eitaa logo
کانون سبحان
4.8هزار دنبال‌کننده
56.5هزار عکس
12.3هزار ویدیو
454 فایل
"کوهدشت لرستان" آدرس پایگاه خبری کانون سبحان: http://kanoonsobhan.ir/ دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوژه های خبری(عکس،فیلم و..) را برای ما بفرستید. ارتباط مستقیم با مدیر کانال: @hamidadami
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 زهد و نصیحت در بیانات حکیم متاله حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🔹این دعاها واقعاً نورانی است، یك وقت انسان را می‌ خواند برای ثواب، البته همه ما این كار را می ‌كنیم، اما فهم است؛ از یك خارج و فقه و اصول خیلی سنگین ‌تر است! اصرار این دعاها این است كه آدم را كند؛ یعنی طوری انسان را می ‌پروراند كه در صحنه نبرد مبارزه با ابلیس پیروز در بیاید. یك بیان نورانی از امام عسکری (سلام الله علیه) است که فرمود هر كاری كه بالأخره پایانش بی ‎آبرویی است نكن! «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»[1] یك چیزی كه پایانش بی ‎آبرویی است هوس آن كار را نداشته باشید، سخن از جهنم و اینها بعد است «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» یك وقت است انسان هوس یك كاری را دارد كه پایانش بی ‎آبرویی است؛ یعنی در آن كار باید با آن رقیب درگیر شود موفق نمی ‌شود بی ‎آبرو می‌ شود. این این همه سفارش تنها برای ثواب است یا اینها واقعاً علم است؟ می ‌بینید ما به ائمه(علیهم السلام) می ‌كنیم، در چه اقتدا می ‌كنیم؟ در آغاز همین دعایی است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا»[2] ما به كسی سر سپرده ‌ایم كه خدای سبحان اگر خواست به آنها مقام دهد چه اینكه داد اولین شرط آن است «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا». 🔹 این دعای نورانی امام زمان (سلام الله علیه) را كه غالب روزها می‌ خوانیم «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» دارد «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ».[3] زاهد یعنی بی ‎رغبت، آدم وقتی رغبت نداشت اگر چیزی نبود، نبود و دیگر دنبال آن نمی ‌رود تا شود «مسلوب الحیثیة». اینها فهمیدند كه میدان جنگ كجاست و اصرار اینها هم این است كه یك چیزی كه آبروریزی به دنبال دارد نرو، زیرا آن‎جا پیروزی شیطان را به همراه دارد، این را می‌ گویند علم؛ یعنی یك چیزی كه انسان با تجربه و بحث‎ های فلسفی و كلام و اینها به دست آدم نمی ‌آید، با آبروی آدم به دست می‌ آید که محل ابتلای خود ما هم هست؛ این را به صورت دعا بیان كردند، به صورت حدیث بیان كردند که می ‎گویند شما هر كاری كه می ‌خواهید انجام دهید بالأخره ببینید كه می ‌توانید یا نمی ‌توانید یا یك هوس بی ‎جاست؟ اگر هوس بی‎ جاست «مسلوب الحیثیة» بودن به‎ جا را به همراه دارد، كسی كه بی ‎جا كار می‌ كند آبروریزی به‎جا به دنبال او هست «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ». شما به اینها مقام خواستید بدهید؟ بله، دیگر شرط كه نكردید. فرمود مسئله و و رعایت و اینها سر جایش محفوظ است، مگر امام مسئولیت او همین زاهد بودن است؟ این همه وظایف او را در كتاب‎های كلامی می ‌گوید برای امام هست که همه آنها دارا هستند، اما آن وظیفه محوری كه در و امثال ندبه آمده این است كه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ» نفرمود «بعد ان شرطت علیهم الجاه، بعد ان شرطت علیهم الاقتصاد» اینها مسائل عادی است كه خود بشر عادی هم می ‌فهمد. آن چیزی كه آدم را بی‎ آبرو می ‌كند رغبت بی‎ جاست و همین را هم وجود مبارك (ارواحنا فداه) در آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» می ‌رسد به جایی كه می ‌فرماید: «عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ». 