0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️ درس پنجم
🔰 قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند.
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند.
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است.
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است.
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت؛ جایی که فقط لذت از نعمات است.
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است.
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در آغوش بگیرد. این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند.
🔸هر کس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند.
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد.
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم، به جنت لقا میرسیم.
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است.
🔸هدف از خلقت انسان: رسیدن به لقاءالله
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️ درس ششم
🔰
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد.
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید شود.
🔸 فرایند تولید لذت:
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود.
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد.
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم.
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آوردهایم به پستترین نقطهی هستی.
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد.
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه.
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند.
▪️انسان مومن چون میداند لذت بینهایت در انتظارش است از سختیهای دنیا لذت میبرد.
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد.
▪️چرا خدا میخواهد به آنها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند: خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند.
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه، وقتی خدا بندهای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت: درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/archive_dinefetr
@karbala371
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️ درس ششم
🔻بلا، سختی و محرومیتها لازمه تکامل و رشد انسان است.
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بینهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت.
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند.
▪️ فقرائی که فقرشان بهخاطر تنبلی نباشد.
▫️بعضی بلاها در اثر گناهان است.
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمیداد، تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلا از جانب خداست.
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند؛ بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد.
🔸قانون این عالم: هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار.
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیفالایمان نبودم همین مقدار بلا را هم به کفار نمیدادم.
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب میکنند.
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شما فرصت رشد میدهیم با ترس، گرسنگی و نقص در اموال و جان.
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کردهاند برای این که ما را به رشد برسانند.
🔸 معنای کادالفقر ان یکون کفراً
مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است؛ یعنی همان طمع.
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛ پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه سرّاء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء.
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز، اسلام میگوید: تولید کنید و جامعه را از فقر در بیاورید.
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است.
https://eitaa.com/archive_dinefetri
@karbala371
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️ درس هفتم
🔰 قسمت اول
🔻 خدا ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بینهایت برسیم؛ این مراقبتهای الهی را سنتهای الهی مینامیم.
🔸این سنتها برای همهی انسانها جاری است.
🔸 سنتهای رشد:
۱.هدایت
۲. هشدار و انذار نسبت به انحراف
۳. امداد و فرصت رشد
۴. عقوبت دنیوی
۵. املاء و استدراج
۶. درمان دربرزخ
۷. پالایش در جهنم
🔸۱.سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی یا هدایت های پاداشی؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گام برداشتهاند.
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است:
۱)تکوینی
۲)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایتکننده قرار داده که بهوسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدا به وسیله انبیاء و ادیان فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 ۱) هدایت تکوینی:
الف) درونی
ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی:
۱) میل به بینهایت
۲) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل: میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایتگری که در هستی و طبیعت وجود دارد، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به خوبیها دارد
مثلا راستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قرار دارد:
دوست داریم راستگو باشیم
راستگوها را دوست داریم
دوستداریم به ما راست بگویند
به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمیرود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستی به همين مقدار از ستارهها و کهشکانها ختم میشود؟
🔸دانشمندان میگويند تمام آنچه را كه تا کنون رصد كرديم بخش كوچكی از آسمان است. مانند یک ریگ در ساحل شنی بزرگ.
🔸قرآن میفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
همه این اجرام فقط در آسمان دنياست.
و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »
ما هفت آسمان براي شما بنا كرديم
« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا»
هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق علیه السلام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است و آسمان اول در برابر آن همچون حلقه انگشتری است در یک بیابان وسیع و نسبت دوم به سوم هم همین است تا آسمان هفتم.
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين در آنها روی هم میشود عالم ملك که بخش کوچکی از هستی است.
🔸اما حقیقت هستی عالم ملکوت است «ان الدار الاخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون».
▪️عالم ملكوت: عالم فرازمانی و فرامكانی.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمی برای آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻در عالم ملکوت؛ عالم لوح هارد هستی است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود.
🔻عالم قلم : برنامه مديريت اعمال و ارزاق و آجال موجودات.
🔻عالم كرسي: برنامه مديريت نيروهای فيزيكی عالم ملك.
🔻 عالم عرش: برنامه مديريت نيروهای متافيزيكی (نيروهای ملكوتی) است
🔻عالم بعد از ملكوت جبروت است: مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت: مقام اسماء حضرت حق.
🔻و بعد عالم حانوت: مقام ذات حضرت حق
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🧡موعظه و روشنگری از دین واهل بیت
https://eitaa.com/karballa113
@karbala371
هدایت شده از موعظه وروشنگری از دینkarbala371
0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستی به همين مقدار از ستارهها و کهشکانها ختم میشود؟
🔸دانشمندان میگويند تمام آنچه را كه تا کنون رصد كرديم بخش كوچكی از آسمان است. مانند یک ریگ در ساحل شنی بزرگ.
🔸قرآن میفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
همه این اجرام فقط در آسمان دنياست.
و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »
ما هفت آسمان براي شما بنا كرديم
« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا»
هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق علیه السلام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است و آسمان اول در برابر آن همچون حلقه انگشتری است در یک بیابان وسیع و نسبت دوم به سوم هم همین است تا آسمان هفتم.
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين در آنها روی هم میشود عالم ملك که بخش کوچکی از هستی است.
🔸اما حقیقت هستی عالم ملکوت است «ان الدار الاخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون».
▪️عالم ملكوت: عالم فرازمانی و فرامكانی.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمی برای آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻در عالم ملکوت؛ عالم لوح هارد هستی است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود.
🔻عالم قلم : برنامه مديريت اعمال و ارزاق و آجال موجودات.
🔻عالم كرسي: برنامه مديريت نيروهای فيزيكی عالم ملك.
🔻 عالم عرش: برنامه مديريت نيروهای متافيزيكی (نيروهای ملكوتی) است
🔻عالم بعد از ملكوت جبروت است: مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت: مقام اسماء حضرت حق.
🔻و بعد عالم حانوت: مقام ذات حضرت حق
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/archive_dinefetri
🧡موعظه و روشنگری از دین واهل بیت
https://eitaa.com/karballa113
@karbala371
01-dine-fetri-ostad-azimi.mp3
33.65M
#جلسه_اول دین فطری
سخنران: استاد سید هادی عظیمی
موضوع: عظمت هستی
https://eitaa.com/dinefetri
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم رو ببینید
اگر قبلاً هم دیدید مجدد ببینید صفا کنید
بی شک اونور خبرایی هست
ارواح مطهر همه شهدا صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆
یکی از زیباترین کلیپها از تفکر استاد صفائی حائری این کلیپه
👈 شما ببینید در دهه هفتاد این صحبتها رو کرده. چه دید عمیقی داشته واقعا. الان که وضعیت بدتر هم شده و باید با نوجوانها و جوانها انس گرفت وگرنه....
👈 کسایی که کتابها و سخنرانی های عینصاد رو خوندن واقعا جور دیگه فکر میکنن
❣ حاج آقا رضا محمدی ❣
@reza_mohammadee
4_5972240991040572612.mp3
6.61M
#پادکست_روز
✘ از حالتهای یه نفر کاملاً مشخصه که منتظر هست یا نه !
#رهبری
#استاد_شجاعی | #استاد_پناهیان
@Ostad_Shojae