eitaa logo
🌷دارالقرآن سردار شهید جنگروی دانشگاه امام حسین علیه السلام
795 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
39 فایل
🔶برگزار کننده: 🔷دوره های تخصصی حفظ قرآن 🔷دوره های تخصصی حفظ نهج البلاغه 🔷فصیح خوانی 🔷تجوید و صوت و لحن 🔷تفسیر و تدبر و مفاهیم 🔷حفظ خردسالان 🔷 روخوانی خردسالان 🔺 ویژه: خواهران، برادران،خردسالان 📱شماره تماس:09198359943 🆔 @eh8359
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 سوره بقره ــ آیه ۱۹۶ وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِٓ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ حجّ وعمره را برای خدا به پایان برید، و اگر [به علّتی‌] شما را از انجام آن بازداشتند، آنچه را از قربانی برای شما میسّر است [قربانی كنید و از احرام در آیید]؛ و سَر خود را نتراشید تا قربانی به محلّش برسد؛ و از شما اگر كسی بیمار بود یا در سرش آسیب داشت [و ناچار بود سر بتراشد، جایز است سر بتراشد و] كفّاره‌ای چون روزه، یا صدقه یا قربانی بر عهده اوست. و هنگامی كه [از علل ممنوعیّت‌] در امان بودید، پس هر كه با پایان بردن عمره تمتّع به سوی حجّ تمتّع رود، آنچه از قربانی میسّر است [قربانی كند]. و كسی كه قربانی نیابد، سه روزْ روزه، در همان سفر حجّ و هفت روز روزه، هنگامی كه بازگشتید بر عهده اوست؛ این ده روز كامل است [و قابل كم و زیاد شدن نیست‌]. این وظیفه كسی است كه [خود و] خانواده‌اش ساكن و مقیم [منطقه‌] مسجد الحرام نباشد. و از خدا پروا كنید و بدانید كه خدا سخت‌ كیفر است. 🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃___ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌱(آيه ١٩٦) -قسمتى از احكام مهم حجّ!: در اين آيه، احكام زيادى بيان شده است. 🌱 ١-در ابتدا يك دستور كلّى براى انجام فريضۀ حجّ و عمره بطور كامل و براى اطاعت فرمان خدا داده، مى‌فرمايد: «حجّ و عمره را براى خدا به اتمام برسانيد» (وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلّهِ) . در واقع قبل از هر چيز به سراغ انگيزه‌هاى اين دو عبادت رفته و توصيه مى‌كند كه جز انگيزۀ الهى و قصد تقرّب به ذات پاك او، چيز ديگرى در كار نبايد باشد. 🌱٢-سپس به سراغ كسانى مى‌رود كه بعد از بستن احرام به خاطر وجود مانعى مانند بيمارى شديد و ترس از دشمن، موفّق به انجام حجّ عمره نمى‌شوند، مى‌فرمايد: «اگر محصور شديد (و موانعى به شما اجازه نداد كه پس از احرام بستن وارد مكّه شويد) آنچه از قربانى فراهم شود» ذبح كنيد و از احرام خارج شويد (فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ) . 🌱٣-سپس به دستور ديگرى اشاره كرده مى‌فرمايد: «سرهاى خود را نتراشيد تا قربانى به محلّش برسد» و در قربانگاه ذبح شود (وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ) . 🌱 ٤-سپس مى‌فرمايد: «اگر كسى از شما بيمار بود و يا ناراحتى در سر داشت (و به هر حال ناچار بود سر خود را قبل از آن موقع بتراشد) بايد فديه (كفّاره‌اى) از قبيل روزه يا صدقه يا گوسفندى بدهد» (فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً) أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ) . در واقع شخص مخيّر در ميان اين سه كفّاره (روزه-صدقه-ذبح گوسفند) مى‌باشد. 🌱 ٥-سپس مى‌افزايد: «و هنگامى كه (از بيمارى و دشمن در امان بوديد) از كسانى كه عمره را تمام كرده و حجّ را آغاز مى‌كنند، آنچه ميسّر از قربانى است» ذبح كنند. (فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ) . اشاره به اين كه در حجّ تمتع، قربانى كردن لازم است و فرق نمى‌كند اين قربانى شتر باشد يا گاو و يا گوسفند، و بدون آن از احرام خارج نمى‌شود. 