🔹 حالا یك دعای كوتاه چند جمله‌ای هم هست بعد از این دعایی كه در كتاب مفاتیح می‌ خوانیم، آن دیگر البته برای همه هست مخصوصاً برای مسئولین، ببینید با یك ناله ‌ای امام زمان دعا می ‌كنند: خدایا تو را به حق قدرتت به فقرا برس! این یك دعای اقتصادی است برای تأمین رفع نیاز مردم که آن خیلی چیز خوبی است، الهی به حق قدرتت و به حق چه و به حق «مَنْ نَاجَاكَ»[4] خدایا به حق همه انبیا كه با تو مناجات كردند مشكل مالی مردم را حل كن! فقر را برطرف كن! این یك دعای خوبی است؛ این یك دعای چند سطری است كه بعد از آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» است كه آن هم همه ما مخصوصاً مسئولین ما «حفظهم الله» هم بخوانیم هم عمل بكنیم كه مشكل اقتصادی مردم حل شود، گرانی حل شود. ناله این است كه خدایا به حق همه كسانی كه با تو مناجات كردند فقر مردم را حل كن! این دعای خوبی است که مهم است و لازم هم هست، اما آن دعای كلیدی كه با همه ما هست در همه شئون، این است که فرمود: «عَلَی عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ» ـ ان ‌شاء ‌الله ـ امیدواریم حوزه ‌ها بر محور اداره بشود. [1]. تحف العقول, ص489. [2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504. [3]. البلد الأمین، ص349. [4]. المصباح(کفعمی)، ص306. 📚 درس خارج فقه قبض ـ جلسه 9 تاریخ: ۹۲/۱۱/۹
📸 نماز جمعه کوهدشت ♨️ با ما به روز باشید👇 🆔 @kanoonsobhan
کانون سبحان
📸 نماز جمعه کوهدشت ♨️ با ما به روز باشید👇 #کانون_سبحان 🆔 @kanoonsobhan
⭕️ امام جمعه کوهدشت مطرح کرد: ✅انتقاد از وضعیت نامطلوب انباشت زباله در کوهدشت/ ایران دروازه شرق و قدرت اول منطقه است حجت‌الاسلام ابراهیم طهماسبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کوهدشت، اظهار داشت: فرصت‌ها کوتاه است، هرکسی تقوا داشته باشد خداوند او را در بن بست‌ها قرار نمی‌دهد و یک‌راه خروجی برای او مهیا می‌کند. وی با اشاره به تبیین خصوصیات رفتاری پیامبر اکرم (ص)، افزود: اخلاق و کارهای پیامبر اکرم (ص) قرآنی بود و با دین اسلام مردم را زنده و پویا کرد و به معرفت خداوند متعال رساند. امام‌جمعه کوهدشت با اشاره به اینکه باطن عاشورا سراسر توحید است، عنوان کرد: امروز روز امتحان ما به شمار می‌رود، دین با روش و برخورد رفتاری پیامبر اکرم (ص) آغاز شد و ترکیبی با احکام و اعتقادات الهی و قرآنی است. وی تصریح کرد: ما در جامعه محتاج اخلاق و خودسازی هستیم، بایستی مساجد را تقویت کرده و در نماز جماعات و جمعه حضوری فعال داشته باشیم. طهماسبی ضمن گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان، گفت: امت اسلامی باید هوشیار باشند که از خط اصیل دین اسلام خارج نشوند چراکه برکت شامل حال آنان خواهد شد و به کمال خواهند رسید. امام‌جمعه کوهدشت با اشاره به سخنان روز اربعین مقام معظم رهبری، بیان کرد: دانشجویان بایستی مسائل را به‌درستی تبیین کنند چراکه دشمنان در فضای مجازی در حال سیاه نمایی و وارونه جلوه نمودن خدمات نظام است، اگر حرکت عظیم امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام‌کلثوم (س) نبود، ماندگاری روز عاشورا نیز نبود. وی با اشاره به بازی تکراری و اخیر آمریکا، اروپا و آژانس درزمینهٔ مسائل هسته‌ای ایران گفت: این دولت کاملاً هوشیار است، ایران دروازه شرق و قدرت اول منطقه بوده و از حیثیت خود دفاع خواهیم کرد و این رزمایش در شمال غرب کشور نمایش مانور قدرت بوده و بسیار مهم است‌. طهماسبی با اشاره به تحولات منطقه گفت: مردم یمن در آستانه پیروزی بزرگی هستند که امیدواریم به‌زودی محقق شود و هم‌چنین انتخابات عراق در ۱۸ مهرماه بسیار مهم است که امیدواریم به نفع