eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
191 عکس
20 ویدیو
56 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
👈قابل توجه علاقمندان به مشق اجتهاد👉 دوره مقدماتی کارورزی اجتهاد قاعده محور بصورت صوت و خلاصه آن بصورت متنی بارگذاری خواهد شد انشاالله 🎁💐🙏
💐ضمنا از همه اساتید، پژوهشگران و طلاب عزیزی که ما را در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی خادمین دین ( طلاب عزیز) با نظرات و انتقادات سازنده خود تسدید و تائید می‌نمایند کمال تشکر و قدردانی را دارم🙏🌷🎁 آیدی مدیر کانال جهت ارسال نظرات پیشنهادات و انتقادات @Shasanrafatizadeh 🌏🎁💐
💢 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور/ بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه / استاد حسن معلمی🔻 🔹 در طول ده تا دوازده سال می‌توان به یک طلبه، با وجود استعداد متوسط به بالا و در حد دیپلم، توان داد و بعد از آن باید وارد رشته‌های تخصصی شود، خلاف آن چیزی که الآن دارد اتفاق می‌افتد. 🔹 الآن این مشکل در امتحانات درس خارج مطرح است، که شخص درس خارج می‌رود، ولی بلد نیست عبارت را درست بخواند، چون جایی از او این را نخواسته‌اند. همیشه استاد خودش درس را گفته و بر روی عبارت هم تطبیق داده و اصلاً مجال فکر کردن به طلبه نداده است. 🔹 خود طلبه می‌تواند هشتاد درصد متون را بفهمد. در آن بیست درصدی هم که اشکال دارد، اجازه دهیم گیر کند و متوقف شود، سپس بیاید مطرح کند تا جواب بگیرد. این خیلی بیشتر به دلش می‌چسبد. 🔹 درس‌های خارج عمومی، استادش خیلی با عظمت است، ولی چون شیوه‌اش نارساست، فایده‌ای ندارد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/201907 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
💢 آموزش ما طوری نیست که طلاب را برای درس خارج آماده کند/ باید درس خارج را مرحله‌بندی کنیم ✔️ به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه / استاد محمدتقی هادی‌زاده🔻 🔹 اگر طلبه در درس خارج به خوبی پیش برود، یک اتفاق دیگر هم برای طلبه مستعد رخ می‌دهد و آن، نظریه‌پردازی در عرصه فقهی یا اصولی است که با برگزیدن مبنا تفاوت دارد. 🔹 امروزه یک بخش از آسیب‌هایی که طلاب و در مرحله بعد، حوزه و در ادامه، اجتماع، گرفتارش است، به این دلیل است که آن‌چه در حوزه، محور فعالیت و کار و تلاش قرار می‌گیرد، با نیاز جامعه فاصله دارد یا در اندازه نیاز جامعه نیست. 🔹 الآن آن‌چه به یک طلبه از آموزش حوزه القاء می‌شود، این است که اگر می‌خواهی استاد خوب باشی، باید روزی چند ساعت تدریس کنی و به خوبی از پس تدریس کفایه برآیی. او دیگر فرصت این را ندارد که وقتی بگذارد که به چهار تا طلبه رسیدگی، و با آن‌ها گفت‌وگو کند و به طلبه‌ای سر بزند که سر درسش می‌آید و ببیند چه وضعیتی دارد و مشکلش چیست و از حوزه چه می‌فهمد. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/607649 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
لا عمل كالتّحقيق هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست در نشر احادیث کمک کنید و دوستان خود را به کانال دعوت کنید🌹🌹 🆔👉 @hadisgram1
فرآیند حکم‌شناسی در استنباط ( دوره 6، شماره 19، تابستان 1399،مقاله 9 ) نویسندگان: سید محمدباقر قدمی 1 رضا میهن دوست 2 1 پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد. مشهد – ایران 2 پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و دانشجوی دکتری فقه جزایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. مشهد – ایران چکیده: مدتی است که در مجامع علمی، اصطلاح الگوریتم مطرح شده است. این اصطلاح، به معنای فرآیندسازی هر عملیاتی است. از آن‌جا علم فقه، دارای عملیات استنباط است، می‌توان گفت استنباط فقهی، دارای الگوریتم است. این الگوریتم استنباط فقهی را باید از علم اصول طلب نمود؛ چرا که رسالت علم اصول، فراهم‌سازی قواعد کلی استنباط فقهی و فرآیند‌سازی آنها است. در واقع، الگوریتم به مثابه یک دستگاه استنباطی است که توسط علم اصول، مستدلّ و نظریه‌پردازی می‌شود و در اختیار فقیه قرار می‌گیرد. البته فقهاء در مباحث فقهی، نگاهی الگوریتمیک به استنباط حکم شرعی داشته‌اند؛ اما آن‌را به صورت شفاف بیان نکردند؛ از این‌رو الگوریتم پیشنهادی این جستار، شفاف‌سازی الگوریتم ارتکازی فقهاء محسوب می‌شود. خروجی این الگوریتم، حکم شرعی و تعیین مرتبه آن است؛ یعنی الگوریتم استنباط باید به این سوال پاسخ دهد که آیا حکم، جعل شده است یا خیر؟ و اگر جعل شده است، آیا به مرتبه فعلیت رسیده است یا خیر؟ و اگر به مرتبه فعلیت رسیده است، آیا به مرتبه تنجز هم رسیده است یا خیر؟ از این‌رو، الگوریتم پیشنهادی بر اساس همین مراتب حکم پی‌ریزی شده است. لذا در این نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه ای و بر اساس روش توصیفی تحلیلی به بررسی عملکرد فقها پرداخته شده است تا بدین وسیله الگوریتم استنباطی ایشان استخراج شود. کلیدواژه‌ها: استنباط الگوریتم استنباط فرآیندسازی اصول فقه حکم شرعی دریافت فایل مقاله: لینک صفحه مقاله در سامانه نشریه: http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69136.html 💠 تنها کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 🆔 @howzehamozesh
✅ مقایسه دو در فقه 🔹مقایسه مکتب فقه قناعت (مکتب تجمیع ظنون، قم)‌ و مکتب فقه صناعت (مکتب تطبیق قواعد، نجف) ▫️منبع: مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد علیدوست و محمدجواد لطفی ▫️یادداشت مرتبط: مقایسه دو مکتب بنیادین در روش اجتهاد 💠 تنها کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 🆔 @howzehamozesh
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
7.38M
✅ مقاله مقایسه صاحب و محقق 🔹به قلم: استاد و محمدجواد لطفی 🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا مورد مقایسه قرار گرفته است. 💠 تنها کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 🆔 @howzehamozesh
📚 قواعد اصولی کتاب الصلاه (مقدمات و افعال) مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی(ره) بررسی شد. 📕 جلسه دفاعیه پايان نامه سطح سه حجت الاسلام علی ذرئی، با عنوان « بررسی قواعد اصولی کتاب الصلاه (مقدمات و افعال) مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی(ره)» و با حضور حجت الاسلام و المسلمين محسن جهانگيري در مقام استاد داور، به همت اداره مدارج علمی معاونت آموزش این حوزه، در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد. 🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=38021 🔷 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور/ بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس #درس_خارج ✔️ به‌مناسب
✅اساتید متعدد از حوزه علمیه خراسان و قم: ✅درس خارج موجود بدون تغییر و تحول مطمئنا راهی به جایی نبرد😢
کارورزی اجتهاد تمدنی
فرآیند حکم‌شناسی در استنباط ( دوره 6، شماره 19، تابستان 1399،مقاله 9 ) نویسندگان: سید محمدباقر قدمی
🌱📚مطمئنا اجتهاد مانند هر فرآیند نظریه پردازی دیگر الگوریتم و مراحل گام به گام دارد منتهی قبل از ورود به عرصه الگوریتم و مراحل استنباط حکم شرعی باید ورزیدگی لازم در شیوه بکارگیری قواعد و اصول پایه و کاربردی اجتهاد را کسب نمود🙏🙏 پیگیری و بررسی الگوریتم اجتهاد در گام سوم3⃣
کارورزی اجتهاد تمدنی
✅ مقاله مقایسه #روش_اجتهاد صاحب #جواهر و محقق #خویی 🔹به قلم: استاد #علیدوست و محمدجواد لطفی 🔹در ای
📚📖مطالعه مکتب شناسی فقها یکی از لوازم اجتهاد است منتهی 2⃣در گام دوم 1⃣گام اول کارورزی قواعد و اصول مهم مورد نیاز مجتهد از علوم ادبی و اصولی و غیره است.🔑🔧
سلام علیکم و رحمه الله جهت معارفه و آشنایی با مدیر کانال در صورت تمایل در لینک زیر رزومه موجود است 💐😊
رزومه سید حسن رفعتی زاده 👇 وبلاگ تبلیغ هنرمندانه http://mobbaleghmovafagh.blog.ir/page/about-me
🌷حجه الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در مراسم نکوداشت صاحب جواهر در تاریخ ۳۰.۱.۹۷ ابراز داشت: صاحب جواهر خاستگاه تأسیس فقه جدید را موارد استخدام و استعمال و به کارگیری قواعد می نامد.🙏 این یعنی👇👇 اجتهاد = استخدام قواعد🌷 برای خروج از سرگردانی و بالارفتن سرعت وصول به قله اجتهاد قواعد علوم مورد نیاز اجتهاد را دریابیم🎁😊😃 🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁💐 استاد درس خارج حوزه علمیه قم حجت الاسلام والمسلمین قائینی نویسنده «دوره فقهی المبسوط فی فقه‌المسائل المعاصره»: ✅تأثیر قواعد ادبی در اجتهاد مشخص و واضح است، بنابراین بخش عظیمی از مشکلات استنباط احکام مبنی بر عدم وقوف بر مبانی دقیق مواد و هیأت است. ✅ادبیات عرب، نقش ویژه‌ای در فهم مبانی دینی دارند و علوم لغت و علوم ادب به معنای عام ابزار فهم و صحت برداشت از متون است.🌷 راهبرد آسان سازی اجتهاد👇👇 اجتهاد قاعده محور 👇 🔍کشف قواعد ادبی (صرفی نحوی بلاغی) تاثیرگذار در فرایند اجتهاد 😌 👆کشف این قواعد برنامه کارگاه کارورزی اجتهاد است. 👆😊
📒✅کانال کارورزی اجتهاد اتاقی برای مباحثه اجتهادی و کارگاهی برای تمرین استنباط اجتهاد قاعده محور 🎁💐🙏 اجتهاد آرزوی دور از دسترس نیست 😃 ✅قابل توجه عموم طلاب محترم👇 این کانال اولا و بالذات برای سطح ۴ طراحی شده است. 🌏اما طلاب سطح ۱ و ۲ و ۳ نیز می توانند برای کاربردی سازی دروس خود با مثالهای واقعی و فقهی و همچنین هدفمند سازی تحصیل خود در راستای اجتهاد از این کانال(سطح مقدماتی کارگاه) استفاده کنند😌 البته در صورت تمایل😊 🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅سرفصلهای جلسات معرفی و شناسنامه کارگاه کارورزی اجتهاد آسان
✅سرفصلهای سطح یک کارگاه کارورزی اجتهاد آسان 💎مهمترین و تاثیرگذارترین قواعد علوم پایه (10 علم) اجتهاد = حدود ۱۶۰ قاعده 💎 نحوه استخدام آنها 💎آسیب شناسی آنها 👌سطح یک کارگاه = زمینه ساز اجتهاد تمدنی😌 🌏@karvarzi_eghtehad
💐رسالت حوزه و علماء دین👇👇👇 👈عملیاتی سازی خدامحوری👇 🙏در عرصه های مختلف زندگی بشر👇 ✅در لایه های 😌فردی 🏢اجتماعی 🌏تمدنی 🎁🌷تمدن سازی اسلامی و نظام سازی متوقف است بر اجتهاد تمدنی 👇👇 اجتهاد تمدنی متوقف است بر اجتهاد مصطلح سنتی 📜 اجتهاد مصطلح متوقف است بر علوم پایه 📚 علوم پایه به اعتراف برخی از بزرگان نیاز به پالایش دارد 👇👇 🌏@karvarzi_eghtehad
💐آیه الله سبحانی در مراسم نکوداشت آیه الله بروجردی ره : ✅آیت الله بروجردی را دارای ابعاد مختلف شخصیتی و علمی دانست و گفت: بخشی از ابعاد شخصیتی و علمی این عالم بزرگ را می توان در ابعاد ادبی، كلامی و فلسفی، علم رجال، فقه و فقاهت، حق شناسی و شناخت دقیق از جهان اسلام و ابتكارها و نوآوری های علمی این مجتهد بزرگ نام برد. ✅این مرجع تقلید با بیان این كه مرحوم آیت الله بروجردی به تمام معنا مسلط بر قواعد ادبی و ادبیات عرب بود افزود: ✅ادبیات به كار برده شده توسط آیت الله بروجردی در نامه نگاری با شیخ الازهر نشان از تسلط این عالم بر ادبیات جدید و قدیم است. ✅معروف است که ایشان در درس خارج فقه و اصول در کنار دست خود همیشه دو کتاب داشتند: 1⃣مغنی اللبیب 2⃣مطول👇👇 معنای این اهتمام👇👇 🌺تاثیرگذاری بی نهایت قواعد دو علم نحو و بلاغت در فرایند اجتهاد و استنباط احکام شرعی 😳 🌏✅@karvarzi_eghtehad
😊🎁👆👆معرفی و شناسنامه کارگاه کارورزی اجتهاد آسان سطح 1🙏💐 ✅جلسه ۱ معرفی کارگاه
معزفی کارگاه کارورزی اجتهاد جلسه 2.rar
15.37M
👆👆معرفی کارگاه کارورزی اجتهاد 🎁سطح یک ✅جلسه دوم معرفی کارگاه
🔵 پرونده ویژه «اقتصاد اسلامی؛ موافقان و مخالفان» در شبکه ا جتهاد آنچه در این پرونده آمده است: 🔸اقتصاد اسلامی نداریم!/ سید محمدجواد علوی بروجردی 🔸 رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام/ ابوالقاسم علیدوست 🔸انکار مکتب اقتصادی جفا به اسلام است؛ عده‌ای به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد آن را‌‌ می‌گیرند/ مهدی هادوی تهرانی 🔸نقدی بر یک مصاحبه عرفی/ عبدالحسین خسروپناه 🔸شش نکته در باب «نفی اقتصاد اسلامی» / امین‌رضا عابدی‌نژاد 🔸حقیقتی به‌نام اقتصاد اسلامی/ محمدجواد توکلی 🔸نقدی دلسوزانه به برخوردهای غیراخلاقی درباره انکار اقتصاد اسلامی/ علی نصیری 🔸پسا اسلام گرایی در قم!/ سیدعلی میرموسوی 🔸نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی/ مرتضی روحانی 🔸موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی/ سید محمدحسین متولی امامی 🔸نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو 🔸اقتصاد اسلامی مفهومی چند پهلو/ محمدرضا یوسفی 🔸حقیقتی به‌نام اقتصاد اسلامی/ محمدجواد توکلی 👈 مشاهده مطالب: https://b2n.ir/724699 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
🔵 پرونده ویژه «اقتصاد اسلامی؛ موافقان و مخالفان» در شبکه ا جتهاد آنچه در این پرونده آمده است: 🔸اقتص
شاید کمی مُضحِک باشد 👇😂😁 اینکه هنوز هستند عمامه بسرهایی که قائل به نفی سیستم اقتصادی اسلامی باشند😭 مگر ما ادعای جامعیت و جاودانگی و جهانی بودن اسلام را نداریم⁉️ همینگونه میخواهد پاسخگوی نیازهای روز بشر باشد⁉️⁉️ البته پرونده بحث و بررسی بازه 👇 موافقین و مخالفین می‌توانند ادله خود را برای بنده بفرستند در صورت تمایل🎁🙏 🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم در کنار فقر اقتصادی و فقر فرهنگی و فقر... جدیدا یه نوع فقر جدید کشف شده 👇 که البته متاسفانه به ما عمامه بسرها ربط داره و خیلی از مشکلات ساختاری جامعه ما به نظر استاد واعظی مدیر دفتر تبلیغات اسلامی به این نوع فقر برمیگردد و گفته می‌شود به مراتب خطرناکتر از فقرهای دیگر است.😭 👈فقر نظریه‌پردازی👉 باشد که انشاء الله به سمت فقرزدایی حرکت کنیم😊🌷 🌏✅@karvarzi_eghtehad