🌱 ٦-سپس به بيان حكم كسانى مى‌پردازد كه در حال حجّ تمتّع قادر به قربانى نيستند، مى‌فرمايد: «كسى كه (قربانى) ندارد، بايد سه روز در ايّام حجّ، و هفت روز به هنگام بازگشت، روزه بدارد، اين ده روز كامل است» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ) . بنابراين اگر قربانى پيدا نشود، يا وضع مالى انسان اجازه ندهد، جبران آن ده روز روزه است. 🌱 ٧-بعد به بيان حكم ديگرى پرداخته، مى‌گويد: «اين برنامۀ حجّ تمتّع براى كسى است كه خانوادۀ او نزد مسجد الحرام نباشد» (ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ) . بنابراين كسانى كه اهل مكّه يا اطراف مكّه باشند، حجّ تمتّع ندارند و وظيفۀ آنها حجّ قِران يا اِفراد است-كه شرح اين موضوع در كتب فقهى آمده است. 🌱بعد از بيان اين احكام هفتگانه در پايان آيه دستور به تقوا مى‌دهد و مى‌فرمايد: «از خدا بپرهيزيد و تقوا پيشه كنيد و بدانيد خداوند عقاب و كيفرش شديد است» . (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ) . اين تأكيد شايد به اين جهت است كه مسلمانان در هيچ يك از جزئيات اين عبادت مهمّ اسلامى كوتاهى نكنند چرا كه كوتاهى در آن گاهى سبب فساد حجّ و از بين رفتن بركات مهمّ آن مى‌شود. 🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 🌱اهميّت حجّ در ميان وظايف اسلامى!: حجّ از مهمترين عباداتى است كه در اسلام تشريع شده و داراى آثار و بركات فراوان و بيشمارى است. حجّ مراسمى است كه پشت دشمنان را مى‌لرزاند و هر سال خون تازه‌اى در عروق مسلمانان جارى مى‌سازد. 🌱حجّ عبادتى است كه امير مؤمنان آن را «پرچم» و «شعار مهمّ» اسلام ناميده و در وصيّت خويش در آخرين ساعت عمرش فرموده: «خدا را خدا را! در مورد خانۀ پروردگارتان تا آن هنگام كه هستيد آن را خالى نگذاريد كه اگر خالى گذارده شود مهلت داده نمى‌شويد» . (و بلاى الهى شما را فرا خواهد گرفت) . 🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃___ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 🌱اقسام حجّ: فقهاى بزرگ ما با ابهام از آيات قرآن و سنّت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» و ائمّۀ اهل بيت «عليهم السّلام» حجّ را به سه قسم تقسيم كرده‌اند: 🌱حجّ تمتع، 🌱حجّ قِران 🌱حجّ اِفراد. 🌱حجّ تمتّع مخصوص كسانى است كه فاصلۀ آنها از مكّه ٤٨ ميل يا بيشتر باشد (حدود ٨٦ كيلومتر). 🌱 حجّ قِران و اِفراد، مربوط به كسانى است كه در كمتر از اين فاصله زندگى مى‌كنند. 🌱در حجّ تمتّع، نخست عمره را بجا مى‌آورند، سپس از احرام بيرون مى‌آيند، بعداً مراسم حجّ را در ايّام مخصوصش انجام مى‌دهند، ولى در حجّ قِران و اِفراد، اوّل مراسم حجّ بجا مى‌آورده مى‌شود، و بعد از پايان آن مراسم عمره، با اين تفاوت كه در حجّ قِران، قربانى به همراه مى‌آورند و در حجّ اِفراد اين قربانى نيست. 🍃🍂🍃🍂🌹🍃🍂🍃🍂 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 سوره بقره ــ آیه ۱۹۷ الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَآ أُولِي الْأَلْبَابِ حجّ در ماه‌های معیّن و معلومی است [شوّال، ذوالقعده، ذوالحجّه‌] پس كسی كه در این ماه‌ها حجّ را [با احرام بستن و تلبیه‌] بر خود واجب كرد، [بداند كه‌] در حجّ، آمیزش با زنان و گناه و جدال [جایز] نیست. و آنچه از كار خیر انجام دهید خدا می‌داند. و به نفع خود توشه برگیرید كه بهترین توشه، پرهیزكاری است و ای صاحبانِ خرد! از من پروا كنید. 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 🌿(آيه ١٩٧) -قرآن در اين آيه احكام حجّ را تعقيب مى‌كند و دستورات جديدى مى‌دهد. 