محور مقاومت و شیعیان عراق تعیین شود. امام‌جمعه کوهدشت گفت: یکی از بزرگ‌ترین کارهای پیامبر اکرم (ص) این بود که امامت را معرفی و حضرت امیر المومنین (ع) را به‌عنوان جانشین اعلام نمود و خط سیاست واقعی را معرفی کرد، آفت سیاست بی‌تقوایی است. وی با اشاره به برنامه گرامیداشت روز اربعین در شهرستان، بیان کرد: در این روز برنامه خوبی در مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) طبق اعلام قبلی و جلسات هماهنگی، با رعایت فاصله اجتماعی باشکوه برگزار شد، راهپیمایی اصلی اربعین مربوط به مسیر نجف به کربلا است، برخی نباید به دنبال اختلاف‌افکنی در شهرستان و کم رونق کردن مسجد باشند، کسی که کوچک‌ترین کنایه را در این راستا علیه مسجد اعلام دارد بی‌تقوایی خود را نشان داده است، طبق فرمایش مقام معظم رهبری بایستی به مساجد عظمت داد و در پویایی آن کوشید‌. طهماسبی گفت: انتصاب جناب آقای زیویار به‌عنوان استاندار جدید لرستان را تبریک عرض می‌کنیم، بایستی همه به ایشان کمک کنیم که در مسیر خود موفق شوند و مشکلات اشتغال و محرومیت لرستان را رفع کند. امام‌جمعه کوهدشت بیان کرد: متأسفانه وضعیت انباشت و جمع‌آوری زباله در شهر کوهدشت نامطلوب می‌باشد، این شورای شهر جدید چه‌کار می‌کند که شهر از زباله پرشده است، شهردار تا وقتی شهردار است بایستی در قبال مردم مسئولیت داشته باشند. ♨️ با ما به روز باشید👇 🆔 @kanoonsobhan
📝 تنش مرزی ایران و آذربایجان بر سر چیست؟ 🔸تصویر زیر از محل مناقشه میان ایران و آذربایجان نگاه کنید 👇👇👇👇👇
کانون سبحان
📝 تنش مرزی ایران و آذربایجان بر سر چیست؟ 🔸تصویر زیر از محل مناقشه میان ایران و آذربایجان نگاه کنید
📝 تنش مرزی ایران و آذربایجان بر سر چیست؟ 🔸تصویر زیر از محل مناقشه میان ایران و آذربایجان نگاه کنید 🔹در این تصویر به وضوح مشاهده می کنید که هم راه ارتباطی ترکیه و نخجوان با جمهوری آذربایجان از مرز ایران و ارمنستان و از جایی به نام زنگزور می گذرد. 🔸ترکیه و آذربایجان تلاش می کنند تا این تکه از خاک ارمنستان را تصرف کنند و این یعنی ما با ارمنستان مرز نخواهیم داشت. 🔻این موضوع برای آنها دو سود بزرگ دارد: اول) بدون نیاز به ایران ترکیه با باکو راه مستقیم زمینی خواهد داشت. دوم) دسترسی ایران از خاک ارمنستان به اروپا را عملا خواهند گرفت. 🔹در جنگ سال گذشته آذربایجان و ترکیه تلاش کردند این نقشه را عملی کنند اما ایران یک پیام هشدار جدی داد و نیرو در این منطقه مستقر کرد که منجر به عقب نشینی ارتش اردوغان، تکفیری های سوریه و ارتش اسراییلی رژیم الهام علی اف شد. 🔸اما مجدد مثلت ترکیه، اسراییل و اذربایجان در این مورد فعال شدند. 🔹کامیونهای ایرانی از زنگزور وارد ارمنستان می شوند اما برای ادامه مسیر به کجا می رسند؟ به دالان لاچین! 🔸دقیقا این فلش قرمز نقطه ای است که آذربایجان کامیونهای ایرانی را اذیت کرده. کنترل این نقطه تنها با ارمنستان نیست و آذربایجان هم بر آن اشراف دارد. 🔹حالا چرا این جاده آنقدر استراتژیک و برای ما مهم است؟ 🔻ایران از شمال سه راه زمینی به اروپا دارد: ترکیه، آذربایجان و ارمنستان 🔸قطع شدن این راه یعنی برگشتن معادله جغرافیایی به نفع ترکیه.. یعنی ما برای رسیدن به اروپا یا محتاج آذربایجان خواهیم بود یا ترکیه، و با توجه به بازی کردن اردوغان و الهام در زمین رژیم صهیونیستی یعنی قطع شدن کامل جاده ترانزیت و تجارت مستقیم ایران با اروپا. این همه ماجرا نیست: 🔹این نقشه رویای امپراطوری عثمانی جدید را ببینید. تمام خیال پردازی اردوغان با همان یک خط مرزی ساده که دست ماست نیمه تمام مانده و او تمام سعی اش را می کند تا آن یک تکه کوچک را تصاحب کند. 🔸ترکیه با پاکستان و آذربایجان قصد داشتند با برگزاری یک رزمایش این منطقه را از ارمنستان بگیرند. منطقه ای که جز خاک ارمنستان است و ربطی به جنگ سال گذشته ندارد اما ایران به حدی نیرو در این مرز مستقر کرد که تمام بازیگران غافلگیر شدند. 🔻ایران چه می کند؟ 🔸حفظ این راه به هر قیمتی و هر هزینه ای تا زمان احداث یک راه جدید از خاک ارمنستان برای عدم قطع ارتباط مستقیم ایران با اروپا. ♨️ با ما به روز باشید👇 🆔 @kanoonsobhan
