💐 سوره مریم ، آیات ۵۶ و ۵۷💐
🎄وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً ؛ وَ رَفَعْنَاهُ مَكَاناً عَلِيّاً ؛
🌾و در اين كتاب، از ادريس ياد كن، همانا او پيامبرى بسيار راستگو بود و ما او را به مقام والايى رسانديم.
🌳 پیامهای مهم آیات 🌳
🌾۱ - ياد و تجليل از بزرگان وسيله رشد و هدايت ديگران است؛ لذا تجليل ها بايد همیشگی و پايدار بماند.
🌴۲ - معيار تجليل از افراد، بايد ارزشهاى معنوى آنان باشد؛ مثل صدّیق بودن(صداقت داشتن).
🌾۳ - صداقت، شرط تأثيرگذارى در تبليغ است؛ تقدّم كلمه «صدّيق» بر «نبىّ»، نشانه آن است كه صداقت، زمينه نبوّت است.
🔹تبیین : مراد از «مكاناً عليّا»، يا مقام بلند معنوى است يا عروج به آسمانها،
🔸زيرا خداوند علاوه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، چهار پيامبر ديگر را نيز به آسمانها برد: ادريس، عيسى، خضر و الياس.(تفسير اطيب البيان).
🔻«صدّيق» به كسى گفته میشود كه گفتار و رفتارش با هم هماهنگ باشد.
🔹حضرت ادريس، از اجداد حضرت نوح است و به دليل اشتغال زياد او به درس(تفسير الميزان)؛
🔸يا به خاطر آن كه اوّلين كسى بود كه با قلم نوشت، به ادريس مشهور شد.(تفسير نمونه).
🔻ادريس، اوّلين كسى بود كه علم نجوم و حساب را میدانست و اوّلين كسى بود كه به انسان، خياطى آموخت.(تفسير نمونه).
🔹ادريس عليه السلام، ۳۶۵ سال عمر كرد و بعد به آسمان رفت؛
🔸و اكنون زنده است؛
🔻و در زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام، حاضر خواهد شد.(تفسير اطيب البيان).🔻🔹🔻
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْن
(الرحمن - ٢٩)
🔰ترجمه :
هر كس كه در آسمانها و زمين است سائل درگاه او است و او هر روز در كارى است.
🔰تفسير :
١ - منظور از درخواست تمامی آسمانيان و زمينيان درخواست به زبان نيست بلكه درخواست به احتياج است چون احتياج خودش زبان است و معلوم است كه موجودات زمين و آسمان از تمامی جهات وجودشان محتاج خدای سبحان هستند هستی آنان بسته به خدای بزرگ ومتمسك به ذيل غنای وجود او هست.
٢ - خدای متعال در هر روزی كاری دارد غير آن كاری كه در روز قبل داشت و غير آن كاری كه روز بعدش دارد پس هيچ يك از كارهای او تكراری نيست و هيچ شانی از شؤون او از هر جهت مانند شان ديگرش نيست هر چه میكند بدون الگو و قالب و نمونه میكند بلكه به ابداع و ايجاد میكند و به همين جهت است كه خود را بديع ناميده است.
٣ - منظور از كلمه يوم در جمله كل يوم هر روز احاطه خدای متعال در مقام فعل و تدبير اشياء است در نتيجه او در هر زمانی هست ولی در زمان نيست و در هر مكانی هست ليكن در مكان نمیگنجد و با هر چيزی هست ليكن نزديك به چيزی نيست.
٤ - در مجمع البيان از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله وسلم) در ذيل جمله كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ روايت شده كه حضرت فرمود يك شان خدای متعال اين است كه گناهان را بيامرزد و ديگر اينكه در اندوه و گرفتاریها فرج و گشايش دهد و اينكه مردمی را بلند كند يا مردمی ديگر را از بالا به پايين آورد.
✅ خدایا : ما را ببخش و از سر تقصیرات ما درگذر.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ (القارعه - ٤)
🔰ترجمه :
روزى است كه مردم چون پروانگان پراكنده باشند.
🔰تفسير :
١ - مفسرين در اينكه چرا مردم روز قيامت را به فراش تشبيه می كنند ؟ گفتهاند برای اين است كه فراش وقتی جست و خيز میكند نقطه معلومی را در نظر نمیگيرد مانند مرغان و به طرف معينی نمیپرد بلكه بدون جهت پرواز میكند.
٢ - مردم نيز در روز قيامت چنين حالتی دارند وقتی ازقبورشان سر بر میآورندآن چنان ترس و فزع از همه جهات احاطهشان میكند كه بیاختيار و بی هدف به راه میافتند و در جستجوی منزلها كه يا سعادت است و يا شقاوت سرگردانند.
