❤️👆نظر امام خامنه ای درباره «دستهی سومِ پس از جنگ» در جمله معروف شهید باکری
🌹امروز ششم اسفند، سالروز شهادت شهید «حمید باکری» است. جمله معروفی از او به یادگار مانده است: «دعا کنید که خداوند شهادت را نصیب شما کند که در غیر این صورت زمانی فرامیرسد که جنگ تمام می شود و رزمندگان سه دسته می شوند:
🔸دسته ای به مخالفت با گذشته خود بر میخیزند و از گذشته خود پشیمان اند.
🔸دسته ای راه بی تفاوتی را برمیگزینند و در زندگی مادی غرق می شوند و همه چیز را فراموش می کنند.
🔸دسته سوم به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسئولیت می کنند که از شدت غصه ها و مصائب دق خواهند کرد.
پس از خدا بخواهید با وصال شهادت از عواقب زندگی بعد از جنگ در امان بمانید چون عاقبت دو دسته اول ختم به خیر نخواهد شد و جزو دسته سوم ماندن سخت و دشوار خواهد بود.»
♦️مهرماه 91 در دیدار رهبرمعظم انقلاب با خانواده شهدای استان خراسانشمالی، فرزند یکی از شهدا در صحبتهایش این جمله منتسب به شهید باکری را بیان میکند.
♦️امام خامنهای در صحبتهایشان به این جمله اشاره کرده و میگویند: « من یک نکته ی دیگر را هم اضافه کنم بر آنچه که عزیزان ما در اینجا بیان کردند. گفتند: "آن کسانی که در دوران جهاد مقدس و دفاع مقدس، در جبهه های جنوب و غرب رفتند وارد میدانها شدند و جان خود را کف دست گرفتند، به سه دسته تقسیم میشوند: بعضیها از گذشته شان پشیمان میشوند، بعضیها بیتفاوت میمانند، بعضیها پایبند میمانند. آنهائی که پایبند میمانند، باید از غصه دق کنند." این جمله اخیر را من قبول ندارم.
♦️آنهائی که پایبند میمانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. اینجور نیست که با روی گرداندن کسانی، این حرکت عظیم، این بنای معظم و شامخ تکان بخورد. با برگشتن یک عده ای از این قافله عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمیماند؛ «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه» ؛ این را خدای متعال در قرآن فرموده است به مسلمانان صدر اسلام، به آن کسانی که در رکاب پیغمبر جهاد کردند و جنگیدند و جان خودشان را فدا کردند؛ قرآن در واقع همین حقیقت را برای آنها بیان میکند.
♦️دلها را باید نگه داشت. بعضی از دلها میلرزند، میلغزند، نمیتوانند خودشان را بر آن لبه ی مرتفع نگه دارند و حرکت را ادامه دهند؛ لذا سقوط میکنند. قرآن از اینها تعبیر کرده است به: "من یرتدّ منکم عن دینه" ارتداد، به طور مطلق همه جا به معنای برگشتن از دین نیست؛ پشت کردن به دین نیست؛ معنایش این است که از آن راهی که در گذشته میرفت، برمیگردد.
♦️بله، یک عده ای در انقلاب ما هم بوده اند، در صدر اسلام هم بودند؛ راهی را که در کنار پیغمبر حرکت میکردند، ادامه ندادند؛ اما آیا راه متوقف ماند؟ آیا راه متوقف میمانَد؟ آیا قافله در جای خود میایستد؟ قافله حرکت میکند: "فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه"؛ رویشهائی به وجود خواهد آمد. یکی از این رویشها، خود شما جوانها هستید. شما که دوران جنگ را ندیدید، شما که امام را ندیدید، شما که در عرصه های جنگ نبودید؛ اما امروز سرتاسر کشور اسلامی و انقلابی ما از روحیه ایستادگی و ثبات و افتخار و احساس عزت، لبریز است.
آدرس برگزاری کلاسها:
میدان معلم، کوچه شهیدین بیاید داخل، وقتی رسیدید آخرکوچه، (سه راهی) به پیچید سمت راست، نبش کوچه چهار ، پلاک 84، زیر زمین
قابل توجه دوستان
👆👆
کلاس های فقه و اصول و حکمت متعالیه ( تشکیک و الهیات بالمعنی الاخص ) در مکانی برگزار می گردد که آدرسش👆 اعلام شده است .
010_00.12.4 حدیث خوانی باب شکر.mp3
24.47M
#حدیث_خوانی
مروری بر احادیث اصول کافی
کتاب الایمان و الکفر
باب الشکر
جلسه دهم
019_00.12.4 سلوک علمی ،شهید آوینی و شهدا ....mp3
20.85M
#سلوک_علمی
سلوک علمی،چالشها و راهکارها
شهدا و درک حضور در این تاریخ دربیان شهید اوینی
حجت الاسلام استاد مهدی منصوری
"مشهد مقدس "
جلسه نوزدهم
004_00.12.7 تشکیک وجود.mp3
19.9M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
انس با حکمت متعالیه اندیشه وجودی برای ما حاصل میکند و بر اثر همین انس تحیروجود شکل میگیرد و مباحثی همچون کمال و نقص یا شدت و ضعف وجود برای ما روشن میشود.
