eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
207 دنبال‌کننده
388 عکس
285 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها تسلیت باد🖤🖤
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ     (القمر - ٣٢) 🔰ترجمه : و قطعاً قرآن کریم را برای پندآموزی آسان کردیم پس آیا پند گیرنده‌ای هست. 🔰تفسير : ١ - كلمه يسرنا به معنای آسان كردن است و آسان كردن قرآن کریم برای ذكر اين است كه آن را طوری به شنونده القاء كند و به عباراتی در آورد كه فهم مقاصدش برای عامه و خاصه برای فهم‌های ساده و عميق آسان باشد هر يك به قدر فهم خود چيزی از آن بفهمند. ٢ - ممكن هم هست مراد از آن اين باشد كه حقايق عاليه و مقاصد بلندش را كه بلندتر از افق فهم‌های عادی است در مرحله القاء در قالب عباراتی عربی آورديم تا فهم عامه مردم آن را درك كنند. ٣ - ما قرآن کریم را آسان كرديم تا به وسيله آن متذكر شوند و خدای متعال و شؤون او را ياد آورند آيا متذكری هست كه با قرآن کریم متذكر گشته به خدای بزرگ ايمان آورد و به دين حقی كه به آن دعوت می‌كند متدين شود. ٤ - قرآن کریم لغز و چیستان نبوده و پیچیدگی ندارد و به سادگی قابل آموزش است و تأثیر عمیق و شگفت‌انگیزی نیز در دلهای آماده دارد براى یاد کردن پند دادن و پند گرفتن. ✅ خدایا : قرآن را از ما راضی فرما و ما را از قرآن و اهل بيت( عليهم السلام) لحظه‌ای جدا مکن. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۚ أَفَلَا تَتَّقُونَ                          (الاعراف - ٦٥) 🔰ترجمه : اى قوم من اللّه را بپرستيد كه شما را جز او خدايى نيست و چرا نمى‌پرهيزيد. 🔰تفسير : ١ - قوم  عاد مردمی بودند که در سرزمین  یمن زندگی می‌کردند از نظر قدرت جسمانی و ثروت ملتی نیرومند و قوی بودند ولی انحرافات عقیده‌ای مخصوصا بت پرستی و مفاسد اخلاقی در میان آنها غوغا می‌کرد. ٢ - هود دعوت خود را از مسأله توحید و مبارزه با شرک و بت پرستی شروع کرد و  به آنها گفت ای قوم من! خداوندعزوجل را بپرستید که هیچ معبودی برای شما غیر او نیست آیا پرهیزکاری را پیشه نمی‌کنید. ٣ - بندگیِ غیر حق مخرّب است ، نابود کننده است، خودزنی باطنی است. بنده ی کى هستی! بنده ی پول، قدرت، مقام! بنده ی کار! بنده ی دوست و آشنا! اینها که در ذهنت خدا شده اند خودمنشاء درد و رنج  هستند. ٤ - تنها حقیقت است که تو را از این جهنم گذر می دهد و از رنج می رهاند جزحقیقت محض هیچ کس و هیچ چیز شایسته ی عبودیت نیست تنها این پرستش است که تو را حافظ ونگهبان است و به بهشت خویش واصِل می کند. پس شجاعت کن و یکبار برای همیشه این خدایان دروغین را بدور بریز ذهن وقلب خود راخالى کن و بار آنان را از دوش خود بردار  وفقط خدای سبحان را بنده باش. ✅ خدایا : به ما معرفت بندگی عطا فرما. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ                        (ال عمران - ١٣٩) 🔰ترجمه : سستى مكنيد و اندوهگين مباشيد زيرا اگر ايمان آورده باشيد شما برترى خواهيد جست. 🔰تفسير : ١ - اين آيه شريفه به عنوان تسليت براى مسلمين به خاطر جراحت و كشتارى كه در غزوه احد به آنان وارد شده بود نازل گرديد و خداوندعزوجل اراده فرمود كفار را مرعوب سازد لذا به مسلمين فرمان داد كه مشركين را دنبال كنند و ضمن تشويق و تحريض آن‌ها را از سستى ورزيدن و حزن و اندوه نهى فرمود و به آن‌ها وعده داد كه در صورتى كه به ایمان به خدای بزرگ تمسك بجويند.