🔺ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما؛ اول ذی الحجه یا ششم؟
یکی از مسائلِ عجیبِ روزگارِ ما، ولعِ زیاد برای تاریخسازی و تناسبِ تاریخسازیها با برگزاریِ مناسبتهای مذهبی است. در این زمینه سخن بسیار است و نمونههای آن فراوان.
اخیراً در قطعهای تصویری از سخنور محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری (در لینک ذیل) دیدم ایشان میفرماید: چون شب اول ذی الحجّه شامِ شهادت امام جواد سلام الله علیه است، آن را شب ازدواجِ امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قرار ندهید و حرمتِ امام جواد علیه السلام را حفظ کنید، آن شب عروسی نگیرید.
بنده با این قسمت عجالتاً کاری ندارم.
بعد فرمودند: ازدواجِ امیرالمؤمنین علیه السلام با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در کتاب تقویم شیعه به تفصیل از کتب فریقین آوردهام که ششم ذی الحجّه است و شب اول ذی الحجّه نیست و بلکه شب اول یکی از اقوال است ولی ششم روایت دارد و معتبرتر است(قریب به مضمون).
تعجّب کردم و به کتاب «تقویم شیعه» مراجعه نمودم، دیدم در روز ششم ذی الحجّه فرمودهاند:
«در این روز در سال 2 هجری قمری آقا و سرورِ ما خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیه السلام را به سیّدهی نساء عالمیان فاطمه زهرا بتول عذراء سلام الله علیها تزویج فرمودند (تتمة المنتهی صفحه 137، بحارالانوار جلد 43 صفحه 97)»
در ادامه نیز نوشته بودند:
«این ماجرا بعد از رجوع از جنگ بدر شانزده روز بعد از وفات رقیّه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله در روز سه شنبه 6 ذی الحجّه واقع شده است.» (امالی طوسی جلد 1 صفحه 42، بشارة المصطفی صفحه 267)
ایشان هنگام ذکرِ اقوالِ مختلف در روز ازدواج این دو بزرگوار به بحارالانوار جلد 43 صفحه 6 هم اشاره می کنند.
جالب اینجاست که اگر خوانندهی محترم به مدارک استناد شده مراجعه نکند خیال میکند منابعِ متعددی ششم ذی الحجّه را روز ازدواج میدانند، در حالی که اولاً مصدرِ بحارالانوار جلد 43 صفحه 97 و بشارة المصطفی دقیقاً همان روایتِ منقولِ در أمالی شیخ طوسی است و تقریباً تمامِ مدارکِ فوق شبیه متن روایت شیخ طوسی در أمالی است که ایشان میگوید:
نقل شده است که این ازدواج 16 روز بعد از وفاتِ خواهرش و چند روز پس از ماه شوال بود و نیز نقل شده است روز زفاف روز سه شنبه ششم ذی الحجّه بود.
و بعد تردیدِ خود را با «والله تعالی أعلم» نشان میدهد.
نکته اینجاست که
اولاً تمامِ مدارکِ فوق تقریباً یک منشأ دارند و در نقلِ بحارالانوار جلد 43 صفحه 6 از مناقب ابن شهرآشوب نیز ابتدا 1 ذی الحجّه و سپس با عنوانِ «رُویَ» ششم ذی الحجّه ذکر گردیده است.
ثانیاً: بیشتر بعنوانِ نقل دوم و با «رُویَ» ششم را بیان کردهاند.
و ششم علی التعیین نیست.
ثالثاً: شیخ مفید در مسارّالشیعه و دیگران (مانندِ شیخ طوسی در نقلی که به ایشان منسوب است) روز ازدواج را اول ذی الحجّه میدانند. که قول مختار بعضی از محققان معاصر هم هست.
رابعاً: این ازدواج تنها شانزده روز پس از وفاتِ رقیه خواهر یا ربیبهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده است (البته مطابق با مستند کتاب تقویم شیعه، وگرنه اقوالِ دیگری هم دارد).
خامسا: ایشان وعده کتب فریقین را دادند، در حالیکه منابع فوق همگی شیعی هستند.
بنابراین روز ششم هیچ تفوّقی ندارد.
البته اینکه با هم یک روز را قرارداد کنیم و آن روز را مناسبت قرار دهیم، بحثی است که اکنون در صددِ رد یا قبولِ آن نیستیم، ولی بیجهت ششم را بعنوانِ خروجیِ تاریخیِ معتبر برای روز ازدواج قرار ندهیم.
