eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
424 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
026_01.1.23 ادمه نقدمه هفتم،شرح روایت.mp3
19.57M
مقدمّات اثبات وجودخدا ادامه مقدمه هفتم مطلب ششم: مکانیسم مفهوم گیری از خدای متعال جلسه بیست و ششم
قابل توجه دوستان ❌امروز جلسه متن خوانی برگزار نمی‌شود
انسان شناسی قرآنی ( ۱ ) آدم از همان ابتداء برای زندگی روی زمین خلق شد نکاتی از آیه ۳۵ سوره بقره : « قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین » ✅- در آیات قبل نشان داده شد که آدم ، خلیفۀ خداست و دوست و دشمن و آن کسی که به او احترام می گذارد و آنکه در برابر او قد عَلَم می کند به طور دقیق مشخص شد . در آیات قبل نشان داده شد که : آدم ، می تواند ظرف اسماء الهی شود و ملائکه چنین توانی را ندارند . و نشان داده شد که آدم می تواند آن اسماء را نشان دهد و نشان داده شد که دشمن اش چه کسی است . حالا که اینها مشخص شد ، پس تو و همسرت در بهشت باشید و هر طور که می خواهید در بهشت تصرف کنید ولی در این درخت تصرّف نکنید که اگر تصرف کنید قاعدتا ضرر می کنید و ناکام می مانید و به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید . ✅- خاصیّت و طبیعت این درخت انحطاط آور است : آن درخت ، درختی نبود که قرار داد خدا باشد که با نزدیکی به او ناچاراً از بهشت خارج می شوید . طبیعت آن درخت ، به گونه ای است که توجه به آن انسان را به پایین می کشد . خاصیّت آن درخت این است . قرب و نزدیکی به آن درخت ، موجب انحطاط انسان می شود و ظرفیّت های انسان را از بین می برد و موجب نادیده گرفته شدن ظرفیّت های انسان می شود . اینکه می فرماید : « فتکونا من الظالمین » نتیجۀ قرب و نزدیکی به درخت است یعنی نزدیکی به درخت ، نتیجه اش این است نه نتیجه نادیده گرفتن حرفِ خدا . قرب به درخت ، اثر آن است . وقتی که دکتر می گوید فلان غذای ترش را نخور حال اگر کسی تخلّف کرد و خورد ، قاعدتا حال او وخیم تر می شود و وخیم تر شدن حال آن ، نه به خاطر این است که حرفِ دکتر را زمین زده است و گرنه غذای ترش خاصیّت آن ، وخیم تر کردن حال مریض نیست ولی چون صِرف حرفِ دکتر زمین زده شده است ، حال او وخیم تر شده است بلکه کاملاً عکس این است ؛ چه دکتر بگوید و چه دکتر نگوید اثر غذای ترش این است و دکتر دارد او را متذکر می شود و به او خبر می دهد که خاصیّت غذای ترش این است . حال خاصیّت درخت این است که توجه و سراغ آن رفتن ، لازمه اش این است که انسان انحطاط نصیبش می شود. از اینرو نباید « ظالمین » را به معنای معصیت کار معنا کرد بلکه باید به معنای این گرفت که به مشکلات می افتید . از اینرو نهی در « لاتقربا » ، ارشادی است نه مولوی . ✅- علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : « انی جاعل فی الارض خلیفه » این معنا را دست می دهد که آدم در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد و اگر خدا او را چند روزی در زمین منزل داد ، برای این بود که امتحان خود را بدهند ...... » طبق این آیه معلوم می شودکه آدم ، نمی تواند این نهی را رعایت نماید و آدمیّت اقتضایش این است که در آن بهشت نمی ماند و بلکه با انتخابِ نزدیکی به شجرۀ ممنوعه ، زندگی زمینی را برای خود انتخاب می کند . قاعدۀ آدم این است که به آن شجره نزدیک می شود و به زمین هبوط می کند . جنسِ آدم نزدیکی به زمین است و به عبارتی وجهی دارد که مطابق آن وجه زمین را انتخاب می کند و از اینرو آدم ، به عنوان آدمیت به شجره نزدیک می شود .همین که آدم ، آدم و انسان است به گونه ای است که به این شجره نزدیک می شود . قرار است به آدم گفته شود که تو زمینی هستی و باید بیاید در بهشت و زمینی بودن اش را خودش به خودش ثابت نماید و در واقع در آن بهشت قرار است حقیقت هایی به انسان گوشزد شود و قرار است که فهمانده شود که جنبۀ آدمیّت آدم آنچنان است که زمینی بودن را برای خود انتخاب می کند و اساسا اقتضای آدمیت هر انسان چنین است که باید از برزخ نزولی و بهشت اولیه به دنیا بیاید و زندگی تکاملی خود را از این جا شروع کند .