٣ - همچنين در توصیف آن روز عجیب میگویند روزی که مردم مانند پروانهها پراکنده خواهند بود تشبیه به پروانه به خاطر آن است که پروانهها معمولا خود را دیوانهوار به آتش میافکنند و میسوزانند بدکاران نیز خود را در آتش جهنم میافکنند.
٤ - در توصیف مورد بحث که تنها یک بار در قرآن مجید آمده است وضع اضطراب انگیز انسان را در آن روز چنین مجسّم مى کند روزى که مردم مانند پروانه ها پراکنده خواهند بود.
✅ خدایا : در روز وانفسا ما را اهل نجات قرار بده.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام بسیار زیبای دختری از لبنان در اربعین امسال خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈┈•
https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ... (النور - ٣١)
🔰ترجمه :
و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیدا است.
🔰تفسير :
١ - زنان حق ندارند زینت هایی که معمولا پنهانی است آشکار سازند هر چند اندامشان نمایان نشود و به این ترتیب آشکار کردن لباسهای زینتی مخصوصی را که در زیر لباس عادی یا چادر می پوشند مجاز نیست چرا که قرآن کریم از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی فرموده است.
٢ - زیور فقط به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود مانند انواع زیورهای طلایی و جواهر ولی کلمه زینت هم در چنین زیورهایی به کار می رود و هم به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل است و گویی جزئی از وی می باشد همانند سرمه و خضاب.
٣ - علاوه بر این خود زیبایی های طبیعی هم زینت به شمار می رود بنابراین شامل اندام زیبا و چشم نواز نیز می گردد.
٤ - این فرمان دو مورد استثنا شده است
یک دسته که خود به خود نمایان است و دسته دیگر که نوعا پنهان است مگر اینکه شخص به قصد بخواهد آنها را آشکار سازد و آیه شریفه آنان را از آن باز داشته است.
٥ - مراد از زينت زنان مواضع زينت است زيرا اظهار خود زينت از قبيل گوشواره و دست بند حرام نيست پس مراد از اظهار زينت اظهار محل آنها است خدای متعال از اين حكم آنچه را كه ظاهر است استثناء فرموده و در روايت آمده كه مقصود از آنچه ظاهر است صورت و دو كف دست و قدمها میباشد.
✅ خدایا : والدین ما را ببخش و بیامرز ودعایشان را نوری درتاریکی های زندگی ما قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
(الصف - ٢)
🔰ترجمه :
اى كسانى كه ايمان آوردهايد چرا سخنانى مىگوييد كه به آن عمل نمی کنید.
🔰تفسير :
١ - با توجه به سياق و زمينه آيه شريفه خطاب توبيخی است چرا میگوييد آنچه را كه عمل نمیكنيد! میخواهد مؤمنين را به خاطر اينكه به آنچه میگويند عمل نمیكنند توبيخ كند.
٢ - خدای متعال از همه اعمال انسان بيش از همه از اين عمل او سخت به خشم میآيد كه چيزی را بگويد كه به آن عمل نمیكند چون اين خود از نشانههای نفاق است.
٣ - بايد توجه داشت اينكه انسان چيزی را بگويد كه بدان عمل نمیكند غير از آن است كه عمل نكند به آنچه كه گفته است گاهی میشود كه انسان موفق نمیشود به آنچه قبلا گفته عمل كند و يا رسما خلف وعده میكند و گاه میشود كه از اول كه وعده میدهد بنای عمل نكردن به آن را دارد اين قسم دوم نفاق است نه اولی چون قسم اول ناشی از ضعف اراده و سستی همت است كه البته خود يكی از رذائل اخلاقی و منافی با سعادت نفس انسانی است چون خدای متعال سعادت نفس بشر را بر اين اساس تامين نموده كه به اختيار خود اعمال خير كند و حسناتی كسب نمايد و كليد كسب اين حسنات داشتن عزم راسخ و همت بلند است و اگر ديديم كسی وعده میدهد ولی در مقام عمل سست میشود و خلف وعده میكند میفهميم كه انسانى سست عنصر و ضعيف الاراده است و از چنين انسانی اميد خير و سعادت نمیرود.
✅ خدایا : ما را به محاسن و مکارم اخلاق زينت ببخش.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ (الاعراف - ٩٦)
🔰ترجمه :
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوی گراییده بودند قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان میگشودیم.
🔰تفسير :
١ - ايمان و تقوی معيار و مدار نزول نعمت و بی ايمانی و گناه منشا نقمت برای آدميان است.
