ه اند از آنها بترسيد". در اين آيه منظور از" الناس" (مردم) طبق تصريح جمعى از مفسران نعيم بن مسعود است كه از" ابو سفيان" اموالى گرفته بود تا مسلمانان را از قدرت مشركان بترساند! و همچنين در آيه 181 مى خوانيم: لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ:" خداوند گفتار كسانى را كه مى گفتند: خدا فقير است و ما بى نيازيم (و لذا از ما مطالبه زكات كرده است!) شنيد". منظور از" الذين" در آيه طبق تصريح جمعى از مفسران" حى بن اخطب" يا" فنحاص" است. گاهى اطلاق كلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نيز ديده مى شود، همان طور كه در باره ابراهيم مى خوانيم: إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ :" ابراهيم امتى بود خاضع در پيشگاه خدا" در اينجا كلمه" امت" كه اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است. 4- نوه هاى دخترى فرزندان ما هستند. ضمنا از آيه مباهله استفاده مى شود كه به فرزندان دختر نيز حقيقتا" ابن" گفته مى شود بر خلاف آنچه در جاهليت مرسوم بود كه تنها فرزندان پسر را فرزند خود مى دانستند، و مى گفتند: يعنى، فرزندان ما تنها پسرزاده هاى ما هستند اما دخترزاده هاى ما- فرزندان مردم بيگانه محسوب مى شوند نه فرزندان ما! اين طرز تفكر مولود همان سنت غلطى بود كه در جاهليت عرب دختران و زنان را عضو اصلى جامعه انسانى نمى دانستند و آنها را در حكم ظروفى براى نگاهدارى پسران مى پنداشتند! چنان كه شاعر آنها مى گويد: " مادران مردم، حكم ظروفى براى پرورش آنها دارند- و براى نسب تنها پدران شناخته مى شوند"! ولى اسلام اين طرز تفكر را به شدت در هم كوبيد و احكام فرزند را بر فرزندان پسرى و دخترى يكسان جارى ساخت. در سوره انعام آيه 84- 85 در باره فرزندان ابراهيم مى خوانيم: وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ* وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عِيسى وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ " از فرزندان (ابراهيم)، داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون بودند و اين چنين نيكوكاران را پاداش مى دهيم* و نيز زكريا و يحيى و عيسى و الياس كه همه از صالحان بودند". در اين آيه حضرت مسيح از فرزندان ابراهيم شمرده شده در حالى كه فرزند دخترى بود و اصولا پدرى نداشت. در رواياتى كه از طرق شيعه و سنى در باره امام حسن و امام حسين ع وارد شده اطلاق كلمه" ابن رسول اللَّه" (فرزند پيغمبر) كرارا ديده مى شود. در آيات مربوط به زنانى كه ازدواج با آنها حرام است مى خوانيم: وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ (يعنى همسران پسران شما) در ميان فقهاى اسلام اين مسئله مسلم است كه همسران پسرها و نوه ها، چه دخترى باشند و چه پسرى بر شخص حرام است و مشمول آيه فوق مى باشند. 5- آيا مباهله يك حكم عمومى است؟ شكى نيست كه آيه فوق يك دستور كلى براى دعوت به مباهله به مسلمانان نمى دهد بلكه روى سخن در آن تنها به پيامبر اسلام ص است، ولى اين موضوع مانع از آن نخواهد بود كه مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومى باشد و افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله كنند. از رواياتى كه در منابع اسلامى نقل شده نيز عموميت اين حكم استفاده مى شود: در تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 351 حديثى از امام صادق ع نقل شده كه فرمود: " اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد". راوى مى گويد: سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود:" خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن" و گمان مى كنم كه فرمود: روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو: خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز! و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن! سپس فرمود:" چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز نيافتم كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند". ضمنا از اين آيه معلوم مى شود كه بر خلاف حملات بى رويه افرادى كه مى گويند" اسلام عملا آيين مردان است و زنان در آن به حساب نيامده اند" زنان در مواقع حساس به سهم خود در پيشبرد اهداف اسلامى همراه مردان در برابر دشمن مى ايستاده اند، صفحات درخشان زندگى فاطمه بانوى اسلام ع و دخترش زينب كبرى ع و زنان ديگرى كه در تاريخ اسلام، گام بر جاى گامهاى آنها نهاده اند، گواه اين حقيقت است. ***
