چکیده جلسه (۲۲) تفسیر المیزان سوره حمد ....
🔹موضوع جلسه:تفاوت حمد و شکر،معنای حقیقی عبد ...
• یکی از تفاوت های حمد و شکر این است که حمد یک نوع ثناء در برابر زیبایی است ،خواه آن زیبایی به انسان برسد و نعمتی برای او محسوب شود خواه نعمتی برای او نباشد، اما شکر در برابر نعمت صورت می گیرد. حمد اعم از شکر است.
• معلول در وجود و در تمامی شئون محتاج علت است و هر کمالی دارد سایه ای است از هست علتش، لذا معلول ظل علت است. از این رو خداوند متعال را القیوم می خوانند، قیوم است به این معناست که به فقرا قوام می دهد؛ به کسانی که در اصل وجود و تمامی شئون خود فقیر هستند.
• طبق مقدماتی که در ذیل این توضیح خواهد آمد هر حمدی که در این عالم صورت می گیرد حمد خداوند متعال است چرا که هر حسن و زیبایی از آن حیث که او علت است، به او برمی گردد .
۱.همه ی موجودات به غیر از خداوند متعال معلول هستند.
۲.معلول در وجودش محتاج علت است.
۳.هر چیزی که در وجودش به علت نیاز داشته باشد در تمام شئونش به علت نیازمند است .
۴.هر حسن و زیبایی در این عالم هست، کمال و استقلالش از علتش هست.
• انسان ها در حمد کردن دوگونه هستند :
دسته ای هستند که زمان حمد کردن مخلوق می دانند که بالحقیقه و بالاصاله کار خداست و توجه دارند که این حمد، حمد خالق است " لم یشکر المخلوق لم یشکرالخالق" ، اما دسته ی دوم کفار هستند که موارد زیادی را در زندگی حمد می کنند ولی اعتقادی به خداوند ندارند و اعتقاد ندارند که خالقی هست که بخواهند حمد را با او نسبت دهند .
• یکی از آثار فرهنگ حامدانه این است که جلوی تکبر را می گیرد، تکبر زمانی رخ می دهد که شخص خود را مالک یک زیبایی یا کار خوب می داند، با اعتقاد به این که تمام حمدها از آن خداوند است صاحب هر زیبایی را خداوند می داند و فضل و لطف او، لذاست که دچار تکبر نمی شود.
• عبد یعنی هر موجود ذی شعوری که در ملک غیر باشد و بر دو نوع تقسیم می شود:عبد وجودی و عبد سلوکی.
• همه ی موجودات در مِلک حق هستند و در ذیل مالکیت و خالقیت حضرت حق وجود دارند و در ذیل ربوبیت تکوینی حضرت حق هستند، به این ها اطلاق عبد وجودی می شود ، عبد وجودی در وجود عبد است، خاضع قانون خداوند است، خاشع در برابر اراده ی الهی است اما از سر اختیار و اراده نیست، وجوداً است.
• عبد سلوکی این است که انسان با اراده و اختیار و انتخاب خود جانب حق را رعایت کند و خواست و مشیت و اراده ی الهی را در نظام زندگی ببیند و آن را برگزیند ،یعنی عبد است اما با سلوک خود حرکت می کند؛حرکتی عبدانی .
• زبان "ایاک نعبد و ایاک نستعین" عبودیت سلوکی است.
• انسان باید عبد سلوکی کسی شود که عبد وجودی اوست در غیر این صورت به بیراهه رفته است و نتیجه اش می شود" غیرالمغضوب علیهم و لاالضالین".
• کافر هم عبد وجودی حضرت حق است اما تفاوت مومن و کافر در این است که مومن عبد سلوکی هم هست ولی کافر نیست .
• از آغاز سوره حمد تا پایان "مالک یوم الدین" مربوط به عبد وجودی بودن بندگان است.
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.11.27(ج۲۱).m4a
19.12M
#ارزش علم و علم آموزی
_راه و رسم طلبگی
_ارزش و روش علم و علم آموزی
حجت الاسلام و المسلمین استادمهدی منصوری
جلسه بیستم و یکم
باسلام خدمت دوستان عزیز
🔹صوتهای تدریس
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری
را در کانال " کانون تفکر" دنبال کنید.
#فلسفه_فلسفه(سطح مقدماتی)
#بدایه الحکمه
#فلسفه_علم
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#ارزش علم و علم آموزی
#توحید_صدوق
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#کفایه_الاصول
#اصولی_برای_بهتر_زندگی_کردن
#مدیریت_بلا_و_ابتلا_در_زندگی
#نهایه_الحکمه
#برهان_شفا
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
🔹آدرس کانال:
@kanoon_tafakor
♦️♦️♦️توجه
باسلام
تمام کلاسهای
حجت الاسلام استاد مهدی منصوری
از تاریخ ۳ لغایت ۸ اسفند بصورت غیر حضوری برگزار و صوت تدریس بلافاصله در کانال
"کانون تفکر" بارگذاری می شود.