٢ - انسان مانند انواع موجودات وجودش مربوط و بسته به ساير اجزای عالم است و اعمالی كه از او سر میزند و حركاتی كه در مسير زندگی او و در سير سر منزل سعادت از خود نشان میدهد با ساير اجزای عالم كه محيط به او است ارتباط كامل دارد بطوری كه اگر حركاتش صالح و سازگار با آن اجزاء و موجودات باشد آن موجودات نيز سازگار با او خواهند بود و بركات آسمان به سوی او سرازير خواهد شد و اگر سازگار نباشد عالم نيز با او سازگاری نداشته و در نابود ساختن او سعی خواهد نمود مگر اينكه دست از گناه و فساد بردارد و گر نه به تدريج به تباهی خو گرفته و ناگهان همه اجزای عالم در تباه ساختن او دست به هم داده و اثری از وجودش باقی نمیگذارند و زمين را از لوث وجودش پاك میكنند.
٣ - خداوند عالم انسان را بيهوده نيافريده بلكه هر چه را كه خلق كرده به اين منظور خلق كرده كه به درگاه او راه يافته و به سوی او بازگشت كند و برای هر مخلوقی سر منزل سعادتی معين فرموده تا بر حسب فطرتش به آن سوی رانده شود و برای هر يك راه و روشی مقرر نموده كه اگر آن راه را سلوك كند به سعادت مقدرش میرسد و اگر از آن راه منحرف شود و آن قدر بی راهه رود كه ديگر اميد برگشتن نداشته باشد نتيجه و هدف از خلقتش باطل گشته و عذاب خداوندعزوجل بر او حتمی میگردد.
٤ - گاهى سوال می شود چطور ما مسلمانان نماز میخوانيم ولی باران در غـرب و سرزمینهای اروپایی می بارد ؟
سيد مفسران علامه طباطبایی (ره) فرمود آنچه موجب نزول باران و رحمت می شود رعايت حقوق شهروندان است نه رعایت حقوق الهی.
✅ خدایا : ما را به وظایف و تکالیف الهی آشنا و عامل فرما.
التماس دعا
دعای خروج از ماه صفر فراموش نشه؛همه را دعا کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سَیّدُ یا سَیّدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَهُ الْمُسْتَنَدُ اِجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مَمّا اَنا فیهِ وَاکْفِنی فِیهِ وَ اَعُوذُ بِکَ بِسْمِ اللهِ التّامّاتِ یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا خالِقُ یا رازِقُ یا بارِیُ یا اَوَّلُ یا آخِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا مالِکُ یا قادِرُ یا واهِبُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ یا حَکیمُ یا سَمیعُ یا بَصیرُ یا غَفورُ یا رَحیمُ یا غافِرُ یا شَکُورُ یا عالِمُ یا عادِلُ یا کَریمُ یا رَحیمُ یا وَدودُ یا غَفورُ یا رَؤفُ یا وِتْرُ یا مُغیثُ یا مُجیبُ یا حَبیبُ یا مُنیبُ یا رَقیبُ یا مَعیدُ یا حافِظُ یا قابِضُ یا حَیُّ یا مُعینُ یا مُبینُ یا جَلیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا دَلیلُ یا حَیُّ یا قَیّومُ یا جَبّارُ یا غَفّارُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا دَیّانُ یا غُفْرانُ یا بُرْهانُ یا سُبْحانُ یا مُسْتَعانُ یا سُلْطانُ یا اَمینُ یا مُؤمِنُ یا مُتَکَبِّرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یا وَفِیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّ یا مُحِقُّ یا اَمینُ.
(آمین یا رب العالمين)
التماس دعا
🌹🌹🌹
خواستم اولین نفرى باشم که، ربیع الاول رو بهتون تبريک ميگم*اخه حضرت محمد(ص) گفتندهرکس پایان صفر رامژده دهد بهشت براوواجب است.🌷🌷🌷🌷❤️❤️❤️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
أَوَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ
(يس - ٨١)
🔰ترجمه :
آیا کسی که آسمانها و زمین را آفریده توانا نیست که باز مانند آنها را بیافریند؟ آری، اوست آفریننده دانا.
🔰تفسير :
١ - نفس آدمی با مردن بدنش نمیميرد و هم چنان زنده و محفوظ است تا روزی كه به سوی خدای متعال برگردد.
٢ - انسان موجودی است مركب از نفس و بدن و بدن انسان در اين نشئه دست خوش تحليل رفتن و دگرگون شدن است و پيوسته اجزای آن تغيير میكند و از آنجا كه هر مركبی با نابودی يك جزءآن نابود میشود در نتيجه انسان در هر آنی غير از انسان قبل است و اين شخص آن شخص نيست در حالی كه میبينيم شخصيتش هست و اين بدان جهت است كه روح آدمی شخصيت انسان را در همه حالات حفظ میكند چون روح آدمی مجرد است و منزه از ماده و تغييرات عارض از طرف ماده است و باز به همين جهت ايمن از مرگ و فنا است.
٣ - بدنی كه بعد از مرگ كالبد آدمی میشود وقتی با بدن قبل از مرگش مقايسه شود مثل آن بدن خواهد بود نه عين آن ولی انسان صاحب بدن لاحق وقتی با انسان صاحب بدن سابق مقايسه شود عين آن خواهد بود نه مثل آن برای اينكه آن روحی كه وحدت بدن قبل از مرگ را در تمامی مدت عمر حفظ میكرد همين روحی است كه بعد از مرگ در كالبد لاحق درآمده هم چنان كه بدنهای متعدد قبل از مرگ به خاطر يكی بودن روح يكی بود.
بدنهای بعد از مرگ و قبل از مرگ هم به جهت يكی بودن روح يكی هستند و عين هم هستند.
✅خدايا : دلهای ما را آرام فرما
ای آرامش دهندهٔ دلهای بی قرار
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای اول ماه برای رفع گرفتاریها باصدای بلند در منزل پخش کنید
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
هُوَ اللَّـهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ
(الحشر - ٢٢)
🔰ترجمه :
اوست خدايى يگانه هيچ خدايى جز او نيست داناى نهان و آشكار و بخشاينده و مهربان است.
🔰تفسير :
١ - اين آيه شريفه به اسمای حسنای خدای متعال اشاره كرده و آنچه را كه در آسمانها و زمين است را شاهد بر اين معنی میگيرد واز هر چیز روی مسأله توحید که خمیرمایه همه اوصاف جمال و جلال و ریشه اصلی معرفت الهی است تکیه میکند و بعد از آن روی علم و دانش او نسبت به غیب و شهود وسپس روی رحمت عامه او که همه خلایق را شامل میشود را بیان می فرماید.
٢ - هر چيزی كه برای ما غيب و يا شهادت باشد از آنجا كه محاط خدای متعال و خدای بزرگ محيط به آن است قهرا معلوم او و او عالم به آن است. پس خدای متعال هم عالم به غيب و هم عالم به شهادت است و غير او هيچ كس چنين نيست برای اينكه غير خدای متعال هر كه باشد وجودش محدود است و احاطه ندارد مگر بدانچه خدای سبحان تعليم او كرده است.
٣ - آيه شريفه قبل از هر چیز روی مسأله توحید که خمیرمایه همه اوصاف جمال و جلال و ریشه اصلی معرفت الهی است تکیه میکند، و نیز رحمت عامه او که همه خلایق را شامل میشود رحمن و رحمت خاصهاش که ویژه مؤمنان است رحیم تکیه شده تا به انسان امید بخشد و او را در راه طولانی تکامل و سیر الی اللّه که در پیش دارد یاری دهد.
✅ خدایا : رحمت و برکات الهی را در همه حال شامل حالمان بفرما.
التماس دعا
👿 اول ربیع سالگرد کودتای سقیفه و روز نکبت برای مسلمانان📌📌📌
خیانت #خواص و بی بصیرتی #عوام
✅وقتی خداوند نهیب زد: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک....
پیامبر120هزار نفر راسه شبانه روز در محل غدیر نگه داشت تا بی کم وکاست فرمان خدا اجرا شود وهمه بدانند که اسلام کامل نمی شود جز بااقرار به ولایت وجانشینی علی(ع)وپیامبر از همه برای علی(ع ) بیعت گرفت و خدا هم فرمود الیوم اکملت لکم دینکم یعنی اسلام با ولایت علی تکمیل می شود...
