قابل توجه دوستان
برنامه برگزاری کلاسهای استاد منصوری
✳️دروس صبح ( فصوص ، منازل ، اسفار ، اصول کافی ) از یکشنبه ( ۱۴۰۳/۱/۲۶ )
✳️دروس بعد ظهر ( الهیات بالمعنی الاخص در حکمت متعالیه ، حرکت در حکمت متعالیه ) از شنبه (۱۴۰۳/۱/۲۵ )
✅ مطالعه زندگینامه علماء...
🔻 آیتالله بهجت(قدسسره)
💠 مطالعه تراجم(زندگینامه) علماء سلَف(گذشته)، مانند مطالعه کتابهای اخلاقیِ معتبر است.
💠 وقتی انسان به شرح حال و زندگانی آنها نگاه میکند، مثل این است که کتاب اخلاقی درست و معتبر را مطالعه کرده است.
💠 آنها زندگی دنیا را چگونه ساده میگذراندند و چقدر راحت بودند و چه استفادههایی از عمر خود میبردند.
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧
#سلوک_علمی
#سلوک_معنوی
026_03.1.26 مرحله۵، ماهیت، کلیت و جزئیت.mp3
8.39M
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
#مرحله_پنجم_ماهیت
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی )
توضیح کلیت و جزئیت
جلسه بیست و ششم
recording-20240328-065943.mp3
9.85M
حدیث خوانی
#اصول_کافی
#حدیث_خوانی
حدیث خوانی
اصول کافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب حب الدنیا
جلسه شصت و پنجم
005_03.1.26 کتاب التوحید، باب اطلاق القول بانه الشی.mp3
15.65M
#حدیث_خوانی
#شرح_کتاب_التوحید_اصول_کافی
باب اطلاق القول بانه الشی
جلسه پنجم
159_03.1.25 قاعده بسیط الحقیقه.mp3
8.3M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
🔹توحید
احدیّت ؛
توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا
جلسه یکصد و پنجاه و نهم
027_03.1.26 نرحله ۵ ماهیت ملاک سوم.mp3
9.08M
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
#مرحله_پنجم_ماهیت
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی )
توضیح کلیت و جزئیت
جلسه بیست وهفتم
160_03.1.26 توحید ، قاعده بسیط الحقیقه، دلیل اول.mp3
9.75M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
🔹توحید
احدیّت ؛
توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا
دلیل اول
جلسه یکصد و شصت
161_03.1.27 توحید، بسیط الحقیقه، دلیل اول.mp3
10.33M
#نهایه_الحکمه
#مرحله_دوازدهم
#الهیات_بمعنی_الاخص
🔹توحید
احدیّت ؛
توضیح قاعده بسیط الحقبقه کل الاشیا
دلیل اول
جلسه یکصد و شصت و یکم
027_03.1.27 قاعده حدوث، ادله.mp3
8.03M
#حرکت
#نهایه_الحکمه
#المرحله_التاسعه_فی_القوه_و_الفعل
🔹قاعده کل حادث زمانی مسبوق بقوه و ماده تحمل تلک القوه
ادله قاعده حدوث
جلسه بیست و هفتم
062_03.1.27 شرح منازل السائرین.mp3
10.04M
#منازل_السائرین
شرح منازل السائرین
جلسه شصت و دوم
028_ 03.1.27مرحله۵، کلیت و جزئیت.mp3
12.26M
#دوره_دوم_نهایه_الحکمه
#مرحله_پنجم_ماهیت
مرحله ماهیت ( فصل کلی و جزئی )
توضیح کلیت و جزئیت
جلسه بیست وهشتم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام خمینی (ره):حفظ #اسلام زحمت دارد...
✳️بخشی از نظرات علامه طباطبایی در علّت غایی
🟢نظر بدوی :
فاعلی که کاری را انجام می دهد :
اگر کاری انجام می دهد و فعلی دارد ، در واقع به خاطر غایتی است که در آن کار و فعل است و با فعل به دنبال آن غایت می گردد .
✔️الف ) از اینرو گاهی فعل ، غایتی غیر از خودش ندارد و لذا وقتی فاعل ، می خواهد آن کار را انجام دهد به حقیقت آن فعل ( وجود برترِ آن ) نگاه می کند و آن کار را انجام می دهد . حقیقتِ آن فعل ( وجودِ برتر آن ) ، غایتی است که آن فعل ، در فاعلِ خود دنبال می کند و فاعل هم به خاطر آن حقیقت که غایتِ فعل است ، کار را انجام می دهد . در واقع حقیقتِ فعل در فاعل است و فاعل ، اگر آن فعل را ایجاد می کند به خاطر حقیقتِ آن است که در خودِ فاعل می باشد و به عبارتی خودِ فاعل می باشد . از اینرو حقیقه الفعل ، که در فاعل است ، غایه الفعل است و در عین حال غایه الفاعل فی فعله ( غایت فاعلی = علّت غائی ) یعنی اگر بگویند چرا فاعل آن کار را انجام داد ؟ می گویند به خاطر حقیقتِ فعل که خودِ فاعل باشد .