انسان شناسی قرآنی ( ۲ ) تفسیر آیه ۳۵ سوره بقرهدرخت ، حقیقت ملکوتی کثرات دنیایی است . - هر شیئی دارای جنبۀ ملکوتی است و آن جنبۀ ملکوتی ، باطن و حقیقت جنبه های مُلکی و ناسوتی است . هر چه در این دنیاست ، حقیقت اش در ملکوت عالَم ، به صورت خاصّی جلوه گر می شود . - عوالم متطابق اند ؛ هر چه در عالَم پایینی به شکل می آید در عالَم بالا از حقیقتی برخوردار است و به عبارتی هر چه در بالاست ، وقتی خودش را در پایین نشان می دهد ، می شود آنچه که ما می بینیم . انسان در این دنیا ، روی به عالَم مادّه کرده است و عدّه ای هم میل کامل به دنیا دارند و خود را متوجّه کثرت کرده اند ، حال لازم می آید که همین توجه و روی و میل به عالَم دنیا ، خودش را در عالَم بالاتر به یک طوری نشان دهد که خود را در عالَم پایین تر این شکل نشان می دهد . نمی شود چیزی در عالَم پایین تر باشد مگر اینکه آن در حقیقت بالاتر بوده و همان در مرتبۀ بالاتر بوده ، خودش را در مرتبۀ پایین تر نشان می دهد . مثل اینکه ما آمدنی و رفتنی و ... می بینیم ولی همۀ اینها حقایقی هستند که در روح و جان آدمی از احساسات و گرایشات رخ می دهد که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان می دهد . مثلا می بینیم کسی صورت اش قرمز می شود ، حقیقتی در نفس به نام خجالت تحقّق یافته است که خود را در مرتبۀ بدن اینگونه نشان داده است . - وجودِ غیبی و ملکوتی کلّ عالَم مادّه به صورت شجره است . قرب و نزدیکی به شجره ، عبارت است از نزدیکی به عالَم مادّه ؛ حال اگر کسی به عالَم کثرت و دنیا و مادّه نزدیک شود ، به این معناست که به « شجره » نزدیک شده است . - اگر به کثرت توجه شود ، از خدای که « واحد » و « احد » است دور می شود ؛ چون نظر به درخت ، نظر به کثرت است . از اینرو خدای متعال به همه می گوید : « لا تقربا هذه الشجره » می فرماید به این درخت نزدیک نشوید ؛ به کثرات نظر نکنید ؛ به اندازه ای که به کثرات نظر کنید و میل کنید ، مشکلات متعدّدی نصیبتان می شود . نزدیکی به آن شجره ، خروج از بهشت را به همراه دارد . همین که به کثرت توجه می شود ، موجب خروج از وحدت می شود .
انسان شناسی قرآنی ( ۳) تفسیر آیه ۳۵ سوره بقره ✅شکل گیری عالَم نزول و نزدیکی آدم به درخت ممنوع - در سیر نزولی عالَم ، اگر مرتبه ای بخواهد نازل شود و در مرتبۀ پایین قرار بگیرد و به عبارتی به وجود بیاید ، لازم است که علّتی داشته باشد و به بیان دیگر در مرتبۀ بالا و عالی تر ، سببی برای آن باشد . مثلا خدای متعال وقتی که می خواهد این عالَم را خلق کند ، می فرماید اینکه دوست دارم که خلق خدا من را بشناسند و در پناه آن رشد کنند ، سبب خلق عالَم شد « کنت کنزا ً مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف » . پس باید در مرتبۀ عالی تر ، سببی برای ایجاد مرتبۀ پایین تر باشد . از اینرو اگر آدم بر روی زمین است و نقص هایی هم دارد لازم است که در مرتبۀ بالاتر ، سببی باشد که آن باعث شود که انسان در مرتبۀ پایین تر و دنیا و عالَم مادّه قرار بگیرد . - درخت ممنوع ، چون یک درخت برزخی و ملکوتی است و مانند درخت های دنیا نیست تا یک میوه داشته باشد از اینرو توان نتیجه دهی چندین میوه را دارد .