سرانجام پيروزى با آنان خواهد بود. ٢ - در امر جهاد براى واقعه احد سست و غمگين نشويد براى كشتگان در آن روز زيرا كه آنها بدرجه رفيعه شهادت نائل شدند و در دنيا به مردى و مردانگى معرفى گشتند و نام نيك در صفحات تاريخ از آنها باقى ماند و شما برتريد از كفار ، چون شما بر حق هستيد و آنها بر باطل و هميشه حق بر باطل برترى دارد اگر جولانى هم براى باطل دست دهد دوام ندارد دولت و پايدارى و پايندگى براى حق است شما در جنگ بدر مظفر و منصور شديد و آنها بكلى مقهور و مغلوب گشتند اگر در احد مختصر شكستى به شما وارد شد نبايد دلتنگ باشيد چون اول غلبه با شما بود آخر هم غلبه با شما است مشروط به آنكه حقا از مؤمنين باشيد و به لوازم ايمان عمل نمائيد. ٣ - اين آيه شريفه به ما می فهماند شما مسلمانان اگر ايمان داشته باشيد نبايد در عزم خود سست شويد و نبايد به خاطر اينكه بر دشمنان ظفر نيافته‌ايد ونتوانسته‌ايد از آنان انتقام بگيريد اندوهناك گرديد برای اينكه ايمان امری است كه با علو شما قرين و توأم است و به هيچ وجه ممكن نيست با حفظ ايمان خود زير دست كفار واقع شويد چون ايمان ملازم با تقوی و صبر است، و ملاك فتح و ظفر هم در همين دو است. ✅ خدایا : ایمان با عمل به ما عطا فرما. التماس دعا
‌             بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (غافر١٦) 🔰ترجمه : آن روز كه همگان آشكار شوند هيچ چيز از آنها برخدای سبحان پوشيده نماند.درآن روز فرمانروايى از آن كيست؟ از آن خداى يكتاى قهار است. 🔰تفسير : ١ - اولين توصيف روز تلاقی روزی که همه آنان آشکار می‌شوند و تمام پرده‌ها و حجابها کنار می‌رود و اسرار درون همگان آشکار می‌گردد. ٢ - دومین توصیف از آن روز چیزی از مردم بر خدای بزرگ پنهان نخواهدمانددر این جهان و امروز نیز چیزی بر خداوند عالم و قادر مخفی نیست ولی ظهور اشیاء در آن روز از تأکید بیشتری برخوردار است جایی که دیگران نیز از اسرار هم آگاه شوند در مورد خداوندعزوجل مسأله نیاز به بحث و گفتگو ندارد. ٣ - سومین ویژگی آن روز  روز حاکمیت مطلقه پروردگار است چنانکه در ادامه آیه شریفه می فرماید در آن روز گفته می‌شود  حکومت امروز برای کیست؟ و در پاسخ می‌گویند برای خداوند یکتای قهّار است. ٤ - این سؤال و جواب از سوی فرد خاصی عنوان نمی‌شود سؤالی است که از سوی خالق و مخلوق فرشته و انسان مؤمن و کافر و از تمام ذرات وجود و در دیوار عالم هستی بدون استثناء مطرح است و همگی نیز با زبان حال به آن پاسخ می‌گویند یعنی به هر جا بنگری آثار حاکمیت او نمایان است و بر هر چه نگاه کنی نشانه‌های قاهریت او در آن ظاهر است.به زمزمه هر ذره‌ای گوش فرا دهی  لمن الملک می‌گوید و در پاسخ للّه الواحد القهّار از آن می شنوی. ✅ خدایا : در روز وانفسا ما را سرافراز بفرما. التماس دعا ً
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ                         (البقره - ٤٤) 🔰ترجمه : چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور می‌دهید و خود را فراموش می‌کنیدو حال آنکه کتاب خدای متعال را می‌خوانید چرا اندیشه نمی‌کنید؟ 🔰تفسير : ١ - از حضرت على (عليه‌السلام) نقل گرديده كه اين آيه شریفه درباره قضات و خطيبان نازل گرديده كه بر خدای متعال و رسول مکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) و كتاب او دروغ مى بندند. ٢ - اصولا یک برنامه اساسی مخصوصا برای علماء و مبلغین و داعیان راه حق این است که بیش از سخن مردم را با عمل خود تبلیغ کنند همان گونه که در حدیث معروف از امام صادق (علیه السّلام) می‌خوانیم مردم را با عمل خود به نیکی ها دعوت کنید نه با زبان خود. ٣ - درمصباح الشريعه ازحضرت امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه كسی كه فارغ نشده باشد از اصلاح باطن خود و خلاص نگشته باشد از آفات نفس و شهوات خويش و فرار نداده باشد شيطان را و داخل نشده باشد در كنف امان و حفظ خداوندعزوجل صلاحيت ندارد از براى امر به معروف و نهى از منكر زيرا وقتى كه موصوف به اين صفات نباشد هرچه را اظهار می كند حجت بر او می شود و مردم هم به گفته او منتفع نمی شوند. ٤ - خداوندعزوجل فرموده آيا امر می كنيد مردم را بخوبى و فراموش می كنيد خودتان را  آيا مطالبه می كنى از خلق من چيزی را كه به سبب آن با نفس خود خيانت كردى مبلغين كه شغل آنها امر به معروف و نهى از منكر است بايد مبلغ احكام اسلام باشند تكليف آنها غير از عامه مردم است. ٥ - كلام وقتى از قلب خارج شد داخل در قلب می شود و چون از زبان بيرون آيد از گوش تجاوز نمی كند ✅خدايا : به ما توفيق عمل كرامت فرما. التماس دعا
غارت زده کسی نیست که مالش را به غارتت برده اند؛ بلکه غارت زده کسی است که مصیبت مرگ برادر را دیده باشد ... 🏴 فرا رسیدن ۷ صفر سالروز شهادت جانسوز کریم اهل بیت ، امام حسن مجتبی (علیه السلام ) را محضر امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت می گوییم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ                         (البقره - ٤٤) 🔰ترجمه : چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور می‌دهید و خود را فراموش می‌کنیدو حال آنکه کتاب خدای متعال را می‌خوانید چرا اندیشه نمی‌کنید؟ 🔰تفسير : ١ - از حضرت على (عليه‌السلام) نقل گرديده كه اين آيه شریفه درباره قضات و خطيبان نازل گرديده كه بر خدای متعال و رسول مکرم( صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) و كتاب او دروغ مى بندند. ٢ - اصولا یک برنامه اساسی مخصوصا برای علماء و مبلغین و داعیان راه حق این است که بیش از سخن مردم را با عمل خود تبلیغ کنند همان گونه که در حدیث معروف از امام صادق (علیه السّلام) می‌خوانیم مردم را با عمل خود به نیکی ها دعوت کنید نه با زبان خود. ٣ - درمصباح الشريعه ازحضرت امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه كسی كه فارغ نشده باشد از اصلاح باطن خود و خلاص نگشته باشد از آفات نفس و شهوات خويش و فرار نداده باشد شيطان را و داخل نشده باشد در كنف امان و حفظ خداوندعزوجل صلاحيت ندارد از براى امر به معروف و نهى از منكر زيرا وقتى كه موصوف به اين صفات نباشد هرچه را اظهار می كند حجت بر او می شود و مردم هم به گفته او منتفع نمی شوند. ٤ - خداوندعزوجل فرموده آيا امر می كنيد مردم را بخوبى و فراموش می كنيد خودتان را  آيا مطالبه می كنى از خلق من چيزی را كه به سبب آن با نفس خود خيانت كردى مبلغين كه شغل آنها امر به معروف و نهى از منكر است بايد مبلغ احكام اسلام باشند تكليف آنها غير از عامه مردم است. ٥ - كلام وقتى از قلب خارج شد داخل در قلب می شود و چون از زبان بيرون آيد از گوش تجاوز نمی كند ✅خدايا : به ما توفيق عمل كرامت فرما. التماس دعا
       بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا                       (الانسان - ٨) 🔰ترجمه : و به پاس‌ دوستى خدای سبحان بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‌دادند. 🔰تفسير : ١ - كلمه وجه به معنای آن روی هر چيز است كه روبروی تو و يا هر كس ديگر باشد. ٢ - وجه خدای متعال عبارت است از صفات فعلی خدای متعال صفات كريمه‌ای كه افاضه خير بر خلق و خلقت و تدبير و رزق آنها و يا به عبارت جامع‌تر رحمت عامه او كه قوام تمامی موجودات بدان است از آن صفات نشات می‌گيرد و بنا بر اين معنای اينكه عملی به خاطر وجه اللَّه انجام شود اين است كه در انجام عمل اين نتيجه منظور گردد كه رحمت خدای متعال و خشنودی خدای بزرگ جلب شود منظور تنها و تنها اين باشد و ذره‌ای از پاداش‌هايی كه در دست غير خدای متعال است منظور نباشد. ٣ - طعام را به خاطر محبتی كه به خدای متعال دارند به ديگران می‌خورانند نه به خاطر ثوابی كه خدای بزرگ به ايشان بدهد. ٤ - مفسرین خاصه و عامه روایت می کنند که این آیات درباره حضرات على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السلام) نازل گردیده زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوندعزوجل با این آیات آن‌ها را ستایش فرمود. ✅ خدایا : ما را از پیروان حقيقی اهل‌بیت( علیهم‌السلام) قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّـهَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ                        (النحل - ۷۷)   🔰 ترجمه : و کار قیامت جز مانند یک چشم بر هم زدن یا نزدیکتر از آن‌ نیست، زیرا خدا بر هر چیزی تواناست. 🔰تفسير : ١ - آيه شريفه درمورد آيات برجسته قرآنی است كه با آن چند نكته روشن می‌گردد: ‏اول اينكه : حقيقت معاد عبارت است از ظهور حقيقت موجودات بعد از خفاء آن. ‏دوم اينكه : قدرت الهی بطور مساوی متعلق به موجودات می‌شود و اختلافی از نظر سهولت و صعوبت و دوری و نزديكی و يا از هر نظر ديگری در بين نيست. ‏سوم اينكه : موجودات به حسب حقيقت وجودشان مرتبط به هم هستند بطوری كه ايجاد يكی از آنها ايجاد همه آنها است و همه متعلق يك قدرت و آن قدرت مؤثر در همه است و غير آن قدرت واحده قدرت ديگری در ايجاد آنها مؤثر نيست. ٢ -‏ نظر كردن به اجزای عالم از جهت نظام اسباب و مسببات است كه آن را هم خدای سبحان در كلامش به بيانی كه در مسئله تصديق فرموده و از اين نقطه نظر اجزای عالم از هم جدا است و وجود بعضی متوقف بر وجود بعضی ديگر و يا عدم بعضی ديگر است و به همين جهت يكی جلوتر موجود می‌شود يكی عقب‌تر يكی به آسانی و يكی به سختی، و سلسله اسباب واسطه‌هايی است ميان مسبب و ميان خدای متعال و خدای متعال آن را موجود می‌كند اما با وساطت آن اسباب. ✅ خدایا : ما را از متقین قرار بده. التماس دعا