جلسه چهارم
005_00.12.8 تشکیک اقوال در وحدت و کثرت.mp3
24.25M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
اقوال در وحدت و کثرت عالم:
قول اول:وحدت وجود و موجود (وحدت محض یا همان وحدت شخصیه)
قول دوم:کثرت وجود و موجود(تباین محض)
قول سوم:وحدت وجود و کثرت موجود(قول محقق دوانی)
قول چهارم و پنجم:وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت(تشکیک سنخی و سریانی)
قول ششم: کثرت و تباین محض درافراد هم عرض (تباین عرضی) و وحدت درعین کثرت و کثرت در عین وحدت در طول(قول علامه مصباح ره)
قول هفتم و هشتم:
اصالت الماهوی هایی کهرقائل به تشکیک در ماهیت هستند(مثل شیخ اشراق)
اصالت الماهوی هایی که قائل به تشکیک در ماهیت نیستند(مثل میر اماد)
جلسه پنجم
قابل توجه دوستان
کلاس « تشکیک در حکمت متعالیه با محوریت نهایه الحکمه »
کلاس « الهیات بالمعنی الاخص در حکمت متعالیه با محوریت نهایه الحکمه »
❌امروز ( دوشنبه ) برگزار نمی شود و ✅انشاءالله سه شنبه ساعت ۱۰ تا اذان ظهر برگزار می گردد
دوری ازواقعیت و استقرار در خیال خطّ قرمز فعالیت های تربیتی
فعالیت ها نباید باعث شود که انسان از واقعیت دور گردد و در عالَمی بیگانه از واقعیت به سر برد .
اگر در شریعت یکسری از حالات و اعمالی نهی شده است و از او مذمّت شده است به جهت این است که برای انسان سیری می سازد که در بیگانگی با واقعیت و حقیقت است و علی القاعده در مدیریت زندگی دچار مشکل خواهد شد . تبعیّت از هوی و هوس و طولانی شدن آرزوها انسان را در بیگانگی با این عالَم قرار می دهد چرا که برای او عالَمی و دنیایی می سازد که بی ربط به این عالَم وواقعیت های این عالَم است از اینرو دیگر چنین شخصی چشمِ دیدن و گوش شنیدن بسیاری از حقایق و واقعیات را ندارد . هوی و هوس راه حقّ و حقیقت را بر انسان می بندد و طولانی شدن آرزوها ، نسیان آخرت به بار می آورد « ِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِيَ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ أَمَّا الْهَوَى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ وَ هَذِهِ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ هَذِهِ الْآخِرَةُ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا فَافْعَلُوا فَإِنَّكُمْ الْيَوْمَ فِي دَارِ عَمَلٍ وَ لَا حِسَابَ وَ أَنْتُمْ غَداً فِي دَارِ حِسَابٍ وَ لَا عَمَلَ. ( الخصال / ج 1 / 51 )
در تربیت عواملی همچون بازی و فیلم و ورزش و .... نباید متربّی را از واقعیت دور سازد و نباید او را از عالَمی که در آن نَفَس می کشد جدا سازد .
بسیاری از فیلم ها انسان را مستقرّ در خیال می کند و با تخیّلات عالَمی را برای خود می سازد و اُنس آنها در عالَمی دیگر می شود که عالَم واقعیت ، برای شان بیگانه می شود .
از اینرو فیلم هایی که تخیّلات آنها و یا نقاشی هایی و کاربرگ هایی که انسان را جدای از واقعیت می سازد آنها را نمی توان رشد متناسب داد .
استقرار در عالَم تخیّل ، باعث می شود که انسان برای آن عالَم برنامه ریزی داشته باشد و روز به روز خود را در آن غرق نماید و روز به روز امکانات خود را در آن عالَم افزایش دهد و وسعت در آن عالَم پیدا نماید .
بعضی از برنامه های مختصّ به کودکان و نوجوانان برنامه هایی است که فقط در خیال می دمدو متخیّله های آنها را قوی می سازد و پرش ها و تحّرک خیال را رقم می زند و خیالی می سازد که او را از این شاخه به شاخۀ دیگر می کشاند و دائم او را به پرواز می کشاند به گونه ای که آرام و قرار ندارد . برای برگرداندن چنین انسانی به واقعیت ، نیازبه زلزله های شدید می باشد که شاید او را به واقعیت و حقیقت برگرداند و گرنه او بیگانه با واقعیت و در فاصلۀ با حقیقت است و حقیقت و واقعیت برای اش ناآشنا است .
انسان ها ، ملکوت گرا هستند و با هر ظاهری که روبرویند می خواهند باطنی بسازند و با آن باطن اُنس یابند . باطن گرایی ، گاهی با خیال تأمین می شود بدون اینکه واقعیتی در میان باشد . به عبارت دیگر باطن گرایی خیالی می شود نه واقعی .
از اینرو اگر در باطنی و دنیا و عالَمی سیر کند که خیالش می سازد در اینصورت با فاصله از واقعیت و حقیقت سیر می کند و در نسبت به واقعیت غریبه است و نمی تواند اُنسی برقرار نماید از اینرو با بیگانگی در نسبت به واقعیت و حقیقت خود را به پیش می برد و سخن از حقیقت و واقعیت برای او توهم می شود چرا که حقیقت او توهم اوست . ملکوت گرایی و باطن گرایی می بایست با واقعیت گره بخورد که در اینصورت اگر در باطن و ملکوت واقعی و حقیقی سیر داشته باشد در اینصورت آنچه در بیرون از انسان می باشد ، ادامه و ظهور آن حضور در آن عالَم می باشد ولی اگر در باطن و ملکوتی به سر برد که خیالی است و ربطی به آن چیزی نداشته باشد که در بیرون از انسان می گذرد علی القاعده بیرون ، بریدۀ از درون و باطن خیالی است و در اینصورت نمی تواند با عالَم بیرون لذّت ببرد و دائم می خواهد به عالَم درون خیالی خود بر گردد و در آنجا مأوا گزیند ازاینرو نمی تواند اُنس و صمیمیت و محبّت با غیر خود برقرار سازد .
ادامه #مطلب۷۵ 👇
انسان شادی و نشاط اش موقعی است که سیر در واقعیت و حقیقت داشته باشد . وقتی می تواند شاد و با نشاط باشد که در عالَم واقعیت مشکل داشته باشد و تهدید شود و او بتواند از تهدید فرصت بسازد که چنین چیزی نشاط او می شود نه اینکه پناه به عالَمی دیگر ببرد و خود را به خلسه ببرد و با سیر در باطن و ملکوت خیالی خود را آرام سازد . از اینرو هیجان هایی که قرار است که انسان را از عالَم واقعیت و حقیقت دور سازد و او را مستقرّ در خیال و ملکوت خیالی نماید ، مورد پذیرش نیست و برای انسان و زندگی او مضرّ می باشد و انسان نمی تواند به شادی و نشاط متناسب دست پیدا کند . باید برنامه های تربیتی او را به واقعیت سوق دهد و سیر در واقعیت برای اش بسازد ؛ تجربه ها و اردوها و طبیعت ها و ارتباط با الگوها و مسئولیت دادن ها و مشارکت بخشی و درگیر کردن در میدان و پُرکار کردن ها و ... ارتباط بیشتری با واقعیت برقرار می نماید .
ایمان گرایی انسان را می تواند تأمین گر ملکوت و باطن گرایی انسان باشد . ایمان به غیب ، باعث می شود انسان ملکوت گرا و باطن گرا باشد و بر اساس ایمان ، واقعیت باطنی و ملکوتی را مهیمن و مسلّط بر واقعیت ظاهری می نمایند . از جمله اموری که می تواند مانع از ملکوت و باطن خیالی باشد ، تقویت ایمان به معاد می باشد که ایمان به معاد چنین هنری دارد و باعث می شود که انسان استقرار در ملکوت و باطن خیالی نداشته باشد .
#تخیل
#فاصله_از_حقیقت
#مهدی_منصوری
⬅️سلسله جلسات متن خوانی و گفتگو بر محور کتاب
✅پنجشنبه ؛ ساعت ۷:۱۵ صبح
✅کتاب رشد از مرحوم علی صفایی
⬅️آدرس برگزاری این هفته :
اصفهان ؛ خیابان لاله ، خیابان شاهد ، پایگاه مسجد موسی بن جعفر علیهما السلام
006_00.12.10 تشکیک .mp3
21.38M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
وحدت و کثرت عالم
تشکیک
جلسه ششم
متن خوانی کتاب رشد جلسه۵.mp3
12.68M
متن خوانی و گفتگوی کتاب رشد مرحوم علی صفایی حائری
حجه الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری
#باز_خوانی_و_گفتگوی_کتاب_رشد
#علی_صفایی_حائری
#رشد
#سرمایه_ها
#استاد_مهدی_منصوری
#سلسله_جلسات_رویکرد_تربیتی
جلسه پنجم
023_00.12.11جمع بندی تعریف دین .mp3
28.47M
#کلام_جدید
_جمع بندی تعریف دین
جلسه بیست و سوم
012_00.12.10 مرحله دوازدهم .mp3
22.64M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
مقدمّات اثبات وجودخدا
🔹 انسدادگراها،کانت
جلسه دوازدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات «شعبانیه»
🔹سخنان حضرت امام خمينی ره در مورد مناجات مشهور ماه شعبان و
🔹تفسیر زیبای حضرت امام ره در مورد آیه
"...وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا"
🍃باسلام
🔹باسلام
به جهت درخواست بالای عزیزان برای فراهم سازی بستری درجهت دسترسی راحت به صوتهای تدریس استاد،کانال در تلگرام به ایدی زیر ایجاد شد.
🔹"هدف اصلی از ایجاد این کانال در تلگرام،ماندگاری و دسترسی دسترسی راحت اعضا به صوتها میباشد"
🔹انشالله صوتهای دروس مانند بدایه الحکمه،نهایه الحکمه و... به مرور زمان بارگزاری می گردد.
https://t.me/kanoontafakor