⬅️انسان شناسی قرآنی ( ۴. ) تفسیر سوره بقره آیه ۳۵ ✅شجرۀ ممنوع ، صورت باطنی عالَم مادّه - صورت شجره در عالَم ملکوت ، همۀ این عالَم ماده است با همۀ این صورت های کثیری که دارد . آن درخت در برزخ ، صورت باطنی عالَم مادّه است . اگر کسی حقیقت آن شجره را بشناسد ، حقیقت همۀ عالَم مادّه را شناخته اس - جنس حیات زمینی توجّه به عیب هاست ، همین که به شجره نزدیک می شوند و از آن می خورند ، عیب ها و نقص ها ظهور می کندو آشکار می شود . با تصرّف در صورت باطنی دنیا و خوردن از شجره و در نتیجه ظهور نقص ها باید به زمین بروند و در زندگی زمینی این نقص ها را برطرف کنند . با ظهور عیب ها ، از بهشت بیرون رفتند . وقتی که عیب انسان در جایی ظاهر شود که نتواند برطرف کند ، دیگر آن جا جای ماندن نیست . این عیب در انسان بود و بر آن پوشیده بود ، همین رفتن به سمت درخت این عیب را آشکار ساخت و باعث شد که بفهمد که بهشت ، جای ماندن برای اش نیست .. تا عیب و نقص ظاهر نبود ، خودش بود و خدای خود ولی عیب و نقص که ظاهر شد ، باید روی زمین بیاید تا یک فکری برای این نقص ها و عیب ها داشته باشد . - انسان بر روی زمین آمده است که با اراده و اختیار خود ، نقص ها و عیب های خود را از بین ببرد و بر روی زمین باشد ولی زمینی نباشد و توجّه به کثرات نداشته باشد . آمده است روی زمین تا خودش را پیدا کند و بتواند توجّه به کثرات را مدیریت نماید . - آدم همین که در عالَم ملکوت هم که باشد ، ابعاد زمینی را در آن عالَم انتخاب می کند که همین باعث می شود که در سیر نزول قرار بگیرد و بر روی زمین قرار بگیرد ؛ از اینرو معلوم می شود که آدم و آدمیان جایشان بهشت نمی باشد
🔺عکس نادر از علامه طباطبایی و برخی از علمای اصفهان از جمله حضرت آیت الله موحد ابطحی، آیت الله سید حسن امامی و استاد فقیه ایمانی (ره)
⬅️سلسله جلسات متن خوانی و گفتگو بر محور کتاب ✅ آخرالزمان شرایط باطنی ترین بعد هستی از استاد طاهرزاده ✅ سه شنبه ؛ بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر ⬅️آدرس برگزاری : قم , میدان معلم، کوچه شهیدین ،آخرکوچه، (سه راهی) بسمت راست، نبش کوچه چهار ، پلاک 84، زیر زمین ❇ شرایط حضور بانوان محترم در این جلسات فراهم می باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 کلیپ از آیت الله مجتهدی 👈 سوال جالب حاج مرشد چلویی از مرحوم مجتهدی و آقای تحریری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴استاد رحیم پور ازغدی :جرأت نمی‌کنیم این جزوه را منتشر کنیم
recording-20220419-135939.mp3
19.35M
متن خوانی و گفتگوی کتاب آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی استاد طاهرزاده جلسه پنجم حجه الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری @ostadmahdimansoori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mahmood Karimi - Yatima Ba Zarfe Shir.mp3
7.75M
◾️یتیما با ظرف شیر ◾️ ساکتند و سر به زیر ◾️غم رو شونه هاشون ◾️اشک چشماشون روی گونه هاشون ◾️ناله میکنن از غم باباشون ◾️ علی علی یا علی
💢آیت الله جوادی‌آملی بر سر قبر همسرشان
📸اشک‌های آیت‌الله جوادی آملی در فراق همسرش انسان های با تقوا از صمیمیت و محبت فوق العاده ای بهره مندند . محبتی که در درون انسان با تقوا موج می زند به هیچ وجه انسان های بی تقوا از آن خبری ندارند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 این شعر شهریار در وصف حضرت امیرالمومنین علیه الاسلام ناقص است... @kanoon_tafakor
رهبر انقلاب در جمع دانشجویان: جنگ اوکراین را باید با دید عمیق‌تری نگاه کرد 🔹امروز دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید است. این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست، ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اروپا مشاهده می‌کند ریشه‌های عمیقی است و آینده‌ی پیچیده و دشواری را انسان حدس می‌زند که وجود داشته باشد. 🔹خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد آن وقت همه‌ی کشورها از جمله کشور ایران اسلامی ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری پیدا کند که بتواند منافع کشور، امنیت کشور را و ملت را تأمین کند. در حاشیه نماند، عقب نماند. 🔹اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد بیشترین مسئولیت به‌عهده‌ی کیست؟ صفوف مقدم چه کسانی هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان، یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید، شماها باید تأثیرگذارترین قشرها باشید. @kanoon_tafakor
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام با عنایات حضرت حق برای ششمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط، در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش می‌نماید. این دوره با اشراف اساتید معظم برگزار می‌شود: 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین یزدان‌پناه 🔸حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 🔹حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 📚مقاطع تحصیلی: 📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه) 📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایه‌الحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات) لازم به ذکر است برای بهره‌مندی خواهران غیرقمی، این مقاطع به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 👈 ثبت نام از طریق سایت: www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۱/۲/۵ تا۱۴۰۱/۳/۵ 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: 🆔 @hekmat_bagherain 📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ 📞 ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶ ____________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از کانون تفکر
🍃باسلام به جهت درخواست بالای عزیزان برای فراهم سازی بستری درجهت دسترسی راحت به صوتهای تدریس استاد،کانالی در تلگرام به ایدی زیر ایجاد شد. 🔹"هدف اصلی از ایجاد این کانال در تلگرام،ماندگاری و دسترسی راحت اعضا به صوتها میباشد" 🔹انشالله صوتهای دروس مانند بدایه الحکمه،نهایه الحکمه و... به مرور زمان بارگزاری می گردد. https://t.me/kanoontafakor