"چله فوق العاده حفظ مجازی قرآن کریم"
((هر چلّه حفظ یک جزء قرآن کریم))😍
مزایای شرکت در دوره :👇
*چهل روز ارتباط مستمر استاد با شاگرد
*حفظ حد اقل یک جزء قرآن در طول دوره
*استفاده از ممتازین طرح در دوره های آینده
*اعطای گواهینامه شرکت در دوره 📜
_____
لینک جهت ثبت نام👇(هر روز )
https://digiform.ir/c008c1b27
لینک جهت ثبت نام👇(سه جلسه در هفته )
https://digiform.ir/c99a9fad9
آیدی مورد نظر جهت کسب اطلاعات بیشتر👇
https://eitaa.com/Mawlana_Ali
به جمع قرآنی ما در پیام رسان ایتا بپیوندید :
@kanoonquranandetrat
تلاوت امروز تقدیم به شهید هادی ذوالفقاری
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_14
@kanoonquranandetrat
014 (Sayyaf zadeh-604).mp3
778.2K
تلاوت امروز تقدیم به شهید هادی ذوالفقاری
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_14
@kanoonquranandetrat
مدرسه مجازی قرآن و عترت
سلام علیکم ✋ 🖇 یه #سوالی که برا خیلی از افرادی که میخوان شروع به حفظ قرآن کنن پیش میاد اینکه آیا در
🔰وَ اذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا (سوره مبارکه أحزاب آیه۳۴)
🔸آنچه را در خانه هاي شما از آيات خداوند و حكمت و دانش خوانده مي شود ياد كنيد؛ خداوند لطيف و خبير است!
علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم و صاحب تفسیر المیزان در تفسیر این آیه می فرمایند: از ظاهر سیاق بر می آید که مراد از «ذکر» معنای مقابل فراموشی باشد. که همان یادآوری است؛ چون این معنا مناسب تأکید و تشدیدی است که در آیت ذکر شده است. می فرماید که مردم باید امتثال امر خدا را از شما یاد بگیرند، آن وقت سزاوار نیست شما که قرآن در خانه هایتان نازل میشود آیت و اوامر خداوند را فراموش کنید و معنای آیه این است که شما زنان پیامبر باید آن چه را که در خانه هایتان از آیت خدا و حکمت تلاوت میشود، حفظ کنید و همواره به خاطرتان بوده باشد تا از آن غافل نمانید و از خط سیری که خدا برایتان معین کرده تجاوز نکنید.
(ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۴۶۸.)
__🌹🌸🌸🌸🌹_____
#حفظ_در_نگاه_قرآن
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
مدرسه مجازی قرآن و عترت
✅ نظرات قرآن آموزان طرح ممنون از حسن انتخابتون🙏 این چله کلاس هفته ای سه جلسه هم برگزار میشه برای ق
✅ نظرات قرآن آموزان طرح
ممنون از حسن انتخابتون🙏
امیدواریم به دعای شما بتونیم همیشه به ثقلین خدمت کنیم
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat
▫️مردی چنین میانهٔ میدانم آرزوست...
سالگرد شهید محمد جواد تند گویان_وزیر نفت🍃🕊️
#رفیق_راه ☘
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
•|🔅📿|•
#سخن_بزرگان
#شیخ_رجبعلی_خیاط
اگر مواظب دلتان باشید،
و غیر خدا را در آن راه ندهید،
آنچه را دیگران نمیبینند شما میبینید،
و آنچه دیگران نمیشنوند شما میشنوید....
تلاوت امروز تقدیم به شهید محمد جواد تند گویان
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#تلاوت_نور
#صفحه_15
@kanoonquranandetrat
💐رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
القرآنُ مَأدُبَةُ اللّه ِ، فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ ما استَطَعتُم
قرآن سفره ضيافت خداست. پس تا مى توانيد از ضيافت او فراگيريد.
[كنز العمّال : 2356.]
🌹🌸🌸🌸🌹___
#ارزش_قرآن
#مدرسه_مجازی_قرآن_و_عترت
#طرح_ملی_بخوان_و_بالا_برو_۲
#چله_حفظ_مجازی_قرآن_کریم
@kanoonquranandetrat