98.9.17(ج۲۸)ولم یقع فی الاوهام.mp3
14.94M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
جلسه بیست و هشتم
توحید شیخ صدوق ؛ فراز لم تقع علیه الاوهام.docx
28.5K
متن جلسه ۲۸
#توحید_صدوق
ولم یقع فی الاوهام...
خلاصه جلسه دوم تفسیر المیزان سوره حمد...
موضوع جلسه:
تفسیر *بسم الله الرحمن الرحیم* و هماهنگی آن با نظام عالم ....
• خداوند قرآن را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کرده است تا :
-آنچه در کلامش هست مارک او را داشته باشد.
-به بنده این ادب را بیاموزد که هر کاری( فعل و قول) را با نام خدا شروع کند.
-آن کار برای رضای خدا باشد وهالک و باطل و ناقص نشود ، "کل شی ء هالک الا وجهه" یعنی به هر میزان که به باقی وصل شوید، بقا برایتان معنا دارد.بسم الله در تار و پود عمل اثر می گذارد و به سرانجامی که بایدبرسد آن را می رساند ، لذا باطل و هالک نمی شود.
• سه جهت در بسم الله الرحمن الرحیم هست:
۱.مطابقت با نظام عالم دارد ، همانطور که کل نظام هستی از خدا شروع شده است ، انسان هم که می خواهد کاری را شروع کند باید از خدا شروع کند .
۲.جهت دهنده ی به قصد انسان است،جهت دهنده به کیفیت،کمیت،زمان و مکان عمل است .
۳.امداد ،دعا و مدد است .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.9.18(ج۲۹)عرض ذاتی.mp3
8.4M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی
جلسه بیست و نهم
98.9.18(ج۲۹)و لم یقع فی الاوهام.mp3
9.35M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم یقع علیه فی الاوهام فتقدره شبحا ماثلا
جلسه بیست و نهم
98.9.19(ج۱۴)اثبات جسم از راه نظری.mp3
5.92M
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#مشاء_جوهر_و_عرض
اثبات جسم
بنابر قول به نظری بودن اثبات جسم
جلسه چهاردهم
خلاصه جلسه سوم تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
تفسیر *بسم الله الرحمن الرحیم* و وحدت کلامی قران ...
• غرض واحد در نزول قرآن هدایت خلق است، پس بسم الله الرحمن الرحیم اول قرآن ،به این معناست که هدایت خلق با نام خدا آغاز شده است .
• هر سوره در قرآن وحدت جداگانه ،و برای خود معنایی دارد و غرض آن با سوره های دیگر متفاوت است، لذا بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز هر سوره معنای خاصی متناسب با آن سوره دارد .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_ tafakor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و ششم
98.9.18(ج۲۷)سنخیت .mp3
9.96M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و هفتم
98.9.19(ج۲۸)سنخیت.mp3
7.01M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
_ادله اثبات سنخیت
جلسه بیست و هشتم
May 11
چکیده جلسه چهارم تفسیر المیزان سوره حمد....
موضوع جلسه:
"بسم الله الرحمن الرحیم" در سوره مبارکه ی حمد به چه معناست؟
• بین میزان اطاعت و میزان حمد ارتباط هست ،هر چه که قابل حمد باشد قابل اطاعت هم است .
• حمد برای خدایی است که همه ی زیبایی ها را در خود جمع کرده ، از جمله رحمانیت، رحیمیت، مالکیت و ... .
• آیا اگر تمام زیبایی ها مال کسی باشد، رب باشد، رحمت از او باشد ،او را حمد نمی کنید؟ "ولله الاسماء الحسنی "
• در برابر خدایی با ویژگی هایی که در آغاز سوره ی حمد آمده است فقط اطاعت کافی نیست و باید بندگی کرد "ایاک نعبد "
• اصل کلمه ی الله از اله است ،اله دومعنا دارد یکی الله به معنای معبود و دیگری الله به معنای آنچه عقول از آن متحیر می شوند.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.9.24(ج۳۱)اعراض ذاتی.mp3
4.9M
#نهایه_الحکمه
#المدخل
_ عرض ذاتی
جلسه سی و یکم
98.9.24(ج۲۹)سنخیت.mp3
8.71M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الخامس:قاعده الواحد
عالم وحدت و کثرت دارد
و توجیه وحدت و کثرت عالم، وحدت و کثرت در وجود است(تشکیک) و توجیه وحدت و کثرت در وجود، "سنخیت و علیت" است.
جلسه بیست و نهم