🔻 💧 تأثیر سعه صدر 🔰 روزی با شهید محمدرضا کامیاب، پیاده به طرف منزلشان که در خیابان گاز بود، می‌ رفتیم. چند نفر از بچه‌ های نوجوان (که گویا از سوی افراد دیگری تحریک شده بودند)، اطراف ایشان را گرفتند و علیه روحانیت شعارهای دادند. من به ایشان گفتم: «اجازه دهید با آن‌ ها برخورد کنم؛» ولی «شهید کامیاب» خیلی آرام و بامتانت گفتند: «کاری با آن‌ ها نداشته باشید. خودشان می‌ روند.» 👈 آن‌ ها همچنان شعار می‌ دادند تا اینکه خسته شدند و رفتند. تقریباً سه یا چهار روز بعد که داشتیم از همان مسیر می‌ آمدیم، همان بچه‌ های نوجوان نزد شهید کامیاب آمدند و با احوالپرسی از ایشان، ابراز پشیمانی کردند. 🌹شهید کامیاب همانجا خم شدند، آن‌ ها را در آغوش گرفتند، بوسیدند و به من گفتند: «اگر آن روز عصبانی می‌ شدید و با آن‌ ها رفتار بدی می‌ کردید، امروز نمی‌ آمدند و اینگونه رفتارشان عوض نمی‌ شد.» ⚡️منبع: مهدی منصوریان، سیره تبلیغی شهدای روحانی، ص ۶۸.
پاره ای از کلام گهر بار علامه جوادی آملی حفظه الله 💠 خطر تکاثر 🔹 سرّ اینكه گروهی گرفتار كفر و تكذیب می ‌شوند چیست؟ می ‌فرماید سرّ آن زرق و برق و لذت‌ های دنیا است كه در پنج مرحله خلاصه می ‌شود و همه این مراحل خمسه هم لهو و غرور است. آیاتی كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهمیت و هشدار دادن به آن مطلب است. ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾; فرمود دنیا پنج مرحله دارد: در مرحله كودكی و نوجوانی انسان گرفتار است، در دوران جوانی گرفتار است، در دوران كهولت دوران است، در دوران پیری و سالمندی دوران است. ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ﴾ برای خردسالان كه به بازی سرگرم هستند. 🔹 از دوران خردسالی كه گذشتن از آن بازی ‌ها فراغت پیدا می ‌كنند, چیزهایی هم آنها را به خود سرگرم می ‌كند. از دوران نوجوانی گذشته به مرحله جوانی كه رسیدند, به می ‌پردازند, به فكر بازی نیستند به فكر زینت, آراستن‌, لباس ‌های خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در این مرحله. از این مرحله كه گذشت, دوران به مقام و جاه و منصَب و سمت است, وقتی بازنشست نشد, دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست; بین چهل تا 55 و شصت. و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پیری و شیخوخیت رسید, دیگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه می ‌تواند زینت كند خود را «و لن یصلح العطار ما أفسد الدهر»,[1] نه مقامی دارد که به او فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار می ‌كند, این قدر داشتم و این قدر دارم, این از بستگان ما است, این قدر نوه دارم, این قدر فرزند دارم, این قدر داماد دارم, این قدر قبیله دارم, این قدر عشیره دارم, تا بمیرد; از لَعِب شروع می ‌شود تا ؛ این تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[2] 🔹 این آخرین خطر دامن ‌گیر ابنای دنیا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جای اینكه به دنبال بروید, گرفتار تكاثر شدید; ما گفتیم معارف الهی كوثر است: ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا كَثیرًا﴾[3] به دنبال معارف و علوم الهی و اسلامی بروید, اینها است، كوثر را رها كردید, تكاثر شما را گرفت. این