eitaa logo
مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم
210 دنبال‌کننده
387 عکس
284 ویدیو
12 فایل
آرامگاه مرحوم : قم -قبرستان نو مؤسسه قرآن و عترت کربلایی کاظم ساروقی قم-خیابان‌‌ دورشهر نبش کوچه ۱۸ 025_37743776 @Ali_karimi11 ⬅️ خادم کانال🔹️ @hasan1_118 #صفحه_یاد_بود_کربلایی_کاظم⬇️ https://iPorse.ir/6217770
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ                         (الحشر - ٢٣) 🔰ترجمه :  تا بر آنچه از دست دادید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شد سرمستانه شادمانى نكنید. 🔰تفسير : ١ - به خاطر نعمتى كه از دست مى‏دهید هرگز اندوه مخورید همچنين به خاطر نعمتى كه خدای متعال به شما مى‏دهد خوشحالى نكنید و بدانید كه نعمت‏ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است. ٢ - به مواهب الهى پشت پا نزنیم و از آنها بهره بگیریم اسیر آنها نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانیم. ٣ - تمام حوادث تلخ و شیرین همچون پلّه‏هایى از سنگ‏هاى سیاه و سفید براى بالا رفتن و به كمال رسیدن است و باید بدون توجّه به رنگِ پلّه‏ها به سرعت از آن گذشت كارمند بانك یك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز دیگر مسئول پرداخت است نه روز اول خود را مى‏بازد و نه روز دوم خوشحالى مى‏كند زیرا مى‏داند او كارمندى امین بیش نیست. ٤ - خداوندعزوجل با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشیب‏ها مى‏خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى‏ها و شیرینى‏ها در آن اثر نكند چنانكه حضرت زینب‏(علیها السلام) بعد از حوادث كربلا فرمود من به جز زیبایى چیزى ندیدم امام حسین‏(علیه السلام) در گودال قتلگاه و در آخرین لحظات زندگى‏اش فرمود خداوندا  راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو. ٥ - حوادث را براساس علم و حكمت خدای سبحان بدانیم نه اتفاقى و بى‏دلیل و اگر حكمت به روز حوادث را بدانیم حسد نمى‏ورزیم حرص نمى‏زنیم دشمنى نمى‏كنیم و عصبانى نمى‏شویم زیرا مى‏دانیم كه صحنه‏ها از قبل طراحى حكیمانه شده است. ✅ خدایا : ما را قدر دان نعماتت بگردان. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ                        (الحجر - ٤٩) 🔰ترجمه : به بندگانم خبر ده كه من آمرزنده و مهربانم. 🔰تفسير : ١ - مقصود از كلمه عبادی بطوری كه از سياق آيات استفاده می‌شود مطلق بندگان است. ٢ - هيچ مغفرت و رحمتی نيست مگر اينكه ممكن است فرض شود كه مانعی نگذارد آن مغفرت و رحمت به ما برسد و يااندازه‌گيری بتواند آن را اندازه بگيرد و يا حدی برايش معين نمايد. ولی خدای متعال چنين نيست كه كسی بتواند جلوی مغفرت او را بگيرد  و يا بدون مشيت او امری آن را تحديد نمايد. ٣ - جائز نيست كسی از مغفرت او مايوس و از روح و رحمت خدای سبحان نااميد گردد زيرا نمی‌توان اين ياس و نوميدی را به مانعی كه جلوی مغفرت خدای متعال را بگيرد توجيه نمود تنها چيزی كه مايه وحشت است و بايد هم باشد ترس از خود خدای متعال است. ٤ - پس نبايد از غفران و رحمت الهی مايوس و از عذاب و مكر او دل آسوده بود اين است كه هيچ مانعی جلوگيری و محدود كننده اراده و مشيت خدای یکتا نيست‌. شخصی از حضرت علی(علیه السلام) پرسید : بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ فرمود : مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی.      (میزان الحکمه ،  ج - ۳) ✅ خدایا : ما را در دريای لطف و کرمت متنعم بفرما. التماس دعا