✔️ب ) اگر فعل غایتی غیر از خودش دارد اینجاست که فاعل ، وقتی می خواهد آن کار را انجام دهد به غایت آن فعل نگاه می کند و کار را به خاطر آن انجام می دهد و اگر بگویند چرا این کار را کردی می گوید چون غایتی دارد که به خاطر آن کار را انجام دادم . این غایه الفعل که المترتب علی الفعل است ، علت برای فعل فاعل می باشد .
🟢در نظر دقیق :
فاعلی که کار را انجام می دهد به خاطر خودش کار را انجام می دهد و در واقع مراد و مطلوب اش خودش می باشد.
✔️الف ) فاعل ناقص و مستکمل ، چون خود را مستکمل می بیند کار انجام می دهد : اگر آن فاعل ، ناقص و مستکمل باشد ؛ خودش را که کامل نیست ،کامل می بیند و به عبارتی خودش را که فاعل کار خاص نیست مثلاً نویسنده نیست ؛ فاعل ( یعنی نویسنده ) می بیند و می خواهد خودش را در این موقعیت بیاید ازا ینرو اگر کاری را انجام می دهد ، غایت کار را اولا و بالذات نمی خواهد و بلکه غایت کار را به جهت این می خواهد که خودش را کامل بییند و با آن خودش را کامل کند پس این کار را انجام می دهد به خاطر خودش و علّت کار و دلیل کار ، چیزی جز خودش نمی باشد. و به خاطر خودش است که کار را انجام می دهد .
✔️ب ) فاعلِ کامل ، چون خود را کامل می بیند ، کار را انجام می دهد : اگر آن فاعل ، کامل باشد چون کامل است کار را انجام می دهد . اگر کامل باشد چون حقیقه الفعل در خودش هست و به عبارتی خودش حقیقت و وجود برتر فعل است از اینرو کار را انجام می دهد ؛ یعنی اگر پرسیده شود فاعل چرا این کار را کرد و چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون کامل است و خودش را کامل دید ؛ دقیقا در مقابل فاعل مستکمل که اگر گفته شود که چرا این فعل را پدید آورد ؟ گفته می شود که چون خودش را مستکمل دید . فاعل کامل ، خودش را کامل می بیند و کار را انجام می دهد و فاعل مستکمل، خودش را مستکمل می بیند و کار را انجام می دهد .
چند مقبره توسط وهابیت تخریب شد؟
در قبرستان بقیع ۱۰ بقعه قرار داشت که همگی تخریب شدند. تخریب بقیع توهین به جهان اسلام (از جمله شیعه و سنی) است چرا که بسیاری از بقعهها مربوط به بزرگان اهل سنت است.
▪️◾️ امروز هشتم شوال سالروز تخریب قبور ۴تن از ائمه ع بزرگوار شیعه و صحابی و همسران پیامبر ص در قبرستان بقیع میباشد.
009_02.10.27 فلسفه علوم انسانی،رابطه عام و دین.mp3
13.52M
#فلسفه_علوم_انسانی
رابطه علم و دین
جلسه نهم
010_02.10.29 فلسفه علوم انسانی،رابطه علم و دین.mp3
7.77M
#فلسفه_علوم_انسانی
رابطه علم و دین
جلسه دهم
011_02.11.10فلسفه علوم انسانی،نسبت علم و دین و اقوال و نظریات آن .mp3
10.77M
#فلسفه_علوم_انسانی
نسبت دین و اقوال و نظریات
جلسه یازدهم
recording-20240417-094412.mp3
9.56M
#فلسفه_علوم_انسانی
29فروردین ۱۴۰۳
جلسه سیزدهم
مسئولان محترم باور بفرمائید فریبتان دادهاند! (یادداشت روز)
✍حسین شریعتمداری
۱- اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته، وقتی در یادداشتی با عنوان «لایحه عفاف یا گسترش بیحجابی؟!» به ارزیابی این لایحه پرداختیم و با بررسی مستند برخی از مواد آن نتیجه گرفتیم که
«این لایحه نه فقط از پدیده پلشت بیحجابی جلوگیری نمیکند، بلکه به گسترش بیحجابی نیز دامن میزند»! شماری از مسئولان و دوستان دلسوز گلایه کردند که تند رفتهاید! و حال آن که یادداشت مورد اشاره با استناد به متن لایحه عفاف نوشته شده بود و... امروزه اما، اگرچه لایحه یادشده هنوز در کوچه پس کوچههای دستگاه قضائی و دولت و مجلس و شورای نگهبان چرخ میخورد و به تصویب نهائی نرسیده است ولی با توجه به گسترش بدون مانع پدیده خانمانسوز کشف حجاب، این احتمال قوت بیشتری گرفته است که انگار هدف نهائی -و البته پنهان- لایحه یاد شده همانگونه که پیشبینی شده بود گسترش بیحجابی و برداشته شدن موانع پیشروی این پدیده پلشت بوده است!... اگر اینگونه نیست، وضعیت کنونی حجاب برای چیست؟!
۲- با عرض پوزش از برخی مسئولان محترم در دولت، قوه قضائیه، مجلس و شماری دیگر از دستاندرکاران، باید گفت که متاسفانه این عزیزان در ماجرای مورد اشاره فریب خوردهاند! چند ماه قبل هم تلویحاً به این نکته اشاره داشته و از مسئولان محترم پرسیده بودیم تهیه و تدوین لایحه حجاب بر اساس کدام نیاز ضروری صورت گرفته است؟! و آورده بودیم «در حالی که در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که عفت عمومی را جریحهدار میکند، تکلیف قانونی مراجع ذیربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشته است»؟! و تاکید کرده بودیم «ممکن است گفته شود که پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب در ماههای اخیر، تهیه لایحه جدید را ضروری کرده است! که به عنوان دومین سؤال باید پرسید چرا نمیفرمائید پدیده کشف حجاب به علت بیتوجهی مسئولان دستاندرکار به قوانین موجود بوده است؟! مگر در قوانین موجود برای مقابله با بیحجابی احکام مشخص و روشنی وجود ندارد؟! آیا به این قوانین عمل شده است و نتیجه نداده است»؟! بدیهی است که بیتوجهی به قانون، با هنجارشکنی نیز همراه خواهد بود. بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازهای برای حجاب ضرورت داشته است! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده خسارتآفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نشده است؟ آیا این بیتوجهی مصداق صریح قانونشکنی و «ترک فعل» نیست؟! بدیهی است که هست!
۳- علاوهبر آن که درباره ضرورت تهیه لایحه مزبور تردیدهای جدی وجود دارد! گردش کار آن نیز سؤالبرانگیز است. میپرسید چرا؟! خُب، بخوانید و قضاوت کنید. بیش از یکسال از ماجرا میگذرد و موضوع هنوز سامان نیافته است! این لایحه در ۹ ماده از سوی دستگاه قضائی تهیه و به دولت فرستاده شد. دولت آن را به ۱۵ ماده افزایش داد و به مجلس فرستاد. مجلس ابتدا لایحه را در ۶۰ ماده و سپس
۷۰ ماده و نهایتاً به ۷۱ ماده افزایش داد! متن لایحه را مطالعه بفرمائید!
اول این که؛ سرشار از کلیگوئی است و از اینروی به
«کلیات ابوالبقاء» بیشتر شبیه است تا متن یک لایحه قانونی!
و دوم؛ متن برجام که بعداً معلوم شد حتی آقای ظریف هم آن را به درستی نخوانده است در مجموع ۵۴۵۲ کلمه بود و متن ۷۱ مادهای لایحه عفاف و حجاب با ۳۲۴۲۱ کلمه تنظیم شده است، یعنی تقریباً ۶ برابر برجام! باید به این نکته توجه داشت که مطولنویسی! یکی از ترفندهای حقوقی است که عمدتاً با دو هدف اصلی دنبال میشود. اول؛ پنهان کردن ماده اصلی مورد نظر در انبوه کلمات و دوم؛ منصرف کردن مسئولان از مطالعه دقیق متن و مراجعه به مشاوران! تعجبآور است که چرا مسئولان دستاندرکار به این نکته توجه نکردهاند! به گفته حضرت امیر علیهالسلام «اذ ازدهم الجواب خفی الصواب... پاسخها که زیاد شود، حقیقت پنهان میماند».
