eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
095_1400.1.31 فروعات اصالت وجود.فرع۱.نظرمختار.mp3
17.5M
فروعات و لوازم اصالت الوجود نظریه مختار:تحلیه و تخلیه جلسه نود وپنجم
045_1400.1.31،مرحله10،فصل15و16.mp3
46.6M
الحکمه الفصل الخامس عشر و السادس عشر جلسه چهل و پنجم
🍃سلسله مباحث (۲) 💠 به هر میزانی که انس با دعا باشد رذائل از میان برداشته می شود. 💠 دعا دستگاهی است که نفس را در میدانی می آورد و در برابر مهربانی حق تعالی و جود و کرم او قرار می دهد تا پستی اش و خرابکار بودنش در آیینه مهربانی حق تعالی معلوم شود « ادعوک یا سیدی بلسان قد اخرسه ذنبه؛ رب اناجیک بقلب قد اوبقه جُرمُه ادعوک یا رب راهبا راغبا راجیا خائفا » 💠 و از آن طرف اوج لطف و رحمت حق به او به نمایش گذاشته شود. « اذا رأیت مولای ذنوبی فَزعتُ و اذا رأیتُ کرمک طمعتُ فان عفوتَ فخیر راحم و ان عذَّبتَ فغیر ظالم »
فرمایشات مهم و زیبایی جناب استاد عابدینی : 🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور ⚡️ما یک علائم ظهور داریم، و یک شرایط ظهور. از جمله شرایط ظهور آماده شدن یک تعدادی از یاران حضرت است که بیان شده است. از جمله علائم ظهور، اصول و قواعدی مصداقی است که اسباب شناخت مسیر خواهند بود. مثلا در جریان بعثت خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علائمی برای شناخت حضرت در کتب پیشینیان قرار داده شده بود که بتوانند شخصیت ایشان را با یقین تشخیص دهند، کما اینکه در قرآن کریم میفرماید آنها پیامبر را آنطور میشناختند که پسرانشان را میشناختند: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم» (بقره 146، و انعام 20) ⚡️در علائم ظهور پنج علامت را جزو علائم حتمیه قرار داده اند: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بیداء (فرو رفتن سپاه سفیانی در زمین صحرایی بین مکه و مدینه)، قتل نفس زکیه. ⚡️در مجموعه علائم ظهور (بخصوصه در موارد غیر حتمی)، در طول دوران های مختلف مصادیقی پیدا کرده، و معلوم نیست که فقط منحصر به مصادیق همان سال ظهور باشند. ⚡️بعضی از این علائم ظهور، مشترک هستند بین علائم ظهور و علائم رجعت و علائم قیامت، که بر اساس نگاه علامه طباطبایی این از مبانی مهم اندیشه ای است، که «ظهور و رجعت و قیامت سه مرتبه از یک حقیقت هستند، که آن حقیقت، "بروز توحید" است»، ولذا باعث میشود که علائم در هر سه مرتبه، سه بروز تشکیکی دارند و سه مرتبه علائم از یک حقیقت باشند. مثلا صیحه آسمانی و ندای جبرئیل بر تایید امام زمان (علیه السلام) در هر سه مرتبه سه بروز خاص خود را داشته باشد. 🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور ⚡️در مجموعه علائمی که برای ظهور آمده، منطقه سوریه یک تمرکز خاصی دارد (بخصوصه در خروج سفیانی)، و بعد آن به ترتیب یمن، عراق، ایران و افغانستان (خراسان قدیم)، حجاز، فلسطین، اردن، و ترکیه در روایات ذکر شده اند که نشان میدهد باید حوادث این منطقه ها را رصد کرد، و آماده بودن برای شناخت فرصتهای موجود در آنها و استفاده از آنها باید داشت. ⚡️دشمنان ما هم با اطلاع از اخبار این منطقه ها در پیشبینی های روایات از حوادث آخرالزمانی، به دنبال تأخیر انداختن ظهور بودند، اما خدای سبحان کار همین دشمنان را در جهت تعجیل و تسریع و تثبیت در حرکت بسوی ظهور قرار داده است، چرا که امر خدا بر اراده بندگان غالب و قاهر است: «وَاللَّهُ غالِبٌ عَلى‏ أَمرِهِ ولكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لايَعلَمُون‏» (یوسف، 21). درست