💐 سوره مریم ، آیات ۵۶ و ۵۷💐 🎄وَ اذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً ؛ وَ رَفَعْنَاهُ مَكَاناً عَلِيّاً ؛ 🌾و در اين كتاب، از ادريس ياد كن، همانا او پيامبرى بسيار راستگو بود و ما او را به مقام والايى رسانديم. 🌳 پیامهای مهم آیات 🌳 🌾۱ - ياد و تجليل از بزرگان وسيله رشد و هدايت ديگران است؛ لذا تجليل ها بايد همیشگی و پايدار بماند. 🌴۲ - معيار تجليل از افراد، بايد ارزشهاى معنوى آنان باشد؛ مثل صدّیق بودن(صداقت داشتن). 🌾۳ - صداقت، شرط تأثيرگذارى در تبليغ است؛ تقدّم كلمه «صدّيق» بر «نبىّ»، نشانه آن است كه صداقت، زمينه نبوّت است. 🔹تبیین : مراد از «مكاناً عليّا»، يا مقام بلند معنوى است يا عروج به آسمانها، 🔸زيرا خداوند علاوه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، چهار پيامبر ديگر را نيز به آسمانها برد: ادريس، عيسى، خضر و الياس.(تفسير اطيب البيان). 🔻«صدّيق» به كسى گفته میشود كه گفتار و رفتارش با هم هماهنگ باشد. 🔹حضرت ادريس، از اجداد حضرت نوح است و به دليل اشتغال زياد او به درس(تفسير الميزان)؛ 🔸يا به خاطر آن كه اوّلين كسى بود كه با قلم نوشت، به ادريس مشهور شد.(تفسير نمونه). 🔻ادريس، اوّلين كسى بود كه علم نجوم و حساب را میدانست و اوّلين كسى بود كه به انسان، خياطى آموخت.(تفسير نمونه). 🔹ادريس عليه السلام، ۳۶۵ سال عمر كرد و بعد به آسمان رفت؛ 🔸و اكنون زنده است؛ 🔻و در زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام، حاضر خواهد شد.(تفسير اطيب البيان).🔻🔹🔻
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْن                             (الرحمن - ٢٩) 🔰ترجمه : هر كس كه در آسمانها و زمين است سائل درگاه او است و او هر روز در كارى است. 🔰تفسير : ١ - منظور از درخواست تمامی آسمانيان و زمينيان درخواست به زبان نيست بلكه درخواست به احتياج است چون احتياج خودش زبان است و معلوم است كه موجودات زمين و آسمان از تمامی جهات وجودشان محتاج خدای سبحان هستند هستی آنان بسته به خدای بزرگ ومتمسك به ذيل غنای وجود او هست. ٢ - خدای متعال در هر روزی كاری دارد غير آن كاری كه در روز قبل داشت و غير آن كاری كه روز بعدش دارد پس هيچ يك از كارهای او تكراری نيست و هيچ شانی از شؤون او از هر جهت مانند شان ديگرش نيست هر چه می‌كند بدون الگو و قالب و نمونه می‌كند بلكه به ابداع و ايجاد می‌كند و به همين جهت است كه خود را بديع ناميده است. ٣ - منظور از كلمه يوم در جمله كل يوم هر روز احاطه خدای متعال در مقام فعل و تدبير اشياء است در نتيجه او در هر زمانی هست ولی در زمان نيست و در هر مكانی هست ليكن در مكان نمی‌گنجد و با هر چيزی هست ليكن نزديك به چيزی نيست. ٤ - در مجمع البيان از رسول خدا (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله وسلم) در ذيل جمله كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‌ روايت شده كه حضرت فرمود يك شان خدای متعال اين است كه گناهان را بيامرزد و ديگر اينكه در اندوه و گرفتاری‌ها فرج و گشايش دهد و اينكه مردمی را بلند كند يا مردمی ديگر را از بالا به پايين آورد. ✅ خدایا : ما را ببخش و از سر تقصیرات ما درگذر. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ          (القارعه - ٤) 🔰ترجمه : روزى است كه مردم چون پروانگان پراكنده باشند. 🔰تفسير : ١ - مفسرين در اينكه چرا مردم روز قيامت را به فراش تشبيه می كنند ؟ گفته‌اند برای اين است كه فراش وقتی جست و خيز می‌كند نقطه معلومی را در نظر نمی‌گيرد مانند مرغان و به طرف معينی نمی‌پرد بلكه بدون جهت پرواز می‌كند. ٢ - مردم نيز در روز قيامت چنين حالتی دارند وقتی ازقبورشان سر بر می‌آورندآن چنان ترس و فزع از همه جهات احاطه‌شان می‌كند كه بی‌اختيار و بی هدف به راه می‌افتند و در جستجوی منزلها كه يا سعادت است و يا شقاوت سرگردانند. ٣ - همچنين در توصیف آن روز عجیب می‌گویند روزی که مردم مانند پروانه‌ها پراکنده خواهند بود تشبیه به پروانه به خاطر آن است که پروانه‌ها معمولا خود را دیوانه‌وار به آتش می‌افکنند و می‌سوزانند بدکاران نیز خود را در آتش جهنم می‌افکنند. ٤ - در توصیف مورد بحث که تنها یک بار در قرآن مجید آمده است وضع اضطراب انگیز انسان را در آن روز چنین مجسّم مى کند روزى که مردم مانند پروانه ها پراکنده خواهند بود. ✅ خدایا : در روز وانفسا ما را اهل نجات قرار بده. التماس دعا
