#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
✅مهارت غرضشناسی
✅جایگزینی
شیخ انصاری در بحث بیع مصحف میفرماید:
تعبیر امام علیه السلام در روایت بیانگر جلالت شأن قرآن کریم است و اینکه بنحو عوضیت به ملکیت کسی در نخواهد آمد.
پس تعبیر حضرت به «لا تشتر کتاب الله» و «کلام الله» بجای القرآن هدفمند بوده و غرض از آن عدم جواز خرید و فروش قرآن است.
📘مکاسب ج۲ ص ۱۵۷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از اجتهاد
💢دفتر فقه معاصر و ضعف در روش تفقه
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
✂️حوزههای علمیه مادامی که روش و منطق تفقه خود را ارتقاء ندهند و به سوی استنباط مکتبهای مختلف مورد نیاز جامعه همت نگمارند، با عقلانیت ضعیف روش انتزاعی در برابر محصولات و ساختارهای غربی منفعل بوده و نمیتوانند این ساختارها را به سوی الگوی مطلوب، هدایت و راهبری کنند. به نظر میرسد، حرکتهایی همچون «دفتر فقه معاصر» با همه ابتکار و نوآوریهایش، از آنجا که فاقد ارتقاء روش تفقه و حرکت به سوی استنباط نظام و مکتبهای مختلف اسلام است، نمیتوان جز انفعال در مقابل هجمه تمدنی را از آن انتظار داشت.
📝 متن یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76254
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_نحوی ✅مهارت ادات شناسی
✅اهمیت شناخت ادوات
✅ تفسیر و معنای الحمدلله
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: خَرَجَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْمَسْجِدِ وَ قَدْ ضَاعَتْ دَابَّتُهُ فَقَالَ لَئِنْ رَدَّهَا اَللَّهُ عَلَيَّ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ أُتِيَ بِهَا فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَيْسَ قُلْتَ لَأَشْكُرَنَّ اَللَّهَ حَقَّ شُكْرِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ تَسْمَعْنِي قُلْتُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ. (کافی اسلامیه، ج2، ص97)
یک سئوال:
به نظر شما چرا حضرت به الحمد لله که به ظاهر کوتاه و ناقص در ستایش خداوند است ستایش ایدهآل اطلاق کردند؟
نکته زیبا برخاسته از یک نکته نحوی است که ادات «ال» در «الحمد لله»، ال استغراق است.
یعنی شامل همه ستایش ها و تعاریف در دنیا میشود هرکسی هر موجودی را میستاید در حقیقت برمیگردد به خالق او و رازق و حیات بخش به او
به به چه گل زیبایی
چه دانش آموز درسخوانی
چه انسان وظیفه شناسی
به به چه حس مسئولیت پذیری
همه و همه برمیگردد به خالق آنها زیبایی را از او گرفتند سلامتی و نعمتها را از او گرفتند
پس الحمد لله بهترین سپاس و ستایش خداوند عالم است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه سی و یکم 1⃣3⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله قصد بر اینست که
یک جلسه لایو
«معرفی نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور»
برگزار شود
لذا از عموم اعزه اساتید و پژوهشگران و طلاب مجد جویندگان اجتهاد جواهری و تمدنی تقاضا میشود
اگر در باب مهارتهای اجتهاد و محتوای کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
هرگونه سئوال و ابهام و اشکالی هست در شخصی به بنده اعلام بفرمایند
لطفا در راستای پیشرفت به سمت تمدنسازی اسلامی در این نظرسنجی و ارزیابی مشارکت فرموده؛ نظرات ارزشمند خود را نفیا و اثباتا اعلام بفرمایید
با کمال تشکر
دعاگوی همه خدمتگزاران به شریعت غراء
سید حسن رفعتی زاده عفی عنه
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد
بحمد الله اولین اثر مکتوب مهارتهای اجتهاد
یعنی
مقاله مهارتهای صرفی نحوی اجتهاد (مهارتهای اجتهاد شماره ۱)
در مجله در مسیر اجتهاد مدرسه نواب
بصورت دیجیتال منتشر شد
و نسخه چاپی آن بزودی به انتشار خواهد رسید ان شاء الله