طور نیست كه اگر ما را آرام و مهار نكردیم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكردیم, او مهار می ‌كند! ما اگر او را به تحصیل وادار نكردیم، او ما را به تكاثر گرفتار می ‌كند! اگر اهل مال است, او را به تكاثر مال و زمین و باغ گرفتار می ‌كند؛ اگر طلبه است و معمم است, به تكاثر شركت ‌كننده‌ گان در بحث گرفتار می ‌كند; این‌طور نیست كه او كسی را رها بكند, این‌طور نیست كه كسی از چنگ او نجات پیدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومین گرفتار می‌كند و اگر نویسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار می ‌كند. كم كسی است كه از گرفتاری تكاثر نجات پیدا كند. اینكه گفتند هر لحظه خود را مواظب باشید, این است. 🔹 آن كسی كه از آمدن و رفتن یك عده و پای وعظ او یا به پای بحث او یا به پشت سر او, خوشحال می‌ شود، معلوم می ‌شود او هنوز گرفتار تكاثر است; عمری در تحت است و خیال می ‌كند تحت است و دارد كارهای مثبت انجام می ‌دهد. بدترین وضع برای ما است كه ما ندانیم در تحت ولایت چه كسی هستیم و خود را نسنجیم، اگر خود را سنجدیم معلوم می ‌شود كه این كارهای ما «لله» است یا «للهویٰ». [1] . بلاغات النساء، ص137. [2] . سوره تکاثر, آیه1 و 2. [3] . سوره بقره, آیه269. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 14
⭕️ پایگاه اطلاع رسانی « قرارگاه نمازجمعه شهرستان کوهدشت»در پیام رسان ایتا راه اندازی شد 👇کلیه اخبار مربوط به ستاد نماز جمعه در این کانال به آدرس زیر درج می گردد 🌐 https://eitaa.com/ejna_kuhdasht
📚ماجرای امام سجاد ع و راهزن 🏷مرحوم علاّ مه مجلسى به نقل از شيخ الطايفه مرحوم طوسى حكايت كند: روزى حضرت سجّاد، امام زين العابدين عليه السّلام به عنوان انجام مراسم حجّ خانه خدا، عازم مكّه مكرّمه گرديد. در مسير راه از شهر مدينه به مكّه ، به بيابانى رسيد كه دزدهاى بسيارى جهت غارت و چپاول اموال حاجيان و اذيّت و آزار ايشان ، سر راه ايستاده و كمين كرده بودند. همين كه امام عليه السّلام نزديك دزدان رسيد، يكى از آن دزدها جلو آمد و راه را بر آن حضرت بست و منع از حركت آن بزرگوار به سوى مكّه معظّمه گرديد. امام زين العابدين عليه السّلام با متانت و خون سردى به آن دزد خطاب نمود و اظهار داشت : چه مى خواهى ؟ و به دنبال چه چيزى هستى ؟ دزد پاسخ داد: مى خواهم تو را به قتل رسانده و آن گاه وسائل واموال تو را غارت كنم . حضرت فرمود: من حاضر هستم كه با رضايت خود اموال و آنچه را كه همراه دارم ، با تو تقسيم كنم و با رضايت خويش نصف آن ها را تحويل تو دهم . دزد راهزن گفت : من نمى پذيرم و بايد برنامه و تصميم خود را، كه گفتم اجراء كنم . حضرت سجّاد عليه السّلام فرمود: من حاضرم از آنچه كه به همراه دارم ، به مقدار هزينه سفر خويش بردارم و بقيّه آن را هر چه باشد در اختيار تو قرار دهم . وليكن دزد همچنان بر حرف خود اصرار مى ورزيد و با لجاجت پيشنهاد امام زين العابدين عليه السّلام را نپذيرفت . پس چون حضرت چنين حالت و برخوردى را از آن دزد مشاهده نمود، از او سؤ ال نمود: پروردگار و ارباب تو كجاست ؟ دزد پاسخ داد: در حال خواب به سر مى برد. در اين موقع حضرت كلماتى را بر زبان مبارك خود جارى نمود و زمزمه اى كرد كه ناگهان دو شير درّنده پديدار گشتند؛ و به دزد حمله كردند و يكى سر دزد و ديگرى پايش را به دندان گرفت و هر يك او را به سمتى مى كشيد. سپس امام سجّاد عليه السّلام اظهار داشت : تو گمان كردى كه پروردگارت غافل است و در حال خواب به سر مى برد؟! و بعد از آن ، امام عليه السّلام به سلامت و امنيّت به راه خود ادامه داد و به سوى مكّه معظّمه حركت نمود.(1) 📚 امالى شيخ طوسى : ص 605 بحارالا نوار: ج 46، ص 41، ح 36.