عملیات دشمنان ما در مناطقی بوده که روایات آخرالزمانی ما در همین مناطق بوده است و کارشان موجب پیوستگی و قدرت یافتن محور مقاومت در مقابله با آنها شده است. مثلا سوریه در اثر این فشارها یک منطقه حاصلخیز از نیروی مجاهد پرور شده است 🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر ⚡️ما هنوز از ظرفیت مهدویت و نقشه راه تمدنی آن در نظریه سازی و نظریه پردازی استفاده نکرده ایم. مهدویت یک نظریه تاریخ ساز و آغاز حیات حقیقی انسانی است پس از پایان زندگی محصور در روابط دنیوی و پست انسان. ⚡️آینده پردازی امیدآفرین و انگیزشی و عمیق تمدنی در فضای مهدویت یک افق روشن و بی منتها بسوی بینهایت (تا قیامت در ثمره شکوفایی انسان) دارد، که این آینده نگری محدود به افق گرایشهای مادی و وهمی نیست، و همچنین یک حالت صرفاً انفعالی و جبر تاریخی (بدون دخالت انسان) نیست، بلکه با فاعلیت ما و فعل و اختیار انسان های منتظر و تکلیف گرایی ایشان مرتبط است. یعنی در عین اینکه یک هدف قطعی در آینده تاریخ است، اما زمانش و تأخیر یا تسریعش بسته به حرکت ها و افعال انسان های منتظر است. 🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری ⚡️ظرفیت عظیم نظریه تمدنی مهدویت و ممتاز بودنش در مقایسه با آینده پردازی های دیگر مکاتب آشکار میشود. وقتی نظریه پردازی های دیگر و به صحنه آمدن افکار دیگر انسانی در دولت ها و سیاست ها واقع شده باشد، و تمام آنها حد و ضعف و نقصهایشان آشکار شده باشد، آن وقت اوج فکر و صحنه گردانی نظریه مهدویت خودش را نشان میدهد، لذا میفرمایند دولت ما اهل البیت (ع) «آخرین دولت» است. 🔻پیرامون موضوع «آخرین دولت» ⚡️در روایت، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر»، «هر عدّه ای را حاکمیّت و دولتی هست که منتظرش هستند، همانا دولتِ ما در آخر دهر ظاهر میشود.» (امالی صدوق، ص489)؛ ⚡️همچنین میفرمایند: «مَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا یَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا یَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّینَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ»،
«این امر (ظهور) محقق نمیشود تا وقتی که هیچ صنف و تفکّری از مردم (حتی تفکرات صنفی و جزئی و فرعی) نماند الا اینکه حاکمیّت بر مردم یافته باشد، تا اینکه بهنگامه‌ی ظهور هیچ کسی نتواند بگوید که ما هم اگر به حاکمیت میرسیدیم عدالت‌ورزی میداشتیم! ، سپس بعد از حاکمیّت تمامِ اصنافِ فکریِ مردم، حضرتِ قائم (علیه السلام) قیام مینماید به اقامه ی حق و عدل». ⚡️اینگونه دیگر اندیشه ای نمی‌ماند که بتواند در مقابل «دولتِ حقّه‌ی مهدوی» قد عَلَم کند و هیچ اهل اندیشه و مکتب فکری نمیتواند ادعای اصلاح و عدالت ورزی کند و به دروغ خودش را فریبا و زیبا جلوه دهد تا مردم احساس کنند که غیرِ دولتِ مهدوی هم دیگرانی هستند که «حرفِ جدید» داشته باشند و میل به آنها پیدا کنند. بلکه «آخرین و برترین حرف و فکر و عمل در دولت و حکمرانی» بالعیان معلوم میشود که تنها در «دولتِ مهدوی» بحق برپا گشته است، و بطلانِ تمامِ مدّعیانِ دیگر و نقص و ناتوانیِ تفکرّاتشان آشکار میشود. دیگر هیچ رقیبی برای عرض اندام در برابر «دولتِ حق» باقی نمیماند و هیچ عذری برای رویگردانی از «دولتِ حق» وجود ندارد: «فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون‏» (یونس،32)
🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشه‌ی در عمل در منطقه آنها ⚡️در علائم ظهور وقتی میفرماید جریان قیام یمانی و قیام خراسانی و حرکت سپاهی از ایران و سپاهی از یمن خواهد بود، نشان میدهد در این دو منطقه قبل از ظهور یک حاکمیت اسلامی و استقرار سپاهیان مرتبط با حضرت حجت شکل گرفته است (چون وقتی یک لشگری بخواهد از جایی حرکت کند، حتما باید حاکمیتی در آنجا بوده باشد تا بتواند لشگری را ایجاد کند که این لشگر قدرت حرکت داشته باشد). ⚡️همچنین اینکه حاکمیت ایران باید طولانی تر و سابق بر یمن باشد (و نحوه ای حالت مرکزی دارد)، و حرکت قیام یمانی که سپاهی از یمن است در مدتی کوتاهتر و نزدیکتر، چرا که از علائم حتمی نزدیکتر به ظهور است، [ولذا کمکِ حاکمیت شیعیان در ایران به حاکمیت یافتن شیعیان در یمن، و پس از استقرار حاکمیتشان، کمک به ایجاد شدن یک سپاه و لشگر مجهز و آماده در یمن، در برنامه دهی روایات اهمیت پیدا میکند]، چون (همانطور که جلسه گذشته گفتیم) این علائم علاوه بر خبردهی در آینده نگری، بیان یک برنامه و دستور و تکلیف برای ما هم هست که مرتبط با حرکت اختیاری ما در این دو منطقه جریان ظهور تسریع میشود. در همین راستا، وقتی از شهید سلیمانی پرسیده بودند که نگاه شما به جریان یمن چگونه است؟ ایشان گفته بود «هرچقدر ما به جریان حزب الله در لبنان اطمینان داریم، آن را ضرب در ده بکنید، آن مقدار به جریان یمن اطمینان داریم». ⚡️اهل یمن هم مقاومت و سختی پذیری ایشان در جنگ بسیار بالاست (برعکس فضای زندگی در لبنان که تجملات و مظاهر دنیا قوی تر است، زندگی در یمن با کمترین تعلق به دنیاست لذا تحمل سختی برایشان آسان تر است)، و هم اقتدایشان به نگاه جهانیِ انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی و استکبارستیزی در آنها قویست. اندیشه اهل یمن در معرکه و میدان نبرد بسرعت عمیق‌تر و صحیح‌تر شده و بسوی نگاه جهانی منتقل شد. 🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت ⚡️محور مقاومت از ایران بسمت کل منطقه و بخصوص در سوریه و یمن منتقل شده، و از منطقه بسمت جهانی شدن پیش میرود، که این حرکت، با پیاده سازی نگاه اندیشه مهدویت در مقاومت عملی، در حال آماده سازی خود برای ظهور است. ⚡️کاری که دشمن ما دارد برعلیه مسلمانان و شیعیان میکند، از یکطرف خودش را مجبور می‌بیند در دخالت کردن، تا بتواند جلوی یکسری حرکت هایی را بگیرد، اما از طرف دیگر دارد می‌بیند که هر دخالتی که میکند اثرش در راستای سرعت حرکت اندیشه جهادی و تقویت و تثبیت محور مقاومت به نتیجه میرسد. کشورهایی با فرهنگهای مختلف در محور مقاومت، به هم متصل شده اند، که این انتظار با حالت جهادی، همان اندیشه‌ی در حرکت است. ⚡️این اتصال منطقه ای در اندیشه جهادی و وحدت و پیوستگیشان به هم، موجب تعجیل در حرکت بسوی ظهور است. کما اینکه در روایات از «روحیه جهادی و صبر فعال در انسان منتظر» می فرمایند «الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّه»، و «من حبس نفسه لداعينا، و كان منتظرا لقائمنا، كان كالمتشحط بدمه‏ بين سيفه و ترسه في سبيل اللّه». ⚡️حرکت های منتظرین ظهور، حرکت های جهادی و اندیشه ای است که یک موج منطقه ای و جهانی ایجاد میکند، مانند حرکت جهادی سردار سلیمانی در محور مقاومت، که این حرکت نمونه ای از «الفرج من الله عزوجل» است، که در روایت میفرماید: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ». ظهور را در پیش روی اقدام و حرکت جهادی خود می بینند، و هر گشایش و فرجی را هم از خدا می دانند و دست قدرت خدا را آشکار می‌بینند، که با تثبیت این روحیه جهادی و خلوص الهی در منطقه به ظهور نزدیک میشویم.
