eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
425 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
* 💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». منبع‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع ستودنی حضرت امام ره در برابر تعریف و تمجید بزرگانی همچون مرحوم آیت الله مشکینی ره
مراسم سی‌وچهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) با حضور و سخنرانی رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله یکشنبه ۱۴ خردادماه۱۴۰۲ حدود ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر حکیم انقلاب حفظه الله: هرکس ایران و منافع ملی را دوست دارد باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کند @kanoon_tafakor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🌱 "معشوق خدا" 🔹وصیت‌نامۀ معشوقانۀ! شهید ناصرالدین باغانی. 🔹مقام معظم رهبری (حفظه الله): من مکرّر دست‌نوشته‌های این شهید را خوانده و هر بار بهره و فیض تازه‌ای از آن گرفته‌ام.
قیام ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)، تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی ره بود. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند. دستگیری امام خمینی ره به‌خاطر سخنرانی ایشان در مدرسه فیضیه قم علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود.در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود. حضرت امام خمینی ره، به‌دلیل شهادت🌹 جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند ،از این‌رو ۱۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است. @kanoon_tafakor
032_02.3.17 نفس شفا الفصل الرابع ملاک تعدد قوا ، ضرورت تعدد قوا.mp3
41.29M
الفصل الرابع ( فصل چهارم از مقاله اولی ؛ ) جلسه سی و دوم
033_02.3.18 نفس شفا الفصل الرابع .mp3
18.93M
الفصل الرابع ( فصل چهارم از مقاله اولی ؛ ) جلسه سی و سوم
111_02.3.20 مرحله دوازدهم،برهان صدیقین.mp3
17.22M
براهین اثبات وجودخدا 🔹 برهان صدیقین تقریر علامه طباطبایی جلسه یکصد و یازدهم
112_02.3.21 مرحله دوازدهم،برهان صدیقین .mp3
20.42M
براهین اثبات وجودخدا 🔹 برهان صدیقین تقریر علامه طباطبایی جلسه یکصد و دوازدهم
051_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020301.MP3
7.83M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.1 وحدت شخصیه جلسه پنجاه ویکم
052_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020306.MP3
10.31M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.06 وحدت شخصیه جلسه پنجاه و دوم
053_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020307.MP3
10.14M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.7 وحدت شخصیه جلسه پنجاه وسوم
054_مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 14020308.MP3
11.83M
مبانی اصول عرفان نظری -استاد منصوری 1402.03.8 وحدت شخصیه جلسه پنجاه وچهارم
020_02.3.16 اصول کافی باب زهد.mp3
18.22M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیستم
recording-20230610-104303.mp3
7.94M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست و یکم
حدیث خوانی 21 خرداد.mp3
12.94M
حدیث خوانی اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب ذم الدنیا و الزهد فیها جلسه بیست و دوم
خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش اول ) «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 13 🔸مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِی أَيُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِی عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى جَعْفَرٍ ع حَدِّثْنِى بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ فَقَالَ يَا أَبَا عُبَيْدَةَ أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ الْمَوْتِ إِلَّا زَهِدَ فِى الدُّنْيَا ترجمه : 🔹ابوعبیده خزاء گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: حدیثى به من بفرمایید که از آن سود ببرم فرمودند: اى ابا عبیده، بسیار یاد مرگ کن، زیرا شخصى از مرگ بسیار یاد نکند، جز آنکه بدنیا بى‏رغبت شود،(زاهد نسبت به دنیا باشد) 🔸ذِكْرَ الْمَوْتِ؛جهت معرفتی زُهد است... 🔹فهم مرگ،یک فرصت است؛تعلقات را کم می کند... 🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یعنی متذکر واقعیت های فانی بشوید... 🔹به انتقال ها متذکر شوید؛تذکر به انتقال ها زُهد می آورد... 🔸 تذکر به انتقال زمینه ساز زُهد برای انسان است... 🔹أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی فردی است و موجب تقلیل دلبستگی هااست،دلبستگی را کم می‌کند و از بین می‌برد.. 🔸أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛یک مواقعی اجتماعی و حاکمیتی است یعنی باید آن را در همه عرصه ها بیاورید؛ (در عرصه های سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،معماری و تبلیغات و...) 🔹دنیا جای دلبستن نیست که گفته اند:زاهد باشید،لذا زُهد بر اساس واقعیت است نه بر اساس توهُم... 🔸هر آنچه که؛کمک بکند،انسان به سمت واقعیت برود،این ارزشمند است. ✳️یکی از چیزهایی که کمک می‌کند،انسان ها به سمت واقعیت ها بروند؛ «ذِكْرَ الْمَوْتِ» است،زُهد می آورد و انسان را آماده می سازد.
﷽ خلاصه جلسه ۲۲ ( بخش دوم ) «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 198 روایة: 14 🔸عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْحَكَمِ بْنِ أَيْمَنَ عَنْ دَاوُدَ الْأَبْزَارِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَلَكٌ يُنَادِی كُلَّ يَوْمٍ ابْنَ آدَمَ لِدْ لِلْمَوْتِ وَ اجْمَعْ لِلْفَنَاءِ وَ ابْنِ لِلْخَرَابِ 🔹ترجمه : امام باقر (ع) فرمود: فرشته‏اى هر روز فریاد مى‏کشد: آدمیزاد براى مردن بزاى و براى نابودى گردآور و براى خراب شدن بساز. ✳️توجه:عاقبت اندیشی زُهد می آورد؛تمرکز بر عاقبت راه را باز می کند... 🔸یکی از عواملی که بسیار در حوزه اندیشه و زندگی مهم است؛عاقبت اندیشی است. (انسان ها بتوانند عاقبت کارهایشان را ببینند) 🔹عاقبت اندیشی انسان را متوجه می‌کند که؛چقدر دل بدهد و چقدر دل ندهد؛به چه میزان قلب خود را به صحنه بیاورد. 🔸این روایت:از راه های ایجاد زُهد است؛قلب را معتدل،کنترل و بالانس می‌کند... 🔹تنها انگیزه کار در دنیا اگر دنیوی باشد،زُهد کیفیت را پایین می‌آورد ولی تنها انگیزه کار این نیست و وظیفه گرایی و تکلیف گرایی مسئله دیگری است.. 🔸زُهد موقعی کیفیت کار را پایین نمی آورد که انگیزه شخص بیش از دنیا باشد؛و اصلا کسانی زاهد می‌شوند که انگیزه آنها بیش از دنیا باشد.. 🔹عشق زُهد را بالا می‌برد؛و زُهد حتماً انگیزه ای بیش از دنیا می خواهد.. 🔸اگر انگیزه تو بشود:مردم،خدا و آخرت؛یعنی دلبستن تو بیش از دنیاست؛هرچند عملکرد تو در دنیا باشد ولی طبق دنیا نیست... 🔹فَالْمَغْبُونُ مَنْ حُرِمَ حَظَّهُ مِنَ الْ‏آخِرَةِ بدبخت و بیچاره کسی است که حَضِ خودش را از آخرت از دست داده است‌‌... 🔸لذا می‌توان گفت:هیچ وقت دنیاگراها نمی‌توانند زاهد باشند،چرا؟! بخاطر اینکه تمام انگیزشان دنیاست‌‌‌...
﷽ خلاصه جلسه هشتم «بَابُ ذَمِّ الدُّنْيَا وَ الزُّهْدِ فِیهَا» 🔰اصول کافى جلد3 صفحه: 193 روایة: 1 🔶مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ الْحَرِیرِيِّ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ 🔷ترجمه : امام صادق (ع) فرمود: کسیکه بدنیا زاهد و بى‏رغبت باشد، خدا حکمت را در قلبش بر جا دارد و زبانشرا بآن گویا سازد، و او را به عیبهاى دنیا و درد و دوایش بینا گرداند، و او را از دنیا سالم بیرون کند و ببهشت دارالسلام درآورد. 🔸کسی می‌تواند به دارالسلام برود که سالم باشد؛ (بین متحرک و غایت باید سنخیت باشد) 🔹انسان ها در دنیا باید به حکمت برسند؛ حکمت یک نوع استحکام اندیشه و عمل است... 🔸زُهد؛در مقابل تعلقات دنیاست که انسان را کور می‌کند... 🔹زُهد انسان را بینا می کند،مدیریت دنیا با زُهد معنا پیدا می‌کند... 🔸اخلاص زُهد می آورد، قلب را له حکمت می کشاند در نتیجه مملکت حکیمانه به میدان می آید... 🔹تعلقات دنیوی اجازه دیدن نمی دهد و نمی گذارد حقایق فهم شود... 🔸چرا زُهد سلامت قلب می آورد؟! بخاطر اینکه حد وسط زُهد و سلامت قلب اخلاص است... 🔹خاصیت زُهد این است؛ احدی غیر از خدای متعال را نمی‌گذارد،باشد بنابراین موجب سلامت قلب می شود... 🔸خاصیت اخلاص: جا برای غیر نمی‌گذارد و در تقابل با شرک است... 🔹نتیجه ی اخلاص زُهد می‌شود و زُهد باید در همه امور وارد شود...