💠 الفبای دین از دیدگاه علامه جوادی آملی 🔹 تلاش اسلام بر است، اداره مردم عاقل سخت نیست؛ اما افراد به تعبیر قرآن كریم اینها خودشان مشكل دارند، مشكل حكومت هم به عهده آنهاست. مختال یعنی آدم خیال زده. آنچه كه در قرآن كریم استعمال شده باب افتعال است ﴿إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ﴾،[1] انسان هر طوری كه به او گفتند موی سرت را آن ‌طوری كن می‌گوید چشم، لباست را آن‌طوری كن می‌گوید چشم، نه می ‌فهمد چه كسی گفته، نه می‌فهمد چه كسی آن كار را كرده، نه می‌فهمد مصالح چه كسی در آن لحاظ است، نه می‌فهمد مفاسد چه كسی در آن ملحوظ شده است. فرمود خدا آدم كه با خیال دارد زندگی می ‌كند دوست ندارد. وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در تمام موارد اصرار داشت كه مردم بشوند، این برنامه ‌ها را ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارك امام صادق امام باقر در حوزه‌ های علمیه رواج دادند و رسمی كردند. 🔹 خود (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) افرادی را كه اعزام می‌ كرد شخصاً او را بدرقه می ‌كرد، به پای ركاب اسبش یا شترش می‌رفت و این جمله‌ها را می ‌گفت؛ معاذ را كه می ‌خواست به یمن بفرستد او را كاملاً بدرقه كرد و به معاذ گفتی وقتی به یمن رفتی «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»؛[2] مردم با قرآن آشنا كن. نه درس قرآن كه روخوانی قرآن [کنند]، روخوانی قرآن یك گوشه از وظائف است آنها كه مشكل را حل می ‌كند است. نفرمود: «اتل علیهم القرآن» فرمود: «عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»! خب حالا آن پیغمبر می ‌آید پای ركاب معاذ تا آنجا نصیحت كند سفارش كند! معاذ رفتی یمن مبادا تعلیم قرآن فراموشت بشود! شما این را مراجعه كنید ببینید وجود مبارك حضرت در منزل شخصی خود این دستورات را می ‌دهد یا را او هم بدرقه می ‌كند و پای ركاب اسبش هم می ‌رود؟! برو آنجا مردم را قرآن یاد بده، برو آنجا تفسیر بگو، برو آنجا قرآن را منتشر کن. اگر مردم اهل فهم باشند اداره مردم بفهم سخت نیست. 🔹 كسی كه مواظب زبانش نیست، مواظب چشمش نیست، مواظب گوشش نیست، كشوری درست می ‌كند كه پرونده ‌اش هفت هشت میلیون است خب معلوم است سخت است همه در زحمت ‌اند. مشكل جامعه كه مسئله شبهه ابن كمونه و مسئله ترتب اصول و اینها نیست كه آیا اجتماع امر و نهی جایز است یا نه، این مشكلات ماهاست كه در حوزه ‌ایم. مشكل جامعه همین است؛ آقا مواظب زبانت باش! حرف بد نزن! تعدیه نكن! سبقت نگیر! وقتی كه گفتند در اینجا ورود ممنوع است اینجا نرو! همین است. [1]. سوره لقمان، آیه18. [2]. تحف العقول، ص25؛ «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى اَلْأَخْلاَقِ اَلصَّالِحَةِ وَ أَنْزِلِ اَلنَّاسَ مَنَازِلَهُمْ خَیرَهُمْ وَ شَرَّهُمْ وَ أَنْفِذْ فِیهِمْ أَمْرَ اَللَّهِ وَ لاَ تُحَاشِ فِی أَمْرِهِ وَ لاَ مَالِهِ أَحَداً فَإِنَّهَا لَیسَتْ بِوَلاَیتِكَ وَ...». 📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب تاریخ: 1390/08/23