۴- این نکته نیز گفتنی است که وقتی پای نقد مصلحانه لایحه عفاف به میان کشیده میشود، برخی از سر ناآگاهی و شماری نیز از روی بداندیشی اصرار دارند که منتقدان را به طرفداری از بگیر و ببند و برخوردهای سخت متهم کنند و حال آن که به قول حکیمانه رهبر معظم انقلاب؛ «خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است -جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه هستند- اگر بدانند حتماً نمیکنند» بنابراین، سخن از یکسو، برخورد سخت و پشیمانکننده با ماموران پشتصحنه است که اندک و کمشمارند و از سوی دیگر نجات کسانی است که از واقعیت ماجرا بیخبرند و نمیدانند که امروزه کشف حجاب علاوهبر حرام شرعی، بخشی از جنگ ترکیبی دشمن علیه ایران و ایرانیان است (حرام سیاسی).
۵- حالا به بخشی از بیانات حضرت آقا در دیدار مسئولان نظام با ایشان توجه کنید. دقیقاً بر ساختگی و تحمیلی بودن چالش حجاب تاکید میفرمایند، همان نکتهرمضانی اساسی که متاسفانه از نگاه مسئولان محترم پنهان مانده بود. رهبر معظم انقلاب از مسئله حجاب با عنوان یک «چالش تحمیلی» بر کشورمان یاد کرده و فرمودند «کسانی نشستند و نقشه کشیدند و برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشورمان. در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت. مردم داشتند زندگی میکردند با شکلهای مختلف». حضرت ایشان در ادامه بر شرعی و قانونی بودن حکم حجاب و ضرورت رعایت آن تاکید کرده و با اشاره به کانون بیرونی کشف حجاب و لزوم درک این نکته فرمودند: «امروز [دشمنان] روی مسئله برداشتن حجاب بانوان تلاش میکنند ولی این اول کار است. هدف این نیست. هدف دشمن آن است که وضع کشور را برگردانند به وضعیت قبل از انقلاب... بنده اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که یک مقداری در زمینه حجاب سهلانگاریهایی هم دارند، اینها دلبسته اسلامند. وابسته نظامند. بارها گفتهام که با این دید باید نگاه کرد. بنده معتقدم در دولت و در قوه قضائیه و در بخشهای مختلف در این زمینه مسئولیت وجود دارد و باید به مسئولیتهای قانونی و شرعی خود عمل کنند. خود بانوان ما در این مسئله بیش از همه مسئولیت دارند».
۶- و بالاخره، تمامی شواهد موجود و بسیاری از اسناد غیر قابل تردید حکایت از آن دارند که پدیده پلشت کشف حجاب یک توطئه حسابشده از سوی دشمنان ایران اسلامی است که برخلاف ظاهر آن، نه فقط علیه زنان کشورمان بلکه برای مقابله پنهان و تدریجی با هویت اسلامی جامعه طراحی شده و به صحنه آورده شده است و اکنون که بعد از گلایه رهبر معظم انقلاب حرکت و تلاش تازهای برای مقابله با این پدیده خانمانسوز آغاز شده است باید به این نکته توجه ویژهای داشت که پدیده کشف حجاب خاستگاه و ریشه بیرونی دارد و علاوهبر سرویسهای اطلاعاتی بیگانه کسانی هم در داخل کشور برای این هنجارشکنی اجیر شدهاند. مقابله با این جریانات هنجارشکن و پادوهای داخلی دشمن نیازمند کشف آنها و قاطعیت در برخورد پشیمانکننده با آنان است. اگر مسئولان و دست اندرکاران محترم، جوانان میهن اسلامی را فرزندان خود میدانند -که باید بدانند و میدانند- باید نجات فریبخوردگان از چنگال پدیده پلشت کشف حجاب را تکلیف شرعی و انساندوستانه خود تلقی کنند و خدای نخواسته تحت تاثیر خناسان تصور نکنند که اجازه ادامه گرفتاری آنان در چنبره پلید کشف حجاب دلسوزی و به اصطلاح مدارا با آنان است! بدیهی است که اگر خدای نخواسته فرزند دلبندتان به مواد مخدر معتاد شود، تهیه مواد برای ادامه اعتیاد او را خیانت به فرزندتان میدانید و نه اقدامی دلسوزانه!
حسین شریعتمداری
🔴عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبرمعظم انقلاب: برخی مسئولان بهدلیل کارهای بیقاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کردهاند
👆👆👆
وقتی می شود اینگونه نوشت که لااقل چند تا کار در مورد حجاب صورت گرفته باشد نه اینکه هیچ کاری نشده ، چنین مطالبی را انتشار دهیم
وقتی می شود از کار بی قاعده حرف زد و اعتراض به آن داشت که چند کار بی قاعده در بین ده ها کار قاعده مند باشد ولی وقتی هیچ کار قاعده مند صورت نگرفته ، تعجب می کنیم با ژست محوریت بخشی به فرمایشات رهبری سنگ اندازی برای ترمیم اجتماع را پیگیری می شود .