⁉️پیامبر درلحظات آخر عمر باصدای بلند فریاد زد قلم ودوات بیاورید تا شما را وصیت کنم به آنچه صلاح دین ودنیایتان در آن است ومانع گمراهی شماست؛
خواصی که در کنار بسترش بودند، بیشرمانه تهمت هذیان گویی به او زدند وشعار قرآن ما را کفایت می کند!؟ سردادند تا سند غدیر بدست پیامبر مهر وامضا نشود!؟
⁉️جمعی از #خواص درسقیفه بنی ساعده غدیر را انکار کردند تا امامت علی(ع) یعنی گزینش الهی غدیر از مسیر اسلام برداشته شود و#عوام نیز باسکوت خود این کودتا را تایید کردند!؟
⁉️علی(ع) به اعتراض بلند شد اما با زور درب خانه اش را آتش زدند وهمسرش را کتک زدند و دست بسته اورا برای بیعت بردند درحالی که علی(ع) جز همسر وتعداد انگشت شماری چون سلمان وابوذر ومقداد وابن عباس یاور دیگری نداشت!؟
⁉️تنهایی علی(ع)پس از آن بیعت 120هزارنفری مردم با او در غدیر آنهم فقط هفتاد روز پس از آن، اوج خیانت #خواص وسکوت وضعف وبی بصیرتی #عوام را می رساند!؟
⁉️با نادیده گرفتن غدیر مسیر اسلام عوض شد ناشایستگان یکی پس از دیگری بر منبر پیامبر بالارفتند و25سال علی(ع) آن انتخاب الهی، وآن آینه بی بدیل اسلامیت، انسانیت وعدالت، خیانت #خواص وسکوت وبی بصیرتی #عوام را در باره خود نظاره گر بود وخار درچشم واستخوان در گلو بدون آنکه چشم بینایی اورا ببیند وگوش شنوایی اورا بشنود سر در چاه دردهایش را واگویه میکرد!؟
⁉️آنگاه که فساد پیشرونده در زمان خلفای سه گانه در اواخر خلافت عثمان به اوج خود رسیده بود به درب خانه علی(ع) هجوم آوردند که علی(ع) بیا واماممان باش!؟
⁉️علی(ع) که فقط برای حفظ اسلام دستهای دراز شده به بیعت را پس نزد! میدانست که کسانی که به پیامبرخیانت کردند وغدیر را نادیده گرفتند بیعت شکنانی هستند که فردا تنهایش می گذارند!!
⁉️بندگان پست ومقام وزیاده خواهان خود بزرگ بین وجاه طلب همچون طلحه وزبیر که خیر سرشان از #خواص بودند اولین یاغیان و طاغیان به حکومت علی(ع) بودند که باهمراهی عده کثیری از #عوام غائله جمل را رقم زدند !؟
⁉️علی(ع) در جمل با کسانی جنگید که هرکدام در زمان پیامبر وزنه ای بودند وجزء یاران نزدیک پیامبرواز #خواص محسوب می شدند!؟
⁉️درجنگ صفین نیز کج فهمی سردارانی که از #خواص بودند وهمراهی #عوام از آنها باعث شد سپاه علی(ع) در دام نیرنگ پسر عاص گرفتار آید وجنگ برده را به شکست دردناکی در مقابل سپاه معاویه عوض کند!؟
⁉️حکمیت را هم #خواص سپاه علی(ع)(که بجای اینکه پشت سر امام خود باشند جلوتر از او حرکت می کردند) با تحمیل شخصیت مشکوک و کوته فکر وفقط ظاهر صلاح ابوموسی اشعری وحمایت #عوام از آنها به کودتایی دیگر برعلیه علی(ع) تبدیل کرد تا عمر عاص براحتی و با نیرنگی ابوموسی را منفعل کرده و شکستی دیگر را برای سپاه علی(ع) رقم بزند!؟ غائله پشت غائله و در کمتر از پنج سال حکومت علی(ع) ۳۶۰ غائله ایجاد کردند تا علی هیچوقت نتواند چشمه های اسلام ناب را بر جامعه اسلامی جاری کند ودر آخر از دست جاهلان ونا اهلان آرزوی مرگ کند.
⁉️جالب آنست که همان #خواصی که عامل شکست علی(ع) درصفین و حکمیت بودند بعداز مشخص شدن مسئله حکمیت بر علی(ع) معترض شدند که چرا حکمیت را پذیرفته است!؟
⁉️یاغیانی چون اشعث کندی باهوچی گری، عده ای زیادی از#عوام بی بصیرت سپاه علی را باخود همراه کردند وباشعار "لا حکم الا لله"علی(ع) را از پیشوائی خود خلع کردند وخوارج را در تاریخ اسلام بنیان گذاری کردند!؟
⁉️خوارج نماز ونوافل ومستحبات را درکنار قرآئت کثیر، اما فهم ناقص وسرسری از قرآن سرلوحه زندگی خود قرار داده بودند وهیچ درکی از عمق وحقیقت دین نداشتند.
⁉️#خواصی که حافظ قرآن بودند وشب را باسرهای بر سجده سپری می کردند وبرخی از آنها مثل شمر شانزده بار با پای برهنه حج بجا آورده بودند در مقابل امام زمان خود چه در زمان علی(ع) وچه در زمان امام حسن(ع) همچون استخوانی در گلو و خاری درچشم امام زمان خود بودند!؟
⁉️کسانی که صلح را بر امام حسن(ع) تحمیل کردند وبعدا در حالی که به امام حسین(ع) دعوتنامه نوشتند که به کوفه بیاید وامامشان باشد؛ اورا تنها گذاشتند، وسرداران سپاه عبیدالله در حادثه کربلا شدند!؟
⁉️خیانت #خواص و بی بصیرتی #عوام باعث شد که در تاریخ اسلام ننگی بزرگ دامن امت پیامبر را لکه دار کند، وفرزندان پیامبراسلام بدست امتش به طرزی فجیع در عاشورا کشته شوند و...