@kanoon_tafakor
May 11
98.12.05 (ج۵۸)ضرورت فلسفه.mp3
14.71M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه پنجاه و هشتم
نهایه المدخل 6 اسفند 98.mp3
18.94M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه پنجاه و نهم
کانون تفکر
♦️♦️♦️توجه باسلام تمام کلاسهای حجت الاسلام استاد مهدی منصوری از تاریخ ۳ لغایت ۸ اسفند بصورت غی
با سلام
تمام کلاس های حجت الاسلام استاد مهدی منصوری در هفته اینده (۱۰ لغایت ۱۶ اسفند)نیز به صورت غیر حضوری برگزار و صوت ان در کانال بارگذاری می شود.
💠سلسله مباحث #انس_با_دعا
از
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
به صورت روزانه در كانال مجموعه تبيين حقایق بار گذاری می شود.
مطلب شماره یک:
💠انس با ادعیه راهی برای درمان رذائل
https://eitaa.com/mtabeen/1121
برای دریافت مطلب بر روی لینک کلیک کنید.
#گروه_تربیتی
کانال مجموعه تبیین حقایق
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
May 11
May 11
98.11.27(ج۵۰)لم تدرکه الابصار .mp3
4.23M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه پنجاه
98.11.28(ج۵۱)لم تدرکه،و كلت عن إِدراكه طروف...mp3
21.28M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه پنجاه و یکم
98.12.8 (ج۵۲)لوازم نفی ابصار،دلیل عقلی روایی .mp3
8.2M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
_ لوازم نفی ادراک بصری خداوند
_دلیل عقلی در روایات
جلسه پنجاه و دوم
چکیده جلسه (۲۳) تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
عبادت به چه معناست؟ تنافی عبادت و استکبار...فرق بین عبودیت عبد در برابر خدا و موالی بشر ...
• عبد به معنای موجود ذی شعوری است که مملوک غیر باشد و عبادت هم نشان دادن مملوکیت است .
• عبادت را نباید به خضوع معنا کرد، البته لازمه ی مملوکیت خضوع است.
• کسانی که اهل عبادت هستند نمی توانند اهل استکبار شوند زیرا عبادت اجازه ی طغیان در برابر معبود را نمی دهد ،بنابراین هیچ گاه عبادت و استکبار با هم دیگر جمع نمی شوند .
• به هر میزان که عبادت از معنا برخوردار باشد از استکبار شخص می کاهد.
• عبودیت بر دو نوع است: ۱.در برابر موالی بشری۲. در برابر حضرت حق
• مالکیت بر دو دسته تقسیم می شود: حقیقی و اعتباری.مالکیت حقیقی نیز خود دارای دو قسم محدود و نامحدود است .
• عبودیت انسان تحت تاثیر دو عامل زیر است:
۱.موالی بشری اعتباری هستند چرا که مالکیتشان اعتباری است ولی مولویت حضرت حق حقیقی است چرا که مالکیتش حقیقی نامحدود است .۲.موالی بشری مالکیتشان علی الاطلاق نیست یعنی مالک کارهای اختیاری انسان هستند اما مالکیت حضرت حق مطلق است یعنی ذره ای در وجود انسان نیست که ملک حضرت حق نباشد یعنی مالکیت حضرت حق بدون قید و شرط است .
• زندگی باید صحنه ای بشود برای بندگی؛ صرف این که خداوند مالک علی الاطلاق است انسان می شود عبد وجودی او و پیش بردن زندگی با بندگی انسان را عبد سلوکی می کند.
• مالک علی الاطلاق یعنی مالک هر کاری را می تواند در نظام مملکتی خود انجام دهد و هیچ کس حق اعتراض ندارد .و هر آن جه نزد مملوک است امانت است و باید مراقب باشد در امانت خیانت نکند و هر گونه تصرفی با اجازه ی مالک باشد لذاست که برای تمام اعضای بدن و جامعه حقوقی تعیین شده است.
• نظام ولایت فقیه یعنی می خواهیم از نوعی حاکمیت برخوردار باشیم که مطابق نظام عالم باشد، اگر نظام عالم نوعی بندگی وجودی دارد ما هم می خواهیم نظام اجتماعی ما مطابق نظام عالم باشد، ولایت فقیه یعنی ولایت فقاهت فقیه یعنی ولایت خدا یعنی این حکومت راه را باز می کند تا آن چه خدا خواسته به صحنه بیاید نه خواسته ی آن شخص.
• رحمت و رحمانیت خداوند به قدری است که به مملوک خود فرموده" ادعونی استجب لکم" خود را مِلکِ مِلکِ خود کرده است ؛یعنی بنده ی من هر چه بخواهی می گویم چشم!
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.12.9(ج۵۴)الفصل الثامن.mp3
9.57M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الثامن
جلسه پنجاه و چهارم
98.12.10(ج۶۰)ضرورت فلسفه مطلب هشتم.mp3
7.68M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه شصتم
98.12.11(ج۵۵)الفصل التاسع.mp3
10.5M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل التاسع
جلسه پنجاه و پنجم