🔺🔺تذکر:
خدمت دوستان عرض می شود جهت سهولت در پیدا کردن صوت درسی که مدنظر دارید حتما از
#هشتک استفاده کنید
قابل ذکر است تمامی صوتها در کانال #هشتک گزاری شده است.
🔹نهایه دوره اول👇
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
#مرحله_دهم_تقدم_تاخر_حدوث_قدم
🔹فقه و اصول:👇
#الفائق
#کتاب_اساس_الحکومه
🔹صوت دیگر دروس 👇
#انسان_شناسی_فلسفی
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
#کلام_جدید
#انسان_شناسی_فلسفی
#نفس_شفا
#عرفان_مقدماتی
#وحدت_شخصیه
#السیاسه_المدنیه
#نهج_البلاغه
#حدیث_خوانی
#نامه_حضرت_امیر_ع_به_مالک_اشتر
@kanoon_tafakor
032_02.3.17 نفس شفا الفصل الرابع ملاک تعدد قوا ، ضرورت تعدد قوا.mp3
41.29M
#نفس_شفا
الفصل الرابع
( فصل چهارم از مقاله اولی ؛ )
جلسه سی و دوم
033_02.3.18 نفس شفا الفصل الرابع .mp3
18.93M
#نفس_شفا
الفصل الرابع
( فصل چهارم از مقاله اولی ؛ )
جلسه سی و سوم
082_02.3.20 تشکیک .mp3
11.63M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
🔹تصویر تشکیک
ویژگی های وحدت سریانی
جلسه هشتاد و دوم
083_02.3.21 تشکیک .mp3
15.45M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
#الفصل_الثالث_فی_ان_الوجود_حقیقه_مشککه
🔹تصویر تشکیک
ویژگی های وحدت سریانی
جلسه هشتاد و سوم
111_02.3.20 مرحله دوازدهم،برهان صدیقین.mp3
17.22M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
براهین اثبات وجودخدا
🔹 برهان صدیقین
تقریر علامه طباطبایی
جلسه یکصد و یازدهم
112_02.3.21 مرحله دوازدهم،برهان صدیقین .mp3
20.42M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
براهین اثبات وجودخدا
🔹 برهان صدیقین
تقریر علامه طباطبایی
جلسه یکصد و دوازدهم
051_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020301.MP3
7.83M
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.1
وحدت شخصیه
جلسه پنجاه ویکم
052_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020306.MP3
10.31M
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.06
وحدت شخصیه
جلسه پنجاه و دوم
053_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020307.MP3
10.14M
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.7
وحدت شخصیه
جلسه پنجاه وسوم
054_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020308.MP3
11.83M
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.8
وحدت شخصیه
جلسه پنجاه وچهارم
020_02.3.16 اصول کافی باب زهد.mp3
18.22M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه بیستم
recording-20230610-104303.mp3
7.94M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه بیست و یکم
حدیث خوانی 21 خرداد.mp3
12.94M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه بیست و دوم
خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش اول )
«بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا»
🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 13
🔸مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِی أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِی عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى جَعْفَرٍ ع حَدِّثْنِى بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ فَقَالَ يَا أَبَا عُبَيْدَةَ أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ الْمَوْتِ إِلَّا زَهِدَ فِى الدُّنْيَا
ترجمه :
🔹ابوعبیده خزاء گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: حدیثى به من بفرمایید که از آن سود ببرم فرمودند: اى ابا عبیده، بسیار یاد مرگ کن، زیرا شخصى از مرگ بسیار یاد نکند، جز آنکه بدنیا بىرغبت شود،(زاهد نسبت به دنیا باشد)
🔸ذِكْرَ الْمَوْتِ؛جهت معرفتی زُهد است...
🔹فهم مرگ،یک فرصت است؛تعلقات را کم می کند...
🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یعنی متذکر واقعیت های فانی بشوید...
🔹به انتقال ها متذکر شوید؛تذکر به انتقال ها زُهد می آورد...
🔸 تذکر به انتقال زمینه ساز زُهد برای انسان است...
🔹أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی فردی است و موجب تقلیل دلبستگی هااست،دلبستگی را کم میکند و از بین میبرد..
🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی اجتماعی و حاکمیتی است یعنی باید آن را در همه عرصه ها بیاورید؛
(در عرصه های سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،معماری و تبلیغات و...)
🔹دنیا جای دلبستن نیست که گفته اند:زاهد باشید،لذا زُهد بر اساس واقعیت است نه بر اساس توهُم...
🔸هر آنچه که؛کمک بکند،انسان به سمت واقعیت برود،این ارزشمند است.
✳️یکی از چیزهایی که کمک میکند،انسان ها به سمت واقعیت ها بروند؛ «ذِكْرَ الْمَوْتِ» است،زُهد می آورد و انسان را آماده می سازد.
#حدیث_خوانی
#باب_زُهد
#استاد_منصوری
﷽
خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش دوم )
«بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا»
🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 14
🔸عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ أَيْمَنَ عَنْ دَاوُدَ الْأَبْزَارِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَلَكٌ يُنَادِی كُلَّ يَوْمٍ ابْنَ آدَمَ لِدْ لِلْمَوْتِ وَ اجْمَعْ لِلْفَنَاءِ وَ ابْنِ لِلْخَرَابِ
🔹ترجمه :
امام باقر (ع) فرمود: فرشتهاى هر روز فریاد مىکشد: آدمیزاد براى مردن بزاى و براى نابودى گردآور و براى خراب شدن بساز.
✳️توجه:عاقبت اندیشی زُهد می آورد؛تمرکز بر عاقبت راه را باز می کند...
🔸یکی از عواملی که بسیار در حوزه اندیشه و زندگی مهم است؛عاقبت اندیشی است.
(انسان ها بتوانند عاقبت کارهایشان را ببینند)
🔹عاقبت اندیشی انسان را متوجه میکند که؛چقدر دل بدهد و چقدر دل ندهد؛به چه میزان قلب خود را به صحنه بیاورد.
🔸این روایت:از راه های ایجاد زُهد است؛قلب را معتدل،کنترل و بالانس میکند...
🔹تنها انگیزه کار در دنیا اگر دنیوی باشد،زُهد کیفیت را پایین میآورد ولی تنها انگیزه کار این نیست و وظیفه گرایی و تکلیف گرایی مسئله دیگری است..
🔸زُهد موقعی کیفیت کار را پایین نمی آورد که انگیزه شخص بیش از دنیا باشد؛و اصلا کسانی زاهد میشوند که انگیزه آنها بیش از دنیا باشد..
🔹عشق زُهد را بالا میبرد؛و زُهد حتماً انگیزه ای بیش از دنیا می خواهد..
🔸اگر انگیزه تو بشود:مردم،خدا و آخرت؛یعنی دلبستن تو بیش از دنیاست؛هرچند عملکرد تو در دنیا باشد ولی طبق دنیا نیست...
🔹فَالْمَغْبُونُ مَنْ حُرِمَ حَظَّهُ مِنَ الْآخِرَةِ
بدبخت و بیچاره کسی است که حَضِ خودش را از آخرت از دست داده است...
🔸لذا میتوان گفت:هیچ وقت دنیاگراها نمیتوانند زاهد باشند،چرا؟!
بخاطر اینکه تمام انگیزشان دنیاست...
#حدیث_خوانی
#باب_زُهد
#استاد_منصوری
﷽
خلاصه جلسه هشتم
«بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا»
🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 193 روایة: 1
🔶مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ الْحَرِیرِيِّ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ
🔷ترجمه :
امام صادق (ع) فرمود: کسیکه بدنیا زاهد و بىرغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانشرا بآن گویا سازد، و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند، و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دارالسلام درآورد.
🔸کسی میتواند به دارالسلام برود که سالم باشد؛
(بین متحرک و غایت باید سنخیت باشد)
🔹انسان ها در دنیا باید به حکمت برسند؛
حکمت یک نوع استحکام اندیشه و عمل است...
🔸زُهد؛در مقابل تعلقات دنیاست که انسان را کور میکند...
🔹زُهد انسان را بینا می کند،مدیریت دنیا با زُهد معنا پیدا میکند...
🔸اخلاص زُهد می آورد، قلب را له حکمت می کشاند در نتیجه مملکت حکیمانه به میدان می آید...
🔹تعلقات دنیوی اجازه دیدن نمی دهد و نمی گذارد حقایق فهم شود...
🔸چرا زُهد سلامت قلب می آورد؟!
بخاطر اینکه حد وسط زُهد و سلامت قلب اخلاص است...
🔹خاصیت زُهد این است؛
احدی غیر از خدای متعال را نمیگذارد،باشد بنابراین موجب سلامت قلب می شود...
🔸خاصیت اخلاص:
جا برای غیر نمیگذارد و در تقابل با شرک است...
🔹نتیجه ی اخلاص زُهد میشود و زُهد باید در همه امور وارد شود...
#حدیث_خوانی
#باب_زُهد
#استاد_منصوری
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020320.MP3
9.2M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020320
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
پنجاه و پنجم
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020321.MP3
9.51M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020321
#وحدت_شخصیه
#عرفان_مقدماتی
پنجاه و ششم
023_02.3.22 اصول کافی باب زهد.mp3
16.85M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه بیست و سوم
024_02.3.23 اصول کافی،باب زهد.mp3
7.7M
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
جلسه بیست وچهارم
﷽
خلاصه جلسه ۲۴ حدیث خوانی
🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 15
✳️عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِنَّ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ إِنَّ الْآخِرَةَ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا أَلَا وَ كُونُوا مِنَ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا الرَّاغِبِینَ فِى الْآخِرَةِ أَلَا إِنَّ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ التُّرَابَ فِرَاشاً وَ الْمَاءَ طِیباً وَ قُرِّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْرِیضاً أَلَا وَ مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ الْمَصَائِبُ أَلَا إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً كَمَنْ رَأَى أَهْلَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ مُخَلَّدِینَ وَ كَمَنْ رَأَى أَهْلَ النَّارِ فِى النَّارِ مُعَذَّبِینَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَةٌ وَ حَوَائِجُهُمْ خَفِیفَةٌ صَبَرُوا أَيَّاماً قَلِیلَةً فَصَارُوا بِعُقْبَى رَاحَةٍ طَوِیلَةٍ أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَجْرِى دُمُوعُهُمْ عَلَى خُدُودِهِمْ وَ هُمْ يَجْأَرُونَ إِلَى رَبِّهِمْ يَسْعَوْنَ فِى فَكَاكِ رِقَابِهِمْ وَ أَمَّا النَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ بَرَرَةٌ أَتْقِيَاءُ كَأَنَّهُمْ الْقِدَاحُ قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ مِنَ الْعِبَادَةِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَقُولُ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ أَمْ خُولِطُوا فَقَدْ خَالَطَ الْقَوْمَ أَمْرٌ عَظِیمٌ مِنْ ذِكْرِ النَّارِ وَ مَا فِیهَا
❇️ترجمه :
على بن الحسین صلوات الله علیهما فرمود دنیا پشت کرد، کوچ مىکند و آخرت روى آورده مىآید و براى هر یک از ایندو فرزندانى است، شما از این فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید و از زاهدین در دنیا و راغبین در آخرت باشید.
همانا زاهدین در دنیا زمین را بستر خود گرفتند و خاک را فرش و آب را بوى خوش خود و خویشتن را از دنیا قیچى کردند.
همانا خدا را بندگانى است که گویا اهل بهشت ار جاویدان در بهشت دیده و اهل دوزخ را در دوزخ گرفتار عذاب دیدهاند، مردم از شر آنها در امانند، دلشان غمگین است، عفت نفس دارند، حاجاتشان سبک است، چند روزى صبر کردند و بااستراحت طولانى قیامت رسیدند.
اما شب گامهایشان براى عبادت صف کشیده، اشکهایشان بر چهره جاریست و بپروردگار خویش پناه بردند و براى آزادى خود (از آتش دوزخ) کوشش کنند.
و اما روز خویشتن دارانى باشند، دانشمند، نیکوکار و پرهیزگار، در لاغرى مانند چوبه تیرى که ترس از عبادت آنها را تراشیده، هر که به آنها نگرد، گوید بیمارند - در صورتى که بیمارى ندارند - یا گویند دیوانهاند، در صورتیکه به امر بزرگى که یاد آتش دوزخ و وضع آن است گرفتارند.