007_1400.2.1 بینش هفتم خاصیت هر عبادت.mp3
23.99M
◀️بینش هفتم:خاصیت هر عبادتی خاصیت برامده از ان عبادت میباشد حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری جلسه هفتم
096_1400.2.2اصالت الوجود،فروعات،مختار.mp3
38.48M
فروعات و لوازم اصالت الوجود نظریه مختار:تحلیه و تخلیه جلسه نود وششم
008.1400.2.2بینش هشتم جایگاه وجودی شب قدر.mp3
10.33M
◀️ بینش هشتم: جایگاه وجودی ماه رمضان و شب قدر از جمله مولفه های ساختار معنایی روزه ، فهم جایگاه ماه رمضان و شب های قدر می باشد . وقتی که می فهمیم ماه رمضان بهترین بسترها برای ارتباط با خدای عالمیان است و شب قدر ، بهترین شب در میان شب های سال برای سالک می باشد ، جایگاه روزه مشخص می شود و روزه خودش را در این بسته نشان می دهد . حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری جلسه هشتم
🍃سلسله مباحث (۳) ( به مناسبت ماه مبارک رمضان ) 💠دعا عرضۀ خود به حق تعالی است، انسان خود را با دعا عرضه به خدا می‌کند و خدا هم اخلاقش را در دعا از زبان معصوم به نمایش می گذارد و از آن طرف انسانی که از خود نومید شده و چنگ به الله زده است، با اخلاق الهی شروع می کند خود را درمان کند. 💠انسانی که میزان رَحم پائینی دارد و تنها دغدغۀ خود را دارد ، وقتی که دعای ابوحمزه ثمالی را می خواند و دائم عفو و رحمت و جود و کرم الهی را نسبت به خود متذکر می شود، اخلاق الهی بر جان آن سایه می افکند و این جان به گونه ای می شود که به همه دعا می کند، نمی تواند خود را به خدای مهربان عرضه کرده باشد ولی بی توجه به غیر باشد. 💠« انت الهی اوسع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی » وسعت الهی او را وسعت می دهد و باعث می شود او برای همه ( زنده و مرده؛ حاضر و غایب؛ مرد و زن؛ کوچک و بزرگ؛ آزاد و بنده ) دعا کند: « اللهم اغفر للمومنین و المومنات الاحیاء منهم و الاموات و تابِع بیننا و بینهم بالخیرات اللهم اغفر لحیِنا و میتِنا و غائبِنا ذکرِنا و انثانا صغیرِنا و کبیرِنا حُرّنا و مملوکنا » 💠این خود نمونه ای از درمان است ..............
009_1400.2.4 ادامه بینش هشتم جایگاه وجودی قدر.mp3
18.34M
◀️ ادامه بینش هشتم: جایگاه وجودی ماه رمضان و شب قدر حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری ‌ جلسه نهم
◀️جای تعجب است ؟ ✅حکومت و حوزه های علمیه وظیفه تأمین حداقلی و ما به الکفاف معیشت طلاب را دارند ولی اگر تامین آن ها به گونه ای باشد که در تنافی با رسالت ذاتی آن ها باشد در اینصورت نه تنها تحقیر یکایک آنها می باشد بلکه تحقیر صنفی را در پی دارد و با تحقیر صنفی دستیابی به اهداف با کندی روبرو می شود . ✅شنیده شده متاسفانه دولت کم کار و بی کار و سیاست باز و بی تدبیر و یأس آور ، دکتر روحانی _ نه حجه الاسلام و نه آیت الله _ پرداخت مبلغی جهت افطاری به طلاب داشته است و چون این دولت بنای اش بر سیاست بازی است در این پرداختی هم بنای بر حسن ظن نداریم و بلکه بخواهیم هم داشته باشیم ، قرائن موجود اجازه نمی دهد . ✅پس از دولت سیاست باز و دروغگو ، تعجبی نیست چون غیر از این عمل کند ، تعجب می کنیم . ‼️‼️‼️ تعجب ما از مسئولین حوزه های علمیه است که چرا چنین اجازه ای را داده اند ؟ و چرا اجازه داده اند مردم به طلاب پاک و مقاوم و مظلوم سوء ظن پیدا کنند و در القاء جداانگارانه طلاب از بدنه جامعه و انحصار گرایانه بدمند ؟ چرا با پذیرش چنین چیزی اجازه سیاست بازی به سیاست و دغل بازان داده اند تا هر معنای شومی را در این مسئله پی بگیرند ؟