✅وای اگر تاریخ را خوب مطالعه نکنیم و عبرت نگیریم📌📌📌
38.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این غیر از کلیپهای قبلیه.
جدید و بسیار عالیه
اینقدر نشر بدیم تا ترند بشه.
فالله خیر حافظا
یا من بمن استحفظه رقیب
الهی چشم حسود کور و بدخواهش نابود بشه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک من عادیهم و صل علی الشهدا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ
(یونس - ١٠٧)
🔰ترجمه :
و اگر خدای سبحان به تو زیانی برساند آن را برطرفکنندهای جز او نیست و اگر برای تو خیری بخواهد بخشش او را ردکنندهای نخواهد بود.
🔰تفسير :
١ - به جای خدای متعال حاجت از كسى مخواه كه نه سودی دارد و نه زيانی در حالی كه اگر خدای متعال ضرری به تو برساند هيچ چيز و هيچ كس غير خود او نمیتواند آن ضرر را از تو برگرداند و يا بردارد.
٢ - اگر خداى متعال چيزی برای تو بخواهد هيچ چيز و هيچ كس غير خود او نمیتواند آن خير را از تو برگرداند پس قاهر و غالب تنها او است و لا غير.
٣ - آری او است كه به مشيت و ارادهاش خير به بندگانش میرساند و با اين حال غفور و رحيم نيز هست و گناهان بندگانش را میآمرزد و به آنان رحم میكند. و وقتی خدای متعال متصف به چنين اوصافی است و وقتی غير او از چنين اوصافی تهيدست است همين خود اقتضاء میكند عبادت و دعا را به وی اختصاص دهند.
✅ خدایا : آنچه که مایه خير و صلاح ما است برما ارزانی فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
لا يَسْتَوِي أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ
(الحشر - ۲۰)
🔰ترجمه :
اصحاب دوزخ و اصحاب بهشت يكسان نيستند و معلوم است كه بهشتيان رستگارند.
🔰تفسير :
١ - مراد ازاصحاب نار همان كسانی هستند كه خدای سبحان را از ياد بردهاند و مراد ازاصحاب جنت آنهايی هستند كه به ياد خدای متعال و مراقب رفتار خويش هستند.
٢ - اين آيه شريفه حجتی تمام بر اين معنا اقامه میكند كه بر هر كس واجب است به دسته يادآوران خدای سبحان و مراقبين اعمال بپيوندد نه به آنهايی كه خدای بزرگ را فراموش كردند.
٣ - بيان اين حجت آن است كه اين دو طائفه يعنی يادآوران خدای متعال و فراموشكاران خدای متعال و سومی ندارند و سايرين بالأخره بايد به يكی از اين دو طائفه ملحق شوند.
٤ - اين دو طائفه يكسان نيستند تا پيوستن به هر يك نظير پيوستن به ديگری باشد و آدمی از اينكه به هر يك ملحق شود پروايی نداشته باشد بلكه يكی از اين دو طائفه راجح و ديگری مرجوح است و عقل حكم میكند كه انسان طرف راجح را بگيرد و آن را بر مرجوح ترجيح دهد و آن طرف يادآوران خدای متعال است است چون تنها ايشان رستگار هستند نه ديگران پس ترجيح در جانب ايشان است در نتيجه بر هر انسانی واجب است پيوستن به آنان را اختيار كند.
✅ خدایا : ما را از رستگاران مقرر فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (البقره - ٢٤)
🔰ترجمه :
پس بپرهیزید از آتشی که هیزم آن مردم بدکار و سنگهای خارا است.
🔰تفسير :
١ - آتش جهنم از وجود مردمان و از سنگ است انسان چنین آتشی را هر روزه حس می كند وبا آن بالا و پایین می رود اغلب مردمان وجودشان زبانشان و رفتارشان پر از خشونت آتشین و سوزنده است. کمتر کسی را می توانی بیابی که اهل نرمی و مدارا است.
٢ - وقود به معنای آتشگيرانه است كه در قديم به صورت سنگ و چخماق بود و امروز به صورت فندك در آمده و در آيه شريفه تصريح كرده به اينكه آتشگيرانه دوزخ انسانها هستند كه خود بايد در آن بسوزند پس انسانها هم آتش گيرانه هستند و هم هيزم آن و وقتی خوب به آیه شریفه بنگری خواهی دید که خداى مهربان چنین آتش جهنمی را خلق نکرده است زیرا چنین چیزی با ذات اقدس و پر مهر و محبت او ناهمساز و ناهمگون است. علت چنین آتشی اندیشه و عملکرد خود ما و سختی قلب های ما است انسانها خود به وجود آورنده ی این آتش هستند و از سختی و سنگدلی خودشان است که شعله ور است.
٣ - آدمی در جهان ديگر جز آنچه خودش در اين جهان برای خود تهيه كرده چيزی ندارد.
٤ - آنچه نزد خدای متعال است عدالت است که آن هم در بسیاری از موارد تحت پوشش عفو و غفاریت او واقع است.
✅ خدایا : عاقبت ما را ختم به خیرفرما و با ابرار هم نشین گردان.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ اذْكُرُوااللَّـهَ كَثِيراًلَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(التوبه - ٤٥)
🔰ترجمه :
و خدای سبحان را بسیار یاد کنید باشد که رستگار شوید.
🔰تفسير :
١ - ذكر خدای بزرگ در اين آيه شریفه به معنای ياد كردن خدای سبحان در دل و در زبان است هر دو قسم ذكر است و معلوم است كه آن چيزی كه مقاصد آدمی را از يكديگر مشخص و جدا میكند آن حالات درونی و قلبی انسان است حال اينكه آن لفظ با آن حالت مطابق باشد ويا نباشد مثل كلمه يا غنی از فقيری كه از فقر خود به خدای بزرگ پناهنده میشود و يا كلمه يا شافی از مريضی كه از مرض خود به خدای یکتا پناه میبرد.
٢ - ذکرِ بسیار نشانهٔ رستگاری و توفیقِ بسیار است زیرا کسی که خدای بزرگ را بسیار یاد کند خدای متعال نیز او را دوست میدارد و کسی که محبوب پروردگار شود توفیق و هدایت مییابد.
٣ - کسی که زبانش از ذکر عاجز بماند اعضای بدنش نیز شوق عبادت نخواهد یافت خدای متعال را زياد ياد كنيد تا روح تقوی در دلها هر لحظه تجديد و زندهتر شود.
✅ خدایا : ما را از ذاکرین قرار بده.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بابای مهربان امام زمانمان ( ارواحنافداه)بر آن حضرت وعموم شیعیان تسلیت و تعزیت باد🏴
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (الشورى - ۴۳)
🔰ترجمه :
و آن كه صبر كند و از خطا درگذرد اين از كارهاى پسنديده است.
🔰تفسير:
١ - آیه شریفه به صبر وشکیبایی وعفواشاره می كندتا بار دیگر بر این حقیقت تأکید کند که حق انتقام گیری و قصاص و کیفر برای مظلوم در برابر ظالم هرگز مانع از مسأله گذشت و عفو و بخشش نیست البته کسانی که شکیبایی کنند و طرف را مورد عفو قرار دهند این از کارهای پرارزش است.
٢ - صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است اسلام دين جامعى است كه هم حقّ مظلوم رابه رسميّت شناخته است و هم راه را براى عفو و گذشت باز نموده است.
٣ - عفو و غفران در صورتى مطلوب است كه از موضع قدرت باشد و طرف نيز از آن حسن استفاده نمايد چرا كه تصميم گيرى در زمينه اى است كه انسان قادر و توانا بر انجام امرى باشد به هر حال عفوى كه جنبه تحميلى از سوى ظالم داشته باشد، و يا او را در عملش جرى تر و جسورتر سازد هرگز مطلوب نيست.
٤ - دعوت به صبر و عفو به اين معنا نيست كه حق انتصار و دفع ظلم از خود باطل شود بلكه ارشاد به فضيلتی است كه از تمامی فضائل مهمتر است.
✅ خدایا : ما را از صابرین قرار بده.
التماس دعا
🔵 راه نجات در آخرالزمان در کلام امام حسن عسکری ( ع )
🔴 امام حسن عسکری ( ع ) فرمودند:
کسی در آخرالزمان از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمیکند، مگر اینکه خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند.
کانال رسمی کربلایی کاظم کریمی ساروقی
https://eitaa.com/karbalaekazem
بسم الله الرحمن الرحیم
رضای خدای متعال :
در تهذیب الأحکام از امام باقر (علیه السَّلام) روایت است آن حضرت به تشییع جنازه ای رفتند. صاحب عزا نزد حضرت آمد و گفت من راضی به زحمت شما و این همه پیاده روی نیستم، از همین جا برگردید. حضرت از صاحب عزا تشکر کردند طوری که نشان دهند راضی به اجرای این درخواست او نیستند. علت را از امام (علیهالسلام) جویا شدند.
