِیل نباشد، بلکه متحرّک بِالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می شود.بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث #تقیّه هستند.او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود. امّا امام حرف جهاد را می زد، فکر جهاد را می کرد، و قلبش برای جهاد می تپید. ( همایش «اندیشه های اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) ۱۳۸۲؛ همراه با دخل و تصرف )
وسعتی که امام رحمه الله علیه دارد ، اگر کسی توانست که با او متحد شود از اینرو می تواند از وسعت او برخوردار شود و هماهنگ با او بیندیشد و رفتار بکند . وسعت افقی که امام رحمه الله علیه در نسبت به انقلاب اسلامی دارد در فرمایش ایشان روشن است . می فرماید :
مسوولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنا فداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسایل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسوولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمایند، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد #حکومت_جهانی_اسلام است منصرف کند. ( منبع: صحیفه نور،جلد 21،صفحه 108 ؛ پیام امام خمینی (ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی به مناسبت نیمه شعبان ؛ مورخ:1368/01/02 )
- حوزه اگر خواست علاوه بر جلوه گری انواع و اقسام ویژگی های امام ، امامت امام را هم در خود جلوه گر کند راهش این است که بدون نیّت رفعت ، خود را با دانش ، و عقیده و اخلاق و رفتار به رفعت برساند و خود را در همه جهت هم افق با امام رحمه الله علیه قرار دهد .
- به خاطر همین امام را باید شناخت ؛ و دیگر این که هم افق با امام شد و بالاتر با آن باید متحد گردید .
اگر خود را توانستیم با امام هماهنگ کنیم در اینصورت می توان در مسیر تمدن سازی قرار بگیریم چون تمدن سازی دو رکن دارد که هر دو در مکتب امام (ره) نمایان است؛ تولید فکر و تربیت نیروی انسانی. پس باید نسبت به مکتب امام (ره) گفتمان عمومی شکل گیرد که در اینصورت لازم است کادر سازی شود، وقبل از آن در تئوریک و نظریه پردازی در این مکتب دست یابیم .
انسان میخواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود... اگر جنابعالى [گورباچف] ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، میتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به نوشته هاى فارابى و بوعلى سينا رحمة اللَّه عليهما، در حكمت مشاء... و نيز به كتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت اشراق مراجعه نموده...
و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند...
ديگر شما را خسته نمیكنم و از كتب عرفا و بخصوص محى الدين ابن عربى نام نمیبرم، كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
#امام_خمینی
(صحيفه امام ج21 ،ص 224 و 225 ؛ نامه به گورباچف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این استدلال هر چند برای رهبری امام خمینی حداقلی است و کافی نیست ولی باز هم از همچون عبدالکریم سروش چنین اقراری که برای ما از اوضح واضحات است، شنیدنی است
گفت و گوی تفسیر المیزان با استاد منصوری.mp3
37.14M
#نوع_کیفیت_تعامل_و_بهرمندی_بیشتر_از_المیزان
گفت وگوی تفسیر المیزان با استاد منصوری (۱)
۹۹/۳/۱۹
گفت و گوی تفسیر المیزان با استاد منصوری..mp3
4.74M
#نوع_کیفیت_تعامل_و_بهرمندی_بیشتر_از_المیزان
گفت وگوی تفسیر المیزان با استاد منصوری (۲)
۹۹/۳/۱۹
99.3.21(ج۴)برهان امکان وجوب.mp3
8.15M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
_مقدمات سوم چهارم پنجم
_تقریر اول
جلسه چهارم
013_99.3.22اطلاقات مفهوم و ماهیت.mp3
19.67M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
الفصل الثانی:اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت
اطلاقات مفهوم و ماهیت
_اطلاق مفهوم به ما یفهمه الذهن
_اطلاق مفهوم در مقابل ماهیت
_اطلاق مفهوم در مقابل حقیقت
ماهیت به معنای اعم(ما به الشی شی)
ماهیت به معنای عام (هر چیز غیر از وجود)
ماهیت به معنای خاص(ما یقال فی جواب ماهو؟)
جلسه سیزدهم
014_99.3.23توضیح پیرامون ماهیت به معنای اخص.mp3
21.14M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
مقدمه تصوری اول
الفصل الثانی:اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت
اطلاقات مفهوم و ماهیت
توضیح ماهیت به معنای خاص(ما یقال فی جواب ماهو؟)
جلسه چهاردهم
99.3.27،استاد منصوری،یافتهای در زندگی 1.mp3
11.47M
#یافتهای_در_زندگی_و_اثرات_آن
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
استاد عشاقی.mp3
29.67M
تقریر نظریه اصالت الوجود
حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین عشاقی
استاد مصباح.mp3
42.27M
تقریر نظریه اصالت الوجود
حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح یزدی
Al-Naas01.mp3
39.59M
تفسیر سوره مبارکه ناس
💠آخرین جلسه درس تفسیر
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله
99.3.25(ج۵)فصل اول.mp3
9.03M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه پنجم
99.3.26(ج۶)فصل اول.mp3
7.6M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه ششم
99.3.27(ج۷)فصل اول.mp3
12.26M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه هفتم