خدای آنها از هلیکوپترهای ما قوی‌تر بود! در بازدید از کارخانه هلی‌کوپترسازی امریکایی به توضیح می‌دهند که این هلیکوپتر تمام تکنولوژی برتر جهان را در خود دارد. ادواردو می‌پرسد در طبس که این هلی‌کوپترها شکست خورده‌اند؟ آن ژنرال امریکایی هم در پاسخش می‌گوید خدای آنها از هلیکوپترهای ما قوی‌تر بود... 📚مرکز اسناد انقلاب اسلامی 🗓پنجم اردیبهشت، سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس
◀️جای تعجب است ؟ ✅حکومت و حوزه های علمیه وظیفه تأمین حداقلی و ما به الکفاف معیشت طلاب را دارند ولی اگر تامین آن ها به گونه ای باشد که در تنافی با رسالت ذاتی آن ها باشد در اینصورت نه تنها تحقیر یکایک آنها می باشد بلکه تحقیر صنفی را در پی دارد و با تحقیر صنفی دستیابی به اهداف با کندی روبرو می شود . ✅شنیده شده متاسفانه دولت کم کار و بی کار و سیاست باز و بی تدبیر و یأس آور ، دکتر روحانی _ نه حجه الاسلام و نه آیت الله _ پرداخت مبلغی جهت افطاری به طلاب داشته است و چون این دولت بنای اش بر سیاست بازی است در این پرداختی هم بنای بر حسن ظن نداریم و بلکه بخواهیم هم داشته باشیم ، قرائن موجود اجازه نمی دهد . ✅پس از دولت سیاست باز و دروغگو ، تعجبی نیست چون غیر از این عمل کند ، تعجب می کنیم . ‼️‼️‼️ تعجب ما از مسئولین حوزه های علمیه است که چرا چنین اجازه ای را داده اند ؟ و چرا اجازه داده اند مردم به طلاب پاک و مقاوم و مظلوم سوء ظن پیدا کنند و در القاء جداانگارانه طلاب از بدنه جامعه و انحصار گرایانه بدمند ؟ چرا با پذیرش چنین چیزی اجازه سیاست بازی به سیاست و دغل بازان داده اند تا هر معنای شومی را در این مسئله پی بگیرند ؟
048_4.2.1400جمع بندی بحث حرکت.mp3
47.46M
الحکمه جمع بندی مباحث حرکت جلسه چهل و هشتم
049_1400.2.5جمع بندی بحث حرکت.mp3
44M
الحکمه جمع بندی مباحث حرکت جلسه چهل و نهم
097_1400.2.5قام تخلیه و تحلیه.mp3
35.37M
فروعات و لوازم اصالت الوجود نظریه مختار:تحلیه و تخلیه جلسه نود و هفتم
098_1400.2.6اصالت الوجود ، تحلیه و تخلیه.mp3
16.87M
فروعات و لوازم اصالت الوجود نظریه مختار:تحلیه و تخلیه جلسه نود و هشتم
050_1400.2 6تطبیق بحث حرکت باروایات.mp3
42.48M
الحکمه جمع بندی مباحث حرکت جلسه پنجاهم
◀️ ادامه جلسات بینش های مقدماتی روزه ✅ جمعه ؛ ۱۰ / ۲ / ۱۴۰۰ ✅ بعد از نماز ظهر و عصر ✅ خ ابن سینا ؛ مدرسه شفیعیه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بینش نهم: ذات روزه محرومیت خود ساخته بینش دهم:تفکیک بین ظاهر و باطن حجت الاسلام استاد مهدی منصوری جلسه دهم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بینش یازدهم : جایگاه گرسنگی و سیری در سلوک حجت الاسلام استاد مهدی منصوری جلسه یازدهم