♦️زُهد و رغبت همیشه همراه یکدیگر هستند،هرچند دو حیث مختلف باشند...
♦️زُهد از چیزی و رغبت به چیزی است؛یعنی وقتی زُهد نسبت به چیزی وجود دارد حتما رغبت به چیز دیگری هم وجود دارد...
♦️انسان های زاهد متوجه کم بودن دنیا و ابدی بودن آخرت هستند...
♦️مقوله زُهد باعث تمرکز در حوزه علاقه میشود...
♦️رغبت،شوق و علاقه زُهد می آورد و همان زُهد نیز علاقه و رغبت و شوق به همراه دارد...
♦️انسان های زاهد ذهنشان جلی دیگری مشغول است لذا رفتار متفاوتی هم دارند...
#حدیث_خوانی
#باب_زُهد
#استاد_منصوری
🌀 جوانِ مرا اصلاح و هدایت کرد!
📝 هدایت مردم با خرید میوه!
🔸 جناب آقای حسين مدرسى مىگويد:
يكى از دوستان از قول ميوه فروشى واقع در خيابان آزادى ـ نزدیک منزل [مرحوم] حاجى میرزا علی آقا فلسفی تنکابنی ـ مىگفت:
🔺 «رفتار حضرت ايشان، جوان مرا متحول كرد و او را از بدبينى به ناحق نسبت به روحانيون و از بى دينى به ديندارى برگرداند. از وضع او نگران بودم، ولى اينک خوشحالم كه نجات يافته است.
🔻 ماجرا از اين قرار بود كه حاجى آقا گاهى از مغازه ما ميوه مىخريدند.
هرگاه تشريف مىآوردند، من پاكت به دست با اشتياق جلو مىدويدم كه بهترين ميوه را تقديم ايشان بكنم. پاكت را با اصرار از من مىگرفتند و مىگفتند: من خودم بلد هستم ميوه برچينم.
✅ آن گاه يک دانه ميوه خوب، يک دانه متوسط و يک دانه ميوه نامرغوب در پاكت مىگذاشتند!
من جلو مىپريدم و مىگفتم: حاجى آقا چه مىكنيد، چرا ميوه خوب بر نمىداريد؟ حاجى آقا بدون توجه به درخواست من، كار خود را ادامه مىدادند و مىفرمودند: ديگران هم حقى دارند.
♨️ جوان من كه ايستاده بود و نظاره مىكرد، پس از رفتن ايشان با شگفتى به من گفت: آيا چنين آدمى ممكن است؟!
✅ همين مشاهده او را اصلاح كرد و حالا نماز مىخواند، آن هم به جماعت.»
﷽
(خلاصه جلسه ۲۳ حدیث خوانی)
🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 15
✳️عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَبَانٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِنَّ الدُّنْيَا قَدِ ارْتَحَلَتْ مُدْبِرَةً وَ إِنَّ الْآخِرَةَ قَدِ ارْتَحَلَتْ مُقْبِلَةً وَ لِكُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا بَنُونَ فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا أَلَا وَ كُونُوا مِنَ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا الرَّاغِبِینَ فِى الْآخِرَةِ أَلَا إِنَّ الزَّاهِدِینَ فِى الدُّنْيَا اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ التُّرَابَ فِرَاشاً وَ الْمَاءَ طِیباً وَ قُرِّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْرِیضاً أَلَا وَ مَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ الْمَصَائِبُ أَلَا إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً كَمَنْ رَأَى أَهْلَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ مُخَلَّدِینَ وَ كَمَنْ رَأَى أَهْلَ النَّارِ فِى النَّارِ مُعَذَّبِینَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ أَنْفُسُهُمْ عَفِیفَةٌ وَ حَوَائِجُهُمْ خَفِیفَةٌ صَبَرُوا أَيَّاماً قَلِیلَةً فَصَارُوا بِعُقْبَى رَاحَةٍ طَوِیلَةٍ أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَجْرِى دُمُوعُهُمْ عَلَى خُدُودِهِمْ وَ هُمْ يَجْأَرُونَ إِلَى رَبِّهِمْ يَسْعَوْنَ فِى فَكَاكِ رِقَابِهِمْ وَ أَمَّا النَّهَارَ فَحُلَمَاءُ عُلَمَاءُ بَرَرَةٌ أَتْقِيَاءُ كَأَنَّهُمْ الْقِدَاحُ قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ مِنَ الْعِبَادَةِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَقُولُ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ أَمْ خُولِطُوا فَقَدْ خَالَطَ الْقَوْمَ أَمْرٌ عَظِیمٌ مِنْ ذِكْرِ النَّارِ وَ مَا فِیهَا
❇️ترجمه :
على بن الحسین صلوات الله علیهما فرمود دنیا پشت کرد، کوچ مىکند و آخرت روى آورده مىآید و براى هر یک از ایندو فرزندانى است، شما از این فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید و از زاهدین در دنیا و راغبین در آخرت باشید.