حضرت ( علیه السلام) فرمودند: ما با اجازه این مرد به تشییع جنازه نیامده ایم که با اجازه او برگردیم، ما برای رضای پروردگار آمده ایم و رضای پروردگار ما در آن است که در تشییع جنازه، تا جنازه دفن نشده است کسی قبرستان را تَرک نکند.
از این روایت باید از امام ( علیهالسلام) خود الگوبرداری کنیم وقتی کاری برای رضای خداوندعزوجل انجام می دهیم برای رضایت کسی حق نداریم آن را ناقص رها کنیم.
مثال های زیادی برای این امر می توان یافت و امام شناسی را بالا برد.
💠از آیت الله #بهجت«ره» سوال ڪردند:
👈براے ازدیاد محبت به حضرت حقتعالے و ولیعصر«عج» چه ڪنیم؟
در جواب فرمودند:
۱) گناه نڪـنید
۲) نمـــــاز اولِ وقت بخوانید
کانال رسمی کربلایی کاظم کریمی ساروقی
https://eitaa.com/karbalaekazem
بسم الله الرحمن الرحیم
ازکرامات
امام حسن عسکری (علیه السلام) :
سالی در سامرا قحطی شد حاکم عباسی معتمد دستور داد مردم نماز باران بخوانند تا گرفتاری رفع شود. مردم به دستور او سه روز نماز باران خواندند و دعا کردند اما از باران خبری نشد، روز چهارم جاثلیق رهبربزرگ مسیحیان جهان با جمعی از راهبان و مریدان خود به بیابان رفت و یکی از راهبان هر وقت دست به دعا می کرد باران فرو می ریخت روز پنجم جاثلیق دعا کرد تا بقدری باران آمد و مردم سیراب شدند و خشک سالی رفع گردید،
این امر سبب شد که مدعی خلافت و حاکم بزرگ اسلامی دچار اضطراب و ترس گردد از آن که مردم مسلمان دچار تزلزل عقیده شدند و توهم کردند که مسیحیت بر حق است تمایل مسلمانان در مسیحیت زیاد شد خلیفه از این وضع بسیار ناخشنود و نگران بود که نکند خبر در تمام سرزمین های خلافت اسلامی منعکس شده و مردم از اسلام دست بر دارند.
امام حسن عسکری (علیه السلام) در این حال در حبس بود و خلیفه به خوبی می دانست که تنها راه نجات از این وضع مراجعه به ساحت مقدس امام(علیه السلام) است
از زندانیان امام (علیه السلام) درخواست کرد که امام( علیهالسلام) را به پیش او بیاورند، به امام (علیه السلام) گفت امت جدت را از گمراهی نجات بده که مسیحیان غالب شده و مردم را جذب می کنند.
امام (علیه السلام )به خلیفه فرمود فردا از جاثلیق و رهبانان درخواست کن که به بیابان بروند. خلیفه گفت مردم دیگر نیاز به باران ندارند امام( علیهالسلام) فرمود برای باران نیست بلکه جهت رفع تردید و ابهام است که بر امت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) روی آور شده است.
معتمد دستور داد روز سه شنبه همه آن ها بیرون بروند امام (علیه السلام ) خود نیز همراه جماعتی کثیر با آن ها بیرون شد. آن گاه رهبان مسیحی دعا نمودند و باران بارید، امام ( علیهالسلام)فرمود دست آن راهب را بگیرید و از لای انگشتان او چیزی است که آن را بیرون بیاورند از میان انگشتان او استخوان سیاه رنگی را که شبیه استخوان انسان بود یافتند امام (علیه السلام) آن را گرفت و در پارچه ای گذاشت و به راهب فرمود حال دعا کند و باران بخواه!
آن راهب مسیحی هر چه دعا کرد نتیجه معکوس شد و ابرها جمع شده و خورشید در آسمان ظاهر گردید مردم و معتمد عباسی که همراه جمعیت بودند بسیار شگفت زده شدند معتمد از امام( علیهالسلام) پرسید این استخوان چیست؟
امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود این استخوان پیامبری از پیامبران الهی است که از قبر آن ها برداشته اند هیچ استخوان پیامبری ظاهر نمی شود مگر آن که باران ببارد معتمد دستور داد استخوان را آزمودند همان طور محقق شد آن چه امام( علیهالسلام) فرمود، خلیفه بر امام تحسین و تحیت بسیار کرد و امام( علیهالسلام) را از زندان آزاد نمود.
(نورالابصار ، ص - ۱۶۷ نوشته : شبلنجی)