💠 معیار عقل در اندیشه علامه جوادی آملی حفظه الله ▪️ مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را ذات أقدس الهی در قرآن کریم گاهی خطاب می‌کند، گاهی اسم را می‌گوید ما به فلان کس گفتیم، یا می‌گوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت را هرگز نامش را نمی ‌برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می ‌برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی ‌برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست. ▪️ برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک ای قائل است و به جان او قسم یاد می ‌کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] این عمر، است. خدا به عقل قسم می‌ خورد که آنها مستانه می‌ روند. انسان به جایی می‌رسد که عمر او می‌شود بینه! خدا در مقابل بینه قسم نمی ‌خورد، به خود بینه قسم می‌ خورد، قسم به جان تو اینها به بی راهه می‌روند، برای اینکه تو هستی. ▪️ مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم! درست است که هر چه بشر بخواهد وجود مبارک حضرت می ‌داند؛ اما به هر حال در محضر «الله» یاد گرفت: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ﴾.[11] ▫️ علمی نیست در قبال علوم دیگر. ما یک فلسفه داشته باشیم، کلام داشته باشیم، فقه داشته باشیم، اصول داشته باشیم، تاریخ داشته باشیم، علم لدنی داشته باشیم! علم لدنی علمی در قبال فقه و امثال فقه نیست. همین علوم را اگر کسی از لدن، از نزد «الله» بلاواسطه فرا بگیرد، لدنی می‌شود. نه اینکه یک علم خاصی باشد، موضوع و محمولی داشته باشد. فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ ﴾، ما قرآن را از محضر اساتید یاد می ‌گیریم، ذات أقدس الهی پیغمبر را در محضر خود کرد. ▪️ در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی ‌شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، این «زَهر» و «زَهرَه»؛ مثل «تمر» و «تمره»؛ یکی برای جنس است و آن «تاء» هم برای وحدت است. «تمر» جنس است، «تمرة»؛ یعنی یک خرما. «زَهر» جنس است و «زهرة»؛ یعنی یک شکوفه. این کتاب زَهر الربیع سید جزائری (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) هم همین است، نه «زُهر الربیع». «زَهر»؛ یعنی شکوفه، . در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی ‌شود، فقط شکوفه است! تا می‌ رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می‌ رسد و همه شکوفه ‌ها را می‌ ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دل‌آویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[12] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت‌ ها که می ‌بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[13] «اُکُل»؛ یعنی خوردن، خوراکی. میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری! «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل». [1]. سوره ص, آیه26. [2]. سوره هود, آیات32 و46 و48. [3]. سوره آل عمران, آیه55؛ سوره مائده، آیه110. [4]. سوره بقره, آیات55 و61؛ سوره مائده22. [5]. سوره انفال, آیات64 و65 و70. [6]. سوره مائده, آیه41 و67. [7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29. [8]. سوره حجر, آیه72. [9]. سوره طه، آیه131. [10]. سوره نساء، آیه113. [11]. سوره نمل، آیه6. [12]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29. [13]. سوره رعد، آیه35. 📚 .سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/09/15
☑️ ⭕️مراسم عزاداری به مناسبت 28 صفر در کوهدشت برگزار می شود 🔹سخنران : حجت الاسلام ابراهیم طهماسبی، امام جمعه کوهدشت 🔺مکان: مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) 🔘ساعت: 10 صبح-سه شنبه 13مهرماه1400 ☑️با مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) ♨️ با ما به روز باشید👇 🆔 @kanoonsobhan