این مساله در مورد هفتم صفر و برخی روزهای دیگر نیز قابل بیان است.
@kashani1395
.
https://www.instagram.com/p/B0qe_KBgYRE/?igshid=1b9aj9ttcs4ls
۱۴ روز تا غدیر...
🔶 تواتر حدیث غدیر
علامه «ملا علی قاري» از بزرگان و علمای برجسته اهل سنّت در ذیل حدیث غدیر «من کنت مولاه فعلیٌ مولاه» می نویسد:
«این حدیث صحیح است و مناقشه ای در صحت آن وجود ندارد، بلکه بعضی از حفاظ آن را متواتر می دانند.»
🔷...وَالْحَاصِلُ أَنَّ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ لَا مِرْيَةَ فِيهِ، بَلْ بَعْضُ الْحُفَّاظِ عَدَّهُ مُتَوَاتِرًا
📚 مشخصات كتاب:
مرقاة المفاتيح شرح مشكوة المصابيح تأليف ملا علي قاري ، دار الكتب العلمية
@kashani1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ حقانیّتِ #امیرالمومنین_علیه_السلام
#عید_غدیر
#عید_الله_الاکبر
#عید_الله_اکبر
#حجت_الاسلام_کاشانی
#حامد_کاشانی
🆔 ble.im/kashani1395/
🆔 eitaa.com/kashani1395/
🆔 telegram.me/kashani1395/
🆔 instagram.com/hkashani_com/
١٣ روز تا غدیر...
✅ تواتر حديث منزلت
🔷رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به امیر المؤمنين علیه السلام فرمود:
جایگاه تو نسبت به من همان جایگاه هارون نسبت به موسی میباشد، جز اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود.
بسیاری از بزرگان اهلسنت این حدیث را متواتر میدانند؛ از جمله ابن عبد البرّ، در کتاب الاستیعاب درباره حدیث منزلت مینویسد:
«این حدیث از معتبرترین و صحیحترین روایات است.»
🔶وقَالَ لَهُ: أنت مني بمنزلة هارون من مُوسَى، إلا أَنَّهُ لا نبيّ بعدي. وروى قوله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أنت مني بمنزلة هارون من مُوسَى» جماعة من الصحابة، وَهُوَ من أثبت الآثار وأصحها، رواه عَنِ النَّبِيّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَعْد بْن أَبِي وَقَّاص. وطرق حديث سَعْد فِيهِ كثيرة جدّا قد ذكرها ابْن أَبِي خيثمة وغيره، ورواه ابْن عَبَّاس، وَأَبُو سَعِيد الْخُدْرِيّ، وأم سَلَمَة، وأسماء بِنْت عميس، وجابر بْن عَبْد اللَّهِ، وجماعة يطول ذكرهم.
الاستیعاب، ج ۳، ص ۱۰۹۷
📚 مشخصات کتاب:
الاستیعاب فی معرفة الأصحاب تأليف ابن عبد البر، دار الجيل، ۱۴۱۲ ق
@kashani1395
١٢ روز تا غدیر...
♥️حدیث فواطم
🔷 «حافظ ابوموسی محمد بن عمر الاصبهانی» از محدثان برجسته اهل سنت در قرن ششم هجری، حدیث غدیر خم و منزلت را با این سند نقل می کند:
...از فاطمه دختر علی بن موسی، از فاطمه دختر موسی بن جعفر، از فاطمه دختر جعفر بن محمد، از فاطمه دختر محمد بن علی، از فاطمه دختر علی بن الحسین، از فاطمه دختر حسین بن علی، از ام کلثوم، از فاطمه زهرا _عليهم السلام_ دختر رسول خدا _صلّی الله علیه و آله و سلّم_که فرمود:
آیا کلام رسول خدا _صلّی الله علیه و آله و سلّم _ در روز غدیر که فرمود: «مَن کُنتُ مولاه فعَلیّ مَولاه» و «أنتَ منّی بمَنزلةِ هارونَ مِن موسی» را فراموش کرده اید؟!