همانا زاهدین در دنیا زمین را بستر خود گرفتند و خاک را فرش و آب را بوى خوش خود و خویشتن را از دنیا قیچى کردند.
همانا خدا را بندگانى است که گویا اهل بهشت ار جاویدان در بهشت دیده و اهل دوزخ را در دوزخ گرفتار عذاب دیدهاند، مردم از شر آنها در امانند، دلشان غمگین است، عفت نفس دارند، حاجاتشان سبک است، چند روزى صبر کردند و باستراحت طولانى قیامت رسیدند.
اما شب گامهایشان براى عبادت براى عبادت صف کشیده، اشکهایشان بر چهره جاریست و بپروردگار خویش پناه بردند و براى آزادى خود (از آتش دوزخ) کوشش کنند.
و اما روز خویشتن دارانى باشند، دانشمند، نیکوکار و پرهیزگار، در لاغرى مانند چوبه تیرى که ترس از عبادت آنها را تراشیده، هر که بآنها نگرد، گوید بیمارند - در صورتى که بیمارى ندارند - یا گویند دیوانهاند، در صورتیکه بامر بزرگى که یاد آتش دوزخ و وضع آنست گرفتارند.
🔷هنگامی که دارید جمعی را تشکیل می دهید بدانیدآخر این جمع فنا است پس اندازه جمع حاضر نشوید بیش از جمع ظاهر شوید...
🔷در این روایت میفرماید:طوری با مال و بنون رفتار کنید که باقیات الصالحات شما بشوند...
🔷الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا(۴۶ کهف)
🔷در بستر زُهد میشود به بیش از کار انگیزه داشت...
🔷سطح ما با زُهد بیش از کار می شود لذا با زُهد می شود تمام کارها را در منظومه آورد...
🔷زُهد هنر آوردن کارها در ساختار است...
🔷وَ يَزيدُ اللهُ الَّذينَ اهْتَدَوْا هُدىً وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ مَرَدًّا(۷۶مریم)
🔹ترجمه:و كسانى كه پذيراى هدايت شوند، خداوند بر هدايتشان مىافزايد؛ و آثار ماندگار شايستهاى كه [از انسان] باقى مىماند، ثوابش در پيشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش نيكوتر است.
🔷دنیا و آخرت آمیختگی دارد...
حرکت،جمع وجود و عدم است،انسانی که حرکت میکند جمع بین دنیا و آخرت است...
🔹به میزانی که انسان حرکت میکند آخرتی میشود و دنیایی بودنش از بین می رود...(تَشابُک بین دنیا و آخرت است)
🔹دنیا با حرکتش به سمت حذف شدن می رود...
🔷زُهاد از ابناالآخرت هستند...
🔹زُهد کاری می کند که نسبت انسان و سنخیتش با دنیا کم شود...
🔷کسی که در دنیا زاهد باشد مصائبش در دنیا آسان می شود...
🔹هرچقدر تعلقات سنگین باشد مصیبت ها سنگین تر است و هرچه تعلقات کمتر مصیبتها نیز کمتر خواهد بود...
🔷کسانی که متوجه قالو انا لله و انا الیه راجعون هستند انسان های زاهدی هستند...
🔷شریعت یک هنر است و یک مهارت در زندگی ایجاد می کند...
#حدیث_خوانی
#باب_زُهد
#استاد_منصوری