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام بسیار زیبای دختری از لبنان در اربعین امسال خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈┈• https://eitaa.com/karbalaekazem
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...  (النور - ٣١) 🔰ترجمه : و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیدا است. 🔰تفسير : ١ - زنان حق ندارند زینت هایی که معمولا پنهانی است آشکار سازند هر چند اندامشان نمایان نشود و به این ترتیب آشکار کردن لباسهای زینتی مخصوصی را که در زیر لباس عادی یا چادر می پوشند مجاز نیست چرا که قرآن کریم از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی فرموده است. ٢ - زیور فقط به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود مانند انواع زیورهای طلایی و جواهر ولی کلمه زینت هم در چنین زیورهایی به کار می رود و هم به آرایش هایی گفته می شود که به بدن شخص متصل است و گویی جزئی از وی می باشد همانند سرمه و خضاب. ٣ - علاوه بر این خود زیبایی های طبیعی هم زینت به شمار می رود بنابراین شامل اندام زیبا و چشم نواز نیز می گردد. ٤ - این فرمان دو مورد استثنا شده است یک دسته که خود به خود نمایان است و دسته دیگر که نوعا پنهان است مگر اینکه شخص به قصد بخواهد آنها را آشکار سازد و آیه شریفه آنان را از آن باز داشته است. ٥ - مراد از زينت زنان مواضع زينت است زيرا اظهار خود زينت از قبيل گوشواره و دست بند حرام نيست پس مراد از اظهار زينت اظهار محل آنها است ‏خدای متعال از اين حكم آنچه را كه ظاهر است استثناء فرموده و در روايت آمده كه مقصود از آنچه ظاهر است صورت و دو كف دست و قدمها می‌باشد. ✅ خدایا : والدین ما را ببخش و بیامرز ودعایشان را نوری درتاریکی های زندگی ما قرار بده. التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ                           (الصف - ٢) 🔰ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا سخنانى مى‌گوييد كه به آن عمل نمی کنید. 🔰تفسير : ١ - با توجه به سياق و زمينه آيه شريفه خطاب توبيخی است چرا می‌گوييد آنچه را كه عمل نمی‌كنيد! می‌خواهد مؤمنين را به خاطر اينكه به آنچه می‌گويند عمل نمی‌كنند توبيخ كند. ٢ - خدای متعال از همه اعمال انسان بيش از همه از اين عمل او سخت به خشم می‌آيد كه چيزی را بگويد كه به آن عمل نمی‌كند چون اين خود از نشانه‌های نفاق است. ٣ - بايد توجه داشت اينكه انسان چيزی را بگويد كه بدان عمل نمی‌كند غير از آن است كه عمل نكند به آنچه كه گفته است گاهی می‌شود كه انسان موفق نمی‌شود به آنچه قبلا گفته عمل كند و يا رسما خلف وعده می‌كند و گاه می‌شود كه از اول كه وعده می‌دهد بنای عمل نكردن به آن را دارد اين قسم دوم نفاق است نه اولی چون قسم اول ناشی از ضعف اراده و سستی همت است كه البته خود يكی از رذائل اخلاقی و منافی با سعادت نفس انسانی است چون خدای متعال سعادت نفس بشر را بر اين اساس تامين نموده كه به اختيار خود اعمال خير كند و حسناتی كسب نمايد و كليد كسب اين حسنات داشتن عزم راسخ و همت بلند است و اگر ديديم كسی وعده می‌دهد ولی در مقام عمل سست می‌شود و خلف وعده می‌كند می‌فهميم كه انسانى سست عنصر و ضعيف الاراده است و از چنين انسانی اميد خير و سعادت نمی‌رود. ✅ خدایا : ما را به محاسن و مکارم اخلاق زينت ببخش. التماس دعا