✅...حدّثتنا فاطمةُ بنْتُ عليّ بْن موسى الرَّضيُّ حدّثَتْني فاطمةُ وزَيْنبُ وأُمُّ كُلْثُومٍ بنات موسى بْن جعْفرٍ قُلْنَ حدّثَتْنا فاطمةُ بنْت جعْفرِ بْن مُحمّدٍ الصّادق قَالَتْ حدّثَتْنِي فاطمةُ بنْت مُحمّدِ بْن عليّ حدّثَتْنِي فاطمةُ بنْتُ عليّ بْن الْحسيْن حدّثَتْني فاطمةُ وَسُكَيْنةُ ابْنَتا الْحسيْنِ بْن عليّ عَنْ أُمِّ كُلْثُومٍ بنْتِ فاطمةَ بنْتِ رسول اللَّهِ صلّى اللّهُ عليْهِ وَسلّمَ عَنْ فاطمةَ بنْت رسول اللّهِ صلّى اللّهُ عليْهِ وَسّلمَ قَالَتْ:
أَنَسيتُمْ قوْلَ رسول اللّهِ صلّى اللّهُ عليْهِ وَسلّمَ يَوْمَ غدِيرِ خَمٍّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعلِيٌّ مَوْلاهُ وَقَوْلهُ عليْه السّلام لعَلي أنْتَ منِّي بِمَنْزِلَةِ هارونَ مِنْ موسى عليْهِما السّلام؟!
📚مشخصات كتاب:
کتاب نزهة الحفّاظ، تأليف حافظ ابوموسى محمدبن عمر الاصبهاني المديني، مؤسسة الكتب الثقافية، بيروت، ١٤٠٦ ق
@kashani1395
May 11
Kashani-shabe07Moharram1396-Thaqalain_IR1.mp3
8.7M
روضه ی شب جمعه
❤️ از جانب #امام_باقر_علیه_السلام سلامی به #حضرت_علی_اصغر_سلام_الله_علیه بدهیم.
۱۱ روز تا غدیر
🔴 #غدیریه امروز از #فرخنده_ساوجی
⚪️به اهتمام آقای جواد هاشمی
«فرخنده ساوجی» که گویا نام کوچکش با تخلّص وی یکی بوده، از بانوان سخن¬پرداز قرن ۱۳ و ۱۴ هـ ق است.
ایشان در حدود سال ۱۲۹۹ هـ ش (مطابق با ۱۳۳۹ هـ ق) در همان روستای عبداللهآباد در شهر ساوه چشم به گیتی گشوده است.
سال درگذشت او نیز مانند سال تولّدش در اکثر تذکره¬ها نیامده و در حالی که ۱۳۱۱ هـ ش درست است. یعنی حدود ۸۰ سال عمر کرد.
پیکرش را در شهر مقدّس قم، در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد بالاسر در جنب مقبره¬ی پدر و همسرش به خاک سپرده¬اند.
دیوان فرخنده ساوجی، شامل سروده¬هایی که از او در دست بوده یک بار در سال ۱۳۰۷ هـ ش منتشر شده و اخیراً به کوشش خسرو امیرحسینی در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است. تصحیحی هم این جانب (جواد هاشمی «تربت») آماده ی چاپ دارم تا نمیدانم تا در چه زمانی منتشر شود.
گویا با گذشت بیش از ۸۰ سال از چاپ پیشین، هنوز از باقی اشعار او اطّلاعی در دست نیست و بسیار محتمل است که از بین رفته باشد.
شعر زیر مخمّسی است در باب غدیر از فرخنده ساوجی که متأسّفانه فاقد تخلّص است. این غدیریه در کتب ذیل نیز آمده است:
•گنجینه¬ی عرفان، حسین قربانی اردبیلی، ص ۱ ـ ۴۱۰ (کامل).
•گل¬بانگ غدیر، محمّدمهدی بهداروند، ص ۵ ـ ۸۴ (کامل).
•غدیریه¬های شعر فارسی، محمّد صحّتی سردرودی، ص ۷۱ ـ ۵۶۹ (با حذف یک بند).
بیار ساقیا! میای به رنگ و بوی یار من
از آن میای که میبرد ز دل، غم نگار من
که برده چشم مست او ز دست، اختیار من
قرار از آن مِی آوری به قلب بیقرار من
مگر که یار افکند نظر به حال زار من
ادامه این غدیریه در صفحه صُراحی سخن در
http://thaqalain.ir/?p=85596
@kashani1395