🌿١-نخست مى‌فرمايد: «حجّ در ماههاى معيّنى است» (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ) . منظور از اين ماهها، ماههاى شوّال، ذى القعده و ذى الحجّه است. 🌿٢-سپس به دستور ديگرى، در مورد كسانى كه با احرام بستن شروع به مناسك حجّ مى‌كنند، اشاره كرده مى‌فرمايد: «آنها كه حجّ را بر خود فرض كرده‌اند (و احرام بسته‌اند بايد بدانند) در حجّ آميزش جنسى، و گناه و جدال نيست» (فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ) . به اين ترتيب محيط حجّ بايد از تمتّعات جنسى و همچنين گناهان و گفتگوهاى بى‌فايده و جرّ و بحثها و كشمكشهاى بيهوده پاك باشد، زيرا محيطى است كه روح انسان بايد از آن نيرو بگيرد و يكباره از جهان مادّه جدا شود، و به عالم ماوراء مادّه راه يابد، و در عين حال رشته الفت و اتّحاد و اتّفاق و برادرى در ميان مسلمانان محكم گردد و هر كارى كه با اين امور منافات دارد ممنوع است. 🌿٣-در مرحلۀ بعد به مسائل معنوى حجّ، و آنچه مربوط به اخلاص است اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنچه را از كارهاى خير انجام مى‌دهيد خدا مى‌داند» (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ) . و اين بسيار لذّتبخش است كه اعمال خير در محضر او انجام مى‌شود. و در ادامۀ همين مطلب مى‌فرمايد: «زاد و توشه تهيّه كنيد كه بهترين زاد و توشه‌ها پرهيزكارى است و از من بپرهيزيد اى صاحبان عقل» (وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ) . اين جمله ممكن است اشاره لطيفى به اين حقيقت بوده باشد كه در سفر حجّ موارد فراوانى براى تهيۀ زادهاى معنوى وجود دارد كه بايد از آن غفلت نكنيد، در آنجا تاريخ مجسّم اسلام است و صحنه‌هاى زندۀ فداكارى ابراهيم (ع) و جلوه‌هاى خاصّى از مظاهر قرب پروردگار ديده مى‌شود آنها كه روحى بيدار و انديشه‌اى زنده دارند مى‌توانند براى يك عمر از اين سفر بى‌نظير روحانى توشه معنوى فراهم سازند. 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪ از جمله فواید حفظ شماره آیات و صفحات میتوان به این موارد اشاره کرد👇 🌿 با حفظ شماره آیات و صفحات محفوظات به نوعی در ذهن دسته بندی میشوند و این به استحکام حفظ و تسلط شما بر محفوظات کمک بسیار زیادی می کند. درست مثل این که یک خانه را به جای یک ستون، روی سه ستون بسازید. حافظانی که شماره آیات و صفحات را به خوبی حفظ می کنند، محفوظاتی به مراتب قویتر دارند. 🌿 اتصال آیات و ارتباط صفحات تقویت میشوند و حافظ در تلاوت پیوسته و روان قویتر عمل میکند. 🌿 با حفظ شماره آیات و صفحات، دسترسی به محفوظات و استفاده از آن ها در موقعیت های مختلف بسیار آسانتر و سریعتر انجام میشود. حافظان شماره صفحه و آیه، هنگام آدرس دادن و استشهاد به یک آیه نیازی به مراجعه به مصحف ندارند. این سرعت انتقال و جستجو، هم کار حفظ را برای حافظ لذت بخش تر میکند و هم برای دیگر افراد ایجاد انگیزه و علاقه بیشتری نسبت به حفظ قرآن کریم مینماید. _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___
صفوف نخستین جماعت قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ان الله و ملائکته یصلون علی الذین یصلون الصفوف الاول. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خدا و فرشتگانش بر کسانی که صفهای اول- نماز جماعت- را بهم پیوند می دهند، درود می فرستند. «کنز العمال / ج ۷/ ص ۶۳۳/ حدیث ۲۰۶۲۹» 📿 🌸 🤲 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ 🆔 http://eitaa.com/kanoonquranshahedjangravi _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا