💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🎋هوَالْحکیم🎋
🌐 الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ فُلَانِ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الدَّوَاوِينُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ [ثَلَاثٌ] ثَلَاثَةٌ دِيوَانٌ فِيهِ النِّعَمُ [النَّعِيمُ] وَ دِيوَانٌ فِيهِ الْحَسَنَاتُ وَ دِيوَانٌ فِيهِ الذُّنُوبُ فَيُقَابَلُ بَيْنَ دِيوَانِ النِّعَمِ [النَّعِيمِ] وَ دِيوَانِ الْحَسَنَاتِ فَيَسْتَغْرِقُ عَامَّةَ الْحَسَنَاتِ وَ تَبْقَى الذُّنُوبُ.
امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود:
نويسندگان دفترهاى روز قيامت سه دستهاند: دفترى كه در آن نعمتهاى الهى است، دفترى كه در آن انواع حسنات و خيرات است و دفترى كه در آن گناهان است.
پس دفتر نعمتها و حسنات با هم مقايسه و برابرى مىشود و تمامى حسنات را در بر مىگيرد؛ و دفتر گناهان به حال خود مىماند.
🌀 الزهد، حسين بن سعيد اهوازى؛ حدیث251
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🖌@kalamebartar
✨✨🌸🌸✨✨
تفسیر ولایی
نفس پیامبر در آیه ی مباهله
«فَقُل تَعالَوا نَدعُ اَبنَاءَنا وَ اَبنَاءَکُم وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم وَ اَنفُسَنَا وَ اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لعنَتَ اللهِ عَلی الکَاذِبِین» ۶۱ آل عمران
صحیح مسلم با سند خودش نقل کرده هنگامی که این آیه نازل شد رسول خدا علی، فاطمه، حسن، حسین علیهم السلام را فراخواند و فرمود خدایا شاهد باش اینها اهل من هستند «الصحیح، مسلم بن حجاج نیشابوری، ج۷، ص۱۲۰»
شعبی میگه منظور از ابناءَنَا حسن و حسین علیهما السلام است و منظور از نساءَنا فاطمه علیها السلام و منظور از انفسنا علی بن ابیطالب است. شیعه و سنی به تواتر همین ها را نقل کرده اند همچنین در کتاب موسوعه الامامة فی نصوص اهل السنه غیر از روایات مرسل و اقوال مفسران ۳۵ روایت از ۱۹ راوی از منابع اهل تسنن به نقل این جریان پرداخته اند.
از فضائل بسیار والایی که در این ماجرا و در آیه ی مباهله برای حضرت علی علیه السلام اثبات شد اینه که ایشان نفس پیامبرند و همچون خود اوست و جز در نبوت در همه ی کمالات همانند وی است
روایات دیگر نیز گواه این مطلب اند که بیشتر آن از اهل تسنن نقل شده است نظیر این که پیامبر فرمودند «علیٌ کَنَفسی» علی همانند من است «السنن الکبری، نسائی، ج۵، » و نیز فرمودند: «لَابعَثَنَّ اِلَیهِم رَجُلاً مِنّی اَو کَنَفسی»به سوی آنان فردی را می فرستم از خودم یا همانند خویش «مسند ابی یعلی، ابویعلی موصلی»
#تفسیر
@ramezan_ghasem110