eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃باسلام به جهت درخواست بالای عزیزان برای فراهم سازی بستری درجهت دسترسی راحت به صوتهای تدریس استاد،کانالی در تلگرام به ایدی زیر ایجاد شد. 🔹"هدف اصلی از ایجاد این کانال در تلگرام،ماندگاری و دسترسی راحت اعضا به صوتها میباشد" 🔹انشالله صوتهای دروس مانند بدایه الحکمه،نهایه الحکمه و... به مرور زمان بارگزاری می گردد. https://t.me/kanoontafakor
زیبایی مولفه های دینی در گرو تبیین صحیح امروزه ما نیاز به تبیین و بازخوانی مفاهیم دینی داریم . مشکل ما این است که تبیین صحیح و یا جامع و کاملی از مفاهیم دینی صورت نگرفته است مثلاً متاسفانه مفاهیمی مثل « نماز » تبیین صحیحی از آن صورت نگرفته و از اینرو در نسبت به آن در جهل هستیم و آدمها بیگانه ی از آن چیزی هستند که نسبت به آن جاهل هستند و به جایی می رسند که با آن دشمنی می کنند . اگر تبیین : ✅صحیح و دقیق ✅جامع و کامل ✅منسجم و سیستمی از مفاهیم دینی صورت گیرد ، زیبایی آن به رخ کشیده می شود و همه میل به آن پیدا می کنند . ❌به جهت عدم تبیین دقیق و صحیح و جامع و منسجم ، زیبایی مولفه ای همچون نماز خودش را نشان نداده است و عده ای متأسفانه فراری شده اند . مقام معظم رهبری صبح امروز در دیدار با اعضاء خبرگان فرمودند : 🔹« به نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف. »
تشکیک ۰۰.۱۲.۲۱.mp3
20.13M
وحدت و کثرت عالم تشکیک اقسام تمایز ۱. تمایز بتمام ذات ۲. تمایز به ذاتی ۳. تمایز به عرضی جلسه نهم
مرحله دوازدهم ۰۰.۱۲.۲۱.mp3
15.47M
مقدمّات اثبات وجودخدا 🔹 تقسیمات ادله اثبات وجود خدا اقسام براهین اثبات خدا براهین مخلوق محور/وجود محور براهین مفهوم محور/غیر مفهوم محور براهین فلسفی/کلامی/علوم طبیعی جلسه شانزدهم
نهایه مرحله دوازدهم 22 اسفند.mp3
18.69M
مقدمّات اثبات وجودخدا 🔹 تقسیمات ادله اثبات وجود خدا اقسام براهین اثبات خدا نظرات در اثبات وجود خدا در قرآن جلسه هفدهم
نهایه بحث تشکیک 22 اسفند.mp3
17.92M
وحدت و کثرت عالم تشکیک اقسام تمایز ۱. تمایز بتمام ذات ۲. تمایز به ذاتی ۳. تمایز به عرضی جلسه دهم
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دار فانی را وداع گفتند. ارتحال این مرجع عالیقدر را به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض می‌كنيم. ◾️◾️◾️ @Kanoon_tafakor
هدایت شده از کانون تفکر
🍃باسلام به جهت درخواست بالای عزیزان برای فراهم سازی بستری درجهت دسترسی راحت به صوتهای تدریس استاد،کانالی در تلگرام به ایدی زیر ایجاد شد. 🔹"هدف اصلی از ایجاد این کانال در تلگرام،ماندگاری و دسترسی راحت اعضا به صوتها میباشد" 🔹انشالله صوتهای دروس مانند بدایه الحکمه،نهایه الحکمه و... به مرور زمان بارگزاری می گردد. https://t.me/kanoontafakor
آدم از همان ابتداء برای زندگی روی زمین خلق شد نکاتی از آیه ۳۵ سوره بقره : « قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین » ✅- در آیات قبل نشان داده شد که آدم ، خلیفۀ خداست و دوست و دشمن و آن کسی که به او احترام می گذارد و آنکه در برابر او قد عَلَم می کند به طور دقیق مشخص شد . در آیات قبل نشان داده شد که : آدم ، می تواند ظرف اسماء الهی شود و ملائکه چنین توانی را ندارند . و نشان داده شد که آدم می تواند آن اسماء را نشان دهد و نشان داده شد که دشمن اش چه کسی است . حالا که اینها مشخص شد ، پس تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می خواهید در بهشت تصرف کنید ولی در این درخت تصرّف نکنید که اگر تصرف کنید قاعدتا ضرر می کنید و ناکام می مانید و به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید . ✅- خاصیّت و طبیعت این درخت انحطاط آور است : آن درخت ، درختی نبود که قرار داد خدا باشد که با نزدیکی به او ناچاراً از بهشت خارج می شوید . طبیعت آن درخت ، به گونه ای است که توجه به آن انسان را به پایین می کشد . خاصیّت آن درخت این است . قرب و نزدیکی به آن درخت ، موجب انحطاط انسان می شود و ظرفیّت های انسان را از بین می برد و موجب نادیده گرفته شدن ظرفیّت های انسان می شود . اینکه می فرماید : « فتکونا من الظالمین » نتیجۀ قرب و نزدیکی به درخت است یعنی نزدیکی به درخت ، نتیجه اش این است نه نتیجه نادیده گرفتن حرفِ خدا . قرب به درخت ، اثر آن است . وقتی که دکتر می گوید فلان غذای ترش را نخور حال اگر کسی تخلّف کرد و خورد ، قاعدتا حال او وخیم تر می شود و وخیم تر شدن حال آن ، نه به خاطر این است که حرفِ دکتر را زمین زده است و گرنه غذای ترش خاصیّت آن ، وخیم تر کردن حال مریض نیست ولی چون صِرف حرفِ دکتر زمین زده شده است ، حال او وخیم تر شده است بلکه کاملاً عکس این است ؛ چه دکتر بگوید و چه دکتر نگوید اثر غذای ترش این است و دکتر دارد او را متذکر می شود و به او خبر می دهد که خاصیّت غذای ترش این است . حال خاصیّت درخت این است که توجه و سراغ آن رفتن ، لازمه اش این است که انسان انحطاط نصیبش می شود. از اینرو نباید « ظالمین » را به معنای معصیت کار معنا کرد بلکه باید به معنای این گرفت که به مشکلات می افتید . از اینرو نهی در « لاتقربا » ، ارشادی است نه مولوی . ✅- علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : « انی جاعل فی الارض خلیفه » این معنا را دست می دهد که آدم در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد و اگر خدا او را چند روزی در زمین منزل داد ، برای این بود که امتحان خود را بدهند ...... » طبق این آیه معلوم می شودکه آدم ، نمی تواند این نهی را رعایت نماید و آدمیّت اقتضایش این است که در آن بهشت نمی ماند و بلکه با انتخابِ نزدیکی به شجرۀ ممنوعه ، زندگی زمینی را برای خود انتخاب می کند . قاعدۀ آدم این است که به آن شجره نزدیک می شود و به زمین هبوط می کند . جنسِ آدم نزدیکی به زمین است و به عبارتی وجهی دارد که مطابق آن وجه زمین را انتخاب می کند و از اینرو آدم ، به عنوان آدمیت به شجره نزدیک می شود .همین که آدم ، آدم و انسان است به گونه ای است که به این شجره نزدیک می شود . قرار است به آدم گفته شود که تو زمینی هستی و باید بیاید در بهشت و زمینی بودن اش را خودش به خودش ثابت نماید و در واقع در آن بهشت قرار است حقیقت هایی به انسان گوشزد شود و قرار است که فهمانده شود که جنبۀ آدمیّت آدم آنچنان است که زمینی بودن را برای خود انتخاب می کند و اساسا اقتضای آدمیت هر انسان چنین است که باید از برزخ نزولی و بهشت اولیه به دنیا بیاید و زندگی تکاملی خود را از این جا شروع کند .