برای مشاهده نسحه آنلاین مقاله در نشریه روی لینک زیر کلیک کنید:👇
https://dmi.journals.hozehkh.com/article_655.html
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
الزامات و مهارتهای اجتهاد از منظر باب مدینه علم النبی علیهما السلام
حضزت در این روایت جامع و زیبا
به ۱۱ مهارت اشاره دارند 👇
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام لِقَاضٍ:
هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا
قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ
وَ الْمُفْتِي يَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ مَعَانِي الْقُرْآنِ وَ حَقَائِقِ السُّنَنِ وَ بَوَاطِنِ الْإِشَارَاتِ وَ الْآدَابِ وَ الْإِجْمَاعِ وَ الِاخْتِلَافِ وَ الِاطِّلَاعِ عَلَى أُصُولِ مَا أَجْمَعُوا عَلَيْهِ وَ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ثُمَّ حُسْنِ الِاخْتِيَارِ ثُمَّ الْعَمَلِ الصَّالِحِ ثُمَّ الحِكْمَةِ ثُمَّ التَّقْوَى ثُمَّ حِينَئِذٍ إِنْ قَدَرَ
(12 مقدمه افتاء از منظر حضرت )
📗بحار ج 2 ص 121
عناوین مهارتها و معادل یابی عناوین حدیث را در مطلب ذیل ملاحظه بفرمایید 👇
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
✅۱۱ مهارت از مهارتهای اجتهاد در بیان جامع و زیبای امیرالمومنین علیه السلام
اصل روایت و منبع را در مطلب فوق ملاحظه بفرمایید 👆
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 *سومین دوره رایگان کاربرد هوش مصنوعی در مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و پژوهش*
🗓 *زمان : جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳*
⏰ *ساعت: ۱۵ الی ۱۸
🔖مدرس: دکتر محمد همت (جزء دانشمندان یک درصد برتر جهان)
✅ این دوره کاملاً رایگان است.
🔸🔹با اعطای گواهی معتبر🔹🔸
🟣لطفا با صرف💐 ۱۰ دقیقه از زمان خود💐 برای معرفی این دوره به همگان، نقشی بزرگ در برگزاری این دوره های رایگان و گسترش فرهنگ یادگیری و یاددهی همگانی داشته باشید.
🌐لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/ru1a2
○┈••••✾•🍀💐☘️•✾•••┈○
🔰کانال دکتر همت در ایتا و تلگرام
🆔@dr_hemmatt
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
تاثیرگذاری بلاغت در اجتهاد
📜عربی ندانیِ فارسی زبانان
🔹شهید ثانی، پرت ترین راه برای آموزش زبان عربی را آموزشی می داند که پارسی زبانان، خود را مشغول آن می کنند. به تعبیر ایشان، ایرانی ها سال ها وقت خود را برای یادگیری زبان صرف می کنند ولی به آسانی قدرت فهم عربی برای آنان شکل نمی گیرد؛ زیرا شیوه آموزشی آنان نادرست و مبتنی بر مناقشات لفظی و تدقیق بی فایده در عبارات است.
🏷و أبعد الطرق إلى هذا المطلب، طريق العجم فإنّ مناط تعليمهم وتعلّمهم العربية على مناقشات لفظية متعلّقة بالألفاظ و العبارات و التعريفات ولذلك تراهم يصرفون أكثر أعمارهم في تعلّمها ولا تحصل لهم قوّة فهم مدلولات ألفاظ العربية بالسهولة والظاهر أنّ للمعاني والبيان دخل في معرفة لغة العرب، مع أنّ أكثرهم لا يعدّونهما من شرائط الاجتهاد.
📘«الاقتصاد و الإرشاد إلى طريقة الاجتهاد»، المطبوع مع «حقائق الإيمان» ص 198.
نتیجه اینکه👇
آنچه در فهم مذاق شارع اهمّ است
بلاغت است نه صرف و نحو
کما اینکه مورد تاکید کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بوده است.
البته ناگفته نماند که فرهنگ شناسی نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
درایتی (mp3cut.net).mp3
530K
مزیّت روش آخوند بر روش شیخ انصاری
درس خارج اصول استاد حمید درایتی - ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ - مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره)
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniye